Hela bilen skakar !! Behöver hjälp och tips !

Danielsson1990
15 mars 2013 · 48 Inlägg

Hej det är så att jag har ett litet problem med min Volvo s60R !
Det skakar i hela bilen känns till och med i sätet och mycket i ratten och på golvet ! När man kmr i en hastighet runt 95 och uppåt desto mer hastighet efter 95 desto mer skakar det ! Är det nån som vet vad felet kan vara så skriv gärna och skriv gärna ett pris på delen till den !

Volvo S60 R AWD MTE "Silverfang" (2004)
BOLIN_
15 mars 2013 · 2 763 Inlägg

Danielsson1990 skrev:
Hej det är så att jag har ett litet problem med min Volvo s60R !
Det skakar i hela bilen känns till och med i sätet och mycket i ratten och på golvet ! När man kmr i en hastighet runt 95 och uppåt desto mer hastighet efter 95 desto mer skakar det ! Är det nån som vet vad felet kan vara så skriv gärna och skriv gärna ett pris på delen till den !

Obalans i däcket/däcken. Har det fallit av någon klistervikt eller nåt?

Volvo - For Life
Skylin3 Jobbig person
16 mars 2013 · 66 Inlägg

Punka eller obalans!

Lita på mig, jag ljuger
Audi A4 Avant "1.9Tdi" (2004)
SportPilot Ubåtsingenjör
16 mars 2013 · 7 229 Inlägg

obalans gissar jag på

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
grakka
16 mars 2013 · 102 Inlägg

Tappat nån vikt eller smuts i fälgarna, förmodligen de främre. Inte helt ovanligt att det uppstår i samband med tvätt av bilen. Hade det vart kordbrott eller skev fälg så hade du med störst sannolikhet känt av det i alla/lägre hastigheter.

SafetyCar
16 mars 2013 · 403 Inlägg

Hoppar eller vibrerar?

n_andersson
16 mars 2013 · 689 Inlägg

Danielsson1990 skrev:
Hej det är så att jag har ett litet problem med min Volvo s60R !
Det skakar i hela bilen känns till och med i sätet och mycket i ratten och på golvet ! När man kmr i en hastighet runt 95 och uppåt desto mer hastighet efter 95 desto mer skakar det ! Är det nån som vet vad felet kan vara så skriv gärna och skriv gärna ett pris på delen till den !

Du har R kopior fälgar till vinterdäcken och spacer fram till dom, va?

Danielsson1990
16 mars 2013 · 48 Inlägg

Obalans i däcken kan jag säga att det inte är ,
Det är äkta R fälgar ,
Det alltså skakar och vibrerar mycket har läst nått om att det kan va kardan eller hylsan eller något dyligt, och det skakar även fast bilen är nytvättad så det är ej pga av smuts , ska kolla det där med vikter men borde ju skaka bara i ratten då och inte hela bilen , och det borde isf skaka i lägre hastigheter också? För det är från 95 och uppåt å de blir bara värre och värre ju fortare det går ..

Volvo S60 R AWD MTE "Silverfang" (2004)
n_andersson
16 mars 2013 · 689 Inlägg

Danielsson1990 skrev:
Obalans i däcken kan jag säga att det inte är ,
Det är äkta R fälgar ,
Det alltså skakar och vibrerar mycket har läst nått om att det kan va kardan eller hylsan eller något dyligt, och det skakar även fast bilen är nytvättad så det är ej pga av smuts , ska kolla det där med vikter men borde ju skaka bara i ratten då och inte hela bilen , och det borde isf skaka i lägre hastigheter också? För det är från 95 och uppåt å de blir bara värre och värre ju fortare det går ..

Okej då är det inte samma fel som jag hade, jag har R Kopior till vinterdäcken och måste ha spacers för att det inte ska ta i bromsoken.
Och med spacer så centrerar inte hjulen riktigt o då fick jag exakt samma symptom som du har.
men min gissning är att det är nån obalans i nån fälg eller att nått däck e kasst

Danielsson1990
16 mars 2013 · 48 Inlägg

Jo men om de skulle va obalans skulle det inte kännas som om de vore en stridsvagn du åker i de skakar alltså i hela bilen , sitter inga spacers på den nu tror jag , tror bara det är spacers till mina sommar däck , är så svårt att åka till verkstad och fråga vad felet kan va för dem säger oftast samma sak obalans i däcket .. Och jag balanserade för 1 månad sen men det är väll om jag har tappat en vilt , men har sett andra trådar angående att det kan vara vinkelväxeln hylsan eller hela kardanen , och det är det jag vill veta om nån har haft det problemet för det är riktigt dyra grejer tror vinkelväxeln går på mellan 12-15 k .. Men hoppas ju inte att det är det som är felet

Volvo S60 R AWD MTE "Silverfang" (2004)
mb_pucken
16 mars 2013 · 5 087 Inlägg

Om den är awd så skulle stödlagret kunna vara glappt i gummiringen. Om de sitter sån på volvo. Lägg dig under bilen å ryck i kardanen och känn om det är något spel där smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
FLindgren
16 mars 2013 · 5 089 Inlägg

Har du vart hos lokala däckshoppen så dom har balanserat hjulen, kollat så fälgar och däck är runda. Så du inte behöver några centreringsringar och att det inte är glapp i några leder eller bussningar?

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Danielsson1990
16 mars 2013 · 48 Inlägg

Ja det är awd , ja jag balanserade bilen för 1 månad sen , kardanen skall den sitta helt stumt om jag rycker i den? Är jävligt tråkigt om de vore kardanen eller vinkelväxeln eftersom jag nyligen köpt den för 2 månader sen ,

Volvo S60 R AWD MTE "Silverfang" (2004)
FLindgren
16 mars 2013 · 5 089 Inlägg

Gjordes verkligen 18" r-fälgar ifrån volvo? Tror dom bara gjorde 17". Och är det fejk är chansen stor att du behöver en centreringsring. Vissa sålde kopior på r-fälgar med fel centrummått så det behövdes 2 mm centreringsring.
Testa med att slänga på sommardäcken och testa om det försvinner.
Och även fast du varit och balanserat däcken betyder inte att dom gjorde rätt heller tyvärr.

Hade det vart kardanen så tycker jag att du borde känt det vid alla hastigheter. Fast fel kan ju uppstå på många konstiga sätt ;P

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Brådhis * Voff voff *
16 mars 2013 · 10 277 Inlägg

FLindgren skrev:
Gjordes verkligen 18" r-fälgar ifrån volvo?

Ja! (Pegasus)

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
16 mars 2013 · 10 277 Inlägg

Blir det värre/bättre under gaspådrag eller är det helt hastighets beroende?

Även en sönderfrusen stötdämpare kan ge märkliga vibrationer. Ett däck med kord-separation kan också ge vibrationer. Bara för att hjulen är balanserade betyder det inte att däcken är runda.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Danielsson1990
16 mars 2013 · 48 Inlägg

Ja dem gjordes och ja det är äkta R fälgar , jo men kardanen snurrar ju snabbare och snabbare å skakar mer å mer ,

Volvo S60 R AWD MTE "Silverfang" (2004)
Danielsson1990
16 mars 2013 · 48 Inlägg

Du känner inte på samma sätt när du gasar men det kan ju bero på att det är högre varv på motorn ,

Volvo S60 R AWD MTE "Silverfang" (2004)
SafetyCar
16 mars 2013 · 403 Inlägg

Köpte en bil som skakade rejält, efter ett besök på däck firma så konstaterar man att ena fälgen var skev.
Men kan det inte vara någon bustning som är dåligt?

Danielsson1990
16 mars 2013 · 48 Inlägg

Nej har ju bytt till nya broms skivor och allt nu igår och då var de inge fel på några bussningar och sådant och det har varit så här i en månad , å fälgarna är sprillans nya , så ska ej va fel på dem ,

Volvo S60 R AWD MTE "Silverfang" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang