Detta hände mig idag (krock)

tooffen STHLM(S)LOW
13 februari 2013 · 420 Inlägg

it_mutt skrev:

Isaksson5 skrev:
32 §  En förare får köra om endast om det kan ske utan fara.

Blinkar han höger så ser jag det som att det är säkert att köra om. Eftersom att han kommer att lämna vägen och parkera bilen (??)

Ungefär som att om jag blinkar höger, samtidigt som det kommer en bil från höger. Sedan tvärt ändrar jag mig(nära till korsning). Den andra bilen har redan påbörjat att köra ut. Borde det inte vara mitt fel då? Annars kan jag ju fara omkring och hålla på så och bli miljonär tongue

Som jag skrev tidigare, blinkers är inte lagligt bindande. Blinkar du höger innan en korsning på ex.vis en huvudled, och en bil kör ut från höger och du kör rakt fram o kör honom i sidan, blir det hans fel.

hur kommer de sig att jag höll på att få böter när jag sket i att blinka:(

Volkswagen Golf MKVI GTI "STERTMAN MOTORSPORT" (2010)
Evildan
13 februari 2013 ·

tooffen skrev:

it_mutt skrev:

Isaksson5 skrev:
32 §  En förare får köra om endast om det kan ske utan fara.

Blinkar han höger så ser jag det som att det är säkert att köra om. Eftersom att han kommer att lämna vägen och parkera bilen (??)

Ungefär som att om jag blinkar höger, samtidigt som det kommer en bil från höger. Sedan tvärt ändrar jag mig(nära till korsning). Den andra bilen har redan påbörjat att köra ut. Borde det inte vara mitt fel då? Annars kan jag ju fara omkring och hålla på så och bli miljonär tongue

Som jag skrev tidigare, blinkers är inte lagligt bindande. Blinkar du höger innan en korsning på ex.vis en huvudled, och en bil kör ut från höger och du kör rakt fram o kör honom i sidan, blir det hans fel.

hur kommer de sig att jag höll på att få böter när jag sket i att blinka:(

det är två skilda saker, att ge tecken och inte svänga eller att svänga utan att ge tecken.

Du får inte svänga utan att ge tecken, det fick vi lära oss i trafikskolan?

DasAuto
13 februari 2013 · 2 751 Inlägg

Tyvärr är det förmodligen du som kommer att åka på det.

Det finns egentligen bara 2 scenario i ditt fall. Ett av dem är det säkrare alternativet.

1. Du håller avstånd till framförvarande fordon samt anpassar farten.

2. Föraren framför dig "Måste blinka i god tid och får ej ångra sig"

1. Låter som mest säkert alternativ, vilket de förmodligen kommer tycka du inte valde.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
tooffen STHLM(S)LOW
13 februari 2013 · 420 Inlägg

DasAuto skrev:
Tyvärr är det förmodligen du som kommer att åka på det.

Det finns egentligen bara 2 scenario i ditt fall. Ett av dem är det säkrare alternativet.

1. Du håller avstånd till framförvarande fordon samt anpassar farten.

2. Föraren framför dig "Måste blinka i god tid och får ej ångra sig"

1. Låter som mest säkert alternativ, vilket de förmodligen kommer tycka du inte valde.

jävligt svårt att anpassa farten när man ska passera när han redan börjat svänga höger desutom emn ångrar sig som att han skulle ta ut svängen. så blinka direkt som han svänger tvärt. lätt att veta de. då ska man asså stanna bakom en som svänger höger varige gång för dom kan ju få för sig att köra vänster direkt så man ska stanna på en 70 väg för de kan hända:D

Volkswagen Golf MKVI GTI "STERTMAN MOTORSPORT" (2010)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
13 februari 2013 · 14 063 Inlägg

tooffen skrev:

DasAuto skrev:
Tyvärr är det förmodligen du som kommer att åka på det.

Det finns egentligen bara 2 scenario i ditt fall. Ett av dem är det säkrare alternativet.

1. Du håller avstånd till framförvarande fordon samt anpassar farten.

2. Föraren framför dig "Måste blinka i god tid och får ej ångra sig"

1. Låter som mest säkert alternativ, vilket de förmodligen kommer tycka du inte valde.

jävligt svårt att anpassa farten när man ska passera när han redan börjat svänga höger desutom emn ångrar sig som att han skulle ta ut svängen. så blinka direkt som han svänger tvärt. lätt att veta de. då ska man asså stanna bakom en som svänger höger varige gång för dom kan ju få för sig att köra vänster direkt så man ska stanna på en 70 väg för de kan händabig_smile

Jag förstår din tankegång där. Det kan faktiskt vara svårt att veta vart medtrafikanten ska ta vägen. Hoppas att du meddelar här i tråden hur det går.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
tooffen STHLM(S)LOW
13 februari 2013 · 420 Inlägg

Vettemannen skrev:

tooffen skrev:

DasAuto skrev:
Tyvärr är det förmodligen du som kommer att åka på det.

Det finns egentligen bara 2 scenario i ditt fall. Ett av dem är det säkrare alternativet.

1. Du håller avstånd till framförvarande fordon samt anpassar farten.

2. Föraren framför dig "Måste blinka i god tid och får ej ångra sig"

1. Låter som mest säkert alternativ, vilket de förmodligen kommer tycka du inte valde.

jävligt svårt att anpassa farten när man ska passera när han redan börjat svänga höger desutom emn ångrar sig som att han skulle ta ut svängen. så blinka direkt som han svänger tvärt. lätt att veta de. då ska man asså stanna bakom en som svänger höger varige gång för dom kan ju få för sig att köra vänster direkt så man ska stanna på en 70 väg för de kan händabig_smile

Jag förstår din tankegång där. Det kan faktiskt vara svårt att veta vart medtrafikanten ska ta vägen. Hoppas att du meddelar här i tråden hur det går.

/Benny

precis vissa vill man bara slita ut ur bilen och ta körkortet och klippa i 1000 bitar så säger man ta bussne och tar ur bilnyckeln. precis men tur att jag inte gjorde de med golfen får säljagolfen och köpa en fet höd dodge ram srt-10 med feta stålramen utanpå som rör som är svetsade. sen kör man in i alla ist:D oj säger man vafan göru hahahahah

Volkswagen Golf MKVI GTI "STERTMAN MOTORSPORT" (2010)
Muttley
13 februari 2013 ·

caromania skrev:

tkd_rille skrev:
Då var summan att de inte är olagligt överhuvudtaget att svänga vänster. Men att de är olagligt att ligga för nära.
De var den helt naturliga mänskliga faktorn i detta fallet.

Men de kvittar för ingen här ger domen. Utan den får man snällt vänta på och se vad försäkringsbolagen kommer överens om.

Det lustiga är att dessa trådar poppar upp hela tiden men ingen av dessa som startar dem följer upp efter att ansvarsfrågan utretts och berättar hur det faktiskt gick.

Nej de borde finnas en samlad tråd om försäkringsfrågor.  Och där man måste sköta sig.

Muttley
13 februari 2013 ·

tooffen skrev:

tkd_rille skrev:
Då var summan att de inte är olagligt överhuvudtaget att svänga vänster. Men att de är olagligt att ligga för nära.
De var den helt naturliga mänskliga faktorn i detta fallet.

Men de kvittar för ingen här ger domen. Utan den får man snällt vänta på och se vad försäkringsbolagen kommer överens om.

läs igen då de står att man måste ha sit bakom och ha koll på bilarna bakom sig också.

Ja men vänder du på de måste du även kunna förutse att de kan hända.  Just det kan fb använda mot dig.  Vi vet ju inte hur de vill lösa problemet.  Men att påstå att de är olagligt när de faktiskt inte är det.

DasAuto
13 februari 2013 · 2 751 Inlägg

tooffen skrev:

DasAuto skrev:
Tyvärr är det förmodligen du som kommer att åka på det.

Det finns egentligen bara 2 scenario i ditt fall. Ett av dem är det säkrare alternativet.

1. Du håller avstånd till framförvarande fordon samt anpassar farten.

2. Föraren framför dig "Måste blinka i god tid och får ej ångra sig"

1. Låter som mest säkert alternativ, vilket de förmodligen kommer tycka du inte valde.

jävligt svårt att anpassa farten när man ska passera när han redan börjat svänga höger desutom emn ångrar sig som att han skulle ta ut svängen. så blinka direkt som han svänger tvärt. lätt att veta de. då ska man asså stanna bakom en som svänger höger varige gång för dom kan ju få för sig att köra vänster direkt så man ska stanna på en 70 väg för de kan hända:D

Håller med dig, men sen ska man kunna bevisa sådant för Polisen, domaren osv. Tyvärr

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
caromania Forummoderator
13 februari 2013 · 9 296 Inlägg

Alla dessa försäkringstrådar... När ska ni (vissa) lära sig att försäkringsbolagen inte dömer efter lagarna? Det är lotteri. Lycka till.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
gamlingen
14 februari 2013 · 5 198 Inlägg

caromania skrev:
Alla dessa försäkringstrådar... När ska ni (vissa) lära sig att försäkringsbolagen inte dömer efter lagarna? Det är lotteri. Lycka till.

Precis.. FB ser till vem som är vållande,,, Polis ser till vem som brutit mot gällande lagar. 2 helt skilda saker.

tooffen STHLM(S)LOW
14 februari 2013 · 420 Inlägg

DasAuto skrev:

tooffen skrev:

DasAuto skrev:
Tyvärr är det förmodligen du som kommer att åka på det.

Det finns egentligen bara 2 scenario i ditt fall. Ett av dem är det säkrare alternativet.

1. Du håller avstånd till framförvarande fordon samt anpassar farten.

2. Föraren framför dig "Måste blinka i god tid och får ej ångra sig"

1. Låter som mest säkert alternativ, vilket de förmodligen kommer tycka du inte valde.

jävligt svårt att anpassa farten när man ska passera när han redan börjat svänga höger desutom emn ångrar sig som att han skulle ta ut svängen. så blinka direkt som han svänger tvärt. lätt att veta de. då ska man asså stanna bakom en som svänger höger varige gång för dom kan ju få för sig att köra vänster direkt så man ska stanna på en 70 väg för de kan hända:D

Håller med dig, men sen ska man kunna bevisa sådant för Polisen, domaren osv. Tyvärr

vittne.

Volkswagen Golf MKVI GTI "STERTMAN MOTORSPORT" (2010)
gamlingen
14 februari 2013 · 5 198 Inlägg

tooffen skrev:

DasAuto skrev:

tooffen skrev:

jävligt svårt att anpassa farten när man ska passera när han redan börjat svänga höger desutom emn ångrar sig som att han skulle ta ut svängen. så blinka direkt som han svänger tvärt. lätt att veta de. då ska man asså stanna bakom en som svänger höger varige gång för dom kan ju få för sig att köra vänster direkt så man ska stanna på en 70 väg för de kan hända:D

Håller med dig, men sen ska man kunna bevisa sådant för Polisen, domaren osv. Tyvärr

vittne.

kanske finns vittnen åt andra hållet oxå,,

tooffen STHLM(S)LOW
14 februari 2013 · 420 Inlägg

gamlingen skrev:

tooffen skrev:

DasAuto skrev:

Håller med dig, men sen ska man kunna bevisa sådant för Polisen, domaren osv. Tyvärr

vittne.

kanske finns vittnen åt andra hållet oxå,,

desvärre såg jag vägen va tom kom bilar efter däremot. men han som stog inne på grusvägen ännde jag och han satt själv i bilen och vi va 2:S så omöjligt att andra vittnen finns.big_smile lovar ska säga vad som händer sen:D

Volkswagen Golf MKVI GTI "STERTMAN MOTORSPORT" (2010)
tooffen STHLM(S)LOW
24 mars 2013 · 420 Inlägg

Vill nu berätta för alla att de va HAN som åkte på de!
Toppenbra för de va för fan hans fel, hade ha aldrig gjort så så hade jag aldrig kört in i honom.

Försäkringsbolaget gick på vad jag och vittne hade sagt, för han svarade inte ens när försäkringsbolaget skickade Papper.
Så enligt dom så kommer dom bara skicka en faktura till honom nu på självrisken på 5000:- sen vet jag inte om de stämmer men så sa dom.

Bilen är inne på verkstan men de va de att de hände inte så mycket på bilen kan lägga upp bilder sen.
Men de va massa lampor som börja blinka och lysa ibland och hela tiden inne i bilen.
Och hittils så kostade de 39.000:- att laga enligt volvo.
Så hittade dom ett litet fel till så sa försäkringsbolaget till volvo att då löser dom bilen.

De som vi upptäckt hände va att huven fick sig en liten innåt buckla lika stor som en halv hockey-puck sen trycktes Grillen in som sitter ihop med fram-kofångaren och höger framskärmen liten buckla de va de synliga sen pajade ett dimljus och ramla innåt.
Abs/antisladd lampan började lysa så något data del blev knullad då och även att bilen säger att larmet inte funkar ibland.

Volkswagen Golf MKVI GTI "STERTMAN MOTORSPORT" (2010)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 mars 2013 · 14 063 Inlägg

tooffen skrev:
Vill nu berätta för alla att de va HAN som åkte på de!
Toppenbra för de va för fan hans fel, hade ha aldrig gjort så så hade jag aldrig kört in i honom.

Försäkringsbolaget gick på vad jag och vittne hade sagt, för han svarade inte ens när försäkringsbolaget skickade Papper.
Så enligt dom så kommer dom bara skicka en faktura till honom nu på självrisken på 5000:- sen vet jag inte om de stämmer men så sa dom.

Bilen är inne på verkstan men de va de att de hände inte så mycket på bilen kan lägga upp bilder sen.
Men de va massa lampor som börja blinka och lysa ibland och hela tiden inne i bilen.
Och hittils så kostade de 39.000:- att laga enligt volvo.
Så hittade dom ett litet fel till så sa försäkringsbolaget till volvo att då löser dom bilen.

De som vi upptäckt hände va att huven fick sig en liten innåt buckla lika stor som en halv hockey-puck sen trycktes Grillen in som sitter ihop med fram-kofångaren och höger framskärmen liten buckla de va de synliga sen pajade ett dimljus och ramla innåt.
Abs/antisladd lampan började lysa så något data del blev knullad då och även att bilen säger att larmet inte funkar ibland.

Det var väl skönt!!!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
tooffen STHLM(S)LOW
24 mars 2013 · 420 Inlägg

Vettemannen skrev:

tooffen skrev:
Vill nu berätta för alla att de va HAN som åkte på de!
Toppenbra för de va för fan hans fel, hade ha aldrig gjort så så hade jag aldrig kört in i honom.

Försäkringsbolaget gick på vad jag och vittne hade sagt, för han svarade inte ens när försäkringsbolaget skickade Papper.
Så enligt dom så kommer dom bara skicka en faktura till honom nu på självrisken på 5000:- sen vet jag inte om de stämmer men så sa dom.

Bilen är inne på verkstan men de va de att de hände inte så mycket på bilen kan lägga upp bilder sen.
Men de va massa lampor som börja blinka och lysa ibland och hela tiden inne i bilen.
Och hittils så kostade de 39.000:- att laga enligt volvo.
Så hittade dom ett litet fel till så sa försäkringsbolaget till volvo att då löser dom bilen.

De som vi upptäckt hände va att huven fick sig en liten innåt buckla lika stor som en halv hockey-puck sen trycktes Grillen in som sitter ihop med fram-kofångaren och höger framskärmen liten buckla de va de synliga sen pajade ett dimljus och ramla innåt.
Abs/antisladd lampan började lysa så något data del blev knullad då och även att bilen säger att larmet inte funkar ibland.

Det var väl skönt!!!! smile

/Benny

toppenbra:D får se nu vad som händer om dom lagar eller om man får pengar till en liknande bil:D

Volkswagen Golf MKVI GTI "STERTMAN MOTORSPORT" (2010)
hangman
25 mars 2013 · 2 174 Inlägg

tooffen skrev:
Vill nu berätta för alla att de va HAN som åkte på de!
Toppenbra för de va för fan hans fel, hade ha aldrig gjort så så hade jag aldrig kört in i honom.

Försäkringsbolaget gick på vad jag och vittne hade sagt, för han svarade inte ens när försäkringsbolaget skickade Papper.
Så enligt dom så kommer dom bara skicka en faktura till honom nu på självrisken på 5000:- sen vet jag inte om de stämmer men så sa dom.

Bilen är inne på verkstan men de va de att de hände inte så mycket på bilen kan lägga upp bilder sen.
Men de va massa lampor som börja blinka och lysa ibland och hela tiden inne i bilen.
Och hittils så kostade de 39.000:- att laga enligt volvo.
Så hittade dom ett litet fel till så sa försäkringsbolaget till volvo att då löser dom bilen.

De som vi upptäckt hände va att huven fick sig en liten innåt buckla lika stor som en halv hockey-puck sen trycktes Grillen in som sitter ihop med fram-kofångaren och höger framskärmen liten buckla de va de synliga sen pajade ett dimljus och ramla innåt.
Abs/antisladd lampan började lysa så något data del blev knullad då och även att bilen säger att larmet inte funkar ibland.

en bekant blev påkörd, sen laga dom bilen på firma, och abs lampa lös, Det gjorde den inte innan utan något utlösses av krocken, Verkstad eller försäkringsbolaget gick inte in och betalade just den reparationen, dom har några grejer i deras listor dom inte renoverar då det kan vara slitet innan tex och kosta stora summor pengar. Detta fall var det länsförsäkringar som gjorde så, Men om du är tveksam syna allt arbete noga för det inte ofta man blir nöjd, bättre dom löser ut den tycker jag.

Kristian_L
25 mars 2013 · 1 893 Inlägg

Som gammal yrkesförare, kan jag bara säga att utan bevis om hans förvirrade beteende, så är det tyvärr svårt att svära sej fri när man har näsan intryckt. (En så kallad "Dachcam" hade varit ovärderlig i ett läge som detta.)

Om du inte kan bevisa att han betedde sej förrädiskt, så är det tyvärr så att du kommer få bita i den sura och ta det på dej. (Och din försäkring.)

Det är av just denna anledning vi idag hittar massor med galna video klipp från Ryssland. Väldigt många förare, väljer att ha en kamera ständigt filmande i en loop, händer nått, tar man ut minneskortet. Bevis!

Lider med dej, men tyvärr är det som det är. Den som kört på någon bakifrån åker på det.

Lycka till.

EDIT:
Missade din sista post.
Vittne och att han inte ens brydde sej att svara. Grattis!

Senast redigerat av Kristian_V (25 mars 2013)

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
caromania Forummoderator
25 mars 2013 · 9 296 Inlägg

Bra att du uppdaterade tråden, många glömmer det. Och dessutom, grattis till beslutet. Det är rena rama lotteriet ibland och den här gången var det din tur att ha lite flyt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang