Ryckig gång och blårök

19alex91
3 mars 2013 · 85 Inlägg

skulle åka till v-rås och efter ca 3-4min normal körning så började bilen småhacka och sedan vart de värsta  blårökmålnet bak och började lukta fränt. Stannade då och bogserade hem bilen. Koppla in min felkådsläsare och fick fram ett problem. De stod : 02 sensor CKT no Activity (Bank 1 Sensor 1

Jag kan starta bilen och köra med den men vill inte. Eftersom ja inte vet va de e för fel!!
Bilen e. En Saab 9-5 -00 2,0t , tråge nertager och fixat inget gegg i den. Ny vevhusventulation ..
Vad kan detta vara för någe fel.

Boostrider Försöker iaf
3 mars 2013 · 1 998 Inlägg

Turboras?

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
19alex91
3 mars 2013 · 85 Inlägg

Boostrider skrev:
Turboras?

Ja kanske de ja. Får se va man får för mera svar!! Hur ser man om de e turbon då?? Känns lite träligt att köpa ny turbo och så visar de sig att de inte e den??

Boostrider Försöker iaf
3 mars 2013 · 1 998 Inlägg

Först kan du kolla om den tagit mycket olja.

Att kolla turbon är lite drygt men skruva bort slangar/rör som sitter på inloppet på turbon. Känn om axeln är glapp in och ut. Eller om den glappar såpass mycket i sidled att impellern tar i turbinhusväggen så är turbon inge vidare.

Lossa downpipen om du och kolla om det är olja i den är väl nästa steg

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
hangman
3 mars 2013 · 2 174 Inlägg

Ta bort slangen till luftfiltret. Stoppa in handen känn på axeln, får glappa minimalt upp och ner. INGET in och ut!!

Tänk på för Guds skull att bilen ska vara kall och avstängd!!

19alex91
4 mars 2013 · 85 Inlägg

Kan ju tillägga att innan så lös motorstyrningslampan och då va de driftstärning magnetventil till tirboagregat .!! På turbon sitter de ju nån zink rund grej me en slang på?? Kan de vara magnetventilen. Kan detta fel ha att göra med att turbon rasat?? Isåfall varför har den rasat?? Måste ju kolla va de e för orsak till att turbon har rasat, innan man sätter dit en ny!! Tog bort främre avgassystemet i går och kände på den axeln. Den va skitlös åt alla håll o kanter. Sen så tog ja bort tjocka slangen till luftfiltret och slangen va ren men i turbon där slangen träs på va de oljigt!? !

azid Det som inte dödar gör ont
4 mars 2013 · 2 668 Inlägg

Hur långt har den rullat? Hur är den servad?

Magnetventilen är en svart grej som sitter ovanför turbon med 3 slangar till sig, det du beskriver låter som westgaten.

Turbon är helt klart slut, bara att byta.

2slow
19alex91
4 mars 2013 · 85 Inlägg

azid skrev:
Hur långt har den rullat? Hur är den servad?

Magnetventilen är en svart grej som sitter ovanför turbon med 3 slangar till sig, det du beskriver låter som westgaten.

Turbon är helt klart slut, bara att byta.

Bilen 28t turbon bytt för ca 1 år sedan av andra ägaren. Bra servad med helsyntet olja. Va har westgaten för uppgift xD

simlar
4 mars 2013 · 5 531 Inlägg

19alex91 skrev:

azid skrev:
Hur långt har den rullat? Hur är den servad?

Magnetventilen är en svart grej som sitter ovanför turbon med 3 slangar till sig, det du beskriver låter som westgaten.

Turbon är helt klart slut, bara att byta.

Bilen 28t turbon bytt för ca 1 år sedan av andra ägaren. Bra servad med helsyntet olja. Va har westgaten för uppgift xD

Wastegaten har för uppgift att släppa förbi avgaser för att hålla nere varvet på turbon = hålla laddtrycket.
Om wastegaten inte öppnar som den ska så laddar turbon för mycket vilket både kan skada motor och turbo.

Magnetventilen är en elektrisk ventil som tillåter insprutningens styrbox att styra laddtrycket, jag är inte så värst insatt i hur den fungerar men vad jag förstått så fungerar den som en elektroniskt styrd pysventil som styr hur mycket av laddtrycket ska åka till wastegaten.

Wastegaten öppnas när laddtrycket överstiger wastegastefjäderns mottryck, om man då pyser bort lite av laddtrycket som skickas till wastegaten så kan turbon ladda mer innan trycket i wastegateklockan blir tillräckligt stort för att motverka fjäderns mottryck.

Senast redigerat av simlar (4 mars 2013)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
19alex91
4 mars 2013 · 85 Inlägg

simlar skrev:

19alex91 skrev:

azid skrev:
Hur långt har den rullat? Hur är den servad?

Magnetventilen är en svart grej som sitter ovanför turbon med 3 slangar till sig, det du beskriver låter som westgaten.

Turbon är helt klart slut, bara att byta.

Bilen 28t turbon bytt för ca 1 år sedan av andra ägaren. Bra servad med helsyntet olja. Va har westgaten för uppgift xD

Wastegaten har för uppgift att släppa förbi avgaser för att hålla nere varvet på turbon = hålla laddtrycket.
Om wastegaten inte öppnar som den ska så laddar turbon för mycket vilket både kan skada motor och turbo.

Magnetventilen är en elektrisk ventil som tillåter insprutningens styrbox att styra laddtrycket, jag är inte så värst insatt i hur den fungerar men vad jag förstått så fungerar den som en elektroniskt styrd pysventil som styr hur mycket av laddtrycket ska åka till wastegaten.

Wastegaten öppnas när laddtrycket överstiger wastegastefjäderns mottryck, om man då pyser bort lite av laddtrycket som skickas till wastegaten så kan turbon ladda mer innan trycket i wastegateklockan blir tillräckligt stort för att motverka fjäderns mottryck.

Okej låter som en bra beskrivningen. Men tror du att eftersom magnetventilen fick en felkåd så kanske de va de som orsakade att turbon stack??

simlar
4 mars 2013 · 5 531 Inlägg

19alex91 skrev:

simlar skrev:

19alex91 skrev:

Bilen 28t turbon bytt för ca 1 år sedan av andra ägaren. Bra servad med helsyntet olja. Va har westgaten för uppgift xD

Wastegaten har för uppgift att släppa förbi avgaser för att hålla nere varvet på turbon = hålla laddtrycket.
Om wastegaten inte öppnar som den ska så laddar turbon för mycket vilket både kan skada motor och turbo.

Magnetventilen är en elektrisk ventil som tillåter insprutningens styrbox att styra laddtrycket, jag är inte så värst insatt i hur den fungerar men vad jag förstått så fungerar den som en elektroniskt styrd pysventil som styr hur mycket av laddtrycket ska åka till wastegaten.

Wastegaten öppnas när laddtrycket överstiger wastegastefjäderns mottryck, om man då pyser bort lite av laddtrycket som skickas till wastegaten så kan turbon ladda mer innan trycket i wastegateklockan blir tillräckligt stort för att motverka fjäderns mottryck.

Okej låter som en bra beskrivningen. Men tror du att eftersom magnetventilen fick en felkåd så kanske de va de som orsakade att turbon stack??

Det vet jag tyvärr inte, magnetventilen bör inte göra att turbon rasar.
För att en turbo ska rasa på så pass kort tid som ett år så tror jag mer på att turbon fått otillräckligt smörjning (om nu tidigare ägare inte ljög om turbobytet).

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
19alex91
4 mars 2013 · 85 Inlägg

simlar skrev:

19alex91 skrev:

simlar skrev:

Wastegaten har för uppgift att släppa förbi avgaser för att hålla nere varvet på turbon = hålla laddtrycket.
Om wastegaten inte öppnar som den ska så laddar turbon för mycket vilket både kan skada motor och turbo.

Magnetventilen är en elektrisk ventil som tillåter insprutningens styrbox att styra laddtrycket, jag är inte så värst insatt i hur den fungerar men vad jag förstått så fungerar den som en elektroniskt styrd pysventil som styr hur mycket av laddtrycket ska åka till wastegaten.

Wastegaten öppnas när laddtrycket överstiger wastegastefjäderns mottryck, om man då pyser bort lite av laddtrycket som skickas till wastegaten så kan turbon ladda mer innan trycket i wastegateklockan blir tillräckligt stort för att motverka fjäderns mottryck.

Okej låter som en bra beskrivningen. Men tror du att eftersom magnetventilen fick en felkåd så kanske de va de som orsakade att turbon stack??

Det vet jag tyvärr inte, magnetventilen bör inte göra att turbon rasar.
För att en turbo ska rasa på så pass kort tid som ett år så tror jag mer på att turbon fått otillräckligt smörjning (om nu tidigare ägare inte ljög om turbobytet).

Kan vara möjligt de du säger!!

SportPilot Ubåtsingenjör
4 mars 2013 · 7 234 Inlägg

kom det bara huxflux skulle jag med gissa på turbon

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
19alex91
10 mars 2013 · 85 Inlägg

nu har ja bytt turbon, axeln va som en slev i en gryta nästan xD provkörde den i går. men solen verkar inte lysa på mig än tyvärr. sad ja provkörde och efter ett tag började bilen hacka igen. och sen gasade ja då svarade den inte med sen svarade den tillslut. hackar spottar typ. Har läst runt lite och folk som har samma problem har typ samma symtom.

Min tro är denna. Rätta mig om ja har fel. big_smile innan turbon rasade hackade bilen 3ggr. BARA 3 GÅNGER!!De e kanske luftmassmätaren som är knas o ger för fet blandning och i sin tur nånting med avgaser antilngen mera avgaser eller för lite ,eller kanske nått som gjorde att turbon rasa???

Så kan de kanske vara LMM som ligger bakom. ?? Tänkte byta soppa filter i da om ja hinner o titta om de funkar. Men kan de vara så att min teori har någon logik i sig??

marcus80 Sir
10 mars 2013 · 935 Inlägg

Gasspjällen brukar tyvärr vara en bov på 9-5 med. Hade en 9-5 där jag bytte gasspjäll 2 gånger. Dom är elektroniska och öppnar man dom och tittar så ligger där ett gäng kablar i dom som torkar och manteln faller av och kortsluter. Bara byta det tyvärr om den hackar. Min hackade rejält på jämn gas om man typ ligger i 90 så ryckte det hela tiden.

Turbon är tyvärr en väldigt dålig turbo. Turbon från aero är bättre så byte till en sådan är rekommenderat. Även tändkasseten är ett problem på dom. Bytte 3 på min för dom fick för sig att dö lite när det passa dom.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
19alex91
10 mars 2013 · 85 Inlägg

okej låter ju roligt. du menar hela gassjällhuset då eller?? fan finns de något bra me dessa jävla saabar än komforten eller?? maskinelt är dom ju helt jävla skit ju!!! har bara haft problem me min sen ja köpte den.

marcus80 skrev:
Gasspjällen brukar tyvärr vara en bov på 9-5 med. Hade en 9-5 där jag bytte gasspjäll 2 gånger. Dom är elektroniska och öppnar man dom och tittar så ligger där ett gäng kablar i dom som torkar och manteln faller av och kortsluter. Bara byta det tyvärr om den hackar. Min hackade rejält på jämn gas om man typ ligger i 90 så ryckte det hela tiden.

Turbon är tyvärr en väldigt dålig turbo. Turbon från aero är bättre så byte till en sådan är rekommenderat. Även tändkasseten är ett problem på dom. Bytte 3 på min för dom fick för sig att dö lite när det passa dom.

hangman
10 mars 2013 · 2 174 Inlägg

19alex91 skrev:
okej låter ju roligt. du menar hela gassjällhuset då eller?? fan finns de något bra me dessa jävla saabar än komforten eller?? maskinelt är dom ju helt jävla skit ju!!! har bara haft problem me min sen ja köpte den.

marcus80 skrev:
Gasspjällen brukar tyvärr vara en bov på 9-5 med. Hade en 9-5 där jag bytte gasspjäll 2 gånger. Dom är elektroniska och öppnar man dom och tittar så ligger där ett gäng kablar i dom som torkar och manteln faller av och kortsluter. Bara byta det tyvärr om den hackar. Min hackade rejält på jämn gas om man typ ligger i 90 så ryckte det hela tiden.

Turbon är tyvärr en väldigt dålig turbo. Turbon från aero är bättre så byte till en sådan är rekommenderat. Även tändkasseten är ett problem på dom. Bytte 3 på min för dom fick för sig att dö lite när det passa dom.

saab 9-5 är extremt mycket problem med, innan typ 03-04 då börja dom reda ut lite problem, men fortfarande mycket fel emot andra märken så som audi, mercedes, bmw.

Jag gillar inte ens ljudet när man stänger dörrarna, haft ett par saabar i mina dagar men dom dagarna är över...när man kört några tyskar går det inte gå tillbaka så enkelt är det.

OMRT Truckerwannabe
10 mars 2013 · 58 Inlägg

Har du gjort den enklaste checken? DVS, kollat dina tändstift?

19alex91
10 mars 2013 · 85 Inlägg

OMRT skrev:
Har du gjort den enklaste checken? DVS, kollat dina tändstift?

Nya

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang