2247
Sök

Trimma Volvo 850R -96 lite lite till?

1 679 Inlägg
19 februari 2013
Trådstartare
Är sugen att få lite lite mer knuff i motorn.
Har just nu:
Bsr Steg 3 chip
3DP med 300cells kat och 3 resten
öppet bsr filter med avskärmning.
16T sitter ju orginal.
Motorn är orginal i övrigt.

Det jag har varit mest sugen på är Autotechs steg 4 som är:
Ljusblåa spridare från s60 T5
19T och anpassat chip.

men det känns väldigt riskabelt med detta då det är org stakar i motorn.

Så jag tänkte om det kanske räcker med att byta till en 18T, kommer det bli nån extra knuff med enbart det eller blir det ingen skillnad med mina nuvarande saker med tanke på chippet som lär vara beräknat på en 16T, så kanske inte soppan osv inte känner av själv att turbon pumpar in lite mer luft.

Eller kan man ta Autotechs steg 4 chip med dom ljusblåa spridarna och montera en 18T istället?

Har inget sug att behöva byta stakar än.
Senast redigerat av JimmyAndersson (19 februari 2013)

Patrik
124 Inlägg
19 februari 2013
skicka in turbon till turbo center och kolla om dom kan uppgradera kompresor huset är nog biligast och värt pengarna. men du får en renoverad turbo slipper du den biten.smile

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
19 februari 2013
Jag tror inte atech hade erbjudit dig ett sådant steg om inte sakerna håller för det. Go for it!

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

Patrik
124 Inlägg
19 februari 2013
F4S4N skrev:
Jag tror inte atech hade erbjudit dig ett sådant steg om inte sakerna håller för det. Go for it!

mena det måste uppgradera kopling tryck plata och sen vidare.smile

1 679 Inlägg
19 februari 2013
Trådstartare
F4S4N skrev:

Stakarna håller ju lite olika men dom ska väl "ge upp" strax över 450nm eller nåt, vilket man kan landa på med Atech steg 4 tongue

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
19 februari 2013
Ring och hör med dom vad dom tycker. Enligt deras steg 3 ligger du på 460Nm.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

8 266 Inlägg
19 februari 2013
Enklaste varianten bör ju vara större turbo och annat chip. Ingen att byta till ljusblå spridare om du redan har vita, dem är nämligen lika stora. Finns dock risker, dels stakarna och sen är det ju ett litet frågetecken på hur kopplingen orkar med. En bra ide är att byta bränslepump för säkerhets skull.

1 679 Inlägg
19 februari 2013
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Enklaste varianten bör ju vara större turbo och annat chip. Ingen att byta till ljusblå spridare om du redan har vita, dem är nämligen lika stora. Finns dock risker, dels stakarna och sen är det ju ett litet frågetecken på hur kopplingen orkar med. En bra ide är att byta bränslepump för säkerhets skull.

Jasså, ska spridarna vara lika stora, då måste jag verkligen kolla att vita sitter i vilket det ska göra väl?
Men eftersom Atech steg 4 chippet ska vara med en 19T hur blir det om man monterar en 18T istället med ett sånt chipp monterat? smile
Kopplingen känns väldigt frisk, fast det är ju klart, det går ju bränna den rätt fort om man kör galet smile

8 266 Inlägg
19 februari 2013
JimmyAndersson skrev:
Jasså, ska spridarna vara lika stora, då måste jag verkligen kolla att vita sitter i vilket det ska göra väl?

Manuella R ska ha vita, men det är ju väldigt enekelt att kolla.

JimmyAndersson skrev:
Men eftersom Atech steg 4 chippet ska vara med en 19T hur blir det om man monterar en 18T istället med ett sånt chipp monterat?

Så liten skillnad mellan 18 och 19T att adaptiviteten i styrboxen ska klara av det.

1 679 Inlägg
19 februari 2013
Trådstartare
Marlboroman skrev:
JimmyAndersson skrev:

Manuella R ska ha vita, men det är ju väldigt enekelt att kolla.

JimmyAndersson skrev:
Men eftersom Atech steg 4 chippet ska vara med en 19T hur blir det om man monterar en 18T istället med ett sånt chipp monterat?

Så liten skillnad mellan 18 och 19T att adaptiviteten i styrboxen ska klara av det.

Då fåre bli en 18T istället då det blir mindre jobb smile
den ska ju bara vara att kasta på eftersom jag ska ha rakt avgashus nu smile

A.Sörman
1 299 Inlägg
19 februari 2013
JimmyAndersson skrev:
Marlboroman skrev:

Men eftersom Atech steg 4 chippet ska vara med en 19T hur blir det om man monterar en 18T istället med ett sånt chipp monterat? smile
Kopplingen känns väldigt frisk, fast det är ju klart, det går ju bränna den rätt fort om man kör galet smile

Min koppling har aldrig slirat hur jag än har lekt så är den fräsch så är det lunch big_smile

Finns många som kör deras steg4 med 18t dock hänger den ju inte med lika långt sen om man vill ha mer kräm.

Du ska ha orange spridare om det är standard du kör med-

1 679 Inlägg
19 februari 2013
Trådstartare
Drunk skrev:
JimmyAndersson skrev:
Marlboroman skrev:

Min koppling har aldrig slirat hur jag än har lekt så är den fräsch så är det lunch big_smile

Finns många som kör deras steg4 med 18t dock hänger den ju inte med lika långt sen om man vill ha mer kräm.

R:en ska väl ha lite större spridare som marlboroman säger smile
Men du Drunk får gärna skicka PM om du skulle vara intresserad utav att enbart sälja ditt Steg 4 chip smile

A.Sörman
1 299 Inlägg
19 februari 2013
JimmyAndersson skrev:
Drunk skrev:
JimmyAndersson skrev:

R:en ska väl ha lite större spridare som marlboroman säger smile
Men du Drunk får gärna skicka PM om du skulle vara intresserad utav att enbart sälja ditt Steg 4 chip smile

Ja självklart Jimmy fel av mig Dom har vita glömde helt att du hade R.

Haha du är nummer tre som frågar om det där jäkla chipet den här veckan.
Kom å hämta hela bilen istället!! big_smile den åker ut på blocket först får jag inte sålt den då så säljer jag den i delar =I

904 Inlägg
19 februari 2013
Hur vill du ha karaktären på laddet det måste du fråga dig har kört med 19t å det går undan bra topp hastighet men nu ska jag i stället köra med ett preppat 16t för att få en annan typ av karaktär :-)

AUTOTECH S60 power

1 679 Inlägg
19 februari 2013
Trådstartare
Blyfot_Racing skrev:
Hur vill du ha karaktären på laddet det måste du fråga dig har kört med 19t å det går undan bra topp hastighet men nu ska jag i stället köra med ett preppat 16t för att få en annan typ av karaktär :-)

Vill bara ha lite mer knuff smile
Sen om turbon kommer lite senare än nu gör inget smile

1 679 Inlägg
21 februari 2013
Trådstartare
Vad märker man för skillnad om jag bara monterar 18T utan programvaran?
Och kör med bsr steg 3 chip?

1 679 Inlägg
6 april 2013
Trådstartare
Om skulle gå upp till steg 4 utan byte av stakar, skulle en mer effektiv IC kunna hjälpa till nåt för att motverka ras? smile
Hur skulle bilen reagera om man körde steg 4 chip utan att byta turbo och köra på 16T?

8 266 Inlägg
6 april 2013
JimmyAndersson skrev:
Om skulle gå upp till steg 4 utan byte av stakar, skulle en mer effektiv IC kunna hjälpa till nåt för att motverka ras?

Nej, snarare öka risken.

JimmyAndersson skrev:
Hur skulle bilen reagera om man körde steg 4 chip utan att byta turbo och köra på 16T?

Den skulle fundera varför den fått en möjlighet att ge mer effekt samtidigt som en av dem stora strypningarna behålls. Vill man inte byta turbo så är det vettigare med ett vanlig chip och större spridare + lmm.

1 679 Inlägg
12 februari 2014
Trådstartare
Om man stoppar i autotech steg 4 chip, med 18T turbo vet att det är lite riskabelt för stakarna.
Men det borde väl bli lite mindre riskabelt om man stoppar i GLT kammar så man flyttar upp registret litegran, för det är väl det höga vridet på låga varv som knäcker stakarna? smile

8 266 Inlägg
12 februari 2014
GLT-kammarna kommer inte tillföra nåt positivt i kampen att hålla liv i originalstakarna. I slutänden är det viktigare att anpassa körsättet och se till att växla ner innan man ger på.

Sök