Köpråd: Mellan/stor kombi som familjebil för ca 60 000 kr

crille_86 Fartdåre =)
20 februari 2013 · 147 Inlägg

Jag hade köpt en Toyota Avensis 1.8, snåla,rymliga och driftsäkra. hyffsat rostskyddade också.

Enligt flera tester så var den dessutom tyst i kupén vilket är viktigt för mig iaf.

Håller bra, men Toyota vet dessvärre hur man tar betalt för reservdelar (som dock inte behövs så ofta).

Helst modellen som kom runt -04, fast det kan bli svårt att få en sån för 60, men kanske för 70?


Edit: Toyota har ju även Sveriges "bästa" verkstäder, jag har själv erfarenhet av Toyota Helsingborg och Landskrona, väldigt bra bemötande.

Edit 2: Jag tror 2.0 är snål också, det satt i princip samma motor i Celican, fast Celican hade annan topp,kamaxlar, osv. Och Avensisen har även annan insprutning. Min Celica drack mindre än sambons Nissan Almera 1.8

Edit 3: Haha, tänkte på gamla modellen av Avensis som hade 3S-FE, den nya har en annan 2.0

Senast redigerat av crille_86 (20 februari 2013)

Detta är då jag, ser ut som ett djur på bilden!
BMW 325i Touring "Bettan 2" (2006)
yellowfrog
10 april 2013 · 7 Inlägg

Tänkte berätta att i helgen blev det äntligen klart med bilköpet efter att ha spanat i en och en halv månad. Vi tog tid god tid på oss och hann kolla på ett par Avensis och några Saabar. Jag hade Saab som preferens och frugan föredrog Avensis, men vi var inte emot det andra märket. Så vi slog till på den vi tyckte var mest prisvärd.

Blev en Saab i slutändan, en 9-5 2.0t Vector -06 . Gav 54k för den. Vill tacka alla som delade med sig sina tips och erfarenheter.

Andromeda Rumpmas
13 april 2013 · 3 860 Inlägg

yellowfrog skrev:

caromania skrev:
Jag tycker du ska ta en titt på Honda Accord också.

Den finns med på listan, men det finns inte så många exemplar ute. Finns det nån årsmodell eller motorlaternativ att föredra framför andra?

Att du kan tänka dig en Skoda & VW men inte en AUDI begriper jag inte då dessa delar i princip all teknologi under "skalet" likaså Nissan Primera och Renault Laguna delar mycket teknologi och har ett nära samarbete.

Just för att Audi är liknande Skoda och VW, så är den väl dyrare i inköp? Varför inte då ta budgetvarianten?

När det gäller Renualt så tycker jag bara att just Lagnunan och Mitsubishi kombi SER liten ut. Jag vet inte om de verkligen är mindre, men just dessa två har jag fått den uppfattningen iaf.

SAAB 9-5 Aero -04 -05 är mitt förslag

Har börjat kolla på SAAB nu också. Verkar finnas med bra utrustning till ganska låga priser.


Finns det några modeller som inte har parkeringssensor som utrustningsval som man kan skippa?

Alla Vector och Aero brukar ha PDC, och alla med pilotpaket har även elstolar smile

För 60k kan du ta en 2006 och framåt med faceliften, de är verkligen sjukt billiga! De du hittar på Blocket är de som inte är sålda pga att priset är för högt, ligger du i och kollar ofta hinner du med på de med rätt priser som bara ligger ute någon dag eller två.
Min kollega köpte nyss en 9-5 SC Biopower Griffin 2010 för 120k på firma, gått 5k mil. Enligt formeln som halverar priset var tredje år hamnar du på 06/07 för 60k.
Jag sålde min 9-5 SC linearSport 2004 (Aero med 30 hk mindre och tygsäten i princip) för 32k.

Senast redigerat av Andromeda (13 april 2013)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Andromeda Rumpmas
13 april 2013 · 3 860 Inlägg

yellowfrog skrev:
Tänkte berätta att i helgen blev det äntligen klart med bilköpet efter att ha spanat i en och en halv månad. Vi tog tid god tid på oss och hann kolla på ett par Avensis och några Saabar. Jag hade Saab som preferens och frugan föredrog Avensis, men vi var inte emot det andra märket. Så vi slog till på den vi tyckte var mest prisvärd.

Blev en Saab i slutändan, en 9-5 2.0t Vector -06 . Gav 54k för den. Vill tacka alla som delade med sig sina tips och erfarenheter.

Sisådär, då fick man för att man inte läste hela tråden (igen) tongue

Hur många mil?

En annan fördel med Biopower är att de kan fjanta sig hur mycket de vill med etanolinblandning i bensinen utan att bilen protesterar, vilket kanske inte är lika kul om man har en Mitsubishi GDI-motor t ex.

Senast redigerat av Andromeda (13 april 2013)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
JonasHaglund
13 april 2013 · 168 Inlägg

Bra val smile

Toyota Aygo "Fuffen" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang