Vilken olja till BMW E30 318is?

Kuggarna
10 mars 2013 · 47 Inlägg

Darkus skrev:
Låter som ett bra val tyck ja. Nu är det bara välja märke på oljan. cool 

Kuggarna skrev:

Malheus skrev:
http://oelbrack.lubricantadvisor.com/default.aspx?Lang=swe

Dom rekommenderar 5W-30 och 5W-40 till min bil.

Den? big_smile

http://www.ebay.com/itm/5W40-vollsynthe … 3a7ed33c0c

Darkus
10 mars 2013 ·

Den blir bra den

Kuggarna skrev:

Darkus skrev:
Låter som ett bra val tyck ja. Nu är det bara välja märke på oljan. cool 

Kuggarna skrev:

Dom rekommenderar 5W-30 och 5W-40 till min bil.

Den? big_smile

http://www.ebay.com/itm/5W40-vollsynthe … 3a7ed33c0c

Kuggarna
10 mars 2013 · 47 Inlägg

Är det verkligen samma oljefilter till M10 som det är till M42? :S

http://www.ebay.co.uk/itm/Wix-Oil-Filte … 2a233e056d

Kuggarna
11 mars 2013 · 47 Inlägg

Hallå, är det ingen mer här som kan svara på om den här oljan passar min bil:

http://www.ebay.com/itm/5W40-vollsynthe … 3a7ed33c0c

Och det här oljefiltret:

http://www.ebay.co.uk/itm/Wix-Oil-Filte … 2a233e056d

dawwe ...has left the building...
11 mars 2013 · 4 474 Inlägg

Den här oljan tycker jag att du skall köpa. En top-of-the-line olja för småpengar. Aral ingår i samma koncern som Castrol... 0W40 är en utmärkt vinter olja, även till din bil. Vill du lyxa till det ordentligt kan du välja denna olja .
Passa på o köp hem flera dunkar då frakten är lika hög för 1 liter som för 25 liter...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Kuggarna
11 mars 2013 · 47 Inlägg

dawwe skrev:
Den här oljan tycker jag att du skall köpa. En top-of-the-line olja för småpengar. Aral ingår i samma koncern som Castrol... 0W40 är en utmärkt vinter olja, även till din bil. Vill du lyxa till det ordentligt kan du välja denna olja .
Passa på o köp hem flera dunkar då frakten är lika hög för 1 liter som för 25 liter...

Vad är skillnaden mellan 0W40 och 5W40? Är oljan i 0W40 mer lättflytande? Varför tillverkas inte bara 0W40 om det är mycket bättre än 5, 10 och 15W40?

dawwe ...has left the building...
11 mars 2013 · 4 474 Inlägg

0W har i regel bättre kallstart egenskaper, förmodligen även en lägre lägsta flytpunkt. Kort om oljor, en 0W40 olja betyder att "basoljan" har "viskoindex" 0, W står för "Winter", och "40" betyder att oljan uppför sig som en olja med "viskoindex" 40 (vid 100 grader!) trots att basoljan är "0", det är additiven som gör detta.

Senast redigerat av dawwe (11 mars 2013)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Kuggarna
11 mars 2013 · 47 Inlägg

dawwe skrev:
0W har i regel bättre kallstart egenskaper, förmodligen även en lägre lägsta flytpunkt. Kort om oljor, en 0W40 olja betyder att "basoljan" har "viskoindex" 0, W står för "Winter", och "40" betyder att oljan uppför sig som en olja med "viskoindex" 40 trots att basoljan är "0", det är additiven som gör detta.

Okej, jag fattar inte vad de sista två siffrorna ska vara bra för men om det inte finns någon enkel förklaring på det så behöver du inte gå in på det.

Finns det ingen nackdel med att köra 0W40 jämfört med 15W40? Är 15W40 kanske bättre än 0W40 när bilen är varm??

dawwe ...has left the building...
11 mars 2013 · 4 474 Inlägg

Nej...0W40 är bättre, tunnare kall men lika tjock varm!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Kuggarna
11 mars 2013 · 47 Inlägg

dawwe skrev:
Nej...0W40 är bättre, tunnare kall men lika tjock varm!

Så då blir oljan dyrare ju lägre första siffran är? tongue

dawwe ...has left the building...
11 mars 2013 · 4 474 Inlägg

Typ..vilket förmodligen beror på dyrare additiver? Dyrare att rafinera fram en "tunnare" olja? Jag vet inte...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Kuggarna
11 mars 2013 · 47 Inlägg

dawwe skrev:
Typ..vilket förmodligen beror på dyrare additiver? Dyrare att rafinera fram en "tunnare" olja? Jag vet inte...

Ja, det finns alltså inga nackdelar med att använda en 0W40 jämfört med 10W40?

Har du beställt från Levoil förut? Är Super Tronic någon märkesvara? Bra skit?

dawwe ...has left the building...
11 mars 2013 · 4 474 Inlägg

Ja har köpt från Levoil. Aral är mäket. Aral ingår i samma koncern som Castrol. Super Tronic är deras bästa olja, en "äkta" helsyntet o inte "bara" en högraffinerad mineral som vissa kallar för syntet. Du får inte bättre olja för pengarna.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Kuggarna
11 mars 2013 · 47 Inlägg

dawwe skrev:
Ja har köpt från Levoil. Aral är mäket. Aral ingår i samma koncern som Castrol. Super Tronic är deras bästa olja, en "äkta" helsyntet o inte "bara" en högraffinerad mineral som vissa kallar för syntet. Du får inte bättre olja för pengarna.

Låter riktigt bra! Inte för att vara den men har du någon källa på det du skriver? Jag är nämligen lite intresserad av att veta lite mer om Arals samarbete med Castrol samt Super Tronic. smile

Fan, frakten kostar ju lika mycket som oljan. sad

Senast redigerat av Kuggarna (11 mars 2013)

dawwe ...has left the building...
11 mars 2013 · 4 474 Inlägg

"En väldigt låg flytbarhetstemperatur brukar nästan alltid indikera att det är en "äkta" syntetisk olja. Exempelvis har Aral SuperTronic 0W40 en lägsta flytbarhetstemperatur på ca -60grader C. Samtidigt har många högraffinerade mineraloljor (även om de är märkta som "syntetiska") en typisk lägsta flytbarhetstemperatur kring kanske -30 -- 35grader C."

"Jag beställde och betalade för en 20liters-dunk av Aral-oljan men fick 5st 4-litersdunkar, vilket inte gör något - tvärtom är det smidigare med smådunkar när man får dem till samma pris.

Aral-oljan är ruggigt bra och har äkta syntetisk PAO-basolja, vilket inte är fallet hos de allra flesta så kallade "syntetiska" 5W40-oljorna (det finns iofs några få undantag!).
Lägsta flytbarhetstemperaturen är ca -60grader C för SuperTronic 0W40!"

http://autopower.se/forum/topic.asp?id=261339
http://autopower.se/forum/topic.asp?id=257624

Det ör Johan B's inlägg du skall läsa, forumets "oljeexpert"

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
11 mars 2013 · 4 474 Inlägg

Frakten för "englandsoljan" är 13€...Beställ upp till 6st 4-liters dunkar från Levoil (ja det blir rätt mycket pengar, typ 160€ eller typ 1350kr) o frakten är fortfarande 20.50€. Gå ihop med några på jobbet/bekanta o säga att du kan fixa en dunk 4-liters "superolja" för futtiga 300kr, säljer du 5-dunkar o behåller den 6:e så går du en hundring plus!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Kuggarna
12 mars 2013 · 47 Inlägg

Tack så mycket, det du skriver ser väldigt bra ut!

Jag undrar varför biltillverkarna inte rekommenderar 0W40 olja när den är så överlägsen.

Tror du att englandsoljan är lika bra som oljan du länkade? Eller är det värt att betala de där extra 10 €?

dawwe ...has left the building...
12 mars 2013 · 4 474 Inlägg

Englandsoljan är ett för mig helt okänt märke. Om du läst länkarna så förstår du att den kan vara en "högraffinerad" mineralolja, till skillnad från SuperTronic som är en äkta (PAO) syntetisk olja. Båda oljorna lär vara mer än tillräckligt bra för din bil.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Kuggarna
22 mars 2013 · 47 Inlägg

Varför finns ens 10W40 och 15W40?

När vill man INTE köra 5W40? Man vill väl alltid att oljan ska smörja så bra som möjligt?

Är det dyrare att tillverka oljor som flyter bättre vid låg temperatur?

alain www.bimmerpower.org
22 mars 2013 · 3 995 Inlägg

Kuggarna skrev:
Varför finns ens 10W40 och 15W40?

När vill man INTE köra 5W40? Man vill väl alltid att oljan ska smörja så bra som möjligt?

Är det dyrare att tillverka oljor som flyter bättre vid låg temperatur?

Därför att 5W40 är en olja som man använder helst på vinter då den tunnare därmed smörjer bättre och snabbare.
10-15W40 är tjokare och är bättre till sommar tider.wink

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang