1576
Sök

För stora basar i för liten pickis hytt

113 Inlägg
8 mars 2013
Trådstartare
behöver lite tanke hjälp då ja precis köpt en gammal jänke pickis (chevrolet c20 enkelhytt 1983) och har en bra baslåda sen tidigare men som inte får plats, basarna är "carpower blackbass 12" och frågan är om de går att lösa en låda, måtten ja har att leka med är ca djup övre delen på lådan 15cm nedre djup 23cm höjd 36cm och bredd, ja ca 150cm

basarnas mått finns på denna länk http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=5623

kan basarna låta bra i volymen som blir och kommer de få plats?!!? yikes

21 761 Inlägg
8 mars 2013
Jag tror inte att basarna får plats i djupled, magneterna tar troligen i bakre väggen.

Om basarna trots allt får plats så bör en låda med de yttermåtten och 19 mm materialtjocklek fungera tycker jag, då är det slutet som gäller alltså. smile

113 Inlägg
10 mars 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jag tror inte att basarna får plats i djupled, magneterna tar troligen i bakre väggen.

Om basarna trots allt får plats så bör en låda med de yttermåtten och 19 mm materialtjocklek fungera tycker jag, då är det slutet som gäller alltså. smile

Tack för svaret!! Dock tror jag att jag sparar lådan med basarna som det är idag, får sitta i nån av mina andra bilar eller någon framtida, orkar mig inte på en ny låda som de ser ut nu..

Däremot funderar jag på framsystem som kan tänkas spela på ok, byggde om och förstärkte kickpaneler med 6,5" 2 vägs kit i förra bmw:n ja hade och det spela som fan och lät bra/kontrolerat me tanke på vad det kostade!!

En tanke jag fastnat för är typ 4st 6*9" högtalare av någorlunda modell. Måste måtta en del dock, men en i varje dörr (om de får plats) och ett par i lådor under soffa eller brevid soffan i ett par lådor (färdigbyggda) blir visserligen fortfarande en del jobb men man får förhoppningsvis både en del bas samt nytt framsystem och förmodligen skaplig volym inne i lilla kupen cool

Det som jag idag har att använda mig av är:

HU: pioneer deh-8300sd
Slutsteg: Audiobahn A6004T (drev 6,5" kitet med detta bryggat)

Ändrar dock planen konstant så risken finns att jag provar med ett par gamla 6*9 ja har liggandes och monterar i dörrarna eller i separata lådor drivet av audiobahn steget, målet är väl att kunna spela någorlunda högt med mycket bas och ledordet är billigt därav 4st 6*9, ev byte på g roll

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
11 mars 2013
Eller så köper du en eller två B2 Audio ES8. Små 8 tummare som inte alls behöver stor låda och spelar på duktigt utav fa-an.
En ES8 MK2 spelade högre i portad låda än min JL Audio 12w7 i sluten.
Dom behöver inte mycket effekt alls för att kunna röra sig heller så det är ett tips från mig.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

113 Inlägg
11 mars 2013
Trådstartare
Thunderbird88 skrev:
Eller så köper du en eller två B2 Audio ES8. Små 8 tummare som inte alls behöver stor låda och spelar på duktigt utav fa-an.
En ES8 MK2 spelade högre i portad låda än min JL Audio 12w7 i sluten.
Dom behöver inte mycket effekt alls för att kunna röra sig heller så det är ett tips från mig.

Tack för tipset, inte kollat vad basen kostar men gissar på en slant så då kommer jag varken billigt eller smidigt undan.. Tror jag.börjar med det jag har, försöka få in de 6*9" ja har i framdörrar o dämpar o förstärker så gott ja orkar o kan och kör dem bryggade på mitt 4kanal steg så borde man få lite drag i dom,saknar ja drag i systemet får ja väl kolla på att få in mina 12" och momosteg oxå

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
11 mars 2013
Jag köpte en ES8 MK2 begagnad åt min far för 700:- smile Dyra är dom iallafall inte. Men om man vill lägga de där 700 kronorna (om man hittar för det priset) är ju en annan sak, vill man inte så blir det ju dyrt smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

113 Inlägg
14 mars 2013
Trådstartare
har nu kommit fram till och hittat plats för ett rockigare framsystem istället, ett par 6*9" en på varje sida om soffan kommer de sitta i trä bafflar och spela som i trösklel lådor och bitumen inuti så gott det går, dessa kommer även få ersätta baslåda så ett par kraftigare håller jag på att leta efter!

i instrumentpanelen sitter det 4" "open air" monterade så där kommer de inte bli några värstingar och dessa ska jag dela högt.

tips på 4" koaxialer som låter och spelar ok men är billiga?!
tips på 6*9" som går någorlunda djupt men kan spela högt big_smile

dessa har ja kollat på

instrumentpanel: Kicker ES40
6*9" Kicker ES6930 eller Kicker KS 693

nån som hört dessa?! de kommer ju sitta i "lådor" av okänd volym och misstänker att de inte alls är täta, och som de ser ut nu kommer varje högtalare få 75watt styck

418 Inlägg
18 mars 2013
Askolin skrev:
har nu kommit fram till och hittat plats för ett rockigare framsystem istället, ett par 6*9" en på varje sida om soffan kommer de sitta i trä bafflar och spela som i trösklel lådor och bitumen inuti så gott det går, dessa kommer även få ersätta baslåda så ett par kraftigare håller jag på att leta efter!

i instrumentpanelen sitter det 4" "open air" monterade så där kommer de inte bli några värstingar och dessa ska jag dela högt.

tips på 4" koaxialer som låter och spelar ok men är billiga?!
tips på 6*9" som går någorlunda djupt men kan spela högt big_smile

dessa har ja kollat på

instrumentpanel: Kicker ES40
6*9" Kicker ES6930 eller Kicker KS 693

nån som hört dessa?! de kommer ju sitta i "lådor" av okänd volym och misstänker att de inte alls är täta, och som de ser ut nu kommer varje högtalare få 75watt styck

Jag kör 4x kicker ES40 i min Chevrolet 3500, 2 i brädan och 2 st i dom bakre pelarna vid baksätet, funkar skitbra och låter bra!

1 523 Inlägg
20 mars 2013
vrf ej 4'' koax på brädan och 6.5 '' amega sub under brädan?

5 148 Inlägg
20 mars 2013
Kan rekomendera en bas som gillar små lådor och spelar bra. Gladen sqx 08. Spelar grymt med tanke på pris och storlek. Vill ha 18 liter med port eller 10 vid sluten låda smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Sök