Regbesiktning ljusbild?

IR655
26 februari 2013 · 18 Inlägg

Hej hej!

Hoppas någon kan hjälpa mig med ett nedslag jag fick på Bilprovningen idag.

Jag införskaffade en Nissan 350Z i januari och idag regbesiktigades den med nedslag på asymmetrin på höger strålkastare.

Bilen har xenon original och ljusbilden gick rakt (parallellt) med bildmallen dom kollade mot. Han förklarade att på höger sida måste ljusbilden gå snett uppåt på högra kanten av mallen. Som sagt så gav högra strålkastaren en rak parallell bild istället.

Vet någon om man kan justera xenon lampan eller ta isär lyktan och fiffla med den eller måste jag byta USA lyktan mot EU lykta? Tycker det är konstigt att vänster lykta var godkänt hmm

Mvh,

Arman

Nissan 350Z "USDM" (2005)
caddyadde
26 februari 2013 · 19 Inlägg

har inte det med att bilen är felstyrd och ska köras på andra sidan vägen?, lyktorna e ju olika beroende på vilken sida du ska åka på

Ford galaxie 500 LTD "galaxien" (1965)
Oldsmobile cutlass f85 "oldsen" (1962)
IR655
26 februari 2013 · 18 Inlägg

Det är ju en US-spec 350Z från USA och dom har högertrafik där precis som här. Du kanske har förvirrat dig med min högerstyrda 300ZX..

Nissan 350Z "USDM" (2005)
yakozan
26 februari 2013 · 333 Inlägg

Sitter en metallbit framför lampan i projektorn som skärmar av ljuset och skapar ljusbilden. Denna går på vissa bilar att plocka bort och borde gå att byta ut mot en EU-version. Däremot tror jag inte att Nissan säljer den biten löst. Är du duktig på metallarbete så går det att modda om den så att ljusbilden blir korrekt.
Borde gå att plocka avskärmningen från en annan bilmodell och sen limma eller skuva fast den istället för originalavskärmningen. Men hamnar den lite fel så blir ljusbilden ännu värre.

Enklast är att byta lampa smile

Är bilen importerad "för eget bruk"?
Isåfall kan du grotta runt bland reglerna på transportstyrelsen hemsida. borde heta VVFS nånting nånting.
Om de inte ändrat så borde dina lampor vara OK (enligt min tolkning) då det tidigare stått att lamporna vid import för eget bruk inte behövt uppfylla UNECE reglerna om de istället uppfyllde SAE reglerna vilket USA lampor gör... Men det var så jag tolkade texten för x antal år sen. Det som spelar roll är hur din besiktningstekniker tolkar denna text och hur övertygande du kan vara.

Audi S5 (2007)
Nissan GTR "Godzilla" (2010)
IR655
26 februari 2013 · 18 Inlägg

Tack för svaret!

Bilen är importerad för eget bruk och fick nedslag på punkten VVFS 2003:22 kap 21 paragraf 33 om jag minns rätt utan att titta på pappret.

"33 § Halvljusstrålkastare på bil av 1967 eller senare års modell skall vara inrättad för asymmetriskt ljus för högertra- fik.

Halvljustrålkastare på bil av 1966 eller tidigare års modell skall vara inrättad för asymmetriskt ljus för högertrafik eller inrättad för symmetriskt ljus."

Jag får ta och rota lite i import reglerna och se om det kanske går att överklaga detta. Tvivlar dock att EU lyktan på tex 2003 modellen är annorlunda än min 2005 USA lykta :S

Jag kanske tar loss hela höger lykta och ser om jag kan göra ngt med den, pluggar efter allt till flygtekniker så jag har tillgång till struktur verkstad och har utbildning i de big_smile

Tyckte bara att besiktnings mannen var allmänt skum. Han varvade bilen flertal gånger endast för att höra "hur bra den lät", fick kommentarer som: "riktigt snygg bil, fin stereo", etc. Det skummaste var när han började fota bilen med sin mobil hmm

Senast redigerat av IR655 (26 februari 2013)

Nissan 350Z "USDM" (2005)
Xuri One Man Clan
26 februari 2013 · 4 287 Inlägg

besiktningsgubben borde ju vara dum i huvet tongue

OM ljusbilden är rak så bländar den ju i alla fall inte.  å de där lilla extra den höjda ljusbilden på högersidan ger är ju som en piss i atlanten...

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
yakozan
26 februari 2013 · 333 Inlägg

Öppnar du upp lampan och skruvar isär projektorn så blir det uppenbart vad som behöver göras. Sen hur det ska göras på bästa och enklast sätt är det jobbiga smile

Här finns "för eget bruk" undantagen. kap 3 §3
http://transportstyrelsen.se/tsfs/TSFS%202010_106.pdf

Audi S5 (2007)
Nissan GTR "Godzilla" (2010)
IR655
26 februari 2013 · 18 Inlägg

Tackar igen för svaren! Man tycker att den lilla höjda ljusbilden på höger sidan inte skall spela roll när ljusbilden låg perfekt till annars (alltså rakt parallellt med den horisontella linjen).

Nästa fråga: Måste jag tillbaka till samma station för omkontroll för regbesiktning eller kan jag pröva någon annan station och inte behöva betala 1680kr igen. Annars har jag till 26e April att gör omkontroll till "rabatterat" pris.

Opus i Nyköping jag var på idag.

Nissan 350Z "USDM" (2005)
yakozan
26 februari 2013 · 333 Inlägg

IR655 skrev:
Tackar igen för svaren! Man tycker att den lilla höjda ljusbilden på höger sidan inte skall spela roll när ljusbilden låg perfekt till annars (alltså rakt parallellt med den horisontella linjen).

Nästa fråga: Måste jag tillbaka till samma station för omkontroll för regbesiktning eller kan jag pröva någon annan station och inte behöva betala 1680kr igen. Annars har jag till 26e April att gör omkontroll till "rabatterat" pris.

Opus i Nyköping jag var på idag.

Den lilla upphöjningen finns där för att lysa upp trottoarer och vägskyltar bättre.
Vet inte hur det funkar nu när monopolet är borta, men tidigare har man kunnat åka till en annan station och fått omkontrollen gjord där. Tror dock att man får pröjsa iallafall. Den stationen har sedan skickat infon till ursprungsstationen som är den station som gör själva godkännandet. Men detta gällde SBP för några år sen. Idag har jag tyvärr ingen aning om hur det funkar när det finns fler aktörer på marknaden.

Nissan GTR "Godzilla" (2010)
Audi S5 (2007)
IR655
27 februari 2013 · 18 Inlägg

Jag får ringa opus kontoret och kolla upp de där, innan jag åkte därifrån fick jag ett kort med kontakt uppgifter till han som gjorde kontrollen och han sa ungefär: "du kan komma tillbaka hit eller någon annan stans för omkontrollen". Men som sagt, de kan jag ringa och fråga om.

Det undantag jag ser i TFTS dokumentet säger:

"Trots kraven i VVFS 2003:22 får ett sådant fordon brukas i trafik även om
1. lyktor och strålkastare inte är av godkänd typ. Om detta undantag tillämpas ska lyktorna, strålkastarna eller reflexanordningarna i stället vara utförda i enlighet med amerikansk standard SAE."

Great, mina lyktor är SAE märkta med tanke på att bilen kommer från USA. Jag vet bara inte hur jag ska formulera mig på ett fint sätt för att ev. överklaga detta.

Nissan 350Z "USDM" (2005)
BudgetDunkaren Osponsrad
27 februari 2013 · 1 631 Inlägg

skriv ut texten eller hela sidan från den länken du fick och ge Bessgubben.. alternativt skriv ner länken så han sj kan kolla det... borde ju vara nog med övertalning wink Lycka till

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
IR655
27 februari 2013 · 18 Inlägg

Jag får nog göra så att jag skriver ut detta och informerar besskillen om detta och fortsätter han vara dum i huvet så får jag skicka iväg en formell överklagan till Borlänge. Sista alternativet blir väl att jämföra EU lykta mot US lykta och byta om så krävs, men jag börjar med dom lätta stegen först. smile

Återkommer med resultat!

Tack för all hjälp grabbs!

Nissan 350Z "USDM" (2005)
IR655
27 februari 2013 · 18 Inlägg

Då var jag där och visade honom TSFS 2010:106, men har menar på att det som står där är att om mina lyktor saknar E-märke så godkänns SAE märkningen från amerikanska lyktor. Då svarar jag att men då borde mina lyktor vara godkända med tanke på att dom är SAE DOT märkta. Han säger då att man ändå måste ha asymmetriskt ljusbild.

Just då rullar en bil in som dom ska besiktiga och han skall visa hur det ska se ut på den bilen....ironiskt nog hade denna bil inte heller den upphöjda bilden på höger sida. Han skyller snabbt på att glödlampan troligen sitter fel i denna bil.

Efter lite mer tjat så börjar han säga: Ja men du hade den där upphöjda bilden, men den var för svag. Försök justera lyktan i sidled lite så kanske den kommer fram :S

Jag ska försöka justera lyktorna i sidled och se om det hjälper, annars är det väl formell överklagan till Transportstyrelsen som gäller?

Nissan 350Z "USDM" (2005)
saab_sonett Handledare
28 februari 2013 · 1 481 Inlägg

Prova att överklaga. Det är inte alltid Besiktningsgubbarna kan reglerna. Råkade ut för det för några år sedan när jag importerade en 125cc hoj. Dessa har ett förenklat regbevis i Tyskland men det ville inte bes. godkänna. Överklagade till Trafikverket som kunde reglerna och skickade en rättelse som jag visade på besiktningen.

IR655
1 mars 2013 · 18 Inlägg

Jag har pratat med 1 av de 2 som har hand om överklagan på transportstyrelsen och han säger att LJUSBILD är inte något som skall värderas på en REGGBESS. Ljusbild skall kollas på Kontrollbesiktning.

Ville inte bessgubben ändra sitt beslut skulle jag skicka in en formell överklagan till honom, men jag skulle försöka att få bessgubben att inse sitt misstag.

Med andra ord ser det "ljust" ut för min del smile

Nissan 350Z "USDM" (2005)
PerArne Mycke vill ha mer...
1 mars 2013 · 611 Inlägg

Mycke vanligt lyktorna står feljusterade där också för många tror att dom ska justera höjden på ljusbilden å så skruvar dom på sidleds justeringen och märker att dom är på fel när det inte händer nåt sen låter dom den vara...

Prova med en schysst ljusinställnings apparat och justera på skruvarna så ska du nog se att du får till det där.

Är det öppen reflektor eller är det lins på din bil?

//Per-Arne
IR655
2 mars 2013 · 18 Inlägg

Det har ingenting med ljusinställningen att göra. Det går inte ens att justera ljusbilden horizontellt på en 350Z:

http://www.350z-tech.com/w/images/3/35/Front_headlight_adjustment.jpg

Problemet är att bess-killen inte kan sitt skit eller vill jävlas helt enkelt.

Jag har pratat med Platschefen på Opus Nyköping och han var inte mycket klokare till att börja med, men insåg snabbt att dom har gjort fel så han har bett mig komma in på Måndag så ska dom kolla på markeringarna på lyktorna för att bekräfta DOT märkningarna.

Detta var efter att jag gav honon 2 val. Ändra beslutet eller få rättelse från Transportstyrelsen.

Uppdaterar i början av veckan big_smile

Nissan 350Z "USDM" (2005)
IR655
4 mars 2013 · 18 Inlägg

Hepp!

Då var jag där idag och bemöttes av en helt annan attityd än den jag kände över telefon när jag pratade med platschefen.

Kort och gott:

Även om vi gjort fel så blir vi hellre rättade av transportstyrelsen än av en blatte som kan mer än dom när det gäller regelverk.

När jag försökte förklara att Dick på TS är den som säger att ljusbild inte ska bedömas så säger "ingenjörerna" att det inte stämmer och att TS har fel.

Jag ska försöka få tag på Dick imorn då han verkar vara borta hela dagen idag innan jag skickar iväg allt för att överklaga besiktningens beslut.

Så jävla dryga och fula så det inte är sant.

Nissan 350Z "USDM" (2005)
saab_sonett Handledare
4 mars 2013 · 1 481 Inlägg

Känner igen det. Dom ger sig inte förrän dom får skriftligt från Transportstyrelsen.

IR655
5 mars 2013 · 18 Inlägg

Överklagan är på väg till TS. Pratade med de 2 handläggare som granskar överklagan och båda två är överens att ljusbilden inte skall bedömas på reggbess. Lyktorna är DOT märkta och höger asymmetriska så det finns ingen anledning att inte godkänna bilen.

Nissan 350Z "USDM" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang