Vilken olja till BMW E30 318is?

Kuggarna
9 mars 2013 · 47 Inlägg

Verkar vara 15W40 helsyntetiskt som rekommenderas och jag undrar om den här oljan är passlig: http://www.ebay.de/itm/Mobil-1-Super-10 … 644wt_1004

Jag undrar också om ALLA Mobile1s oljor är helsyntetiska.

caromania Forummoderator
9 mars 2013 · 9 296 Inlägg

Jag tycker du ska välja en olja som är tunnare även i kyla, tex 10w40.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
alain www.bimmerpower.org
9 mars 2013 · 3 995 Inlägg

Till min 530 E39 använder jag 5W40 på vinter.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Kuggarna
10 mars 2013 · 47 Inlägg

caromania skrev:
Jag tycker du ska välja en olja som är tunnare även i kyla, tex 10w40.

Okej, är det verkligen någon större skillnad på 15w40 och 10w40? Varför bör jag inte använda den rekommenderade "oljetjockleken"?

Är alla mobil1s oljor helsyntetiska?

Grabber Dagdrömmare
10 mars 2013 · 2 836 Inlägg

Har du tjock olja o det är -20 ute så kommer du få höra ventiler knacka ett bra tag!
Alla oljor är inte helt synt, finns ju semi o mineral.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Kuggarna
10 mars 2013 · 47 Inlägg

Grabber skrev:
Har du tjock olja o det är -20 ute så kommer du få höra ventiler knacka ett bra tag!
Alla oljor är inte helt synt, finns ju semi o mineral.

Okej, är oljan jag länkade i mitt första inlägg helsyntet?

Snart är det ju sommar och då ska det väl ändå gå utmärkt att köra på 15W40-oljan som jag länkade.

Jag kan säga att bilen inte kommer att starta i minusgrader många gånger till eftersom jag på morgonen (när det är kallt ute) startar den med motorvärmare. Nästa gång den startas är på dagen och då är det oftast plusgrader.

Senast redigerat av Kuggarna (10 mars 2013)

xXSammy
10 mars 2013 · 6 594 Inlägg

15W40 på sommaren? Låter mer som mineral olja för gamla motorer.

Säkras på vintern är ju 0W30/40

De/Dem
Kuggarna
10 mars 2013 · 47 Inlägg

Malheus skrev:
15W40 på sommaren? Låter mer som mineral olja för gamla motorer.

Säkras på vintern är ju 0W30/40

15W50 menade jag.

caromania Forummoderator
10 mars 2013 · 9 296 Inlägg

Du köper såklart vilken olja du vill, men jag skulle definitivt välja en tunnare olja som smörjer bättre redan som kall. Sedan skulle jag inte ha några betänkligheter alls över att gå upp ett steg även på andra sidan. En 50olja avdunstar inte alls lika mycket under hårdare körning tex. Det betyder att din vevhusventilation skulle hålla sig mer ren. Det vet jag av egen erfarenhet att det blir ganska stor skillnad på en 40 och 50.

BMW hade förmodligen ett samarbete med det oljeföretaget som de rekommenderar och det är 20 år gamla rekommendationer. Audi rekommenderade Castrol GTX 15w40 och varannan Audi från 80talet har bytt ventilstyrningar. Kanske inget samband alls, men 15w40 är som smör de första minuterna även på sommaren.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Kuggarna
10 mars 2013 · 47 Inlägg

caromania skrev:
Du köper såklart vilken olja du vill, men jag skulle definitivt välja en tunnare olja som smörjer bättre redan som kall. Sedan skulle jag inte ha några betänkligheter alls över att gå upp ett steg även på andra sidan. En 50olja avdunstar inte alls lika mycket under hårdare körning tex. Det betyder att din vevhusventilation skulle hålla sig mer ren. Det vet jag av egen erfarenhet att det blir ganska stor skillnad på en 40 och 50.

BMW hade förmodligen ett samarbete med det oljeföretaget som de rekommenderar och det är 20 år gamla rekommendationer. Audi rekommenderade Castrol GTX 15w40 och varannan Audi från 80talet har bytt ventilstyrningar. Kanske inget samband alls, men 15w40 är som smör de första minuterna även på sommaren.

Men blir oljan jag länkade bra då? Den är 15W50 och billig, samt märkesvara (Mobil1). Hur vet jag om den är helsyntetisk?

caromania Forummoderator
10 mars 2013 · 9 296 Inlägg

Den du länkade är 15w40 och den är tjock när den är kall. En 20 år gammal kompromiss i mina ögon. Mobil1 och Castrol gör flera oljor som är bättre. Du har snöat in dig på en illa formulerad rad i ägarmanualen som är skriven till tant Beata i München. Du kan även hälla Biltemas 5w40 i din bil utan problem.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Darkus
10 mars 2013 ·

Banka in ditt regg nummer på Meca:s webshopp och sen kolla olja så ser du hur mycket du behöver och vilken olja som dom rekomenderar.
Är du petig så banka in reggnr på Castrol:s hemsida å se vad dom rekomenderar.

Kuggarna
10 mars 2013 · 47 Inlägg

caromania skrev:
Den du länkade är 15w40 och den är tjock när den är kall. En 20 år gammal kompromiss i mina ögon. Mobil1 och Castrol gör flera oljor som är bättre. Du har snöat in dig på en illa formulerad rad i ägarmanualen som är skriven till tant Beata i München. Du kan även hälla Biltemas 5w40 i din bil utan problem.

Vilken olja rekommenderar du då?

Kuggarna
10 mars 2013 · 47 Inlägg

Darkus skrev:
Banka in ditt regg nummer på Meca:s webshopp och sen kolla olja så ser du hur mycket du behöver och vilken olja som dom rekomenderar.
Är du petig så banka in reggnr på Castrol:s hemsida å se vad dom rekomenderar.

Går inte eftersom jag bor i Finland.

caromania Forummoderator
10 mars 2013 · 9 296 Inlägg

Kuggarna skrev:

caromania skrev:
Den du länkade är 15w40 och den är tjock när den är kall. En 20 år gammal kompromiss i mina ögon. Mobil1 och Castrol gör flera oljor som är bättre. Du har snöat in dig på en illa formulerad rad i ägarmanualen som är skriven till tant Beata i München. Du kan även hälla Biltemas 5w40 i din bil utan problem.

Vilken olja rekommenderar du då?

Vad som helst egentligen. Du är ute efter en låg kostnad vilket jag kan förstå. Samtidigt byter du inte olja så ofta, max en gång per år och det är trots allt det viktigaste i skötsel av bilen. Antingen sitter du och letar på ebay och köper hem något 5-10w40 eller så går du in på din lokala mack och köper vad de har i hyllan. Det kanske blir 10-15euro dyrare men det är fasen skitsamma. Biltemas olja är jättebra. Har du möjlighet att köpa sådan så kan du göra det.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Kuggarna
10 mars 2013 · 47 Inlägg

caromania skrev:

Kuggarna skrev:

caromania skrev:
Den du länkade är 15w40 och den är tjock när den är kall. En 20 år gammal kompromiss i mina ögon. Mobil1 och Castrol gör flera oljor som är bättre. Du har snöat in dig på en illa formulerad rad i ägarmanualen som är skriven till tant Beata i München. Du kan även hälla Biltemas 5w40 i din bil utan problem.

Vilken olja rekommenderar du då?

Vad som helst egentligen. Du är ute efter en låg kostnad vilket jag kan förstå. Samtidigt byter du inte olja så ofta, max en gång per år och det är trots allt det viktigaste i skötsel av bilen. Antingen sitter du och letar på ebay och köper hem något 5-10w40 eller så går du in på din lokala mack och köper vad de har i hyllan. Det kanske blir 10-15euro dyrare men det är fasen skitsamma. Biltemas olja är jättebra. Har du möjlighet att köpa sådan så kan du göra det.

Så det är 10W40 jag ska ha? Helsyntetisk?

Darkus
10 mars 2013 ·

Finns inte deras hemsidor i Finland??  Du behöver ju inte handla hos dom utan bara kolla vad dom rekomenderar.

Kuggarna skrev:

Darkus skrev:
Banka in ditt regg nummer på Meca:s webshopp och sen kolla olja så ser du hur mycket du behöver och vilken olja som dom rekomenderar.
Är du petig så banka in reggnr på Castrol:s hemsida å se vad dom rekomenderar.

Går inte eftersom jag bor i Finland.

Kuggarna
10 mars 2013 · 47 Inlägg

Malheus skrev:
http://oelbrack.lubricantadvisor.com/default.aspx?Lang=swe

Dom rekommenderar 5W-30 och 5W-40 till min bil.

Darkus
10 mars 2013 ·

Låter som ett bra val tyck ja. Nu är det bara välja märke på oljan. cool 

Kuggarna skrev:

Malheus skrev:
http://oelbrack.lubricantadvisor.com/default.aspx?Lang=swe

Dom rekommenderar 5W-30 och 5W-40 till min bil.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang