Bil att pendla 12mil/dag med

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 februari 2013 · 14 060 Inlägg

Kalle-Johansson skrev:
Tjena. Söker tips på en klok bil att pendla med för max 30000kr! Har kikat en del på Caddy samt Skodas motsvarighet (dieslar alltså)! Kom gärna med tips på kloka bilar! Automat eller manuell låda spelar ingen roll. Kommer att köra mycket 110väg! smile

Jag har inte orkat läsa igenom alla svar i tråden men stirra dig inte blind på bränsleförbrukningen utan tänk en hel del på säkerheten oxå. Den är faktiskt viktig. Det spelar ingen roll om bilen drar 0,1 eller 0,2 liter per mil om oturen är framme. Då vill man ha en krocksäker bil och i så fall får man gå upp ett par steg och då följer bränsleförbrukningen med i samma takt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
peegee Forummoderator
26 februari 2013 · 2 924 Inlägg

Har du funderat hur länge du tänkt ha bilen du köper?
Du kommer ju köra ca 170mil/mån eller ca 3200mil/år och har du tänkt ha bilen ett par år så kanske du inte ska börja på en bil 30 000+ mil ?
Sen förmodar jag du är beroende av en bil som startar och går utan problem, varje dag året runt?

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Kalle-Johansson Kalle
26 februari 2013 · 20 Inlägg

Tack för alla svar! Läser till signaltekniker och kommer att ha tre månaders praktik och då kommer jag att behöva pendla 12 mil om dagen då det ej fungerar att åka kollektivt! Får jag jobb där så flyttar jag dit, med andra ord så kommer jag troligtvis inte att ha kvar bilen i flera år om det inte är så att jag stortrivs med den!

Så VAG bilar 1.9tdi högst 35k mil (skötta)?, v70diesel? Mercedes C220 diesel (miltal man kan tolerera?)?  Helst ej automat vid höga miltal?  Har jag fått med allt?  Håller med om att man kan offra någon dl/mil för att få en säkrare bil!

peegee Forummoderator
26 februari 2013 · 2 924 Inlägg

Kalle-Johansson skrev:
Så VAG bilar 1.9tdi högst 35k mil (skötta)?, v70diesel? Mercedes C220 diesel (miltal man kan tolerera?)?  Helst ej automat vid höga miltal?  Har jag fått med allt?  Håller med om att man kan offra någon dl/mil för att få en säkrare bil!

Låter vettigt förutom att 35k låter alldeles för mkt om du tänkt ha den i några år... roll max 25k är rimligare då beroende på budget...

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Kalle-Johansson Kalle
26 februari 2013 · 20 Inlägg

peegee skrev:

Kalle-Johansson skrev:
Så VAG bilar 1.9tdi högst 35k mil (skötta)?, v70diesel? Mercedes C220 diesel (miltal man kan tolerera?)?  Helst ej automat vid höga miltal?  Har jag fått med allt?  Håller med om att man kan offra någon dl/mil för att få en säkrare bil!

Låter vettigt förutom att 35k låter alldeles för mkt om du tänkt ha den i några år... roll max 25k är rimligare då beroende på budget...

Satsar på en bil som jag kan ha några månader framöver i alla fall! Det finns för tillfället knappt en VAG diesel på blocket som finns hyfsat nära Gävle-trakterna som har gått mindre en 30k mil. Inte under 30000kr i alla fall! Bensinare (1.8t) finns det som har gått ca 20-25k mil (har för mig att det är kamremsbyte vid 24k?) men vette fan hur billigt man åker med en 1.8t!

Andromeda Rumpmas
26 februari 2013 · 3 860 Inlägg

Kalle-Johansson skrev:

peegee skrev:

Kalle-Johansson skrev:
Så VAG bilar 1.9tdi högst 35k mil (skötta)?, v70diesel? Mercedes C220 diesel (miltal man kan tolerera?)?  Helst ej automat vid höga miltal?  Har jag fått med allt?  Håller med om att man kan offra någon dl/mil för att få en säkrare bil!

Låter vettigt förutom att 35k låter alldeles för mkt om du tänkt ha den i några år... roll max 25k är rimligare då beroende på budget...

Satsar på en bil som jag kan ha några månader framöver i alla fall! Det finns för tillfället knappt en VAG diesel på blocket som finns hyfsat nära Gävle-trakterna som har gått mindre en 30k mil. Inte under 30000kr i alla fall! Bensinare (1.8t) finns det som har gått ca 20-25k mil (har för mig att det är kamremsbyte vid 24k?) men vette fan hur billigt man åker med en 1.8t!

Med VAG 1,8t gäller det att du har sådan tur att turbon inte går upp i rök och motorn koksar. Favoritbilen på den allbilverkstad jag lämnar mina bilar på. Eller kanske inte, de börjar tröttna på VAG 1,8t nu...
Det verkar främst gälla Audi, och inte så förvånande bilar som servats enligt Longlife-programmet med oljebyte var 3000:e mil men körts mycket korta sträckor.

Senast redigerat av Andromeda (26 februari 2013)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
PMPerformance
27 februari 2013 · 2 266 Inlägg

Kalle-Johansson skrev:

peegee skrev:

Kalle-Johansson skrev:
Så VAG bilar 1.9tdi högst 35k mil (skötta)?, v70diesel? Mercedes C220 diesel (miltal man kan tolerera?)?  Helst ej automat vid höga miltal?  Har jag fått med allt?  Håller med om att man kan offra någon dl/mil för att få en säkrare bil!

Låter vettigt förutom att 35k låter alldeles för mkt om du tänkt ha den i några år... roll max 25k är rimligare då beroende på budget...

Satsar på en bil som jag kan ha några månader framöver i alla fall! Det finns för tillfället knappt en VAG diesel på blocket som finns hyfsat nära Gävle-trakterna som har gått mindre en 30k mil. Inte under 30000kr i alla fall! Bensinare (1.8t) finns det som har gått ca 20-25k mil (har för mig att det är kamremsbyte vid 24k?) men vette fan hur billigt man åker med en 1.8t!

Svågern hade en sån förut låg ständigt på 0,8 till 1 liter oavsett hur man åkte.

svetsdiff !!!
JsoooN
27 februari 2013 · 388 Inlägg

Har en passat 1.8t som jourbil, runt litern om man åker i 90-120.

Opel Astra F "PolackRäjsern" (1992)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 februari 2013 · 13 746 Inlägg

Vw Lupo tdi eller Seat Arosa tdi

du får en rätt ny för dom pengarna

en sån är specad till 0.35l landsväg

kanske inte världs bekvämaste bilen men tanten pendlar med sin Arosa med bensin motor varje dag kör cirka 75-80mil i veckan och hon har inte klagat något speciellt.

dock får du åka till tyskland själv och hämta hem en sån för dom är VÄLDIGT ovanliga här i sverige
dock får man inte missta den för sdi varianten.
eller 3L som har en låda som är rena skiten och fungerar ej för pendling

ska hämta hem en Arosa tdi från tyskland för 15-16K har jag en 00:a reggad och klar med 18K på mätaren

sitter förövrigt en 1.4Liters 3cyl 75hk Pd diesel under huven
väldigt lik den motorn som sitter i nyare polon

åkte med i en Skoda praktik som vi bytt turbo på och den har samma 1.4lIters pd motor men med partikelfilter
och den var fakitst inte slö utan gick helt okej fast den sitter i en tyngre kaross än lupon/arosan.

Senast redigerat av Growe (27 februari 2013)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
it_mutt Avstängd
27 februari 2013 · 10 388 Inlägg

JsoooN skrev:
Har en passat 1.8t som jourbil, runt litern om man åker i 90-120.

Mao är ex.vis min A6:a billigare då i soppakostnad iaf

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
felek
27 februari 2013 · 175 Inlägg

Peugeot!!! td! 405?

eller en 205 diesel! fast de lär du inte hitta. om de inte finns någon där ute nu!

Senast redigerat av felek (27 februari 2013)

Peugeot 205 Gti "Röda FARAN" (1989)
Peugeot 205 1.9 TurboDiesel "Överaskningen" (1991)
Peugeot 205 Gti Classique Sport "Baguette Räser" (1990)
JsoooN
27 februari 2013 · 388 Inlägg

it_mutt skrev:

JsoooN skrev:
Har en passat 1.8t som jourbil, runt litern om man åker i 90-120.

Mao är ex.vis min A6:a billigare då i soppakostnad iaf

Skulle inte förvåna mig, snittförbrukningen efter 16000 mil ligger på typ 0,9.

Opel Astra F "PolackRäjsern" (1992)
peegee Forummoderator
27 februari 2013 · 2 924 Inlägg

Growe skrev:
Vw Lupo tdi eller Seat Arosa tdi

du får en rätt ny för dom pengarna

en sån är specad till 0.35l landsväg

kanske inte världs bekvämaste bilen men tanten pendlar med sin Arosa med bensin motor varje dag kör cirka 75-80mil i veckan och hon har inte klagat något speciellt.

dock får du åka till tyskland själv och hämta hem en sån för dom är VÄLDIGT ovanliga här i sverige
dock får man inte missta den för sdi varianten.
eller 3L som har en låda som är rena skiten och fungerar ej för pendling

ska hämta hem en Arosa tdi från tyskland för 15-16K har jag en 00:a reggad och klar med 18K på mätaren

sitter förövrigt en 1.4Liters 3cyl 75hk Pd diesel under huven
väldigt lik den motorn som sitter i nyare polon

åkte med i en Skoda praktik som vi bytt turbo på och den har samma 1.4lIters pd motor men med partikelfilter
och den var fakitst inte slö utan gick helt okej fast den sitter i en tyngre kaross än lupon/arosan.

Jo, billigt går dom... men säkerheten då? roll
Jag tycker egentligen min Skoda Fabia är i minsta laget för att åka omkring bland massa större bilar och lastbilar... men köregenskaperna(-glädjen) och ESP väger upp det en del... men Lupo/Arosa är ju storleken ännu mindre...

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
it_mutt Avstängd
28 februari 2013 · 10 388 Inlägg

JsoooN skrev:

it_mutt skrev:

JsoooN skrev:
Har en passat 1.8t som jourbil, runt litern om man åker i 90-120.

Mao är ex.vis min A6:a billigare då i soppakostnad iaf

Skulle inte förvåna mig, snittförbrukningen efter 16000 mil ligger på typ 0,9.

O nu efter vintern ligger min på ett snitt (enligt både soppakvitto o bilen själv) på strax över 0,8. Det trodde jag faktiskt inte (att passaten skulle vara dyrare att köra alltså). Nåja, åter till topic

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Richtenb
28 februari 2013 · 1 365 Inlägg

Misubishi colt 1.6 typ 2002:a eller en mazda 323 1.8 120 hk

Extremt fin utväxling på dessa så de varvar kring 3000 i 120 km/h eller ungefär som en Bmw 328. så du slipper motorvägsbuller till stor del. Vill man ha lite packning är mazdan bättre

Drar väldigt lite, 0.6 motorväg ungefär.

Pålitlig och tillförlitlig är för och efternamnet, rolig är inte direkt med i registret men man kan inte få allt.

Man sitter dessutom riktigt bra i bilarna.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
28 februari 2013 · 2 390 Inlägg

Hade en Toyota Corolla 1.6/1.8 16V -88, och den gick riktigt snålt, kommer ej ihåg siffror i huvet. Och jävligt pigga med big_smile

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang