Detta hände mig idag (krock)

Evildan
12 februari 2013 ·

Sickan_ skrev:
Här har du lite trevlig kvällsläsning på lite lagar du kanske söker cool

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.HTM

suck, nu var jag för långsam sad

Sickan_
12 februari 2013 · 945 Inlägg

Evildan skrev:

Sickan_ skrev:
Här har du lite trevlig kvällsläsning på lite lagar du kanske söker cool

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.HTM

suck, nu var jag för långsam sad

Haha jupp men inte mycket wink

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
Evildan
12 februari 2013 ·

it_mutt skrev:

Evildan skrev:
Så som jag uppfattar din text körde du på honom bakifrån, då är du förmodligen den som kommer anses som vållande eftersom du då inte hållt tillräckligt avstånd/hastighet med hänsyn till väglag, sikt osv.

14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.


Hade du därmot träffat den andres sida/dörr, kan det bli att den andra är vållande då du enl trafikförordningen inte får genomföra en vänstersväng om det inte är säkert.

24 § En förare som skall svänga i en vägkorsning eller skall lämna eller korsa den körbana han eller hon färdas på skall förvissa sig om att det kan ske utan hinder för mötande trafik eller för trafikanterna på den körbana som föraren avser att köra in på.

Bägge reglerna står att läsa i länken nedan.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.HTM

Klart -du- av alla människor var före wink

cool självklart -jag- ändock för långsam sad suck.

SibbSon Mr. AUDI !
12 februari 2013 · 642 Inlägg

Oavsett hur det hände så har du jäääävligt flyt om Försäkringsbolaget säger att du är icke vållande, i säkerligen 99% så blir du alltid vållande om du kör på ngn bakifrån, oavsett hur historien utspelat sig.. och oavsett om det är så de borde vara eller inte.. Försäkringsbolag e hemska!

Senast redigerat av SibbSon (12 februari 2013)

Four Rings To Rule Them All!
Volkswagen Corrado VR6 "The DeviL" (1995)
Fiat Ducato 2,5TD "Vika Transport" (1996)
TurboBear
12 februari 2013 · 24 Inlägg

Han har gjort en vänstersväng utan att se sig för ordentligt. Att dessutom ändra sig som han gjort ligger inte heller till den andre förarens fördel.
Inte en chans att du åker på det där.

scorpan6662
12 februari 2013 · 177 Inlägg

2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter   
Grundbestämmelser   

En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon   
Gemensamma bestämmelser
2 §  Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar. Avståndet skall också anpassas så att andra trafikanters omkörning underlättas.


Hastighet   

14 §  Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.


26 §  En förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra som färdas i samma riktning. Särskild uppmärksamhet skall riktas på den bakomvarande trafiken.

Vid vänstersväng skall ett fordon föras så nära körbanans mitt som möjligt eller, på körbana med enkelriktad trafik, så nära körbanans vänstra kant som möjligt.

32 §  En förare får köra om endast om det kan ske utan fara.

Finns ju lagar som tyder på att båda kan ha rätt eller fel. Kan tänka mig att ni får dela på det hela.

Severin
12 februari 2013 · 1 587 Inlägg

scorpan6662 skrev:
2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter   
Grundbestämmelser   

En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon   
Gemensamma bestämmelser
2 §  Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar. Avståndet skall också anpassas så att andra trafikanters omkörning underlättas.


Hastighet   

14 §  Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.


26 §  En förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra som färdas i samma riktning. Särskild uppmärksamhet skall riktas på den bakomvarande trafiken.

Vid vänstersväng skall ett fordon föras så nära körbanans mitt som möjligt eller, på körbana med enkelriktad trafik, så nära körbanans vänstra kant som möjligt.

32 §  En förare får köra om endast om det kan ske utan fara.

Finns ju lagar som tyder på att båda kan ha rätt eller fel. Kan tänka mig att ni får dela på det hela.

Bra jobbat Detektiv. Scorpan big_smile

Germax
12 februari 2013 · 12 086 Inlägg

Utan att ta hänsyn till omständigheter som är omöjliga att bevisa så har du gjort fel.
Du har kört på en bil bakifrån som ska svänga vänster, inte alls en ovanlig situation.

hangman
12 februari 2013 · 2 174 Inlägg

Kompisen blev brutalt påkörd bakifrån på motorvägen när han körde om en bil i 115 km/h. Bilen bakom höll ca 160 uppskattar man det till, går inte bevisa dock även om det är omöjligt om han hållt laglig hastighet...

