Hur många tror på trimboxen?

Germax
1 mars 2013 · 12 086 Inlägg

Jag har forskat lite i hur en trimbox till dieselmotorer fungerar. Det ända som skulle göra att bilen faktiskt blir snålare bygger på samma tafatta argument som chiptrimmen till bensinare, nämligen att bilen förbränner effektivare. Jag är ju skeptisk..

Trots detta säger var och varannan att deras KCR-box etc visst sänker förbrukningen. Hur många här kan säga att dessa trimboxar faktiskt sänkt förbrukningen på sina dieselbilar? Jag undrar då ev tänker köpa en om de nu faktiskt skulle fungera. Att de ger effekt tvivlar jag inte alls på.

hangman
1 mars 2013 · 2 174 Inlägg

Alla boxar-(potensiometer) höjer dieseltrycket därav effekten.

Jag hade en V70 tdi med box, gick ruskigt bra med box, pendlade 22 mil om dagen och drog inte en droppe mindre, tvärtom.

Mappa riktiga styrboxen, ändra tändning och dylikt går göra men väldigt dyrt.

YeahBitch
1 mars 2013 · 730 Inlägg

Hade en Audi A4 B6 med 2.5 tdi och den satte jag en kcr box i och effekt blev de verkligen och förbrukningen sänktes oxå med ca 0.1 - 0.15
Den kostade ju 6500kr så tar väl ett tag innan man tjänar ihop pengarna man köpt den för, men bilen blev mkt trevligare att köra med kcr boxen!

Senast redigerat av YeahBitch (1 mars 2013)

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
hangman
1 mars 2013 · 2 174 Inlägg

YeahBitch skrev:
Hade en Audi A4 B6 med 2.5 tdi och den satte jag en kcr box i och effekt blev de verkligen och förbrukningen sänktes oxå med ca 0.1 - 0.15
Den kostade ju 6500kr så tar väl ett tag innan man tjänar ihop pengarna, man köpt den för men bilen blev mkt trevligare att köra med kcr boxen!

Samma motor som jag hade, jag räkna varenda droppe och körde 2000 mil nästan, drog inget mindre, när du ställer på trycket får du inte ner effekten.

YeahBitch
1 mars 2013 · 730 Inlägg

hangman skrev:

YeahBitch skrev:
Hade en Audi A4 B6 med 2.5 tdi och den satte jag en kcr box i och effekt blev de verkligen och förbrukningen sänktes oxå med ca 0.1 - 0.15
Den kostade ju 6500kr så tar väl ett tag innan man tjänar ihop pengarna, man köpt den för men bilen blev mkt trevligare att köra med kcr boxen!

Samma motor som jag hade, jag räkna varenda droppe och körde 2000 mil nästan, drog inget mindre, när du ställer på trycket får du inte ner effekten.

Detta var iaf min erfarenhet av de 6000mil jag körde med den.
Inte vet jag men din motor kanske inte var i nå vidare skick, min drog då mindre med kcr boxen!

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
hangman
1 mars 2013 · 2 174 Inlägg

YeahBitch skrev:

hangman skrev:

YeahBitch skrev:
Hade en Audi A4 B6 med 2.5 tdi och den satte jag en kcr box i och effekt blev de verkligen och förbrukningen sänktes oxå med ca 0.1 - 0.15
Den kostade ju 6500kr så tar väl ett tag innan man tjänar ihop pengarna, man köpt den för men bilen blev mkt trevligare att köra med kcr boxen!

Samma motor som jag hade, jag räkna varenda droppe och körde 2000 mil nästan, drog inget mindre, när du ställer på trycket får du inte ner effekten.

Detta var iaf min erfarenhet av de 6000mil jag körde med den.
Inte vet jag men din motor kanske inte var i nå vidare skick, min drog då mindre med kcr boxen!

Min var som ny, fick 55 för en V70 tdi ocean race 98.  Ligger normalt på hälften så skicket var extraordinärt bra som med alla mina bilar. Bättre än medel om man säger så på ett fint sätt utan att skryta.

Du gick säkert efter färdatorn och inte efter faktiska liter och mil du körde.

YeahBitch
1 mars 2013 · 730 Inlägg

Förstod inte riktigt vad du mena nu. Är det Audi lr Volvo vi pratar om nu?

Stämmer nog bra det att jag gick efter färddatorn!

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
Vurtne DEVIL
1 mars 2013 · 1 171 Inlägg

YeahBitch skrev:
Förstod inte riktigt vad du mena nu. Är det Audi lr Volvo vi pratar om nu?

Stämmer nog bra det att jag gick efter färddatorn!

Vad han menade var att det sitter samma motor i V70s tdi som i din B6a smile

bmw m power
Nissan Skyline R33 "fzt" (1994)
Audi A6 Avant 2.0TFSI "twisted" (2006)
YeahBitch
1 mars 2013 · 730 Inlägg

Aldrig hört om en v6a i en v70...

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
Vurtne DEVIL
1 mars 2013 · 1 171 Inlägg

YeahBitch skrev:
Aldrig hört om en v6a i en v70...

inte jag heller! men tror det var de han menade ;p

bmw m power
Nissan Skyline R33 "fzt" (1994)
Audi A6 Avant 2.0TFSI "twisted" (2006)
YeahBitch
1 mars 2013 · 730 Inlägg

Inge vidare att jämföra två helt olika motorer..

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
Vurtne DEVIL
1 mars 2013 · 1 171 Inlägg

YeahBitch skrev:
Inge vidare att jämföra två helt olika motorer..

Han kanske hade bytt till B6ans motor? yikes

bmw m power
Nissan Skyline R33 "fzt" (1994)
Audi A6 Avant 2.0TFSI "twisted" (2006)
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
1 mars 2013 · 1 778 Inlägg

Inte så konstigt om mam får lägre förbrukning på datorn. Boxen lurar ju systemet att skicka på mer diesel. Det kan vara efter datorns mät referens.
Som på bmwn jag hade trim box i. Förbruknings mätaren visade 3dl mindre per mil vid jämn gas. Pga att jag kunde hålla pedalen lite längre upp med boxen i för att hålla jämn fart. Alltså drog bilen lika mycket vid jämn fart som innan. Men datorn trodde att den drog mindre för att pedalen inte var lika långt ner.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Germax
1 mars 2013 · 12 086 Inlägg

Jag vet inte hur det är generellt men på VAG 1,9 tdi så sitter det en bränsletempmätare som man bråkar med. Beroende på bränslets temp har den en viss densitet och en mer eller mindre benägenhet att antända.
Det verkar inte va så enkelt att den bara öser på mer soppa, jag förstår det inte riktigt än men jag ska försöka läsa på mer imorgon.

Jag har ingen färddator i min bil så jag har flitigt räknat på varje tankning smile Ska bli ett nöje och se om det verkligen gör något på förbrukningen.

Btw, färddatorn beräknar inte förbrukningen beroende på vart man har pedalen.. utan tydligen en jävla massa parametrar åtminstone på en 1,9 tdi pd.

fadret
1 mars 2013 · 1 125 Inlägg
Volvo V70 "Bebisen" (1998)
mb_pucken
2 mars 2013 · 5 087 Inlägg

när jag plockade i lin kcr i mercan så blev det bra skillnad på effekt och vrid. går att köra betydligt mjukare och lägre varvtal viöket bör sänka förbrukningen. jag märkte först ingen sänkning på förbrukningen, tvärt om. den va uppe och snudda på 0.8 medans jag brukade ligga på 0.7 liter milen. Men kom snart på varför. körde betydligt hårdare med den höjda effekten så provade då att snålköra en sträcka på ca 20 mil tur och retur. resultatet blev 0,61 utan box och 0.53 liter milen med box. så kör man på rätt sätt och utnytjar effekten på rätt sätt så sänks förbrukningen på min bil i alla fall. märker även skillnad när jag drar min husvagn. 1 liter milen med vagn och 9.92 med boxen. troligtvis tack vare att med boxen kan jag behålla 5an i mycket mera.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
hangman
2 mars 2013 · 2 174 Inlägg

Jag har haft box i 3 olika bilar, en manuell diesel och 2 automat.

Bilen känns mycket mer vridstark vid låga varv, konstigt? Du har ju BARA ökat soppatrycket med en box.

Du kan ligga längre på 5an för han orkar mer, för han skickar in mer bränsle, du har inte ändrat kammtider lixom.

Färdatorn känner inte av när du lurar trycket på många bilar, tex s80 08 visa mätaren på 0,52 men enligt mil och bränsle 0,69.

En riktig mappning (vet ej om det går på gamla dieslar som inte är CO.) funkar nog om man vill ha ner förbrukningen,

Men att du ökar trycket, rent tekniskt gör inte att motorn pumpar mindre diesel / minuten än innan. Sen om du ändrar körstil och har dig det går diskutera. Men om du har 2 identiska bilar ligger brevid varandra på motorvägen en med box och en utan, så drar den med box inte mindre, fakta sen får ni tro vad ni vill jag har aldrig vart med om det under mina 10 år,

dundersmurfen smurfidunder
2 mars 2013 · 327 Inlägg

Visst kan bilen dra mindre. Ändrar man parametrar angående bränsletemp eller motortemp så kompenserar boxen genom att ändra tändningen något. Det kan ge effektivare förbränning -> drar lite mindre soppa. Skitar ner mer å andra sidan...

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk
Putteliten
2 mars 2013 · 9 079 Inlägg

Det är ju så att man kan ju inte stoppa i en trimbox för att sen idiotköra och tro att bilen ska dra mindre.
Kör med bilen som om du skulle ta med familjen på utflykt, både med och utan box. Du kommer köra bilen på 2 olika sätt fast du kanske inte tänker på det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang