3554
Sök

Djclabbe's rekondjobb med Pingen material!

45 Inlägg
23 juli 2013
Hur fick du tag i Articseal 2,0 och läderguckat? Antar att du har bra kontakter för dom säljer ju inte dom i butiken än? Har du testat den vanliga articseal? smile

108 Inlägg
24 juli 2013
Trådstartare
logarytm skrev:
Hur fick du tag i Articseal 2,0 och läderguckat? Antar att du har bra kontakter för dom säljer ju inte dom i butiken än? Har du testat den vanliga articseal? smile

Hehe arcticseal 2.0 fick jag så tidigt som att det var omärkta flaskor wink Är man superentusiast som lägger ner hästjobb på bilarna, samt skriver allt gott om pingens grejer så går det att få fram en del wink. Läderguckat är grymt! Vet att Pingens har grymt mycket att göra med allt så nicklas har svårt att få tiden till att lägga upp allt på shopen (har själv samma problem med vår nya webshop).

Har faktisk inte provat vanliga arcticseal än! Men fick svaret att den är ännu bättre än Polish&sealant, o glansen den produkten lämnar är löjlig

Kommer dock köra arcticseal 1.0 både imorgon och på fredag/lördag. Pappas mc ska få en rekond imorrn (ska på MC träff i västervik så gubben måste ju få glänsa lite). + att jag ska göra en rekond på hans Mazda MX5 i helgen smile Så återkommer med bilder på resultatet och vad jag tycker om produkten! cool

Gå gärna in och gilla mina sidor, kommer uppdateras hela tiden!
Bilvårdshörnan
Bilstereohörnan

38 Inlägg
25 juli 2013
DjClabbe skrev:
logarytm skrev:

Hehe arcticseal 2.0 fick jag så tidigt som att det var omärkta flaskor wink Är man superentusiast som lägger ner hästjobb på bilarna, samt skriver allt gott om pingens grejer så går det att få fram en del wink. Läderguckat är grymt! Vet att Pingens har grymt mycket att göra med allt så nicklas har svårt att få tiden till att lägga upp allt på shopen (har själv samma problem med vår nya webshop).

Har faktisk inte provat vanliga arcticseal än! Men fick svaret att den är ännu bättre än Polish&sealant, o glansen den produkten lämnar är löjlig

Kommer dock köra arcticseal 1.0 både imorgon och på fredag/lördag. Pappas mc ska få en rekond imorrn (ska på MC träff i västervik så gubben måste ju få glänsa lite). + att jag ska göra en rekond på hans Mazda MX5 i helgen smile Så återkommer med bilder på resultatet och vad jag tycker om produkten! cool

Hehe, ja det var många som var skeptisk till deras omärkta flaskor med lackskydd när de ställde ut på motormässan i Östersund big_smile
Tyvärr har jag ej prövat det än... Jag vet ej om jag vågar, är det lätt att hålla på med?
Märker du skillnad mellan arctic seal 1 och 2.0?
Senast redigerat av Fr0zenFr0g (25 juli 2013)

45 Inlägg
25 juli 2013
Vilka steg använder du om bilen är i bra skick och inte alls många repor? smile Läste på pingens att man kan köra polish&sealant och sen articseal uppe på det? Vart köper isopropanolen för att göra rent bilen med innan lackförsegling? smile

502 Inlägg
25 juli 2013
hur gör du om det är mycket stenskott på huven? är det stor risk att det blir värre om man kör på med rubbing?

357 Inlägg
26 juli 2013
Låter jättekonstigt då vi inte hade något omärkt lackskydd på motormässan:)

MVH/ Nicklas

Fr0zenFr0g skrev:
Hehe, ja det var många som var skeptisk till deras omärkta flaskor med lackskydd när de ställde ut på motormässan i Östersund big_smile
Tyvärr har jag ej prövat det än... Jag vet ej om jag vågar, är det lätt att hålla på med?

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook

108 Inlägg
27 juli 2013
Trådstartare
Fr0zenFr0g skrev:
DjClabbe skrev:
logarytm skrev:

Klart du vågar köra det! Båda två är jättelätta att jobba med,  bara att lägga på för hand eller med oscillerande maskin med mjuka trissor (blå eller svarta), 1.0 är ju bara ett steg så lägg ut det jämnt över hela bilen och låt stå bara, minst 30min men gärna längre smile 2.0 är lika lätt, bara att du lägger hela steg 1 på bilen först, låt ligga typ 30min sen lägger du steg 2 direkt på , sen får de gärna stå så länge de kan typ smile

logarytm skrev:
Vilka steg använder du om bilen är i bra skick och inte alls många repor? smile Läste på pingens att man kan köra polish&sealant och sen articseal uppe på det? Vart köper isopropanolen för att göra rent bilen med innan lackförsegling? smile

Hehe har inte fått in nån bil som är i bra skick än smile Men det låter logiskt, polish&sealant rensar upp en hel del, tar bort oxid och annan orenhet i lacken som ska bort innan lackförseglingen läggs.

Jag är pedant i allt jag gör så jag lägger hellre några timmar extra för ett toppresultat, så är det en fin lack kanske jag inte måste börja från grunden med grövsta rubbingen typ FG400 , men nånting blir det alltid smile

Köp Menzerna Top Inspection! Funkar riktigt bra för att göra rent lacken med,även riktigt bra om man fått rester på gummilister o liknande.

JoeyJ skrev:
hur gör du om det är mycket stenskott på huven? är det stor risk att det blir värre om man kör på med rubbing?

Näää värre blir det ju inte smile Enda som blir är ju att det lägger sig lite polermedel i groparna, så de kanske blir ännu lite mer iögonfallande än det var innan.

Bilvårdshörnan
Bilstereohörnan

108 Inlägg
30 juli 2013
Trådstartare
hepphepp! Dags för uppdatering big_smile

Pappa skulle iväg på MC träff i Västervik (hojjrock) i helgen så klart gubben skulle få glänsa med hojen!

Blev dåligt om fotande, men lite blänk blev de allt cool

Är en Suzuki Intruder 1400 96- som han haft sen den var ny smile

http://farm6.staticflickr.com/5535/9398120746_87bca3f352_o.jpg
P7250885 by djclabbe, on Flickr

http://farm4.staticflickr.com/3670/9398123250_245a936c6a_o.jpg
P7250883 by djclabbe, on Flickr

Och när han ändå skulle iväg...Så har han ju ingen användning av bilen iallafall , så likabra att fixa till den också!

En 99- Mazda MX5 , i helt ok skick innan men känner mig faktiskt jäääävligt nöjd över hur satans blank den blev smile

http://farm8.staticflickr.com/7347/9395303417_cb29abf60b_o.jpg
P7290905 by djclabbe, on Flickr

http://farm3.staticflickr.com/2838/9398079958_ed21747be6_o.jpg
P7290898 by djclabbe, on Flickr

Nej det är inte en flammig huv! Det är molnen på himlen wink
http://farm4.staticflickr.com/3729/9395315945_4bbd36f81b_o.jpg
P7290897 by djclabbe, on Flickr

http://farm6.staticflickr.com/5507/9398086480_3a0393067f_o.jpg
P7290896 by djclabbe, on Flickr

http://farm8.staticflickr.com/7388/9398089450_e0086f87dc_o.jpg
P7290895 by djclabbe, on Flickr

http://farm3.staticflickr.com/2870/9398078050_3935589f68_o.jpg
P7290901 by djclabbe, on Flickr

http://farm8.staticflickr.com/7389/9398074030_5ea260359d_o.jpg
P7290904 by djclabbe, on Flickr

http://farm3.staticflickr.com/2805/9398076062_57ef17aec8_o.jpg
P7290902 by djclabbe, on Flickr

http://farm6.staticflickr.com/5484/9395350783_4ec5292fed_o.jpg
P7290906 by djclabbe, on Flickr

http://farm3.staticflickr.com/2826/9395348363_28279486e1_o.jpg
P7290907 by djclabbe, on Flickr

Bilvårdshörnan
Bilstereohörnan

350 Inlägg
30 juli 2013
Monsterjobb du gör med bilarna! Rent godis för ögonen smile

En fråga: Skulle du rekommendera Pingens kitt/paketerbjudande för 524kr. PF2500, polish/sealent etc.
Volvon polerade jag motorhuv och baklucka för det va mycket oxid(med biltemaprodukter, blev helt ok på håll), men det blev ju bara att polera fram alla mils gömda repor och annat tongue
Kan man plocka repor och annat med pingenkittet och en biltema mussepigg maskin?
En fråga om pengar är det ju också då jag ogärna vill köpa på mig en massa produkter jag kanske använde ytterst sällan....eller så blir det väl att alla vill ha bilen polerad.. tongue
Senast redigerat av werd (30 juli 2013)

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!

www.LynxTalk.se
420 Inlägg
30 juli 2013
Du ser ut att kunna det där. Blir riktigt fint!

Hur lång tid tar det för dig att fixa en bil med riktigt dålig lack?

Från att du börjar tvätta till den är färdig..?

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!

108 Inlägg
30 juli 2013
Trådstartare
werd skrev:
Monsterjobb du gör med bilarna! Rent godis för ögonen smile

En fråga: Skulle du rekommendera Pingens kitt/paketerbjudande för 524kr. PF2500, polish/sealent etc.
Volvon polerade jag motorhuv och baklucka för det va mycket oxid(med biltemaprodukter, blev helt ok på håll), men det blev ju bara att polera fram alla mils gömda repor och annat tongue
Kan man plocka repor och annat med pingenkittet och en biltema mussepigg maskin?
En fråga om pengar är det ju också då jag ogärna vill köpa på mig en massa produkter jag kanske använde ytterst sällan....eller så blir det väl att alla vill ha bilen polerad.. tongue

Tack! smile

Det rekommenderar jag absolut! Den första bilen jag gjorde (min egen audi a4) gjorde jag med det kitet och clasohlssons mussepigg maskin (antagligen samma som biltema), ska inte säga att det var lätt, för lacken på audin är STENHÅRD så jag fick slita som ett djur. Nu när jag vet bättre så skulle jag rekommendera dig att köpa det kittet, men lägg till en flaska Menzerna FG400 och ett par blåa trissor iallafall.

FG400 + optipadtrissorna är grymt på att avverka repor!

Gula trissor och PF2500 städar du upp med då första steget är rätt grovt. Slutfinish med blåa lite mjukare och polish&sealant kommer ge dig en grymt blank lack som är snorhal! smile

RannerKing skrev:
Du ser ut att kunna det där. Blir riktigt fint!

Hur lång tid tar det för dig att fixa en bil med riktigt dålig lack?

Från att du börjar tvätta till den är färdig..?

Tackar smile Jo själv känner jag att resultaten blir grymmare för varje bil jag gör smile

Jadu de är mer eller mindre alltid 20-30tim, allt blir ju inte 100% effektiv tid då man ska avfetta,vänta,torka,och själv få pusta ut en stund när de blir för svettigt smile Men mer eller mindre fullt ös!

Bilvårdshörnan
Bilstereohörnan

www.LynxTalk.se
420 Inlägg
30 juli 2013
Ok! Då är det inte jag som gör fel och tar för lång tid på mig. Det är bara så att det tar en massa tid. Tack för svar!

Tog ca. 16-18 timmar för en tvätt och snabbpolering. (Inte för att få bilen superblank, men iaf se anständig ut)

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!

108 Inlägg
30 juli 2013
Trådstartare
Vore kul o veta hur många som följer mig egentligen? ^^

400 nya visningar idag är ju rätt skapligt big_smile

Bilvårdshörnan
Bilstereohörnan

#GoodToBeBad
856 Inlägg
30 juli 2013
Klart man följer det man tycker om.. wink tongue Du gör bra jobb, och jag får mycket inspiration själv av tråden och dina bilder..

BMW entusiast
579 Inlägg
30 juli 2013
Ser sjukt bra ut! Vad använder du för att rengöra tyg? smile

DMNDphoto
727 Inlägg
30 juli 2013
DjClabbe skrev:
Vore kul o veta hur många som följer mig egentligen? ^^

400 nya visningar idag är ju rätt skapligt big_smile

Jag följer dig iaf! smile du gör riktigt bra jobb så är kul att följa det smile

Blev riktigt bra puts både på hojen och på tjejbilen wink

https://www.facebook.com/dmndphoto
Projekttråd på min luftkylda Folkabuss ifrån -73! Från original till slammad partybuss.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282710

Herr
1 722 Inlägg
31 juli 2013
Tumme upp! :>

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

108 Inlägg
31 juli 2013
Trådstartare
Tack grabbar cool

Till tygrengöring använder jag arcticlean Interior clean ihop med borste och våtdammsugare, funkar för det mesta smile

Såvida det inte är olja/asfaltsfläckar o liknande, då får man gå på andra metoder wink

Bilvårdshörnan
Bilstereohörnan

22 Inlägg
31 juli 2013
Som alla andra skriver i denna tråd, sjukt roligt och intressant att läsa! Är ganska ny på området i avsikten att göra seriösa grejer, känns som att man lägger ner massvis med timmar på polering men ändå får jag inte bort alla repor som jag skulle ha önskat... Tror nog beror på trissor och polermedel. På tal om de ser att du skriver gott om Pingens saker och jag är väldigt öppen för förslag men har du testat som försegling Sverigevaxet? Har haft de nu i ca en månad otrevligt bra avrinning på produkten måste jag säga, helt sjukt, hur är det med de du använder? Samt hur är hållfastheten, klarar de en hård vinter med avfettning osv (vet inte om de jag använt nu gör de men man får väl se (A)). Tänkte du ser ju ut att ha erfarenhet av deras saker. Keep up the good work! wink

108 Inlägg
31 juli 2013
Trådstartare
Memme112 skrev:
Som alla andra skriver i denna tråd, sjukt roligt och intressant att läsa! Är ganska ny på området i avsikten att göra seriösa grejer, känns som att man lägger ner massvis med timmar på polering men ändå får jag inte bort alla repor som jag skulle ha önskat... Tror nog beror på trissor och polermedel. På tal om de ser att du skriver gott om Pingens saker och jag är väldigt öppen för förslag men har du testat som försegling Sverigevaxet? Har haft de nu i ca en månad otrevligt bra avrinning på produkten måste jag säga, helt sjukt, hur är det med de du använder? Samt hur är hållfastheten, klarar de en hård vinter med avfettning osv (vet inte om de jag använt nu gör de men man får väl se (A)). Tänkte du ser ju ut att ha erfarenhet av deras saker. Keep up the good work! wink

Tack! Kul att arbetet uppskattas smile

ALLA repor kan va ett helvete att få bort. Men trissorna gör väldigt mycket, för att jaga repor rekommenderar jag i första hand optipads då de river riktigt grymt smile
Men på många lacker funkar det lika bra med de hårda vita trissorna, som jag föredrar att köra med då de vibrerar mycket mindre samt att man slipper borsta/blåsa ur dom med jämna mellanrum.

Sen jag blev seriös med rekond har jag faktiskt bara kört med Pingens grejer och känner inte att jag saknar någonting så att jag behöver kika åt andra håll, det är bra att lära sig sina produkter
då vet man vad som behövs till vilken bil smile

Innan jag började ordentligt har man väl lekt med de lokala grejerna som går att få tag på (sonax,turtle,autosmart) men de är ju bara trams i jämförelse med riktiga grejer känns det som smile

De lackförseglingar jag kört med är Arcticseal 1 och 2. Hur hållbarheten på 1an är kan jag inte yttra mig om än då de enda jag lagt de på är farsans MC och MX5a, men de lämnar ett galet blankt resultat,
vattnet pärlar sig riktigt fint och avrinningen verkar bra smile

2an la jag på min egen bil i vintras och den har klarat sig riktigt bra, fortfarande lika blank och fin! Pingens skriver 12+ månader på Arcticseal 1 och 18 månader på 2an, och jag har ingen anledning att tvivla känner jag, men det får visa sig med tiden smile

Men sverigevaxet ser ut att ha en del trevliga produkter och vettigt prissatta med tycker jag, men hur de funkar vet jag inte smile

Det går nog att läsa sig till mycket på bilvårdsforumet, jag läser rätt mycket där men inte lagt upp någon tråd där. Är ju så många andra där redan wink

Bilvårdshörnan
Bilstereohörnan

Sök