4167
Sök

Hjälp med trasig gräsklippare!

Trummis
404 Inlägg
3 mars 2013
Trådstartare
Tjenare! Kanske inte så vanligt att folk behöver hjälp med sin gräsklippare här på Garaget.org direkt, men jag får skylla på att jag inte är en mekaniker på långa vägar wink

I alla fall så har jag en cirka 1 år gammal gräsklippare, som jag bara kunde använda några gånger innan startmekanismen gick sönder. Skulle kosta över 500kr att reparera, och sen dess har den bara stått där.

Tog mig tid och kollade på den idag, och det verkar vara fjädern som drar tillbaka start-snöret som lossnat.
Vet inte hur jag sätter tillbaka den, finns ingen tydlig plats där den passar...
Så jag tog så många kort som möjligt, och hoppas på att ni kanske kunde ge mig lite hjälp på traven! Går det kanske att hitta någon sprängskiss?

http://imgur.com/a/WZtyz

MVH

Living life on two wheels.....
835 Inlägg
3 mars 2013
Du får lossa på hela trumman som startsnöret sitter på, fjädern ska ligga under den.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

Trummis
404 Inlägg
3 mars 2013
Trådstartare
Tog ur trumman med startsnöret och vände på den, men jag fattar verkligen inte var fjädern ska sitta? Eller vilken ände som ska hakas i var...

http://i.imgur.com/VOvvQVZ.jpg

835 Inlägg
3 mars 2013
Vid gröna pilarna har du små urtag ser det ut som, så där ska nog fjädern in.
Liknande konstruktion på B&S och Honda småmotorer.https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178332/178332-0b553774233229b1b79be90d8296226e.jpg

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

Trummis
404 Inlägg
4 mars 2013
Trådstartare
Jo, jag har också hittat urtagen, men jag fattar verkligen inte var den ena änden av fjädern ska sitta.

Gjorde en bild...
http://i.imgur.com/uQFUCzy.jpg

Att fjädern med en liten flik ska sitta där jag visar på bilden antar jag är ganska självklart, dock så passar ju inte den andra änden av fjädern i det andra urtaget.

Trummis
404 Inlägg
4 mars 2013
Trådstartare
Tror jag kom på problemet... den gick ju sönder för att snören inte drogs tillbaka automatiskt. Måste ju varit själva fjädern som hoppat ur gängan. Den ska tydligen vara likadant böjd på båda ändarna om man kollar på den här bilden: http://www5.briggsandstratton.com/eu/se … MS0529.pdf

Undra om det bara är att böja tillbaka fjädern eller om det går att köpa en löst.

835 Inlägg
4 mars 2013
Fjädern går högst sannolikt att köpa lös, kolla bara så att inte plasten är trasig.
Vi har en leverantör på bl.a Stiga så jag kan kolla upp det imorrn samt priser.
Vad är det för motor, Stiga SA 45 OHV?
Senast redigerat av Swedenrockers (4 mars 2013)

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

Trummis
404 Inlägg
4 mars 2013
Trådstartare
Schysst!
Jag har svårt att hitta den exakta modellen på Stigas usla hemsida, men ja det verkar vara en SA 45 OHV smile

Men det vore ju toppen om du kunde kolla imorgon! En återförsäljare här i Göteborg sa att man var tvungen att köpa hela toppen för 500 spänn vilket jag tycker verkar vara onödigt dyrt för bara en fjäder...

Tack i alla fall!

835 Inlägg
4 mars 2013
Står det inte uppepå den gula kåpan?

Fast jag tycker ju att det ska gå på garanti med tanke på åldern på gräsklipparen.

Stiga-delar brukar vara ganska billiga tycker jag men du kanske fick ett pris med arbetet inräknat?

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

Trummis
404 Inlägg
4 mars 2013
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Står det inte uppepå den gula kåpan?

Fast jag tycker ju att det ska gå på garanti med tanke på åldern på gräsklipparen.

Stiga-delar brukar vara ganska billiga tycker jag men du kanske fick ett pris med arbetet inräknat?

Ja det gjorde det visst, SA 45 OVH är det minsann!

Nä det gick tydligen inte på garantin, eftersom jag själv skruvade av kåpan för att se vad felet var. Om jag bara hade låtit det vara hade dom fixat det...

Hos återförsäljaren visste vi ju inte att det var fjädern som var sönder, utan vi sa väl mer att snöret inte drogs tillbaka. I alla fall ville dom ta 500 spänn för en helt ny överdel, utan arbete.
Senast redigerat av Naikon (4 mars 2013)

835 Inlägg
4 mars 2013
Haha, ja du ser smile
Jag kollar imorrn om jag hinner så får vi se vad det kostar.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

835 Inlägg
5 mars 2013
Våran leverantör vill ha artikelnumret på maskinen, det sitter en dekal på kåpan. Det är ett artikelnummer med siffror och bindestreck,  det är alltså inte 'Multiclip 50' eller liknande.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

Trummis
404 Inlägg
5 mars 2013
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Våran leverantör vill ha artikelnumret på maskinen, det sitter en dekal på kåpan. Det är ett artikelnummer med siffror och bindestreck,  det är alltså inte 'Multiclip 50' eller liknande.

Fan skulle ha bifogat det igår!

Art nmr: 291501044/ST9

835 Inlägg
5 mars 2013
Naikon skrev:
Swedenrockers skrev:

Fan skulle ha bifogat det igår!

Art nmr: 291501044/ST9

Det löste sig, jag läste detta när jag svängde in hemma och hann ringa dit igen smile
Jag tar det via pm.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

Trummis
404 Inlägg
7 mars 2013
Trådstartare
Fyfan slitit i flera timmar med den här jävla fjädern... lyckades få in den i själva "fjäderhuset" efter att jag böjt till den, men då går den inte att "ansluta" i andra änden p.g.a att fjädern "krymper" ihop sig för mycket... svårt att förklara

I alla fall så är den 225cm om det är till någon hjälp, funderar på att slänga iväg ett brev till Stiga. Att man ska behöva en helt ny överdel för 20% av nypriset som man betalade för hela gräsklipparen, bara för en fjäder. Konstruktionsfel säger jag.

835 Inlägg
7 mars 2013
Är det innerkroken som inte hakar i?
Jag kan kolla om vi har nån Honda- eller Stihl-fjäder som kvalar in.
Jag håller med, ta kontakt med Stiga och ifrågasätt kvalitén.
Naikon skrev:
Fyfan slitit i flera timmar med den här jävla fjädern... lyckades få in den i själva "fjäderhuset" efter att jag böjt till den, men då går den inte att "ansluta" i andra änden p.g.a att fjädern "krymper" ihop sig för mycket... svårt att förklara

I alla fall så är den 225cm om det är till någon hjälp, funderar på att slänga iväg ett brev till Stiga. Att man ska behöva en helt ny överdel för 20% av nypriset som man betalade för hela gräsklipparen, bara för en fjäder. Konstruktionsfel säger jag.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

Trummis
404 Inlägg
7 mars 2013
Trådstartare
Ja, det gick inte att få i innerkroken. Den når liksom inte in till mitten, utan fjädern är utpressad i kanterna.
Skickade i alla fall ett långt mail nu, får se om man får något svar.

Finns det något annat alternativ att starta motorn på? tongue Då kanske man kan ha lite kul med den i alla fall istället för att skrota den wink

835 Inlägg
7 mars 2013
Vrid fjädern in mot mitten nån centimeter in från kroken så krokar den i.
Naikon skrev:
Ja, det gick inte att få i innerkroken. Den når liksom inte in till mitten, utan fjädern är utpressad i kanterna.
Skickade i alla fall ett långt mail nu, får se om man får något svar.

Finns det något annat alternativ att starta motorn på? tongue Då kanske man kan ha lite kul med den i alla fall istället för att skrota den wink

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

Sök