Nu har jag varit ute och varmkört bilen igen... Helt vanliga avgaser när man startar den och den står på tomgång Sen när den blivit varm och man gasar till blir det en puff av blårök sen är det mer normala avgaser igen?? :S Den knackar ju lite på tomgång på lägena parkering och neutral också EJ på Driven? Sen gasar man när den står på parkeringen så ökar knacket lite? kan det ha nått samband? svårt att säga vart knacket kommer från men låter mer uppe än att de skulle vara nertill..
Såg även att en av spridarna inte ser ut att sitta riktigt? eller ska de se ut så?
Kollade även på oljestickan och jag körde en månad och de har ej försvunnit nå olja vad jag ser. Körde väl inte så många mil dock Men det var nå klet på oljestickan som ni ser på bild? "/ tjockt kladd... men nu när bilen blivit varm så är oljan som vanligt :S
är det vanligt med dåliga kolvringar/oljeringar på dessa motorer menar de som rullat 40.000 mil? man vet ju inte riktigt vart man ska börja kolla :S
kan vara så mycket kall starter etc sliter, men om den varit i USA så borde det vara hyffsat varmt året om tycker man. Men sett volvos rullat 70000 mil med samma sunkiga kolvringar, men som sagt ring även till verkstäder och hör
Hur går det att besikta en bil som blåryker??? De mäter ju bara COn på min bil. ?
Har du kollat så att det inte kommer in olja till stiften? Hade samma bekymmer på min t5a, blårök somfan, men då hade jag läckage som droppade ner på grenröret iofs.
min blå ryker osv, åkte till besiktningen idag, kom igenom utan anmärkningar. co va perfekt.. ! men vet att den drar rätt möe olja, så det ska nog inte vara några problem , min är 88 = endast CO värde
Jag fick högt CO sist jag besiktade: 8,3 dubbelt som det FÅR vara nu rykte bilen som fan när den blev varm och stod på tomgång och när man gasade blev det som ett moln.... är nog lättast att byta motor blir inte klok på detta. kanske sitter igen i vevhusventilationen men den satt dumt till... eller så är de kanske turbo ras igen
Känns som att det är ringlandet/annat fel på någon/några kolvar som gör att den trycker olja, visst att en bil kan blåryka lite efter ett turboras när man bytt turbon av kvarstående olja/oljedimma i tryckrör/IC osv men hon hade ju kört bilen en månad eller ngt med "nya" turbo.
Om de vore en ventiltätning skulle väll bilen i teorin blåryka när hon släpper gasen å inte under gaspådrag? Gör ett simpelt komptest, köp en billig på biltema? har du bra å gämn kompression i motorn så har du helt plötsligt gjort det väldigt mycket enklare för oss att hjälpa dig
Känns som att det är ringlandet/annat fel på någon/några kolvar som gör att den trycker olja, visst att en bil kan blåryka lite efter ett turboras när man bytt turbon av kvarstående olja/oljedimma i tryckrör/IC osv men hon hade ju kört bilen en månad eller ngt med "nya" turbo.
Om de vore en ventiltätning skulle väll bilen i teorin blåryka när hon släpper gasen å inte under gaspådrag? Gör ett simpelt komptest, köp en billig på biltema? har du bra å gämn kompression i motorn så har du helt plötsligt gjort det väldigt mycket enklare för oss att hjälpa dig
Japp får försöka kolla upp kompen en gång så vet man ju om motorn är slut då kan man ju säga om det är dålig kom på någon. idag rykte det mycket på tomgång och när jag gasade... så ja det går nog inte köra med den såhär tyvärr
http://www.youtube.com/watch?v=DrUA_dEPptY&feature=youtu.be här en film på oljudet... följer bara varvtalet i början sen slutar de knacka... säkert sammankopplat med att den blåryker
Låter ju som en diesel, kan vara en ventil som krökt sig ordentligt så oljan tar sig in den vägen, eller toplockspackningen tror inte kolvringarna har gått åt helvete.
Och nej bilen borde inte gå igenom på besiktningen då olja har kolväten vilket CO värdet mäter på besiktning, antalet kolmonoxid och koldioxid som kommer ifrån kolväten. C8H18 (råolja) har 8 kol atomer och 18 väte atomer (kolväte), i soppa är den refinerad och har ett antal mindre, så olja som förbränns påverkar mycket på CO.
http://www.youtube.com/watch?v=DrUA_dEPptY&feature=youtu.be här en film på oljudet... följer bara varvtalet i början sen slutar de knacka... säkert sammankopplat med att den blåryker
Låter ju som en diesel, kan vara en ventil som krökt sig ordentligt så oljan tar sig in den vägen, eller toplockspackningen tror inte kolvringarna har gått åt helvete.
Och nej bilen borde inte gå igenom på besiktningen då olja har kolväten vilket CO värdet mäter på besiktning, antalet kolmonoxid och koldioxid som kommer ifrån kolväten. C8H18 (råolja) har 8 kol atomer och 18 väte atomer (kolväte), i soppa är den refinerad och har ett antal mindre, så olja som förbränns påverkar mycket på CO.
kan va miljoner fel på denna gamla motor kanske fått tag i en 740 85a donator bil med fräsch motor
Vad har du för oljetryck? Skulle ju kunna va turboras igen om den nu ligger på för lågt tryck. Har för mig lampan lyser runt 0,3-0,5 bar vilket är alldeles för lite tryck.
Köp en ny motor för typ 1500kr. Du har ju all kringutrustning så de enda som behövs är ju ett block och en topp ju...
Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet