Samband mellan elektricitet och brand? Skoluppgift!

Naikon Trummis
7 mars 2013 · 404 Inlägg

Tjenare! Vänder mig till er här på Garaget.org för att få lite hjälp på traven!

Vi har just sysslat med grundläggande el-lära i skolan, och nu pratar vi om brandsäkerhet, och vi har fått en uppgift som lyder: "Vad kan du se för kopplingar mellan brandskydd och ellära?"
Alltså, någon som kan hitta något samband mellan brandsäkerhet och elektricitet?
Har redan nämnt saker som säkringar, jordfelsbrytare och proppskåp. Någon som spontant kommer på något mer?

MVH!

Sushikocken Sleeper
8 mars 2013 · 3 084 Inlägg

bara för roligt så gjorde jag en liten googling på eld och el. Detta var vad jag fann smile http://sverigesradio.se/sida/artikel.as … el=4424234

Det jag kommer att tänka på är att det är extra stora risker vid släckning av elapperatur. Brandkåren är inte så sugna att spruta vatten på ett ställverk i drift t.ex.
Rätt brandsläckare på rätt ställe, pulversläckare är ju en fördel där det finns elapperatur och det är risk för brand.
just det fan brandlarm går ju på el tongue.

Senast redigerat av Sushikocken (8 mars 2013)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
rcy
8 mars 2013 · 1 705 Inlägg

Dimensionering! Är åt helvete för många som dimensionerar fel.
Såna där riktigt klipska elektriker som säkrar upp till 20A men drar 0.5mm2 kabel måste ju ha sovit på brandskyddslektionerna!

Många verkar tro att har man bara en säkring så är det lugnt, för den brinner först.
Det som brinner först är det som klarar minst ström, så har du kabel som klarar 1A men en säkring som klarar 20A så brinner kabeln långt innan säkringen ens är varm.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang