trimma b230k motorn.

njataz
21 februari 2013 · 24 Inlägg

simlar skrev:

njataz skrev:
okej bra det.! men håller på o klurar med kammen nu. hur skall man göra:/  blir tokig.. ventilerna ligger ju ibotten o ska man ställa in dem på någesätt ? har läst lite men fan.. vill ha det klart nu! kan någon ge mig förklaring vad som ska göras?

Vad menar du med att ställa in ventilerna?

Du drar ditt kamaxeln och kamdrevet och sedan vrider kammen så märket på drevet linjerar med märkningen.

Några ventiler kommer öppnas när du drar dit kammen så man måste vara försiktig så man inte råkar bryta av kamaxeln.
Det jag gör vid ett kambyte är att dra dit överfallen och muttrarna så gott det går med fingrarna för att sedan ta en ringnyckel och dra lite grann på varje mutter i ett cirkelmönster så gott man kan (man är tvungen att dra ner lite mer på ena sidan för att få ner kammen tillräckligt så muttrarna får gängor att ta i på andra sidan).
När sedan alla muttrar är så pass att det inte går något mer med lätt handkraft så tar jag fram momentnyckeln, ställer in den på 20Nm och drar åt alla muttrarna på överfallen i ett cirkelmönster med start i mitten.
Efter det så vrider jag runt kammen några varv och ser så allt känns bra och sedan kollar jag ventilspelet som än så länge har varit bra varje gång vid byte till annan original-kam.

Edit: Finns säkert någon mer riktigt sätt att göra det på men funkat perfekt på de bilar jag bytt på.

okej , har ju dragit åt toppen som man ska o allt fettat in kammen lagt dit den så som den gamla satt med piggen uppåt. sen under har man ju ventilsätena ? och alla dom är i botten ska dem vara det? på gamla toppen med a-kammen monterad som den satt är dom ju i olika höjd o skit?

simlar
21 februari 2013 · 5 555 Inlägg

njataz skrev:

simlar skrev:

njataz skrev:
okej bra det.! men håller på o klurar med kammen nu. hur skall man göra:/  blir tokig.. ventilerna ligger ju ibotten o ska man ställa in dem på någesätt ? har läst lite men fan.. vill ha det klart nu! kan någon ge mig förklaring vad som ska göras?

Vad menar du med att ställa in ventilerna?

Du drar ditt kamaxeln och kamdrevet och sedan vrider kammen så märket på drevet linjerar med märkningen.

Några ventiler kommer öppnas när du drar dit kammen så man måste vara försiktig så man inte råkar bryta av kamaxeln.
Det jag gör vid ett kambyte är att dra dit överfallen och muttrarna så gott det går med fingrarna för att sedan ta en ringnyckel och dra lite grann på varje mutter i ett cirkelmönster så gott man kan (man är tvungen att dra ner lite mer på ena sidan för att få ner kammen tillräckligt så muttrarna får gängor att ta i på andra sidan).
När sedan alla muttrar är så pass att det inte går något mer med lätt handkraft så tar jag fram momentnyckeln, ställer in den på 20Nm och drar åt alla muttrarna på överfallen i ett cirkelmönster med start i mitten.
Efter det så vrider jag runt kammen några varv och ser så allt känns bra och sedan kollar jag ventilspelet som än så länge har varit bra varje gång vid byte till annan original-kam.

Edit: Finns säkert någon mer riktigt sätt att göra det på men funkat perfekt på de bilar jag bytt på.

okej , har ju dragit åt toppen som man ska o allt fettat in kammen lagt dit den så som den gamla satt med piggen uppåt. sen under har man ju ventilsätena ? och alla dom är i botten ska dem vara det? på gamla toppen med a-kammen monterad som den satt är dom ju i olika höjd o skit?

Ventilsätena sitter i förbränningsrummen så det är antingen ventilstyrningar eller ventiltätningar du menar.
Ventiltätningarna ska vara så långt ner de går, ventilstyrningarn vet jag inte hur mycket uppstick eller om alla ska ha samma uppstick, styrningarna ska iaf vara så långt ner att ventiltätningarna går att trycka ner hela vägen i botten.
Sen högst upp på ventilerna sitter det som små gummihattar som kallas "slammerdämpare", dessa är till för att minska slammret när kammen glider över tryckarna och trycker ner ventilerna.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
njataz
21 februari 2013 · 24 Inlägg

simlar skrev:

njataz skrev:

simlar skrev:

Vad menar du med att ställa in ventilerna?

Du drar ditt kamaxeln och kamdrevet och sedan vrider kammen så märket på drevet linjerar med märkningen.

Några ventiler kommer öppnas när du drar dit kammen så man måste vara försiktig så man inte råkar bryta av kamaxeln.
Det jag gör vid ett kambyte är att dra dit överfallen och muttrarna så gott det går med fingrarna för att sedan ta en ringnyckel och dra lite grann på varje mutter i ett cirkelmönster så gott man kan (man är tvungen att dra ner lite mer på ena sidan för att få ner kammen tillräckligt så muttrarna får gängor att ta i på andra sidan).
När sedan alla muttrar är så pass att det inte går något mer med lätt handkraft så tar jag fram momentnyckeln, ställer in den på 20Nm och drar åt alla muttrarna på överfallen i ett cirkelmönster med start i mitten.
Efter det så vrider jag runt kammen några varv och ser så allt känns bra och sedan kollar jag ventilspelet som än så länge har varit bra varje gång vid byte till annan original-kam.

Edit: Finns säkert någon mer riktigt sätt att göra det på men funkat perfekt på de bilar jag bytt på.

okej , har ju dragit åt toppen som man ska o allt fettat in kammen lagt dit den så som den gamla satt med piggen uppåt. sen under har man ju ventilsätena ? och alla dom är i botten ska dem vara det? på gamla toppen med a-kammen monterad som den satt är dom ju i olika höjd o skit?

Ventilsätena sitter i förbränningsrummen så det är antingen ventilstyrningar eller ventiltätningar du menar.
Ventiltätningarna ska vara så långt ner de går, ventilstyrningarn vet jag inte hur mycket uppstick eller om alla ska ha samma uppstick, styrningarna ska iaf vara så långt ner att ventiltätningarna går att trycka ner hela vägen i botten.
Sen högst upp på ventilerna sitter det som små gummihattar som kallas "slammerdämpare", dessa är till för att minska slammret när kammen glider över tryckarna och trycker ner ventilerna.

precis under kammen så är det ju runda hattar typ dem är i blanka inge gummi på och dom är så långt ner det går, drog upp en en liten bit o släppte den var som slapp lätt upp o gled ner lätt, ska det vara så kollar man på org toppen är dom ju i olika höjd?  tack för svaren smile uppskattas

simlar
21 februari 2013 · 5 555 Inlägg

njataz skrev:

simlar skrev:

njataz skrev:

okej , har ju dragit åt toppen som man ska o allt fettat in kammen lagt dit den så som den gamla satt med piggen uppåt. sen under har man ju ventilsätena ? och alla dom är i botten ska dem vara det? på gamla toppen med a-kammen monterad som den satt är dom ju i olika höjd o skit?

Ventilsätena sitter i förbränningsrummen så det är antingen ventilstyrningar eller ventiltätningar du menar.
Ventiltätningarna ska vara så långt ner de går, ventilstyrningarn vet jag inte hur mycket uppstick eller om alla ska ha samma uppstick, styrningarna ska iaf vara så långt ner att ventiltätningarna går att trycka ner hela vägen i botten.
Sen högst upp på ventilerna sitter det som små gummihattar som kallas "slammerdämpare", dessa är till för att minska slammret när kammen glider över tryckarna och trycker ner ventilerna.

precis under kammen så är det ju runda hattar typ dem är i blanka inge gummi på och dom är så långt ner det går, drog upp en en liten bit o släppte den var som slapp lätt upp o gled ner lätt, ska det vara så kollar man på org toppen är dom ju i olika höjd?  tack för svaren smile uppskattas

Aha du menar ventiltryckarna. Jo dem ska vara så långt ner det går, det är dessa som kammen trycker på och i sin tur trycker ner ventilerna.
Brickorna som sitter ovanpå tryckarna är schimsen, det är dessa man byter ifall ventilspelet är för stort eller för litet.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
njataz
21 februari 2013 · 24 Inlägg

simlar skrev:

njataz skrev:

simlar skrev:

Ventilsätena sitter i förbränningsrummen så det är antingen ventilstyrningar eller ventiltätningar du menar.
Ventiltätningarna ska vara så långt ner de går, ventilstyrningarn vet jag inte hur mycket uppstick eller om alla ska ha samma uppstick, styrningarna ska iaf vara så långt ner att ventiltätningarna går att trycka ner hela vägen i botten.
Sen högst upp på ventilerna sitter det som små gummihattar som kallas "slammerdämpare", dessa är till för att minska slammret när kammen glider över tryckarna och trycker ner ventilerna.

precis under kammen så är det ju runda hattar typ dem är i blanka inge gummi på och dom är så långt ner det går, drog upp en en liten bit o släppte den var som slapp lätt upp o gled ner lätt, ska det vara så kollar man på org toppen är dom ju i olika höjd?  tack för svaren smile uppskattas

Aha du menar ventiltryckarna. Jo dem ska vara så långt ner det går, det är dessa som kammen trycker på och i sin tur trycker ner ventilerna.
Brickorna som sitter ovanpå tryckarna är schimsen, det är dessa man byter ifall ventilspelet är för stort eller för litet.

okej okej nu börjar jag hajja smile men nästa steg nudå,  behöver man ställa in något? du nämde något tidigare, kammen är ju en omslipad Akam antagligen då det står ett A på den, står även ristat km 18 ( Kenneths motor )  sa killen jag köpte den av!

simlar
21 februari 2013 · 5 555 Inlägg

njataz skrev:

simlar skrev:

njataz skrev:

precis under kammen så är det ju runda hattar typ dem är i blanka inge gummi på och dom är så långt ner det går, drog upp en en liten bit o släppte den var som slapp lätt upp o gled ner lätt, ska det vara så kollar man på org toppen är dom ju i olika höjd?  tack för svaren smile uppskattas

Aha du menar ventiltryckarna. Jo dem ska vara så långt ner det går, det är dessa som kammen trycker på och i sin tur trycker ner ventilerna.
Brickorna som sitter ovanpå tryckarna är schimsen, det är dessa man byter ifall ventilspelet är för stort eller för litet.

okej okej nu börjar jag hajja smile men nästa steg nudå,  behöver man ställa in något? du nämde något tidigare, kammen är ju en omslipad Akam antagligen då det står ett A på den, står även ristat km 18 ( Kenneths motor )  sa killen jag köpte den av!

Ja då är det ens omslipad kam, då brukar man ofta bli tvungen att ställa in ventilspelet.
Finns två sätt att göra det, antingen med tjockare schims (plattorna som ligger ovanpå tryckarna) eller med så kallade "lasch caps".
Lash caps ser ut som små metallhattar man stoppar högst upp på ventilskaftet under tryckaren för att på så sätt få upp tryckaren så mycket som behövs.

För att veta hur tjocka schims/lash caps som behövs så måste du skruva dit kammen och mäta ventilspelet.
Ventilspelet mäts med ett bladmått. För att mäta det så vrider du kammen så att "tungan" står rakt upp, dvs så det inte är det minsta tryck på tryckaren, då ska du kunna få in ett bladmått på 0,40mm (dvs bladåttet som det står 40 på).
Får du in det bladmåttet med lite lätt motstånd så är ventilspelet bra.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
njataz
21 februari 2013 · 24 Inlägg

simlar skrev:

njataz skrev:

simlar skrev:

Aha du menar ventiltryckarna. Jo dem ska vara så långt ner det går, det är dessa som kammen trycker på och i sin tur trycker ner ventilerna.
Brickorna som sitter ovanpå tryckarna är schimsen, det är dessa man byter ifall ventilspelet är för stort eller för litet.

okej okej nu börjar jag hajja smile men nästa steg nudå,  behöver man ställa in något? du nämde något tidigare, kammen är ju en omslipad Akam antagligen då det står ett A på den, står även ristat km 18 ( Kenneths motor )  sa killen jag köpte den av!

Ja då är det ens omslipad kam, då brukar man ofta bli tvungen att ställa in ventilspelet.
Finns två sätt att göra det, antingen med tjockare schims (plattorna som ligger ovanpå tryckarna) eller med så kallade "lasch caps".
Lash caps ser ut som små metallhattar man stoppar högst upp på ventilskaftet under tryckaren för att på så sätt få upp tryckaren så mycket som behövs.

För att veta hur tjocka schims/lash caps som behövs så måste du skruva dit kammen och mäta ventilspelet.
Ventilspelet mäts med ett bladmått. För att mäta det så vrider du kammen så att "tungan" står rakt upp, dvs så det inte är det minsta tryck på tryckaren, då ska du kunna få in ett bladmått på 0,40mm (dvs bladåttet som det står 40 på).
Får du in det bladmåttet med lite lätt motstånd så är ventilspelet bra.

Okey fan va gött nu börjar man förstå det hela ska ut o kolla nu lite snabbt, men behöver man dra åt kammen?behöver man ta bort dem andra tryckarna?

simlar
21 februari 2013 · 5 555 Inlägg

njataz skrev:

simlar skrev:

njataz skrev:
okej okej nu börjar jag hajja smile men nästa steg nudå,  behöver man ställa in något? du nämde något tidigare, kammen är ju en omslipad Akam antagligen då det står ett A på den, står även ristat km 18 ( Kenneths motor )  sa killen jag köpte den av!

Ja då är det ens omslipad kam, då brukar man ofta bli tvungen att ställa in ventilspelet.
Finns två sätt att göra det, antingen med tjockare schims (plattorna som ligger ovanpå tryckarna) eller med så kallade "lasch caps".
Lash caps ser ut som små metallhattar man stoppar högst upp på ventilskaftet under tryckaren för att på så sätt få upp tryckaren så mycket som behövs.

För att veta hur tjocka schims/lash caps som behövs så måste du skruva dit kammen och mäta ventilspelet.
Ventilspelet mäts med ett bladmått. För att mäta det så vrider du kammen så att "tungan" står rakt upp, dvs så det inte är det minsta tryck på tryckaren, då ska du kunna få in ett bladmått på 0,40mm (dvs bladåttet som det står 40 på).
Får du in det bladmåttet med lite lätt motstånd så är ventilspelet bra.

Okey fan va gött nu börjar man förstå det hela ska ut o kolla nu lite snabbt, men behöver man dra åt kammen?behöver man ta bort dem andra tryckarna?

Ja alltså kamaxelöverfallen ska dras med 20Nm alla muttrarna och kamdrevsbulten ska dras med 50Nm (kamdrevsbulten är dock inte så noga, men överfallen är väldigt noga).
Du måste schimsa in alla tryckarna (ifall ventilspelet inte är godkänt).

Jag vet inte vad du menar med att ta bort dem andra tryckarna, alla tryckarna måste ju sitta där för annars har inte kammen någonting att trycka på, men som sagt så måste du schimsa om alla ifall ventilspelet är för stort eller för litet.

Edit:
Man måste självklart kolla spelet på alla och schimsa in dem var för sig men det bör vara underförstått.

Senast redigerat av simlar (21 februari 2013)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
njataz
21 februari 2013 · 24 Inlägg

simlar skrev:

njataz skrev:

simlar skrev:
Ja då är det ens omslipad kam, då brukar man ofta bli tvungen att ställa in ventilspelet.
Finns två sätt att göra det, antingen med tjockare schims (plattorna som ligger ovanpå tryckarna) eller med så kallade "lasch caps".
Lash caps ser ut som små metallhattar man stoppar högst upp på ventilskaftet under tryckaren för att på så sätt få upp tryckaren så mycket som behövs.

För att veta hur tjocka schims/lash caps som behövs så måste du skruva dit kammen och mäta ventilspelet.
Ventilspelet mäts med ett bladmått. För att mäta det så vrider du kammen så att "tungan" står rakt upp, dvs så det inte är det minsta tryck på tryckaren, då ska du kunna få in ett bladmått på 0,40mm (dvs bladåttet som det står 40 på).
Får du in det bladmåttet med lite lätt motstånd så är ventilspelet bra.

Okey fan va gött nu börjar man förstå det hela ska ut o kolla nu lite snabbt, men behöver man dra åt kammen?behöver man ta bort dem andra tryckarna?

Ja alltså kamaxelöverfallen ska dras med 20Nm alla muttrarna och kamdrevsbulten ska dras med 50Nm (kamdrevsbulten är dock inte så noga, men överfallen är väldigt noga).
Du måste schimsa in alla tryckarna (ifall ventilspelet inte är godkänt).

Jag vet inte vad du menar med att ta bort dem andra tryckarna, alla tryckarna måste ju sitta där för annars har inte kammen någonting att trycka på, men som sagt så måste du schimsa om alla ifall ventilspelet är för stort eller för litet.

Edit:
Man måste självklart kolla spelet på alla och schimsa in dem var för sig men det bör vara underförstått.

Gick rätt så bra det där kollade 3-4 st  och fick igenom 0.40 med lite tryck som du sa testade även 0.30 den gick den med men tyckte det skulle vara lite mera utrymme när ja använde 30, fick nästan näästan trycka på lite., men går det ändå tro? och då hade jag inte skruvat överfallen alls.

Senast redigerat av njataz (21 februari 2013)

simlar
21 februari 2013 · 5 555 Inlägg

Är kamaxelöverfallen åtdragna? Förstår inte riktigt vad du menar, men antar att toppen är ihopmonterad och klar dvs överfallen är dragna till rätt moment.

0.30 är godkänt, lite i underkant men det är helt godkänt. 0,30-0,40 är rekommenderat ventilspel
Du kan testa drar runt kammen något varv och se ifall tryckarn sätter sig lite. Tänk även på att slammerdämparna under tryckarna håller uppe tryckarn litegrann, och testa slammerdämpare brukar gå sönder. I min B23A så var endast 4st av totalt 8st slammerdämpare hela, och när slammerdämparna är trasiga så sjunker tryckaren ner lite grann och lägger sig helt mot ventilskaftet.
Hoppas du förstår vad jag menar.

Och du har vridit kammen så det inte är något tryck alls på tryckaren du mäter? Man får ju vrida kammen allt eftersom så att "läppen" står rakt upp ifrån tryckaren när man mäter.

Senast redigerat av simlar (21 februari 2013)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
AndreasPlars
23 februari 2013 · 1 062 Inlägg

Vad är det som egentligen är så dåligt med B230K? Toppen lär visst vara samma flöde som i en B230FB/531?
Går väl och trimma denna motor på samma sätt?

Jag tror att ryktet mest beror på original bränslesystem som kanske inte är det bästa för hög effekt.  Jag hade kört vidare med K motorn och bytt till LH eller bättre förgasare.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
njataz
24 februari 2013 · 24 Inlägg

Nu har alla runt 35 i ventilspel, K-motorn är urtagen det mesta är fixat för o trycka i den i bilen, från K-motorn finns det enormt mycket el sladdar som gick hit o dit,  A motorn har ju knappt några alls gemfört med k, behövs vissa för instrumentbrädan osv? eller räcker det med de vanliga simpla kopplingen som är på A.   

anledning till byte av motor är för jag vill ha på 405 toppen. har inget topplock till den men A motorns lock borde ju passa trodde jag men det gör den ju inte? blir ju en öppning på kanten bakändan av kammen... ? måste det vara ett 405 lock ? Mvh

simlar
24 februari 2013 · 5 555 Inlägg

njataz skrev:
Nu har alla runt 35 i ventilspel, K-motorn är urtagen det mesta är fixat för o trycka i den i bilen, från K-motorn finns det enormt mycket el sladdar som gick hit o dit,  A motorn har ju knappt några alls gemfört med k, behövs vissa för instrumentbrädan osv? eller räcker det med de vanliga simpla kopplingen som är på A.   

anledning till byte av motor är för jag vill ha på 405 toppen. har inget topplock till den men A motorns lock borde ju passa trodde jag men det gör den ju inte? blir ju en öppning på kanten bakändan av kammen... ? måste det vara ett 405 lock ? Mvh

Ja det blev fint ventilspel det smile

Elen vet jag tyvärr inte, har bara erfarenhet av A-motorer där det är så gott som ingen el alls. Det jag vet är att K-motorn har el till en bränslesolenoid på förgasare som bryter bränslet vid motorbroms, annars vet jag inte vad mer för el det är där.

Med 405-topp så behöver du gamla ventilkåpan. Dvs den ventilkåpan som sitter original på B19/21/23 som original är olackerad. Har även för mig att det är olika bultmönster på de olika kåporna, ventilkåpspackningarna skiljer lite iaf men har personligen inte kollat skillnaden på bultmönster.
Om nyare kåpan nu mot förmodan skulle passa så borde det isf räcka att byta till "helmåne"-tätningen ta en ventilkåpspackning till en 530/531-topp istället för "halvmånen" som sitter där nu.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Boostrider Försöker iaf
25 februari 2013 · 1 998 Inlägg

Vrf inte köra på 631-toppen? Den flödar ju riktigt bra. Bort med all el från befintliga härva och försök få tag i en som hade förgasare och brytarlöst system.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
AndreasPlars
26 februari 2013 · 1 062 Inlägg

Boostrider skrev:
Vrf inte köra på 631-toppen? Den flödar ju riktigt bra. Bort med all el från befintliga härva och försök få tag i en som hade förgasare och brytarlöst system.

Håller med ovan. Byt inte motor!
Ska man sugistrimma vill man väl hellre ha en 631 topp än en sunkig en från en B230a....


M.V.H.

Saab 900i (1989)
njataz
4 mars 2013 · 24 Inlägg

modifierade om kåpan så den passar bra o är tät, angående varför jag byter motor är ju för 405 toppen är portad och planad och att jag vet att kammen passar, vilket inte va säkert på 631-toppen. allt är så gott som klart nu iaf målad motor och detaljer, ser riktigt fin ut! bara elen och förgasarna som ska fixas smile

njataz
24 mars 2013 · 24 Inlägg

hej igen! Har ett problem bilen startar inte... det bara smäller i förgasarna då startmotorn drar runt,  vad kan felet vara?

simlar
24 mars 2013 · 5 555 Inlägg

njataz skrev:
hej igen! Har ett problem bilen startar inte... det bara smäller i förgasarna då startmotorn drar runt,  vad kan felet vara?

Kamaxeln kanske hoppat någon kugg?

Tänder för tidigt?

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
njataz
24 mars 2013 · 24 Inlägg

simlar skrev:

njataz skrev:
hej igen! Har ett problem bilen startar inte... det bara smäller i förgasarna då startmotorn drar runt,  vad kan felet vara?

Kamaxeln kanske hoppat någon kugg?

Tänder för tidigt?

jadu vettefan fördelaren har ju blivit flyttad men har satt den på ungefär samma plats igen, har testat att vrida den samtidigt men bara smäller o smäller..  kan man se om den hoppat? elr någe

simlar
24 mars 2013 · 5 555 Inlägg

njataz skrev:

simlar skrev:

njataz skrev:
hej igen! Har ett problem bilen startar inte... det bara smäller i förgasarna då startmotorn drar runt,  vad kan felet vara?

Kamaxeln kanske hoppat någon kugg?

Tänder för tidigt?

jadu vettefan fördelaren har ju blivit flyttad men har satt den på ungefär samma plats igen, har testat att vrida den samtidigt men bara smäller o smäller..  kan man se om den hoppat? elr någe

För att se om kamremmen hoppat någon kugg måste du ta bort kamremskåpan, nolla motorn och kolla så alla märkningar stämmer.

Kolla hur tändningen står med en tändinställninglampa. Kom ihåg att koppla ur vakuumförställningen på fördelaren när du ställer tändningen (genom att ta loss vakuumslangen).

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang