LottaFred skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Japp. A-klassen välte fint... Därför är alla A-klass nu försedda med ESP. (Antisladd) Fungerar inte det lyser en lampa och den går inte igenom besiktning. Vilket bilen i fråga gjorde idag. Min MB kördes hem på sommardäck i snömodd och gick som tåget. Förvisso lös ESP-lampa ibland men jag pressade den rätt hårt. De nämner dock inget om huruvida föraren klarade sig bra eller inte. Vilket denna gjorde. Stabil konstruktion trots den "inneboende instabiliteten" Tror den är bättre än många bilar i den prisklassen tack vare detta system.
Tack vare ESP kan man klara en nödstuation som inte en normal människa reder upp utan bilens datoriserade hjärna som bromsar det/den sida som behövs. Kort och gott: En säker bil. Det finns även andra aspekter som att motorn försvinner in under golvet vid en rejäl frontalkrock som spelar in. Rekommenderar.
Nu är jag ordentligt sugen på den där bilen! Är nog den enda av de bilar jag tittat på som dels har antisladdsystem och även fått fyra stjärnor i euro ncap... Och så ser den ut lite som en skalbagge!
Ok, så jag ska kolla efter rost och att alla eltillbehör (som vad?) fungerar. Och provköra grundligt (vilket jag överlämnar till min handledare)... Planerar att vara där tills de öppnar kl 10. Sen köper jag den om det inte är några konstigheter!
Där är inte så mycket som kan krångla på dem men kontrollera startmotor, generator och drivremmen (fläktrem kallar en del den). Eftersom motorn sitter trångt monterad kostar det en slant att reparera någon av de punkterna, i en del fall behöver motorn lyftas ur bilen vilket inte är så farligt som det låter. A-klass är byggd för att motorn lätt ska gå och lyfta ur för enklare åtkomst.
Annars är där mest enklare punkter att kontrollera t.ex elhissar, fläkt, värme till bakrutan och stolsvärme med mera. Ta en titt på centrallåset med det är inte elektriskt utan styrs med vakuum, om någon av slangarna till detta läcker så centrallåset gå lite trögt och du kommer höra en pump arbeta under baksätet. Billiga delar men det är lite jobb att byta ut, dyrast är slangen till baklucka och tanklock och den går på drygt en tusenlapp att byta hos auktoriserad MB-verkstad (onödigt dyra, välj något annat!).
På den röda syns lite rost på bild kolla det så kallade hundbenet mellan bakdörr och bakskärm, längst ner i bakkanten på förardörren med mera. På en Mercedes skall man kontrollera varenda plåtskarv, fals eller vikt kant för det är där svagheten finns och där rosten brukar finnas. Men det är ett skönhetsfel för de rostar sällan i balkar eller golv där det påverkar bilen eller riskerar att ge dig en anmärkning på besiktningen.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.