2687
Sök

Djclabbe's rekondjobb med Pingen material!

108 Inlägg
19 juni 2013
Trådstartare
P-K skrev:
DjClabbe skrev:
P-K skrev:
fy fan vad nice! du kan du! big_smile

har en fråga. går det att få vilken lack som helst fin? ag ska lackera min bil vit med biltemas billiga vita 2K-lack men frågan är ju om man kan få upp någon som helst glans eller stil i den? ska ej på klarlack.

är själv sugen på att börja småt med rekond. mest för personligt bruk så du har en följare! big_smile

Tackar wink Jo lite grann kan man väl iallafall smile

Mjaa, ja tror att de flesta lacker går att få fina. Att få dom blanka tror jag inte är nått större problem, bara underarbetet är riktigt gjort o att lacken är slät. Allt för ofta när man ser något omlackat blir de ju gärna apelsinskals-lack på,eller torrsprut typ =/ Då är de nog bara slipa som får de slätt igen..

tänkte mest på att det ej ska på klarlack smile

funderar dock på att slipa ner det med 2000-papper och sen köra rubbing på det smile men jag menar, om 2 år och lacken är lite repig och jävlig om man kan få det fint utan att köra igenom lacken smile

Fan i helvete vad fin bimmern blev annars! enorm skillnad big_smile

Jo men de lär ju funka, äldre bilar med solid lack hade ju inte heller klarlack ( en röd volvo 740 t.ex wink ). O de gick ju att polera o få lacken som ny igen smile

Så lägger du bara tillräckligt tjockt med färg kan man nog göra det ett par gånger smile

Ja BMW,n blev grym smile Galet blank o bra djup i lacken så där känner jag mig nöjd smile

Hade förbi en bil i butiken idag från en som har en känd bilvårdsfirma i stan, o resultatet på den var rätt hemskt. Enormt med hologram över hela bilen! O om deras kundbilar ser ut så med undrar jag hur de kan ha mkt jobb... De är inget jag skulle släppa ifrån mig iallafall ,de är ja för självkritisk för tongue

Gå gärna in och gilla mina sidor, kommer uppdateras hela tiden!
Bilvårdshörnan
Bilstereohörnan

821 Inlägg
20 juni 2013
Vad tar du för en rekond utvändigt med polering och dylikt?

#GoodToBeBad
856 Inlägg
27 juni 2013
Väldigt imponerande jobb du gör! Sysslar en del på bilvård också, även om det inte direkt är på den nivån du är på.. wink Letar dock garage för att kunna göra mer utförliga jobb, och denna tråden var en skön inspiration! smile

126 Inlägg
9 juli 2013
Hallå clabbe! Följer din tråd, riktigt bra jobb du gör! Har en fråga, är inne på att göra en lackbehandling på min tiguan och har titta lite på Diamondbrite. Hur är dessa? Tycker dom lovar väldigt mycket för hyfsat lite pengar iochmed att det är underhållsfritt i 6år. Vad tycker du om denna produkt?

/macki

108 Inlägg
9 juli 2013
Trådstartare
Mackibubba skrev:
Hallå clabbe! Följer din tråd, riktigt bra jobb du gör! Har en fråga, är inne på att göra en lackbehandling på min tiguan och har titta lite på Diamondbrite. Hur är dessa? Tycker dom lovar väldigt mycket för hyfsat lite pengar iochmed att det är underhållsfritt i 6år. Vad tycker du om denna produkt?

/macki

Tackartackar! smile

Hmm aldrig hört talas om men ärligt talat låter de som rent humbugg smile Jag är själv imponerad över produkter som ska hålla 18mån, tycker de känns mycket de också med tanke på vad bilen får stå ut med (speciellt vintertid då)

Så ja tror de är rent säljsnack. KAN ju också vara så som andra kända rekondfirmor att du ska komma in en gång per år på nån mindre "återbehandling" som är mycket billigare än grundrekonden.

I övrigt synd att det dött lite här? Antar att många är på semester o inte sitter vid datorerna smile O att alla de som skickar PM om rekond o sen får svar av mig inte ens behagar att skriva tillbaka, ens så jag vet om det gått fram? Tycker man att det är dyrt så går det alltid att ta en diskussion om priset, och vad som verkligen BEHÖVS göras med bilen. Nog allt för att jag inte har en flashig firma o med i nån känd kedja, men jag lägger inte 25-30tim på en bil för kaffepengar,SÅ kul är det inte...roll

Bilvårdshörnan
Bilstereohörnan

126 Inlägg
9 juli 2013
Det är Porsche center här i Malmö som utför behandlingarna också och det känns som att det bör vara en bra produkt!

Bifogar lite info från deras hemsida...
Diamondbrite lackkonservering bildar en
hård och högglänsande 2-komponents
hinna och är ett långtidsskydd för din bil.
Ingen uppgradering av lackkonserveringen
krävs under garantitiden och bilen
behåller sin lyster och blir mer lättvättad.

Tråkigt och höra att folk inte tar det på allvar! Du gör ju ett sådant fantasktiskt jobb med bilarna!

108 Inlägg
10 juli 2013
Trådstartare
Mackibubba skrev:
Det är Porsche center här i Malmö som utför behandlingarna också och det känns som att det bör vara en bra produkt!

Bifogar lite info från deras hemsida...
Diamondbrite lackkonservering bildar en
hård och högglänsande 2-komponents
hinna och är ett långtidsskydd för din bil.
Ingen uppgradering av lackkonserveringen
krävs under garantitiden och bilen
behåller sin lyster och blir mer lättvättad.

Tråkigt och höra att folk inte tar det på allvar! Du gör ju ett sådant fantasktiskt jobb med bilarna!

Hmm ja ett porschecenter känns ju faktiskt som de borde vara seriösa.

Men jag har svårt att tro att de ska hålla så länge. Är det en ny produkt på marknaden? Då har de antagligen inte ens gått 6år sen den första bilen rekondades. De känns som att man borde ha funnits i 10-15år för att ens FÅ lova såna saker?

Arcticlean jag jobbar med är också ett 2-komponents skydd som bildar en hinna (teflon). Men det har endå "Normal" hållbarhet på 18mån. De skriver att de varken har silikon,vax,eller teflon i sitt skydd. Så vad har det då? smile

Eller så är det lätt att säga 6år, för oavsett skydd så kommer du få stenskott,tvättrepor,dörruppslag,skrap med naglarna vid dörrhandtagen etc. O de vill man självklart polera bort så bilen är toppskick igen. O de gör nog de flesta som bryr sig om sin bil lagom till sommaren varje år.

Är det en ren sommarbil så håller det självklart längre. Men rullar den året runt så kommer den ju få utstå: grus/sand som stänker på vintern, du borstar av snön med en borste (borsten repar, o de kan ligga små smutspartiklar i snön som du drar mot lacken) , SALTET äter på alla lackskydd, o då tvättar man så ofta man kan, o aldrig att de håller för 6 vintrar med salt o hårda tvättar med massor av avfettning,tjärlösare etc.

Men det är bara mina ord som jag känner cool

Tack för de fina orden smile Jag hoppas fler får upp ögonen för det, jag vill bli känd för att göra de bästa jobben, och få kunderna som verkligen bryr sig om sina bilar och inte bara vill snika åt sig ett toppjobb för en billig peng. cool

Bilvårdshörnan
Bilstereohörnan

126 Inlägg
10 juli 2013
Ska åka förbi där imorgon och prata med dom som jobbar med det, höra vad dom har för referenser!
Ja tyvärr så finns inte billigt och kvalité! Det är ju trots allt ett hantverk du gör. Något som alla "kan" men inte har tillräckligt med erfarenhet eller tålamod till! Är själv målare och känner igen din sits, finns billig arbetskraft men då får man kvalité där efter!
Senast redigerat av Mackibubba (10 juli 2013)

Avstängd
10 388 Inlägg
10 juli 2013
Diamondbrite är inget "nytt", första gången jag hörde talas om det måste vara närmare 10 år sen.

Sen hur bra det är, ja det låter jag vara osagt

- - Edit - -

http://www.diamondbrite.se/ketson/produ … e/historik

Så 10 år sen var inte helt galet på det smile
Senast redigerat av it_mutt (10 juli 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

108 Inlägg
10 juli 2013
Trådstartare
it_mutt skrev:
Diamondbrite är inget "nytt", första gången jag hörde talas om det måste vara närmare 10 år sen.

Sen hur bra det är, ja det låter jag vara osagt

- - Edit - -

http://www.diamondbrite.se/ketson/produ … e/historik

Så 10 år sen var inte helt galet på det smile

Där ser man smile Ja hur som helst så går det inte att undvika tvättrepor o liknande i 6år så vem det än är så lär man vilja rekonda om bilen för o få den toppskick igen smile Men är behandlingen inte dyrare än andra märkesställen så är det ju bara att köra cool

Bilvårdshörnan
Bilstereohörnan

Entreprenör
1 286 Inlägg
10 juli 2013
Som "muttan" sa så är Diamondbrite inte något nytt. Jag har bara stött på det två gånger och andra gången blev jag riktigt imponerad då det hade något "dammavstötande" i sig som gjorde att vanligt vägdamm typ aldrig fastnade på bilen. Knepigt det där men blev samtidigt lite nyfiken. Det är ju dock inget välkänt varumärke i Sverige - varför vet jag dock inte.

Dock så tror jag inte heller på några 6 års hållbarhet. Men räknar du det som ett eller två år som vanligt så är det nog fullgott skydd.

// Niklas Johansson

1 587 Inlägg
15 juli 2013
Va inne på mekonomen idag och spanade in denna !
http://www.youtube.com/watch?v=T0Uyj_NcKBo
Vad tycker ni ? Den kostade 699:- har jag för mig..

#GoodToBeBad
856 Inlägg
15 juli 2013
"Thats right - DUAL ACTION!!" lol

Fast den är säkert vettig, men jag är nära nog helt säker på att jag hellre använder en traditionell maskin som är avsedd att polera med. Brukar bli bättre i slutändan så.

52 Inlägg
15 juli 2013
Då skulle jag rekommendera att lägga en liten slant till, här är två exempel:

http://www.streetpower-rekond.se/polerm … 0watt.html

http://reservdelsgurun.se/bilvard/poler … illerande/

Vill man inte lägga så mycket så klarar man sig ganska långt på en Biltema dubbeltrissig maskin med, tekniken är viktigare än maskinen.

1 587 Inlägg
15 juli 2013
Okej tack för svar, iofs så kör jag med en roterande nu som jag köpt på swedol för 400kr big_smile ! Putsade bilen för en vecka sen blev skit bra, iofs handlar de nog mer om medlet o trissorna tongue

108 Inlägg
16 juli 2013
Trådstartare
Jag körde dom första bilarna i tråden här med clasohlssons dubbeltrissa (cohtech) och det va inga problem ,bara ha rätt trissor, schysta medel o våga trycka på ordentligt så maskinen får jobba lite smile

Bilvårdshörnan
Bilstereohörnan

1 587 Inlägg
16 juli 2013
Kan någon förklara skillnaden mellan blå,gul och grå färgade trissor?
Jag såg dom och även köpte mina på biltema med såg likadana på Jula.

#GoodToBeBad
856 Inlägg
16 juli 2013
Vanligtvis representerar färgskillnaderna grader av hårdhet på trissan, och då också användningsområde;

Nordic PAD: Vit PRO (Hård) <--> Nordic PAD: Gul PRO (Medium) <--> Nordic PAD: Blå PRO (Mjuk)

...men vad jag sett så är färgerna i sig rätt godtyckliga mellan olika märken, så detta ska kanske bara ses som en generell regel när man köper från samma tillverkare. Oftast kan man ju känna på trissan i affären och avgöra ungefärlig hårdhet.
Senast redigerat av Squidspeed (16 juli 2013)

108 Inlägg
16 juli 2013
Trådstartare
Som Squidspeed skrev så är det i regel olika hårdheter på trissorna.

Jag kör bara med trissor från pingens nu så kan inte tala för hur andra är rakt av.

Men de vita är jävligt hårda, jag gillar o köra dom alt optipad (ullacryl trissa) som första steg för grov rubbing och avverka mycket repor.

Steg 2 poleringen körs alltid med gul trissa som är mediumhård.

Vax o liknande funkar bra att lägga med blå trissa då den är mjuk

Svart trissa använder jag till o lägga på lackförsegling, den är SUPERMJUK, avverkar ingenting smile

Bilvårdshörnan
Bilstereohörnan

1 587 Inlägg
16 juli 2013
Tack så jätte mycket för hjälpen grabbar ! big_smile

Sök