Ingen blev vållande men den 300 tusen kr dyra audin blev lagad då han skyllde på att han bara svängde ut utan att blinka, vilket inte var sant.

Dom kommer göra allt för slippa betala tyvärr. Går inte det bevisa vems fel får ingen ersättning om du inte har hel försäkring.

kallabaz
12 februari 2013 · 362 Inlägg

Jag körde på en bil som gjorde vänstersväng för ungefär ett år sedan. Detta var på 50-väg. Försäkringsbolagen utredde och jag blev vållande.

Vad de däremot sa att om det hade varit 70-väg, är det nästan alltid den som svänger vänster som anses vållande. Så du bör gå fri.

tooffen STHLM(S)LOW
13 februari 2013 · 420 Inlägg

scorpan6662 skrev:
2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter   
Grundbestämmelser   

En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon   
Gemensamma bestämmelser
2 §  Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar. Avståndet skall också anpassas så att andra trafikanters omkörning underlättas.


Hastighet   

14 §  Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.


26 §  En förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra som färdas i samma riktning. Särskild uppmärksamhet skall riktas på den bakomvarande trafiken.

Vid vänstersväng skall ett fordon föras så nära körbanans mitt som möjligt eller, på körbana med enkelriktad trafik, så nära körbanans vänstra kant som möjligt.

32 §  En förare får köra om endast om det kan ske utan fara.

Finns ju lagar som tyder på att båda kan ha rätt eller fel. Kan tänka mig att ni får dela på det hela.

tackar som fan för de:D visst båda hade fel men jag tycer mäst de hamnar på honom då han desutom poffändra sig och svänge direkt vänster från högerblink. hade han inte gjort de hade vi aldrig krockat:S men men

Volkswagen Golf MKVI GTI "STERTMAN MOTORSPORT" (2010)
Muttley
13 februari 2013 ·

Då var summan att de inte är olagligt överhuvudtaget att svänga vänster. Men att de är olagligt att ligga för nära.
De var den helt naturliga mänskliga faktorn i detta fallet.

Men de kvittar för ingen här ger domen. Utan den får man snällt vänta på och se vad försäkringsbolagen kommer överens om.

caromania Forummoderator
13 februari 2013 · 9 296 Inlägg

tkd_rille skrev:
Då var summan att de inte är olagligt överhuvudtaget att svänga vänster. Men att de är olagligt att ligga för nära.
De var den helt naturliga mänskliga faktorn i detta fallet.

Men de kvittar för ingen här ger domen. Utan den får man snällt vänta på och se vad försäkringsbolagen kommer överens om.

Det lustiga är att dessa trådar poppar upp hela tiden men ingen av dessa som startar dem följer upp efter att ansvarsfrågan utretts och berättar hur det faktiskt gick.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Isaksson5 Ungdoms Räser
13 februari 2013 · 425 Inlägg

32 §  En förare får köra om endast om det kan ske utan fara.

Blinkar han höger så ser jag det som att det är säkert att köra om. Eftersom att han kommer att lämna vägen och parkera bilen (??)

Ungefär som att om jag blinkar höger, samtidigt som det kommer en bil från höger. Sedan tvärt ändrar jag mig(nära till korsning). Den andra bilen har redan påbörjat att köra ut. Borde det inte vara mitt fel då? Annars kan jag ju fara omkring och hålla på så och bli miljonär tongue

tooffen STHLM(S)LOW
13 februari 2013 · 420 Inlägg

tkd_rille skrev:
Då var summan att de inte är olagligt överhuvudtaget att svänga vänster. Men att de är olagligt att ligga för nära.
De var den helt naturliga mänskliga faktorn i detta fallet.

Men de kvittar för ingen här ger domen. Utan den får man snällt vänta på och se vad försäkringsbolagen kommer överens om.

läs igen då de står att man måste ha sit bakom och ha koll på bilarna bakom sig också.

Volkswagen Golf MKVI GTI "STERTMAN MOTORSPORT" (2010)
tooffen STHLM(S)LOW
13 februari 2013 · 420 Inlägg

Isaksson5 skrev:
32 §  En förare får köra om endast om det kan ske utan fara.

Blinkar han höger så ser jag det som att det är säkert att köra om. Eftersom att han kommer att lämna vägen och parkera bilen (??)

Ungefär som att om jag blinkar höger, samtidigt som det kommer en bil från höger. Sedan tvärt ändrar jag mig(nära till korsning). Den andra bilen har redan påbörjat att köra ut. Borde det inte vara mitt fel då? Annars kan jag ju fara omkring och hålla på så och bli miljonär tongue

bra jälva sagt isaksson asså äntligen en kille som har någon hjärna. du och jag och några till håller med dig till fullt och fast. mvh johan

Volkswagen Golf MKVI GTI "STERTMAN MOTORSPORT" (2010)
Evildan
13 februari 2013 ·

tooffen skrev:

Isaksson5 skrev:
32 §  En förare får köra om endast om det kan ske utan fara.

Blinkar han höger så ser jag det som att det är säkert att köra om. Eftersom att han kommer att lämna vägen och parkera bilen (??)

Ungefär som att om jag blinkar höger, samtidigt som det kommer en bil från höger. Sedan tvärt ändrar jag mig(nära till korsning). Den andra bilen har redan påbörjat att köra ut. Borde det inte vara mitt fel då? Annars kan jag ju fara omkring och hålla på så och bli miljonär tongue

bra jälva sagt isaksson asså äntligen en kille som har någon hjärna. du och jag och några till håller med dig till fullt och fast. mvh johan

meen asså haru tänkt på att det likssom inte typ spelar någon roll om det är typ 95% som tycker och tror lika ba, det är typ inte i denna tråden som det bestäms vem/vilka som blir typ vållande likssom bah.

(Satan vad svårt det där var att få till, skriker i hela kroppen nej nej nej sluta.) big_smile

it_mutt Avstängd
13 februari 2013 · 10 388 Inlägg

Isaksson5 skrev:
32 §  En förare får köra om endast om det kan ske utan fara.

Blinkar han höger så ser jag det som att det är säkert att köra om. Eftersom att han kommer att lämna vägen och parkera bilen (??)

Ungefär som att om jag blinkar höger, samtidigt som det kommer en bil från höger. Sedan tvärt ändrar jag mig(nära till korsning). Den andra bilen har redan påbörjat att köra ut. Borde det inte vara mitt fel då? Annars kan jag ju fara omkring och hålla på så och bli miljonär tongue

Som jag skrev tidigare, blinkers är inte lagligt bindande. Blinkar du höger innan en korsning på ex.vis en huvudled, och en bil kör ut från höger och du kör rakt fram o kör honom i sidan, blir det hans fel.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
tooffen STHLM(S)LOW
13 februari 2013 · 420 Inlägg

Evildan skrev:

tooffen skrev:

Isaksson5 skrev:
32 §  En förare får köra om endast om det kan ske utan fara.

Blinkar han höger så ser jag det som att det är säkert att köra om. Eftersom att han kommer att lämna vägen och parkera bilen (??)

Ungefär som att om jag blinkar höger, samtidigt som det kommer en bil från höger. Sedan tvärt ändrar jag mig(nära till korsning). Den andra bilen har redan påbörjat att köra ut. Borde det inte vara mitt fel då? Annars kan jag ju fara omkring och hålla på så och bli miljonär tongue

bra jälva sagt isaksson asså äntligen en kille som har någon hjärna. du och jag och några till håller med dig till fullt och fast. mvh johan

meen asså haru tänkt på att det likssom inte typ spelar någon roll om det är typ 95% som tycker och tror lika ba, det är typ inte i denna tråden som det bestäms vem/vilka som blir typ vållande likssom bah.

(Satan vad svårt det där var att få till, skriker i hela kroppen nej nej nej sluta.) big_smile

samma här

Volkswagen Golf MKVI GTI "STERTMAN MOTORSPORT" (2010)
Evildan
13 februari 2013 ·

it_mutt skrev:

Isaksson5 skrev:
32 §  En förare får köra om endast om det kan ske utan fara.

Blinkar han höger så ser jag det som att det är säkert att köra om. Eftersom att han kommer att lämna vägen och parkera bilen (??)

Ungefär som att om jag blinkar höger, samtidigt som det kommer en bil från höger. Sedan tvärt ändrar jag mig(nära till korsning). Den andra bilen har redan påbörjat att köra ut. Borde det inte vara mitt fel då? Annars kan jag ju fara omkring och hålla på så och bli miljonär tongue

Som jag skrev tidigare, blinkers är inte lagligt bindande. Blinkar du höger innan en korsning på ex.vis en huvudled, och en bil kör ut från höger och du kör rakt fram o kör honom i sidan, blir det hans fel.

Visst är det så som it-mutt skriver, inga konstigheter alls med det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang