Vagn till litet hus på hjul

TheCarl
2 mars 2013 · 11 Inlägg

Hej! Planerar att bygga ett litet hus på hjul, i stil med detta: Hit me!

Tanken är alltså att det ska stå på hjul och vara möjligt att dra efter bil som ett efterfordon i 30 km/h. Är nu på jakt efter en passande vagn att bygga huset på. Huset kommer väga runt 2500 kg med yttermåtten L: 5500mm B: 2600mm.
Kikat runt och det som verkar mest passande är bilsläp. Dock kostar de runt 50k nya som gamla i princip. Någon här som har tips på var jag skulle kunna få tag på ett släp för en lägre summa som skulle kunna passa? Antar att boggie (två axlar) är ett måste för att vara säker på att det håller?

Skulle det gå att använda en balvagn? Ex. http://www.lantbruksnet.se/lantmarknad/ … ?aid=92420 Hur räknar jag ut belastningen?

Tack på förhand

Senast redigerat av TheCarl (2 mars 2013)

Brådhis * Voff voff *
2 mars 2013 · 10 280 Inlägg

Köp två gamla släp så får du ju två axlar. Ett rostigt obesiktigat gammalt släp kostar inte många spänn.

//Brådhis

EDIT: Såg nu bredden... Det kommer nog se rätt lattjo ut med vanliga släpvagnsaxlar till ett 2,60 brett ekipage... smile Så du får se till att hitta stora släp att ta axlarna från. Ingen vanlig "åka-till-Bauhaus-vagn".

Senast redigerat av Brådhis (2 mars 2013)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
gravityone Fixare
2 mars 2013 · 321 Inlägg

eftersom det är ett efterfordon skulle du kunna använda en vanlig gammal vagn (boggie) och bredda axlarna. Finns gamla husvagns chassin till salu på blocket för nån tusenlapp. Blir ju billigare än en balvagn men jag skulle nog ändå satsa på just en balvagn pga att du då har en ram som är dimensionerat  för ganska höga vikter.

Lone Star Garage
Chevrolet Avalanche "Z71" (2005)
Nissan 300zx TT "Fairlady" (1991)
TheCarl
2 mars 2013 · 11 Inlägg

Okej, ja det ser ut som det blir en balvagn trots allt. Vad skulle ett "vanligt" mått på en sådan vara? Känner ni till någon som har en till salu kring dalarna/hedemora får ni gärna höra av er i tråden eller via PM!

Senast redigerat av TheCarl (2 mars 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang