Djclabbe's rekondjobb med Pingen material!

Fr0zenFr0g
10 juni 2013 · 38 Inlägg

Hur gör du med tvättning av trissor? Hur ofta etc...

Senast redigerat av Fr0zenFr0g (10 juni 2013)

Tempest-68
10 juni 2013 · 11 Inlägg

fish skrev:
Har du något bra tips på att få ur vidrig wunderbaumsdoft ur en bil? Väldigt fina jobb du gör!

ammoniak om du kan få tag i det de tar död på all lukt om du ställer in en burk i bilen över natten funkar även med ättiksprit iaf mot röklukt ,wunderbaun vettefasen kan gå

fish Allfixare
10 juni 2013 · 1 475 Inlägg

Ja, amoniak har jag hört oxå... Men ättika tror jag inte funkar på wunderbaum iaf... Funkar nog endast på "naturliga" dofter typ hund, rök, spy osv..

logarytm
11 juni 2013 · 45 Inlägg

Vad använder du för avfettning? smile

Mr_Lööf
11 juni 2013 · 1 912 Inlägg

logarytm skrev:
Vad använder du för avfettning? smile

Står på sidan 5 i denna tråden. smile

Multiclean
acid clean gel
degreaser pro

Multiclean är en alkalisk avfettning.

Acid Clean gel är en syrabaserad avfettning.

Degreaser Pro är tjär och asfaltslösare


Mvh

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
DjClabbe
12 juni 2013 · 108 Inlägg

Fr0zenFr0g skrev:
Hur gör du med tvättning av trissor? Hur ofta etc...

Tvättar både skum och optipad trissorna i vatten med schampo i typ, man får knåda o pressa ur dom rätt många gånger för o få ur alla rester.

Men ja vet inte..Tycker inte tvättade trissor tar lika bra som nya =/ Optipaden märks det speciellt på tycker jag, tar inte lika bra + att den inte är lika fluffig o fin som när den var ny så lite drygare o köra med.

Skumtrissorna funkar väl, men som de gula blir rejält mkt mjukare efter att ja kört en bil, antagligen pga både tryck värme och medel. Så tyvärr är det ju inte kostnadseffektivt att ta nya trissor till varje bil, men ofta blir det så för att det känns bäst smile


Mr_Lööf skrev:

logarytm skrev:
Vad använder du för avfettning? smile

Står på sidan 5 i denna tråden. smile

Multiclean
acid clean gel
degreaser pro

Multiclean är en alkalisk avfettning.

Acid Clean gel är en syrabaserad avfettning.

Degreaser Pro är tjär och asfaltslösare


Mvh

Precis som Mr_Lööf säger så är de mest dom jag kör med smile Kör även autoclean + wax ( de är den standard alkaliska jag kör), Sen köpte jag även hem Powerclean som lagom blandad med vatten är GRYM som fälgtvätt, löser upp bromsdamm o sånt riktigt fint smile

Gå gärna in och gilla mina sidor, kommer uppdateras hela tiden!
Bilvårdshörnan
Bilstereohörnan
logarytm
13 juni 2013 · 45 Inlägg

Lägger du på flera olika avfettningar? Eller hur går du till väga? smile

pompe90
13 juni 2013 · 408 Inlägg

Tycker faktiskt det vore riktigt nice om man hade två trådar istället så denna inte kladdas med med massa frågor även om djclabben kanske inte spottar ut nya rekondarbeten varje dag så är det faktiskt trevligare och se endast arbeten och hyllningar i endast denna tråd å sedan ha en frågatråd :-)

Eller är det bara jag ? big_smile

ser upp till dig djclabbe! du är grym cool

Senast redigerat av pompe90 (13 juni 2013)

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
DjClabbe
13 juni 2013 · 108 Inlägg

logarytm skrev:
Lägger du på flera olika avfettningar? Eller hur går du till väga? smile

Japp! Beroende på vad som behövs såklart. Såhär års är ju bilen (iallafall min? smile ) renare än resten av året så behovet av en tjäravfettning kanske inte behövs? Men innan rekond känns de likabra att köra på för att få bort ALLT tänkbart skit.

Så steg 1: Degreaser pro som är en tjär/asfaltslösare sprutas på , jag kör nedifrån o upp o brukar börja under trösklarna, lägger den upp till sidorutorna runtom hela bilen, även innanför dörrarna vid gångjärnen o där. Låter den ligga o dra ca 5min

Går sedan på med autoclean+wax direkt utanpå degreasern, då över hela bilen. Kan tillägga att båda stegen läggs på fälgar/däck/innerskärmar med.

Låter det ligga 5 min till o sen spolar av, förhoppningsvis har all lös smuts löst upp sig och rinner av då.

Fälgar brukar alltid vara värre så där har ja nu på senare tid börjat köra Powerclean som jag tycker är grym på ingrodd smuts o bromsdamm, spraya på, låt verka, ta en borste o skrubba lös smutsen o spola av, upprepa vid behov smile

pompe90 skrev:
Tycker faktiskt det vore riktigt nice om man hade två trådar istället så denna inte kladdas med med massa frågor även om djclabben kanske inte spottar ut nya rekondarbeten varje dag så är det faktiskt trevligare och se endast arbeten och hyllningar i endast denna tråd å sedan ha en frågatråd :-)

Eller är det bara jag ? big_smile

ser upp till dig djclabbe! du är grym cool

Hmm ja de ligger nog lite i det du säger smile För nytt folk blir de rätt många sidor att bläddra igenom med bara tips o frågor också. Men samtidigt kanske det inte blir av att folk kommenterar alls om projekttråden enbart ska användas för mig att visa upp jobb, o man måste in i en annan tråd o skriva av sig..? Inte vet jag roll

På lördag får  jag in ett nytt jobb iallafall! BMW 330 e46 ska snyggas till, dock bara utvändigt.

Se hur motigt de blir att börja jobba lördag morron. Pyser ner till göteborg på fredag , ska se Mark Knopfler i trädgårn där nere, sen susa hem på natten igen så lär väl inte vara hemma förens tidig morgon.

Har fått en del roliga förfrågningar av folk här på garaget med så hoppas det blir av bara cool

Gå gärna in och gilla mina sidor, kommer uppdateras hela tiden!
Bilvårdshörnan
Bilstereohörnan
DjClabbe
15 juni 2013 · 108 Inlägg

O då står man o putsar igen då!

Tänkte ja bjuder på en liten teaser iallafall, tyvärr lite grynig pga mobilkamera men nog speglas de lite grann iallafall...wink


http://farm8.staticflickr.com/7403/9051223807_88a3ca46d9_o.jpg
2013-06-15 22.36.57 by djclabbe, on Flickr

Gå gärna in och gilla mina sidor, kommer uppdateras hela tiden!
Bilvårdshörnan
Bilstereohörnan
Toddemannen
16 juni 2013 · 664 Inlägg

Fan va vilken sjuk skillnad på alla bilar tongue har också en fråga , mina rutor på 240in har grova kalkavlagringar och går inte bort , vet du något bra medel? Vill att rutan ska se "ny" ut , har endast testat med glasputs, samt autosol , fråga mig inte varför wink^^

P-K Everyday´s my birthday, cause bitches love cake.
16 juni 2013 · 501 Inlägg

fy fan vad nice! du kan du! big_smile

har en fråga. går det att få vilken lack som helst fin? ag ska lackera min bil vit med biltemas billiga vita 2K-lack men frågan är ju om man kan få upp någon som helst glans eller stil i den? ska ej på klarlack.

är själv sugen på att börja småt med rekond. mest för personligt bruk så du har en följare! big_smile

Stil>Funktion
Dotzie
16 juni 2013 · 487 Inlägg

Well done smile..mirror mirror on the wall...

DjClabbe skrev:
O då står man o putsar igen då!

Tänkte ja bjuder på en liten teaser iallafall, tyvärr lite grynig pga mobilkamera men nog speglas de lite grann iallafall...wink


http://farm8.staticflickr.com/7403/9051223807_88a3ca46d9_o.jpg
2013-06-15 22.36.57 by djclabbe, on Flickr

My car Brings Me Women
BMW 325 Touring "Projekt" (2002)
DjClabbe
17 juni 2013 · 108 Inlägg

Toddemannen skrev:
Fan va vilken sjuk skillnad på alla bilar tongue har också en fråga , mina rutor på 240in har grova kalkavlagringar och går inte bort , vet du något bra medel? Vill att rutan ska se "ny" ut , har endast testat med glasputs, samt autosol , fråga mig inte varför wink^^

Ja de är lite tanken det wink

Hmm alla rutor? På utsidan antar jag? Just kalk har jag själv faktiskt aldrig haft problem med, eller ens läst om nån som haft avlagringar? Men är det bara rutorna så borde ju nån kalkrengöring för typ badrum o sånt fungera? Funkar sjukt bra på kakel iallafall! smile

P-K skrev:
fy fan vad nice! du kan du! big_smile

har en fråga. går det att få vilken lack som helst fin? ag ska lackera min bil vit med biltemas billiga vita 2K-lack men frågan är ju om man kan få upp någon som helst glans eller stil i den? ska ej på klarlack.

är själv sugen på att börja småt med rekond. mest för personligt bruk så du har en följare! big_smile

Tackar wink Jo lite grann kan man väl iallafall smile

Mjaa, ja tror att de flesta lacker går att få fina. Att få dom blanka tror jag inte är nått större problem, bara underarbetet är riktigt gjort o att lacken är slät. Allt för ofta när man ser något omlackat blir de ju gärna apelsinskals-lack på,eller torrsprut typ =/ Då är de nog bara slipa som får de slätt igen..

Gå gärna in och gilla mina sidor, kommer uppdateras hela tiden!
Bilvårdshörnan
Bilstereohörnan
DjClabbe
17 juni 2013 · 108 Inlägg

Jaaa de blev en lång helg kan man säga!

Fick in en 03- BMW 330 av en kompis, utvändig rekond skulle göras av lacken så då fick det väl bli så...

Tyckte inte den såg så illa ut när jag fick den, visserligen skitig:

http://farm3.staticflickr.com/2855/9060230035_df1422c03e_o.jpg
P6150848 copy by djclabbe, on Flickr

http://farm4.staticflickr.com/3770/9060226607_b15806f670_o.jpg
P6150850 copy by djclabbe, on Flickr


Men skulle det finnas så mycket att göra på den tänkte jag? Torkade bilen ordentligt, gjorde annat en stund o kom ut i hallen igen när solen tittade in genom fönstret..:

http://farm6.staticflickr.com/5539/9062451004_714bdbfcee_o.jpg
P6150852 by djclabbe, on Flickr
http://farm3.staticflickr.com/2807/9062447482_c4036509ac_o.jpg
P6150853 by djclabbe, on Flickr
http://farm4.staticflickr.com/3817/9060216643_1d283e9ed9_o.jpg
P6150854 by djclabbe, on Flickr

Eh ja... de fanns tydligen en del att göra! Sådär såg stora delar av bilen ut, följt av en del grövre repor o annat kul. (det glömdes bort att ta efterbilder på de repiga områdena, men kan synas på helhetsbilderna smile )

Det blev inte så mycket bilder tagna denhär gången, ville bara bli klar.

Och även när bilen tillsist blev klar så kom kunden precis när jag rullade ut den, så vi tog lite bilder som hastigast bara. Så håll till godo! smile

http://farm4.staticflickr.com/3726/9062440474_15536ed2e6_o.jpg
P6160861 copy by djclabbe, on Flickr

http://farm4.staticflickr.com/3724/9062436996_a2ebff0c1a_o.jpg
P6160864 copy by djclabbe, on Flickr

http://farm4.staticflickr.com/3779/9060206053_ed3f9d4cdd_o.jpg
P6160866 copy by djclabbe, on Flickr

http://farm8.staticflickr.com/7324/9060202623_1c49a14f12_o.jpg
P6160867 copy by djclabbe, on Flickr

http://farm3.staticflickr.com/2857/9060199291_653bc09b2f_o.jpg
P6160868 copy by djclabbe, on Flickr

Gå gärna in och gilla mina sidor, kommer uppdateras hela tiden!
Bilvårdshörnan
Bilstereohörnan
Toddemannen
17 juni 2013 · 664 Inlägg

Ja de är lite tanken det wink

Hmm alla rutor? På utsidan antar jag? Just kalk har jag själv faktiskt aldrig haft problem med, eller ens läst om nån som haft avlagringar? Men är det bara rutorna så borde ju nån kalkrengöring för typ badrum o sånt fungera? Funkar sjukt bra på kakel iallafall! smile

Alla utom vindrutan den är bytt, på utsidan ja, ser ut som regndroppar överallt tom på speglarna.
Kalkavlagring var det första jag tänkte på så det fick stå så ^^lol

Ska testa med kalkrengöring om det inte fungerar lämnar jag in bilen hos dig ;D

Toddemannen
17 juni 2013 · 664 Inlägg

Ja de är lite tanken det wink

Hmm alla rutor? På utsidan antar jag? Just kalk har jag själv faktiskt aldrig haft problem med, eller ens läst om nån som haft avlagringar? Men är det bara rutorna så borde ju nån kalkrengöring för typ badrum o sånt fungera? Funkar sjukt bra på kakel iallafall! smile

Alla utom vindrutan den är bytt, på utsidan ja, ser ut som regndroppar överallt tom på speglarna.
Kalkavlagring var det första jag tänkte på så det fick stå så ^^lol

Ska testa med kalkrengöring om det inte fungerar lämnar jag in bilen hos dig ;D

it_mutt Avstängd
17 juni 2013 · 10 388 Inlägg

Kalk fungerar ypperligt att ta bort med ättika på en svamp (så "vi" rengör täckglas till akvarium bl.a.). Luktar ju inte hallon iofs, men, det fungerar.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
P-K Everyday´s my birthday, cause bitches love cake.
17 juni 2013 · 501 Inlägg

DjClabbe skrev:

P-K skrev:
fy fan vad nice! du kan du! big_smile

har en fråga. går det att få vilken lack som helst fin? ag ska lackera min bil vit med biltemas billiga vita 2K-lack men frågan är ju om man kan få upp någon som helst glans eller stil i den? ska ej på klarlack.

är själv sugen på att börja småt med rekond. mest för personligt bruk så du har en följare! big_smile

Tackar wink Jo lite grann kan man väl iallafall smile

Mjaa, ja tror att de flesta lacker går att få fina. Att få dom blanka tror jag inte är nått större problem, bara underarbetet är riktigt gjort o att lacken är slät. Allt för ofta när man ser något omlackat blir de ju gärna apelsinskals-lack på,eller torrsprut typ =/ Då är de nog bara slipa som får de slätt igen..

tänkte mest på att det ej ska på klarlack smile

funderar dock på att slipa ner det med 2000-papper och sen köra rubbing på det smile men jag menar, om 2 år och lacken är lite repig och jävlig om man kan få det fint utan att köra igenom lacken smile


Fan i helvete vad fin bimmern blev annars! enorm skillnad big_smile

Stil>Funktion
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang