2655
Sök

Djclabbe's rekondjobb med Pingen material!

108 Inlägg
23 maj 2013
Trådstartare
R_fused skrev:
Något jag tycker kan vara svårt är doseringen av medel på trissorna, tycker alla skriver att man bör ha ganska lite medel men inte FÖR lite? Hur gör du? Hur mycket lägger du på och hur ofta fyller du på på ett ungefär? Finns det några tecken på att det börjar "ta slut"?
Jättebra tråd föresten!
Hade vart intressant ifall du börjar färga läder med;)

De hade jag också svårt med i början! När man började polera bilar en gång i tiden så köpte man ju det som fanns på den lokala macken, typ turtle eller autosmart, o dom har ju bara en stor kork uppepå så de blev ju mer eller mindre alltid en stor klick, o de stänkte polermedel överallt! ^^

Sen fick jag tipset att på t.ex en dubbeloscillerande maskin som jag kör med, lägga 3-4st klickar stora som en ärta per trissa, klicka ut de på ett mindre område och sen köra maskinen på lägsta fart just för att lägga ut medlet. Sen är de bara att mosa på smile

Det beror ju lite på vilka medel man använder, en del medel går väldigt torrt direkt och börjar fastna. De menzerna medel jag kör med är ganska feta så de går o polera bra länge innan man ser att nästan allt medel är slut. De ska knappt bli nånting att torka bort kvar smile

Att färga läder kommer! Pingen's håller på och tar fram kit för att färga både läder och tygsufletter, så det ska provas när möjlighet ges smile

Severin skrev:
Synd att de så svårt och fräscha upp mocca, det är något jag hade behövt och även en polering.
Jag brukar köra med meguiars medel och en enkel roterande maskin som ja köpt på Swedol för 400kr :p
Bilen har tyvärr stått i garage lite längre tid och blivit lite blek/matt.. Har du några råd för andra bra polish medel kanske eller ska ja hålla mig till meguiars smile? Några andra allmänna tips kanske ?

Ja mocca är svårt, men i R bilarna är de ju inte riktig mocca heller. Antingen alcantara eller nått annat såntdär fint ord... Som är ett tyg i moccastil.

Meguiars medel har jag också tyckt vart bra, men då hade jag inte forskat nånting i "proffsmedel" heller, så jag tycker att man får betala rätt mycket för en flashig etikett och all reklam de gör, mer än själva produkten.

Har du inga djupa repor eller liknande borde du klara dig på Menzerna PF2500 , är ett medium rubbing/polermedel, tar en del repor, oxid o lämnar en schyst yta smile Jag som är pedant toppar alltid med att köra hela bilen med Menzerna SF4000 också, för det sista blänket och finishen smile

och ett smidigt medel som ärligt talat gör bilen idiotblank med rätt lite jobb är Articleans Polish&sealant smile Använder den när kunden inte vill betala för 2k lackförsegling. O kör den även på fälgar o sånt då de blir grymt bra!

Gå gärna in och gilla mina sidor, kommer uppdateras hela tiden!
Bilvårdshörnan
Bilstereohörnan

108 Inlägg
23 maj 2013
Trådstartare
pompom88 skrev:
DjClabbe skrev:
Swirre66 skrev:
Trevligt att se .......... rekonda är ett skitjobb men samtidigd jäkla avkopplande och så blir man så glad efteråt när man ser resultatet. Som du skriver man måste ju lära innan man blir proffs, som dimljusen du fixade, man blir ju inte bäst utan man testar sig fram.

Ja nog fan är det ett skitjobb tongue Väldigt mycket beroende på bil också, en sliten bil med stenhård lack är fan inte roligt, då kan man jobba länge för o nå de resultat man vill..

Men det går fint frammåt! Har vart dålig på att uppdatera, gjorde en ford C-max förra helgen, kommer nog upp lite bilder imorgon!

Efter att jag gjorde den och folk fått se resultat o snacket gått så har jag på gång 4 bilar till nu smile

+ en Audi Allroad som ja ska snygga till lyktglasen på nästa helg! Återkommer med bilder på det också big_smile

Fick även hem en liten leksak idag wink

En riktigt trevlig TopTool polermaskin, 1200w Flexmotor o med plats för dubbla 130mm trissor så nu blir de nog ännu roligare o jobba! smile

http://farm9.staticflickr.com/8242/8643274929_b7ce652191_b.jpg
2013-04-12 20.02.09 by djclabbe, on Flickr

Blir ju kanon de du gör smile
Använder du bara dubbel oscillerande maskin eller en enkel också?

MVH

Tack! big_smile Använder bara dubbel smile Den jag köpte nu är heeeelt grym! Funkade bra med den billiga cohtech från clasohlsson jag använde i början, men kände att ska ja köra många bilar så blir de för mycket jobb med den lilla maskinen, så då blev de en värsting smile

Bilvårdshörnan
Bilstereohörnan

796 Inlägg
23 maj 2013
Kanon bra tråd för en rekond intresserad som mig som också gör liknande arbeten smile

Hemma bra, garaget BÄST!

There is no replacement for displacement
630 Inlägg
23 maj 2013
Tack för svaret! Jag har med tidigare kört med enklare medel på biltema dubbeltrissa. Men har fått hem Menzerna fg500 och sf4000 och en uppsättning optipads nu så tänkte ge mig på min rätt repiga v40 och se vad man kan få till.

45 Inlägg
28 maj 2013
Kul att flera använder sig av Pingens prisvärda produkter och outstanding service! smile Vad kör du för setup och vilka produkter har du och till vilket syfte? smile

108 Inlägg
28 maj 2013
Trådstartare
logarytm skrev:
Kul att flera använder sig av Pingens prisvärda produkter och outstanding service! smile Vad kör du för setup och vilka produkter har du och till vilket syfte? smile

Ja vafan bästa grejerna så finns ju inget alternativ tycker jag! big_smilecool O kapten är alltid bra att ha till hjälp smile

Oj, jag har nog köpt de mesta nu tror jag smile

De första bilarna gjorde jag med som så många andra, cohtech maskinen från clasohlsson (dubbeltrissan), funkade faktiskt bra för priset men tröttnade på att den vibbrerar somfan o låter som ett tröskverk typ smile Men den gjorde sitt jobb!

Sen blev det klivet upp till en TopTool, o vilken dröm till maskin! Enorm skillnad smile Går i sammahanget tyst, monsterstark , vibbrerar inte mycket + att den tar större trissor så mer avverkning med mindre jobb smile

Har köpt på mig en massa olika trissor, typ alla? Mycket optipads går det åt till grovpoleringen/rubbing, Gula trissor till polering både medium o finputset. O svarta till att lägga ut lackskyddet. Har blåa också men de används sällan smile

Köpte även en minipolermaskin (tryckluft) o den är guld till allt från att polera backspeglar,dörrgångar,fälgar till o slipa strålkastare! Har alla trissor till den med och slippapper från 320 upp till 3000 smile

Kem jag köpt:

Menzerna:
FG400
FG500
PF2500
SF4000
TopInspektion

Arcticlean:

Autoclean+wax
powerclean
multiclean
acid clean gel
degreaser pro
glass clean

Interior clean
Fabric sealant
Vinyl & rubber polish
Vinyl protector & restorer
Läderguckat (som inte fått ett namn än tror jag? lol )

Polish & sealant
Chrome Polish
Arctic Seal 2.0

wax schampoo
clay medium grade

Sen till det massa småtillbehör, som multisvampar, pro borsten, fälgborsten, våfflade tvättsvampar,penslar och en massa mikrofiberdukar smile

Kör alltid FG400 på repiga lacker som steg 1, då jag tycker den tar riktigt bra samt går rätt fett till skillnad från FG500. Kör den ihop med optipads.

Steg 2: Ytan är i princip alltid så fin att jag kan gå på med SF4000 på gula trissor och arbeta upp riktigt knullputs. Sen torkas alla rester av med mf duk och menzerna top inspection. O därefter läggs antingen polish&sealant eller arcticseal 2.0 om kunden betalat för en riktig lackförsegling smile

Hur bilen tvättas behöver jag antagligen inte gå in på wink Men efter tvätt och tork brukar jag gå över med rätt starkt blandad schampoolösning och gnugga hela karossen med leran/clay, känns bra o ha en helt ren o fin lack att börja med smile

Powerclean är suverän som fälgrengöring!

Fabric sealant är en tygimpregnering som kan användas både i bilen på ex tygsäten, eller som jag gjorde på Z4an, att impregnera sufletten. Skyddet och avrinningen blev helt sjuk! Hällde lite vatten på, dropparna studsade och rullade bokstavligen av cool

Läderguckat är riktigt lättarbetat,levereras i en liten aluminiumflaska med pump på, den är lättflytande som vatten i princip så den sprutas antingen direkt på skinnet eller på en svamp/pad, och arbetas in i skinnet efter att det är helt rengjort med interiorclean med borste och sedan multisvamp. Resultatet blir grymt!

Hehe känner att de börjar bli så mycket text så jag tar allt i omvänd ordning nu...

Kort o gott, jag har snart köpt i princip alla Pingens produkter de har roll O ikväll eller imorgon ska en kompletteringsorder läggas smile

Bilvårdshörnan
Bilstereohörnan

38 Inlägg
30 maj 2013
Skönt att se någon som kan sin sak!

52 Inlägg
30 maj 2013
Handlat endel från Pingens med, bra grejor.

Vad tycker du om deras schampo? Det har jag inte provat än.

Osponsrad
1 631 Inlägg
30 maj 2013
DjClabbe skrev:
Är det nånting mina trogna läsare skulle vilja se mer av? smile

Alltid skoj och se en rejäl motortvätt, om du nu gör sådant ,)
Blankt och fint i motorutrymmet är ju guld värt och titta på wink

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

108 Inlägg
30 maj 2013
Trådstartare
Fr0zenFr0g skrev:
Skönt att se någon som kan sin sak!

Tack big_smile
Lemerok skrev:
Handlat endel från Pingens med, bra grejor.

Vad tycker du om deras schampo? Det har jag inte provat än.

Hmm ja, vad ska man säga egentligen smile Jag har bara provat wax schampoot hittils och det gör sitt jobb, skummar rätt bra o rent blir det ju. Men har inte direkt jämfört det smile

Använder faktiskt justnu ett schampo från west coast custom och tycker de är likvärdiga i funktion, men WCC luktar körsbär så de är mysigare o tvätta med lol

BudgetDunkaren skrev:
DjClabbe skrev:
Är det nånting mina trogna läsare skulle vilja se mer av? smile

Alltid skoj och se en rejäl motortvätt, om du nu gör sådant ,)
Blankt och fint i motorutrymmet är ju guld värt och titta på wink

Joo klart ja gör sånt! smile Har dock inte fått in nån riktigt grisig bil än. Skulle iofs behöva göras en motortvätt på min fars Skoda Octavia, så kan kika på det o ta lite bilder smile

Bilvårdshörnan
Bilstereohörnan

108 Inlägg
1 juni 2013
Trådstartare
På måndag blir de motortvätt är de tänkt! Hade hunnit de idag men kameran låg hemma så lika bra att vänta roll

Var till skroten o köpte de dassigaste framljus jag kunde hitta så fixade till det lite o här kommer 2st 50/50 bilder! smile

http://farm9.staticflickr.com/8400/8906755674_3dcd742c3b_o.jpg
2013-05-31 20.04.46 by djclabbe, on Flickr

http://farm8.staticflickr.com/7308/8906756088_51969fa1ea_o.jpg
2013-05-31 18.51.02 by djclabbe, on Flickr

Märkbar skillnad iallafall? big_smile

Går att få det ännu lite bättre, men ville inte lägga mer tid en fredageftermiddag smile

Bilvårdshörnan
Bilstereohörnan

Osponsrad
1 631 Inlägg
1 juni 2013
blev ju en jäkla skillnad kan jag säga !!!

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

719 Inlägg
2 juni 2013
Kör du dimljusen med minipolermaskinen?

Kan du beskriva lite kort hur den funkar och vad för trissor/papper du kör med

38 Inlägg
2 juni 2013
Vitamin skrev:
Kör du dimljusen med minipolermaskinen?

Kan du beskriva lite kort hur den funkar och vad för trissor/papper du kör med

Dags att lära sig att läsa mer än bara sista inlägget?? Han gör nog lika som på bmw:n:
(CITAT):
Även lysena var ju somsagt riktigt slitna, mycket stenskott och samma repor som resten av bilen.
Körde igång min tryckluftsdrivna polermaskin (även den framtagen av Articlean!) och satte dit ett 320 slippapper, bara att slipa hela ytan tills inga stenskott längre syns, då byter jag till 800 papper , sedan 1000 papper, följt av 1500 och 3000 våtslip. Sprayar på lite vatten och ser om glaset ser klart ut, gör det de är de dags att polera! Körde då med min dubbeltrissiga toptool maskin med optipads trissor och Menzerna FG400 (ett grovt polermedel som tar bort riktigt mycket repor men lämnar en blank yta). När glaset är helt genomskinligt och fint så går jag över en extra gång, mest för att jag är pedant med Menzerna SF4000 som är ett fint polermedel  för den riktiga kn*llputsen, kör då med Gula trissor på maskinen tills jag känner mig nöjd

Du va ju en rolig jävel du då
26 Inlägg
6 juni 2013
Du gör ett jäkla bra jobb måste ja säga!
Rekond e kul har hållit på i lite drygt sju år nu, mest på senaste tiden ja fastnat för o fixa lyktglas för de blir ju sån jäkla skillnad plus att man spar en hel del pengar än att köpa nya;)

108 Inlägg
7 juni 2013
Trådstartare
WAHLMAN skrev:
Du gör ett jäkla bra jobb måste ja säga!
Rekond e kul har hållit på i lite drygt sju år nu, mest på senaste tiden ja fastnat för o fixa lyktglas för de blir ju sån jäkla skillnad plus att man spar en hel del pengar än att köpa nya;)

Tack!cool

Jo jag håller med dig, det är ju sinnessjuka priser på nya lysen så det är ett grymt bra alternativ att bara slipa om dom smile

Bilvårdshörnan
Bilstereohörnan

36 Inlägg
7 juni 2013
DJCLABBE, jag undrar vilken lackförsegling som är din favorit utifrån kriterierna: glans och hållbarhet. Undrar om du har testat Menzerna Power Lock Polymer Sealant och i så fall vad du tycker om den.

Hälsningar,

Alan.

P.S. Du gör ett fantastiskt jobb!

2 140 Inlägg
7 juni 2013
Lägger in en prenumeration här! smile Sjukt kul att hålla på med rekond! Speciellt då man får ta sig tid och göra det riktigt bra!

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

8 890 Inlägg
7 juni 2013
Den här tråden är ett lysande exempel på att det inte finns några genvägar för att få en bra finish.
Det är hårt arbete och god produktkännedom som är lösningen, mycket bra tråd och många sk proffs borde ta lärdom.
Skulle jag inte redan ha en rekondare så skulle jag inte tveka att åka till trådskaparen även om det är 17mil enkel resa....

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

108 Inlägg
7 juni 2013
Trådstartare
Alan43 skrev:
DJCLABBE, jag undrar vilken lackförsegling som är din favorit utifrån kriterierna: glans och hållbarhet. Undrar om du har testat Menzerna Power Lock Polymer Sealant och i så fall vad du tycker om den.

Hälsningar,

Alan.

P.S. Du gör ett fantastiskt jobb!

Jag har ärligt talat bara testat arcticleans polish&sealant ( som inte ska räknas som lackförsegling iofs) och deras arcticseal 2.0.

Arcticsealen tycker jag fungerar riktigt bra, ger grym glans och av tillverkaren lovat upp till 18mån. För tidigt att säga än för min egen del smile

De bilar jag gjort har jag ju inte sett mer än när dom lämnade lokalen typ smile

På min egen bil har de gått ett halvår sedan jag gjorde den, spegelblank är den fortfarande men nått jag reagerade på va när jag slipade/polerade bakljusen, där toppade jag med polish&sealant och tycker att avrinningen vid tvätt var extrem! Bättre än resten av bilen

Tack wink

AntrE skrev:
Lägger in en prenumeration här! smile Sjukt kul att hålla på med rekond! Speciellt då man får ta sig tid och göra det riktigt bra!

Det gör du rätt i wink Kul att de jobb man gör uppskattas smile

Tycker också det är riktigt kul, är väl lite därför jag håller på smile Men vore kul att få in fler bilar från folk som verkligen BRYR sig om sina bilar, som z4 o alpinan. De andra bilarna är ju lite slit o släng, folk som tvättar nångång varannan månad o de känns som att de tog steget till en rekond nu bara för att de va billigt nog för att de skulle tycka de var värt det. Målet är ju att få folk med fina bilar att komma, som vill vårda dom och kan tänka sig att betala för ett 30tim jobb.

Hamilton skrev:
Den här tråden är ett lysande exempel på att det inte finns några genvägar för att få en bra finish.
Det är hårt arbete och god produktkännedom som är lösningen, mycket bra tråd och många sk proffs borde ta lärdom.
Skulle jag inte redan ha en rekondare så skulle jag inte tveka att åka till trådskaparen även om det är 17mil enkel resa....

Mvh
Hamilton

Tack! Kul att det finns folk som förstår slitet smile Många som vill få jobb gjorda tror att det är ett 3timmars jobb, för de är ju "bara att putsa lite".

Det finns som du säger inga genvägar direkt, de är bara en jääävla massa jobb o ett + om man har gott tålamod och öga för detaljer.

Får jag nångång tillräckligt bra snurr på affärerna o man gör sig ett namn kommer det köpas in nån vettig bil som mina kunder kan få ha som lånebil under tiden jag rekondar, då kan det ju även fungera med folk som har några mil att åka cool

Bilvårdshörnan
Bilstereohörnan

Sök