trimma b230k motorn.

njataz
24 mars 2013 · 24 Inlägg

simlar skrev:

njataz skrev:

simlar skrev:

Kamaxeln kanske hoppat någon kugg?

Tänder för tidigt?

jadu vettefan fördelaren har ju blivit flyttad men har satt den på ungefär samma plats igen, har testat att vrida den samtidigt men bara smäller o smäller..  kan man se om den hoppat? elr någe

För att se om kamremmen hoppat någon kugg måste du ta bort kamremskåpan, nolla motorn och kolla så alla märkningar stämmer.

Kolla hur tändningen står med en tändinställninglampa. Kom ihåg att koppla ur vakuumförställningen på fördelaren när du ställer tändningen (genom att ta loss vakuumslangen).

okej apropå vakuumslangen  så har jag inte dragit den till någe vet inte var den ska sitta den satt väll på gamla insuget eller förgasaren finns ju inget ställe att sätta den nu ? Nolla motorn i detta hur gör man det på enklaste sättet?

simlar
24 mars 2013 · 5 555 Inlägg

njataz skrev:

simlar skrev:

njataz skrev:

jadu vettefan fördelaren har ju blivit flyttad men har satt den på ungefär samma plats igen, har testat att vrida den samtidigt men bara smäller o smäller..  kan man se om den hoppat? elr någe

För att se om kamremmen hoppat någon kugg måste du ta bort kamremskåpan, nolla motorn och kolla så alla märkningar stämmer.

Kolla hur tändningen står med en tändinställninglampa. Kom ihåg att koppla ur vakuumförställningen på fördelaren när du ställer tändningen (genom att ta loss vakuumslangen).

okej apropå vakuumslangen  så har jag inte dragit den till någe vet inte var den ska sitta den satt väll på gamla insuget eller förgasaren finns ju inget ställe att sätta den nu ? Nolla motorn i detta hur gör man det på enklaste sättet?

Har du fördelar bak på toppen eller nere i blocket? För jag har för mig det bara är blockmonterade fördelaren som har vakuumförställning, den bak på toppen har helt elektroniskt tändning.

För att nolla motorn snurrar du veven till där märket på remskivan linjerar med 0an på kamremskåpan då 1an cylinder är i tändningsläge.
För att se när 1an är i tändningsläge måste du ta loss fördelarlocket och se när rotorn pekar på den anslutningen i fördelarlocket som tändkabeln till 1an cylle är kopplad till.

Har du blockmonterad fördelare så finns det ett streck i fördelaren som rotorn ska peka när 1an är i tändningsläge. (kanske finns ett sådan streck på toppmonterad fördelare också, men jag är inte säker).

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
njataz
24 mars 2013 · 24 Inlägg

simlar skrev:

njataz skrev:

simlar skrev:

För att se om kamremmen hoppat någon kugg måste du ta bort kamremskåpan, nolla motorn och kolla så alla märkningar stämmer.

Kolla hur tändningen står med en tändinställninglampa. Kom ihåg att koppla ur vakuumförställningen på fördelaren när du ställer tändningen (genom att ta loss vakuumslangen).

okej apropå vakuumslangen  så har jag inte dragit den till någe vet inte var den ska sitta den satt väll på gamla insuget eller förgasaren finns ju inget ställe att sätta den nu ? Nolla motorn i detta hur gör man det på enklaste sättet?

Har du fördelar bak på toppen eller nere i blocket? För jag har för mig det bara är blockmonterade fördelaren som har vakuumförställning, den bak på toppen har helt elektroniskt tändning.

För att nolla motorn snurrar du veven till där märket på remskivan linjerar med 0an på kamremskåpan då 1an cylinder är i tändningsläge.
För att se när 1an är i tändningsläge måste du ta loss fördelarlocket och se när rotorn pekar på den anslutningen i fördelarlocket som tändkabeln till 1an cylle är kopplad till.

Har du blockmonterad fördelare så finns det ett streck i fördelaren som rotorn ska peka när 1an är i tändningsläge. (kanske finns ett sådan streck på toppmonterad fördelare också, men jag är inte säker).

Okej  jag har blockmonterad vad ska man göra med slangen/ hålet?  Har kollat i den efter strecket  men det fanns inget . en tändinställningslampa är väll bra att köpa då så försöka ställa in med den . ska greja nån timme imorn kväll o se.

simlar
24 mars 2013 · 5 555 Inlägg

njataz skrev:

simlar skrev:

njataz skrev:

okej apropå vakuumslangen  så har jag inte dragit den till någe vet inte var den ska sitta den satt väll på gamla insuget eller förgasaren finns ju inget ställe att sätta den nu ? Nolla motorn i detta hur gör man det på enklaste sättet?

Har du fördelar bak på toppen eller nere i blocket? För jag har för mig det bara är blockmonterade fördelaren som har vakuumförställning, den bak på toppen har helt elektroniskt tändning.

För att nolla motorn snurrar du veven till där märket på remskivan linjerar med 0an på kamremskåpan då 1an cylinder är i tändningsläge.
För att se när 1an är i tändningsläge måste du ta loss fördelarlocket och se när rotorn pekar på den anslutningen i fördelarlocket som tändkabeln till 1an cylle är kopplad till.

Har du blockmonterad fördelare så finns det ett streck i fördelaren som rotorn ska peka när 1an är i tändningsläge. (kanske finns ett sådan streck på toppmonterad fördelare också, men jag är inte säker).

Okej  jag har blockmonterad vad ska man göra med slangen/ hålet?  Har kollat i den efter strecket  men det fanns inget . en tändinställningslampa är väll bra att köpa då så försöka ställa in med den . ska greja nån timme imorn kväll o se.

Du borde ha en vakuumklocka på fördelaren (om det inte är den helelektroniska blockfördelaren, för den har ingen vakuumklocka).

Ok inget streck. Men är ju enkelt att se hur rotorn ska stå för att peka på 1ans anslutning. Pekar rotorn ungefär mot höger framljus så och märket på remskivan linjerar med 0an på kamremskåpan så är motorn nollat med 1an i tändläge.

När nu motorn är nollad så måste kamremskåpan tas loss (har för mig det är tvådelad kamremskåpa på B230 så det räcker med att ta loss den övre halvan). När nu kamremskåpan är loss så ska märkningarna på kamdrev och mellanaxeldrev linjera med sina respektive märkningar på den bakre kamremskåpan, om inte så står kamremmen fel och det är bara att trycka bort kamremsspännaren och låsa fast den med en spik eller borr eller annat lämpligt och sedan lossa kamremmen, vrida dreven rätt och trycka tillbaka kamremmen och släppa loss spännaren.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
njataz
24 mars 2013 · 24 Inlägg

simlar skrev:

njataz skrev:

simlar skrev:

Har du fördelar bak på toppen eller nere i blocket? För jag har för mig det bara är blockmonterade fördelaren som har vakuumförställning, den bak på toppen har helt elektroniskt tändning.

För att nolla motorn snurrar du veven till där märket på remskivan linjerar med 0an på kamremskåpan då 1an cylinder är i tändningsläge.
För att se när 1an är i tändningsläge måste du ta loss fördelarlocket och se när rotorn pekar på den anslutningen i fördelarlocket som tändkabeln till 1an cylle är kopplad till.

Har du blockmonterad fördelare så finns det ett streck i fördelaren som rotorn ska peka när 1an är i tändningsläge. (kanske finns ett sådan streck på toppmonterad fördelare också, men jag är inte säker).

Okej  jag har blockmonterad vad ska man göra med slangen/ hålet?  Har kollat i den efter strecket  men det fanns inget . en tändinställningslampa är väll bra att köpa då så försöka ställa in med den . ska greja nån timme imorn kväll o se.

Du borde ha en vakuumklocka på fördelaren (om det inte är den helelektroniska blockfördelaren, för den har ingen vakuumklocka).

Ok inget streck. Men är ju enkelt att se hur rotorn ska stå för att peka på 1ans anslutning. Pekar rotorn ungefär mot höger framljus så och märket på remskivan linjerar med 0an på kamremskåpan så är motorn nollat med 1an i tändläge.

När nu motorn är nollad så måste kamremskåpan tas loss (har för mig det är tvådelad kamremskåpa på B230 så det räcker med att ta loss den övre halvan). När nu kamremskåpan är loss så ska märkningarna på kamdrev och mellanaxeldrev linjera med sina respektive märkningar på den bakre kamremskåpan, om inte så står kamremmen fel och det är bara att trycka bort kamremsspännaren och låsa fast den med en spik eller borr eller annat lämpligt och sedan lossa kamremmen, vrida dreven rätt och trycka tillbaka kamremmen och släppa loss spännaren.

jajamen skönt med bra info tacksam för dina svar!  ska inhandla en lampa imorgon och börja kolla lite har inte mycket tid att skruva på kvällarna men återkommer med hur det går. smile

Saab_Guden Gasar tills de rasar!
24 mars 2013 · 173 Inlägg

varför inte bara porta ut din 631 toppen som du sitter på och  klämma in större ventiler och kraftigare fjädrar + vassare kam
och dubbla weber 45:or skulle ju inte sitta fel!

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..
njataz
24 mars 2013 · 24 Inlägg

Saab_Guden skrev:
varför inte bara porta ut din 631 toppen som du sitter på och  klämma in större ventiler och kraftigare fjädrar + vassare kam
och dubbla weber 45:or skulle ju inte sitta fel!

kammen jag har passar inte i 631. även 405 toppen som är bra fixad så körde jag på att byta motorn.

njataz
8 april 2013 · 24 Inlägg

Tjena tändningen inställd går rätt bra, smäller lite vid gaspådrag?  Håller på med reglaget till gasen nu, läcker även lite olja från topplocket.. men har besiktning på bilen om ca 2 månader kommer det gå att få igenom den tro? eller ska man dit med originalinsug och så?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang