Volvo 745 turbo blåryker!

Oceanmist Emelie Hallberg
11 mars 2013 · 829 Inlägg

Nu har jag varit ute och varmkört bilen igen...
Helt vanliga avgaser när man startar den och den står på tomgång
Sen när den blivit varm och man gasar till blir det en puff av blårök sen är det mer normala avgaser igen?? :S
Den knackar ju lite på tomgång på lägena parkering och neutral också EJ på Driven?
Sen gasar man när den står på parkeringen så ökar knacket lite? kan det ha nått samband?
svårt att säga vart knacket kommer från men låter mer uppe än att de skulle vara nertill..




Såg även att en av spridarna inte ser ut att sitta riktigt? eller ska de se ut så?
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114487/114487-5ac1ab396bea3fdadfea5b60b97ae303.jpg

Oceanmist Emelie Hallberg
11 mars 2013 · 829 Inlägg

Kollade även på oljestickan och jag körde en månad och de har ej försvunnit nå olja vad jag ser.
Körde väl inte så många mil dock
Men det var nå klet på oljestickan som ni ser på bild? "/
tjockt kladd... men nu när bilen blivit varm så är oljan som vanligt :S

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114487/114487-f5763a5253706da948df31fe0694b833.jpg

Oceanmist Emelie Hallberg
12 mars 2013 · 829 Inlägg

är det vanligt med dåliga kolvringar/oljeringar på dessa motorer menar de som rullat 40.000 mil?
man vet ju inte riktigt vart man ska börja kolla :S

silversnurran
12 mars 2013 · 773 Inlägg

Oceanmist skrev:
är det vanligt med dåliga kolvringar/oljeringar på dessa motorer menar de som rullat 40.000 mil?
man vet ju inte riktigt vart man ska börja kolla :S

kan vara så mycket kall starter etc sliter, men om den varit i USA så borde det vara hyffsat varmt året om tycker man. Men sett volvos rullat 70000 mil med samma sunkiga kolvringar, men som sagt ring även till verkstäder och hör

Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
Saab_Guden Gasar tills de rasar!
13 mars 2013 · 173 Inlägg

har du kollat ventil tätningarna?

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..
Vurtne DEVIL
27 mars 2013 · 1 171 Inlägg

Oceanmist skrev:
Hur går det att besikta en bil som blåryker???
De mäter ju bara COn på min bil. ?

Har du kollat så att det inte kommer in olja till stiften? Hade samma bekymmer på min t5a, blårök somfan, men då hade jag läckage som droppade ner på grenröret iofs.

bmw m power
Audi A6 Avant 2.0TFSI "twisted" (2006)
Nissan Skyline R33 "fzt" (1994)
Boostrider Försöker iaf
27 mars 2013 · 1 998 Inlägg

Prova bara att åka in med den. Annars så är det bara att göra ett komptest när den är varm. Sen en gång till med olja.

Annars är de väl bara att köpa en beggad b230ft/fk och stoppa i. Tar ju max en dag och kostar knappt något längre

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
MarcusGronberg Lowlife
27 mars 2013 · 809 Inlägg

min blå ryker osv, åkte till besiktningen idag, kom igenom utan anmärkningar. co va perfekt.. ! men vet att den drar rätt möe olja, så det ska nog inte vara några problem wink, min är 88 = endast CO värde smile

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog
Chevrolet Impala "Black Squad" (1963)
BMW E39 528IA Touring "Slammed Wagon" (2000)
Woojen
27 mars 2013 · 1 101 Inlägg

Känns som att det är ringlandet/annat fel på någon/några kolvar som gör att den trycker olja, visst att en bil kan blåryka lite efter ett turboras när man bytt turbon av kvarstående olja/oljedimma i tryckrör/IC osv men hon hade ju kört bilen en månad eller ngt med "nya" turbo.

Om de vore en ventiltätning skulle väll bilen i teorin blåryka när hon släpper gasen å inte under gaspådrag?
Gör ett simpelt komptest, köp en billig på biltema? har du bra å gämn kompression i motorn så har du helt plötsligt gjort det väldigt mycket enklare för oss att hjälpa dig smile

smile

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet
Nissan Skyline r33 GT-R "Skajjan" (1995)
Honda Civic EG "Turbo Civic" (1992)
Subaru Impreza "ost" (2000)
Oceanmist Emelie Hallberg
27 mars 2013 · 829 Inlägg

Woojen skrev:
Känns som att det är ringlandet/annat fel på någon/några kolvar som gör att den trycker olja, visst att en bil kan blåryka lite efter ett turboras när man bytt turbon av kvarstående olja/oljedimma i tryckrör/IC osv men hon hade ju kört bilen en månad eller ngt med "nya" turbo.

Om de vore en ventiltätning skulle väll bilen i teorin blåryka när hon släpper gasen å inte under gaspådrag?
Gör ett simpelt komptest, köp en billig på biltema? har du bra å gämn kompression i motorn så har du helt plötsligt gjort det väldigt mycket enklare för oss att hjälpa dig smile

smile

Japp får försöka kolla upp kompen en gång så vet man ju om motorn är slut då smile kan man ju säga om det är dålig kom på någon. idag rykte det mycket på tomgång och när jag gasade... så ja det går nog inte köra med den såhär tyvärr sad

Mvh

MVPerformance
27 mars 2013 · 755 Inlägg

Oceanmist skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=DrUA_dEPptY&feature=youtu.be
här en film på oljudet... följer bara varvtalet i början sen slutar de knacka... säkert sammankopplat med att den blåryker

Låter ju som en diesel, kan vara en ventil som krökt sig ordentligt så oljan tar sig in den vägen, eller toplockspackningen tror inte kolvringarna har gått åt helvete.

Och nej bilen borde inte gå igenom på besiktningen då olja har kolväten vilket CO värdet mäter på besiktning, antalet kolmonoxid och koldioxid som kommer ifrån kolväten. C8H18 (råolja) har 8 kol atomer och 18 väte atomer (kolväte), i soppa är den refinerad och har ett antal mindre, så olja som förbränns påverkar mycket på CO.

If you want to win, You mustn't loose.
Volvo 945 Turbo "TEAM ABBOORREEE" (1994)
Oceanmist Emelie Hallberg
27 mars 2013 · 829 Inlägg

MSpader skrev:

Oceanmist skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=DrUA_dEPptY&feature=youtu.be
här en film på oljudet... följer bara varvtalet i början sen slutar de knacka... säkert sammankopplat med att den blåryker

Låter ju som en diesel, kan vara en ventil som krökt sig ordentligt så oljan tar sig in den vägen, eller toplockspackningen tror inte kolvringarna har gått åt helvete.

Och nej bilen borde inte gå igenom på besiktningen då olja har kolväten vilket CO värdet mäter på besiktning, antalet kolmonoxid och koldioxid som kommer ifrån kolväten. C8H18 (råolja) har 8 kol atomer och 18 väte atomer (kolväte), i soppa är den refinerad och har ett antal mindre, så olja som förbränns påverkar mycket på CO.

kan va miljoner fel på denna gamla motor tongue kanske fått tag i en 740 85a donator bil med fräsch motor

Boostrider Försöker iaf
28 mars 2013 · 1 998 Inlägg

HELVETE vad den knackar!!! yikes

Vad har du för oljetryck? Skulle ju kunna va turboras igen om den nu ligger på för lågt tryck. Har för mig lampan lyser runt 0,3-0,5 bar vilket är alldeles för lite tryck.

Köp en ny motor för typ 1500kr. Du har ju all kringutrustning så de enda som behövs är ju ett block och en topp ju...

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Mickius
28 mars 2013 · 4 670 Inlägg

Traktor big_smile byt ut motorn :p

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang