3863
Sök

Köpråd till okunnig förstabilsköpare

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 mars 2013
#141
LottaFred skrev:
Rquired skrev:
LottaFred skrev:

Nu är jag ordentligt sugen på den där bilen! Är nog den enda av de bilar jag tittat på som dels har antisladdsystem och även fått fyra stjärnor i euro ncap... Och så ser den ut lite som en skalbagge!

Ok, så jag ska kolla efter rost och att alla eltillbehör (som vad?) fungerar. Och provköra grundligt (vilket jag överlämnar till min handledare)... Planerar att vara där tills de öppnar kl 10. Sen köper jag den om det inte är några konstigheter!

Där är inte så mycket som kan krångla på dem men kontrollera startmotor, generator och drivremmen (fläktrem kallar en del den). Eftersom motorn sitter trångt monterad kostar det en slant att reparera någon av de punkterna, i en del fall behöver motorn lyftas ur bilen vilket inte är så farligt som det låter. A-klass är byggd för att motorn lätt ska gå och lyfta ur för enklare åtkomst. 

Annars är där mest enklare punkter att kontrollera t.ex elhissar, fläkt, värme till bakrutan och stolsvärme med mera. Ta en titt på centrallåset med det är inte elektriskt utan styrs med vakuum, om någon av slangarna till detta läcker så centrallåset gå lite trögt och du kommer höra en pump arbeta under baksätet. Billiga delar men det är lite jobb att byta ut, dyrast är slangen till baklucka och tanklock och den går på drygt en tusenlapp att byta hos auktoriserad MB-verkstad (onödigt dyra, välj något annat!).

På den röda syns lite rost på bild kolla det så kallade hundbenet mellan bakdörr och bakskärm, längst ner i bakkanten på förardörren med mera. På en Mercedes skall man kontrollera varenda plåtskarv, fals eller vikt kant för det är där svagheten finns och där rosten brukar finnas. Men det är ett skönhetsfel för de rostar sällan i balkar eller golv där det påverkar bilen eller riskerar att ge dig en anmärkning på besiktningen.

Hur kollar jag det, måste jag öppna huven och kolla efter något? (Här blir min totala okunnighet smärtsamt tydlig) Lite rost som skönhetsfel kan jag leva med, såg den nu när jag kollade noga...

Att öppna huven kommer du tyvärr ingen vart med för motorn syns inte utan du ser luftfiltret, lite plastlock och kan kanske skymta ovankanten av motorn djupt där nere om du kollar noga. Men lyssna efter missljud i första hand en sliten rem brukar föra oväsen (gnäller lite) antingen hela tiden eller en kort stund vid start.

En dålig startmotor kan märkas på att motorn går tungt när du vrider på nyckeln, startmotorn skall snabbt få fart på motorn och göra detta utan konstiga ljud. En generator kan förstås låta illa den med men bäst är att mäta med t.ex en multimeter mellan plus och minus på batteriet så att den laddar som den skall. På en A-klass sitter batteriet under en lucka framför passagerarstolen.

El är inte min starka sida men på tomgång borde du ha åtminstone 13.5 men helst över 14volt om allt är ok, om du sedan slår på diverse förbrukare (Ex. Helljus, fläkten på max, radio och stolsvärmen) och varvar upp motorn till minst 2000varv/minut så bör den fortfarande hålla sig över 13.5v. Men med reservation för fel, jag är inte helt säker utan hoppas någon här korrigerar mig om jag har fel.

Ett alternativ är om du hittar någon som säljer bildelar (batterier) i närheten t.ex Mekonomen eller liknande butiker, de har ofta utrustning för att kontrollera batteri samt generator och frågar man snällt brukar de ställa upp!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
18 346 Inlägg
20 mars 2013
#142
LottaFred skrev:
Rquired skrev:
LottaFred skrev:

Nu är jag ordentligt sugen på den där bilen! Är nog den enda av de bilar jag tittat på som dels har antisladdsystem och även fått fyra stjärnor i euro ncap... Och så ser den ut lite som en skalbagge!

Ok, så jag ska kolla efter rost och att alla eltillbehör (som vad?) fungerar. Och provköra grundligt (vilket jag överlämnar till min handledare)... Planerar att vara där tills de öppnar kl 10. Sen köper jag den om det inte är några konstigheter!

Där är inte så mycket som kan krångla på dem men kontrollera startmotor, generator och drivremmen (fläktrem kallar en del den). Eftersom motorn sitter trångt monterad kostar det en slant att reparera någon av de punkterna, i en del fall behöver motorn lyftas ur bilen vilket inte är så farligt som det låter. A-klass är byggd för att motorn lätt ska gå och lyfta ur för enklare åtkomst. 

Annars är där mest enklare punkter att kontrollera t.ex elhissar, fläkt, värme till bakrutan och stolsvärme med mera. Ta en titt på centrallåset med det är inte elektriskt utan styrs med vakuum, om någon av slangarna till detta läcker så centrallåset gå lite trögt och du kommer höra en pump arbeta under baksätet. Billiga delar men det är lite jobb att byta ut, dyrast är slangen till baklucka och tanklock och den går på drygt en tusenlapp att byta hos auktoriserad MB-verkstad (onödigt dyra, välj något annat!).

På den röda syns lite rost på bild kolla det så kallade hundbenet mellan bakdörr och bakskärm, längst ner i bakkanten på förardörren med mera. På en Mercedes skall man kontrollera varenda plåtskarv, fals eller vikt kant för det är där svagheten finns och där rosten brukar finnas. Men det är ett skönhetsfel för de rostar sällan i balkar eller golv där det påverkar bilen eller riskerar att ge dig en anmärkning på besiktningen.

Hur kollar jag det, måste jag öppna huven och kolla efter något? (Här blir min totala okunnighet smärtsamt tydlig) Lite rost som skönhetsfel kan jag leva med, såg den nu när jag kollade noga...

Som Rq nämner så sa säljaren att det finns viss rost på hundbenet bak. I sammanhanget och det priset skulle jag inte brytt mig. Den är nybes. Handbroms är bytt samma dag och den är sen godkänd. Har dock inte kollat reg-nummer. Gör det.

En intressant detalj som inte många vet är att bakrutan är lite småkänslig. I minus 15 grader och full kräm med värmeslingor på denna kan den om bilen laddar batteriet extremt bra splittras i 12000 delar... Man bör inte köra den i mer än ca 3 minuter (Gissar) och sedan låta rutan vila en stund innan man krämar på igen...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

174 Inlägg
20 mars 2013
Trådstartare
#143
Rquired skrev:
LottaFred skrev:
Rquired skrev:

Där är inte så mycket som kan krångla på dem men kontrollera startmotor, generator och drivremmen (fläktrem kallar en del den). Eftersom motorn sitter trångt monterad kostar det en slant att reparera någon av de punkterna, i en del fall behöver motorn lyftas ur bilen vilket inte är så farligt som det låter. A-klass är byggd för att motorn lätt ska gå och lyfta ur för enklare åtkomst. 

Annars är där mest enklare punkter att kontrollera t.ex elhissar, fläkt, värme till bakrutan och stolsvärme med mera. Ta en titt på centrallåset med det är inte elektriskt utan styrs med vakuum, om någon av slangarna till detta läcker så centrallåset gå lite trögt och du kommer höra en pump arbeta under baksätet. Billiga delar men det är lite jobb att byta ut, dyrast är slangen till baklucka och tanklock och den går på drygt en tusenlapp att byta hos auktoriserad MB-verkstad (onödigt dyra, välj något annat!).

På den röda syns lite rost på bild kolla det så kallade hundbenet mellan bakdörr och bakskärm, längst ner i bakkanten på förardörren med mera. På en Mercedes skall man kontrollera varenda plåtskarv, fals eller vikt kant för det är där svagheten finns och där rosten brukar finnas. Men det är ett skönhetsfel för de rostar sällan i balkar eller golv där det påverkar bilen eller riskerar att ge dig en anmärkning på besiktningen.

Hur kollar jag det, måste jag öppna huven och kolla efter något? (Här blir min totala okunnighet smärtsamt tydlig) Lite rost som skönhetsfel kan jag leva med, såg den nu när jag kollade noga...

Att öppna huven kommer du tyvärr ingen vart med för motorn syns inte utan du ser luftfiltret, lite plastlock och kan kanske skymta ovankanten av motorn djupt där nere om du kollar noga. Men lyssna efter missljud i första hand en sliten rem brukar föra oväsen (gnäller lite) antingen hela tiden eller en kort stund vid start.

En dålig startmotor kan märkas på att motorn går tungt när du vrider på nyckeln, startmotorn skall snabbt få fart på motorn och göra detta utan konstiga ljud. En generator kan förstås låta illa den med men bäst är att mäta med t.ex en multimeter mellan plus och minus på batteriet så att den laddar som den skall. På en A-klass sitter batteriet under en lucka framför passagerarstolen.

El är inte min starka sida men på tomgång borde du ha åtminstone 13.5 men helst över 14volt om allt är ok, om du sedan slår på diverse förbrukare (Ex. Helljus, fläkten på max, radio och stolsvärmen) och varvar upp motorn till minst 2000varv/minut så bör den fortfarande hålla sig över 13.5v. Men med reservation för fel, jag är inte helt säker utan hoppas någon här korrigerar mig om jag har fel.

Ett alternativ är om du hittar någon som säljer bildelar (batterier) i närheten t.ex Mekonomen eller liknande butiker, de har ofta utrustning för att kontrollera batteri samt generator och frågar man snällt brukar de ställa upp!

Ok, bra, ska preppa min handledare på promenaden dit med tråden som vägledning! Vad innebär det om generatorn laddar dåligt, är det något som är lätt åtgärdat eller något som gör att jag ska undvika bilköpet? Jag tror inte att det finns något Mekonomen el liknande i närheten, men jag kan ju ha fel... Brukar bilhandlaren ha sådan utrustning eller är det sådant de helst inte vill att man ska ta reda på?

174 Inlägg
20 mars 2013
Trådstartare
#144
Dieselsmurfen skrev:
LottaFred skrev:
Rquired skrev:

Där är inte så mycket som kan krångla på dem men kontrollera startmotor, generator och drivremmen (fläktrem kallar en del den). Eftersom motorn sitter trångt monterad kostar det en slant att reparera någon av de punkterna, i en del fall behöver motorn lyftas ur bilen vilket inte är så farligt som det låter. A-klass är byggd för att motorn lätt ska gå och lyfta ur för enklare åtkomst. 

Annars är där mest enklare punkter att kontrollera t.ex elhissar, fläkt, värme till bakrutan och stolsvärme med mera. Ta en titt på centrallåset med det är inte elektriskt utan styrs med vakuum, om någon av slangarna till detta läcker så centrallåset gå lite trögt och du kommer höra en pump arbeta under baksätet. Billiga delar men det är lite jobb att byta ut, dyrast är slangen till baklucka och tanklock och den går på drygt en tusenlapp att byta hos auktoriserad MB-verkstad (onödigt dyra, välj något annat!).

På den röda syns lite rost på bild kolla det så kallade hundbenet mellan bakdörr och bakskärm, längst ner i bakkanten på förardörren med mera. På en Mercedes skall man kontrollera varenda plåtskarv, fals eller vikt kant för det är där svagheten finns och där rosten brukar finnas. Men det är ett skönhetsfel för de rostar sällan i balkar eller golv där det påverkar bilen eller riskerar att ge dig en anmärkning på besiktningen.

Hur kollar jag det, måste jag öppna huven och kolla efter något? (Här blir min totala okunnighet smärtsamt tydlig) Lite rost som skönhetsfel kan jag leva med, såg den nu när jag kollade noga...

Som Rq nämner så sa säljaren att det finns viss rost på hundbenet bak. I sammanhanget och det priset skulle jag inte brytt mig. Den är nybes. Handbroms är bytt samma dag och den är sen godkänd. Har dock inte kollat reg-nummer. Gör det.

En intressant detalj som inte många vet är att bakrutan är lite småkänslig. I minus 15 grader och full kräm med värmeslingor på denna kan den om bilen laddar batteriet extremt bra splittras i 12000 delar... Man bör inte köra den i mer än ca 3 minuter (Gissar) och sedan låta rutan vila en stund innan man krämar på igen...

Jag har kollat regnr, 7 ägare, mil enligt annons och nybesiktigad idag. Rätt ägare. Allt verkar stämma där i alla fall! Ska försöka komma ihåg bakrutesproblemet till nästa vargavinter smile

* Voff voff *
11 058 Inlägg
20 mars 2013
#145
Vill bara flika in att du får hålla oss uppdaterade här i tråden sen om hur det gick med köpet. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

174 Inlägg
20 mars 2013
Trådstartare
#146
Brådhis skrev:
Vill bara flika in att du får hålla oss uppdaterade här i tråden sen om hur det gick med köpet. smile

//Brådhis

Självklart! smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 mars 2013
#147
LottaFred skrev:
Rquired skrev:
LottaFred skrev:

Hur kollar jag det, måste jag öppna huven och kolla efter något? (Här blir min totala okunnighet smärtsamt tydlig) Lite rost som skönhetsfel kan jag leva med, såg den nu när jag kollade noga...

Att öppna huven kommer du tyvärr ingen vart med för motorn syns inte utan du ser luftfiltret, lite plastlock och kan kanske skymta ovankanten av motorn djupt där nere om du kollar noga. Men lyssna efter missljud i första hand en sliten rem brukar föra oväsen (gnäller lite) antingen hela tiden eller en kort stund vid start.

En dålig startmotor kan märkas på att motorn går tungt när du vrider på nyckeln, startmotorn skall snabbt få fart på motorn och göra detta utan konstiga ljud. En generator kan förstås låta illa den med men bäst är att mäta med t.ex en multimeter mellan plus och minus på batteriet så att den laddar som den skall. På en A-klass sitter batteriet under en lucka framför passagerarstolen.

El är inte min starka sida men på tomgång borde du ha åtminstone 13.5 men helst över 14volt om allt är ok, om du sedan slår på diverse förbrukare (Ex. Helljus, fläkten på max, radio och stolsvärmen) och varvar upp motorn till minst 2000varv/minut så bör den fortfarande hålla sig över 13.5v. Men med reservation för fel, jag är inte helt säker utan hoppas någon här korrigerar mig om jag har fel.

Ett alternativ är om du hittar någon som säljer bildelar (batterier) i närheten t.ex Mekonomen eller liknande butiker, de har ofta utrustning för att kontrollera batteri samt generator och frågar man snällt brukar de ställa upp!

Ok, bra, ska preppa min handledare på promenaden dit med tråden som vägledning! Vad innebär det om generatorn laddar dåligt, är det något som är lätt åtgärdat eller något som gör att jag ska undvika bilköpet? Jag tror inte att det finns något Mekonomen el liknande i närheten, men jag kan ju ha fel... Brukar bilhandlaren ha sådan utrustning eller är det sådant de helst inte vill att man ska ta reda på?

En generator är en enkel konstruktion men arbetet är tidskrävande på A-klass och en märkesverkstad som monterar original delar (Ny generator) tar väldigt bra betalt. Jag hade sett det som en viktig punkt att kontrollera för det är inte roligt att lägga halva bilens inköpspris på att renovera den kort efter köpet och är den dålig hade jag inte köpt bilen (utan åtgärd) i din sits.

Rost, en defekt elhiss, ett hål i sätet eller liknande är helt ok fel på en bil från 1999 till det priset. Men mekaniska fel som påverkar bilens funktion ska du inte behöva oroa dig för inom den närmsta tiden om du köper av en bilhandlare, och eftersom du betecknar dig som okunnig kommer varje fel följas av en räkning från verkstaden antar jag? smile

Det hade varit en annan sak för den som kan bilar på sina fem fingrar men hittar du några större fel eller något som är märkbart slitet så låt hellre bilen vara än att du gör något förhastat, ta det lugnt och ta reda på vad en reparation kostar för att sedan förhandla med bilhandlaren. Blir bilen såld under tiden kommer det andra tillfällen! Man kan inte förvänta sig att en begagnad bil är som ny och går 20.000mil utan annat än service, men den skall vara fri från större fel eller symptom när man genomför köpet.

Om det däremot finns kvitton i bilen på att någon eller alla av dessa tre punkter bytts är det förstås ett stort plus, du kan kanske slå en signal till föregående ägare och höra vad de bytt under sin tid med bilen? En bilhandlare bör ha en vanlig multimeter åtminstone eller kanske till och med riktig utrustning? Men frågan är om de samarbetar på den punkten, en seriös handlare borde göra det tycker jag men alla är olika.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

174 Inlägg
21 mars 2013
Trådstartare
#148
Hoppas på kvitton... Eller en bilhandlare som inte har något att dölja! Att lära sig meka med bilar har aldrig tidigare känts så lockande som nu, men så har jag ju aldrig varit på bilköparjakt heller smile...

174 Inlägg
21 mars 2013
Trådstartare
#149
Ute och provkör nu, det är något slags svagt biljud, som ett fladder vid sidan om motorljudet... Vad kan det vara?

174 Inlägg
21 mars 2013
Trådstartare
#150
Och i korsning med kopplingen nere hoppar liksom kopplingspedalen lite enligt min handledare...

Evildan
21 mars 2013
#151
jättesvårt att veta så här på bägge frågorna.
men den fungerar som den ska?
inget hugg från kopplingen?
ser skitfin ut för dom pengarna.
Mkt bra bilar som det tidigare skrivits utförigt av Dieselsmurfen och Rquired.

174 Inlägg
21 mars 2013
Trådstartare
#152
Den är lite tejpad också såg vi när vi öppnade huven...

Evildan
21 mars 2013
#153
LottaFred skrev:
Den är lite tejpad också såg vi när vi öppnade huven...

vad är tejpat?
är en del med plast under huven på en sådan, plast blir gammal och spricker, spec i ett så varierande klimat som under en motorhuv.

174 Inlägg
21 mars 2013
Trådstartare
#154
Vet inte hur man laddar upp en bild...

174 Inlägg
21 mars 2013
Trådstartare
#155
Tejpat på två ställen, en stor lagning och en liten...

Forummoderator
18 346 Inlägg
21 mars 2013
#156
De är ofta tejpade runt luftburken/slang till och från denna.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
21 mars 2013
#157
försök att förklara var.... smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-195065803b9a17daab063407a8a631d4.jpg
Senast redigerat av Evildan (21 mars 2013)

174 Inlägg
21 mars 2013
Trådstartare
#158
Den lät konstigt från motorn tyckte handledarens pappa som var med på telefon, blir inget köp...sad

Forummoderator
18 346 Inlägg
21 mars 2013
#159

Pilarna längst ner till hö drar in luften i ett rör som är "veckat på 2 ställen. Dessa 2 bälgar brukar gå åt fanders... Silvertejp...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 346 Inlägg
21 mars 2013
#160
Tråkigt! Den som verkade så bra. Bilhandlare...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök