LottaFred skrev:Rquired skrev:LottaFred skrev:
Nu är jag ordentligt sugen på den där bilen! Är nog den enda av de bilar jag tittat på som dels har antisladdsystem och även fått fyra stjärnor i euro ncap... Och så ser den ut lite som en skalbagge!
Ok, så jag ska kolla efter rost och att alla eltillbehör (som vad?) fungerar. Och provköra grundligt (vilket jag överlämnar till min handledare)... Planerar att vara där tills de öppnar kl 10. Sen köper jag den om det inte är några konstigheter!
Där är inte så mycket som kan krångla på dem men kontrollera startmotor, generator och drivremmen (fläktrem kallar en del den). Eftersom motorn sitter trångt monterad kostar det en slant att reparera någon av de punkterna, i en del fall behöver motorn lyftas ur bilen vilket inte är så farligt som det låter. A-klass är byggd för att motorn lätt ska gå och lyfta ur för enklare åtkomst.
Annars är där mest enklare punkter att kontrollera t.ex elhissar, fläkt, värme till bakrutan och stolsvärme med mera. Ta en titt på centrallåset med det är inte elektriskt utan styrs med vakuum, om någon av slangarna till detta läcker så centrallåset gå lite trögt och du kommer höra en pump arbeta under baksätet. Billiga delar men det är lite jobb att byta ut, dyrast är slangen till baklucka och tanklock och den går på drygt en tusenlapp att byta hos auktoriserad MB-verkstad (onödigt dyra, välj något annat!).
På den röda syns lite rost på bild kolla det så kallade hundbenet mellan bakdörr och bakskärm, längst ner i bakkanten på förardörren med mera. På en Mercedes skall man kontrollera varenda plåtskarv, fals eller vikt kant för det är där svagheten finns och där rosten brukar finnas. Men det är ett skönhetsfel för de rostar sällan i balkar eller golv där det påverkar bilen eller riskerar att ge dig en anmärkning på besiktningen.
Hur kollar jag det, måste jag öppna huven och kolla efter något? (Här blir min totala okunnighet smärtsamt tydlig) Lite rost som skönhetsfel kan jag leva med, såg den nu när jag kollade noga...
Att öppna huven kommer du tyvärr ingen vart med för motorn syns inte utan du ser luftfiltret, lite plastlock och kan kanske skymta ovankanten av motorn djupt där nere om du kollar noga. Men lyssna efter missljud i första hand en sliten rem brukar föra oväsen (gnäller lite) antingen hela tiden eller en kort stund vid start.
En dålig startmotor kan märkas på att motorn går tungt när du vrider på nyckeln, startmotorn skall snabbt få fart på motorn och göra detta utan konstiga ljud. En generator kan förstås låta illa den med men bäst är att mäta med t.ex en multimeter mellan plus och minus på batteriet så att den laddar som den skall. På en A-klass sitter batteriet under en lucka framför passagerarstolen.
El är inte min starka sida men på tomgång borde du ha åtminstone 13.5 men helst över 14volt om allt är ok, om du sedan slår på diverse förbrukare (Ex. Helljus, fläkten på max, radio och stolsvärmen) och varvar upp motorn till minst 2000varv/minut så bör den fortfarande hålla sig över 13.5v. Men med reservation för fel, jag är inte helt säker utan hoppas någon här korrigerar mig om jag har fel.
Ett alternativ är om du hittar någon som säljer bildelar (batterier) i närheten t.ex Mekonomen eller liknande butiker, de har ofta utrustning för att kontrollera batteri samt generator och frågar man snällt brukar de ställa upp!
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
0
0
0
0