Behöver hjälp! Audi A6 2,4 06

audi-A_4
23 mars 2013 · 74 Inlägg

Hej
Jag har kollat runt på lite A6:or och jag tänkte kolla om någon/några som har liknande bilar kan svara på följande frågor:
Hur mycket bensin drar en 2,4 liters motor?
Vanligaste felen som kan dyka upp
Vad ska man tänka på när man kollar på bilen?

Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få.

Andromeda Rumpmas
23 mars 2013 · 3 860 Inlägg

De har problem med oljeläckage och oljetörst.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
DasAuto
23 mars 2013 · 2 751 Inlägg

Som tidigare sagt, oljetörst som heter duga. Att kamkedjan går sönder o river motorn på köpet är inte direkt ovanligt. Likaså på 3.2 FSI.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
audi-A_4
24 mars 2013 · 74 Inlägg

Vad skulle du rekommendera för alternativ till den bilen? Jag vill ha något med komfort som inte kostar allt för mycket.

Andromeda Rumpmas
24 mars 2013 · 3 860 Inlägg

audi-A_4 skrev:
Vad skulle du rekommendera för alternativ till den bilen? Jag vill ha något med komfort som inte kostar allt för mycket.

Vad har du för budget? BMW 328 är väl ett beprövat alternativ om du är någorlunda van att kolla efter brister på bilar och har tålamod att titta på flera objekt då många är riktigt risiga. Se upp för rost på e46.

Samma med Merca i den prisklassen. 180 med kompressor ska vara trevlig, men som agt , rost. Man började använda vattenfärg på bilarna i Tyskland strax före millennieskiftet verkar det som. BMW fik väl ordning på det till e90, och Merca vet jag inte om de fått ordning på det än. Många BMW är rostlagade på garanti medan Merca var betydligt snålare med garanti på rost. Man undantog Sverige till stor del från rostgarantin eftersom vi har en vintersäsong med salt på vägarna. 

Jag tycker faktiskt inte att det är värt det att kolla efter Audi alls i klassen upp till 50k eftersom 1,8t har enorma problem med koksade motorer och turboaggregat som ger upp och sexorna drar mer olja än bensin nästan. Det är risk att du får lägga lika mycket på bilen som du gav för den inom kort. Dieslarna runt -00 vet jag inte så mycket om, hoppas att de klarar fodren?

Senast redigerat av Andromeda (24 mars 2013)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
DasAuto
24 mars 2013 · 2 751 Inlägg

Andromeda skrev:

audi-A_4 skrev:
Vad skulle du rekommendera för alternativ till den bilen? Jag vill ha något med komfort som inte kostar allt för mycket.

Vad har du för budget? BMW 328 är väl ett beprövat alternativ om du är någorlunda van att kolla efter brister på bilar och har tålamod att titta på flera objekt då många är riktigt risiga. Se upp för rost på e46.

Samma med Merca i den prisklassen. 180 med kompressor ska vara trevlig, men som agt , rost. Man började använda vattenfärg på bilarna i Tyskland strax före millennieskiftet verkar det som. BMW fik väl ordning på det till e90, och Merca vet jag inte om de fått ordning på det än. Många BMW är rostlagade på garanti medan Merca var betydligt snålare med garanti på rost. Man undantog Sverige till stor del från rostgarantin eftersom vi har en vintersäsong med salt på vägarna. 

Jag tycker faktiskt inte att det är värt det att kolla efter Audi alls i klassen upp till 50k eftersom 1,8t har enorma problem med koksade motorer och turboaggregat som ger upp och sexorna drar mer olja än bensin nästan. Det är risk att du får lägga lika mycket på bilen som du gav för den inom kort. Dieslarna runt -00 vet jag inte så mycket om, hoppas att de klarar fodren?

1.8T har ju blivit flertal gånger erkända som bra motorer, oilsludge och koksade motorer är överdrivet. Finns flertal 30k mil +. Den motorn om något är bra

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Andromeda Rumpmas
24 mars 2013 · 3 860 Inlägg

DasAuto skrev:

Andromeda skrev:

audi-A_4 skrev:
Vad skulle du rekommendera för alternativ till den bilen? Jag vill ha något med komfort som inte kostar allt för mycket.

Vad har du för budget? BMW 328 är väl ett beprövat alternativ om du är någorlunda van att kolla efter brister på bilar och har tålamod att titta på flera objekt då många är riktigt risiga. Se upp för rost på e46.

Samma med Merca i den prisklassen. 180 med kompressor ska vara trevlig, men som agt , rost. Man började använda vattenfärg på bilarna i Tyskland strax före millennieskiftet verkar det som. BMW fik väl ordning på det till e90, och Merca vet jag inte om de fått ordning på det än. Många BMW är rostlagade på garanti medan Merca var betydligt snålare med garanti på rost. Man undantog Sverige till stor del från rostgarantin eftersom vi har en vintersäsong med salt på vägarna. 

Jag tycker faktiskt inte att det är värt det att kolla efter Audi alls i klassen upp till 50k eftersom 1,8t har enorma problem med koksade motorer och turboaggregat som ger upp och sexorna drar mer olja än bensin nästan. Det är risk att du får lägga lika mycket på bilen som du gav för den inom kort. Dieslarna runt -00 vet jag inte så mycket om, hoppas att de klarar fodren?

1.8T har ju blivit flertal gånger erkända som bra motorer, oilsludge och koksade motorer är överdrivet. Finns flertal 30k mil +. Den motorn om något är bra

Det är bara att göra en valfri googling. Och mekarna på allbilverkstaden jag använder springer och gömmer sig om det svänger in en blårykande A4 1,8t, de är så trötta på att byta turbo på dom. Det är absolut den mest frekvent återkommande motorn på denverkstaden, och nästan alltid koks i motorn och turbohaveri. Orsaken heter ofta Longlife på serviceintervallet med mycket korta körningar, precis som på 9-5 98-03.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
DasAuto
24 mars 2013 · 2 751 Inlägg

Andromeda skrev:

DasAuto skrev:

Andromeda skrev:

Vad har du för budget? BMW 328 är väl ett beprövat alternativ om du är någorlunda van att kolla efter brister på bilar och har tålamod att titta på flera objekt då många är riktigt risiga. Se upp för rost på e46.

Samma med Merca i den prisklassen. 180 med kompressor ska vara trevlig, men som agt , rost. Man började använda vattenfärg på bilarna i Tyskland strax före millennieskiftet verkar det som. BMW fik väl ordning på det till e90, och Merca vet jag inte om de fått ordning på det än. Många BMW är rostlagade på garanti medan Merca var betydligt snålare med garanti på rost. Man undantog Sverige till stor del från rostgarantin eftersom vi har en vintersäsong med salt på vägarna. 

Jag tycker faktiskt inte att det är värt det att kolla efter Audi alls i klassen upp till 50k eftersom 1,8t har enorma problem med koksade motorer och turboaggregat som ger upp och sexorna drar mer olja än bensin nästan. Det är risk att du får lägga lika mycket på bilen som du gav för den inom kort. Dieslarna runt -00 vet jag inte så mycket om, hoppas att de klarar fodren?

1.8T har ju blivit flertal gånger erkända som bra motorer, oilsludge och koksade motorer är överdrivet. Finns flertal 30k mil +. Den motorn om något är bra

Det är bara att göra en valfri googling. Och mekarna på allbilverkstaden jag använder springer och gömmer sig om det svänger in en blårykande A4 1,8t, de är så trötta på att byta turbo på dom. Det är absolut den mest frekvent återkommande motorn på denverkstaden, och nästan alltid koks i motorn och turbohaveri. Orsaken heter ofta Longlife på serviceintervallet med mycket korta körningar, precis som på 9-5 98-03.

Du kan googla fram i princip vad som om vilken motor som helst. Ungefär som Saab och deras växellådor smile

1.8T motorn är relativt skottsäker, till skillnad från 2.4 v6

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Andromeda Rumpmas
24 mars 2013 · 3 860 Inlägg

DasAuto skrev:

Andromeda skrev:

DasAuto skrev:

1.8T har ju blivit flertal gånger erkända som bra motorer, oilsludge och koksade motorer är överdrivet. Finns flertal 30k mil +. Den motorn om något är bra

Det är bara att göra en valfri googling. Och mekarna på allbilverkstaden jag använder springer och gömmer sig om det svänger in en blårykande A4 1,8t, de är så trötta på att byta turbo på dom. Det är absolut den mest frekvent återkommande motorn på denverkstaden, och nästan alltid koks i motorn och turbohaveri. Orsaken heter ofta Longlife på serviceintervallet med mycket korta körningar, precis som på 9-5 98-03.

Du kan googla fram i princip vad som om vilken motor som helst. Ungefär som Saab och deras växellådor smile

1.8T motorn är relativt skottsäker, till skillnad från 2.4 v6

Ja, jag orkar inte bråka, var och en får väl tycka vad han vill...

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
DasAuto
24 mars 2013 · 2 751 Inlägg

Andromeda skrev:

DasAuto skrev:

Andromeda skrev:

Det är bara att göra en valfri googling. Och mekarna på allbilverkstaden jag använder springer och gömmer sig om det svänger in en blårykande A4 1,8t, de är så trötta på att byta turbo på dom. Det är absolut den mest frekvent återkommande motorn på denverkstaden, och nästan alltid koks i motorn och turbohaveri. Orsaken heter ofta Longlife på serviceintervallet med mycket korta körningar, precis som på 9-5 98-03.

Du kan googla fram i princip vad som om vilken motor som helst. Ungefär som Saab och deras växellådor smile

1.8T motorn är relativt skottsäker, till skillnad från 2.4 v6

Ja, jag orkar inte bråka, var och en får väl tycka vad han vill...

Är väll ingen som bråkar roll

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
audi-A_4
24 mars 2013 · 74 Inlägg

Men om vi bortser från oljedrickandet nu. Hur mycket kan en 2,4 dricka?

Kan det vara värt att lägga ner lite mer pengar och kanske köpa de nyare A6:orna? Jag vill köpa en bil som är lite större och som är bekväm att köra. Vad säger ni om bmw 525 som alternativ?

Andromeda Rumpmas
24 mars 2013 · 3 860 Inlägg

audi-A_4 skrev:
Men om vi bortser från oljedrickandet nu. Hur mycket kan en 2,4 dricka?

Kan det vara värt att lägga ner lite mer pengar och kanske köpa de nyare A6:orna? Jag vill köpa en bil som är lite större och som är bekväm att köra. Vad säger ni om bmw 525 som alternativ?

Mycket bättre. Varför tycker du att det skulle vara OK med en bil som dricker kanske 10-15 liter olja mellan servicetillfällena och belönar dig med ett kamkedjeras för femsiffriga belopp om du missar att fylla på?

En 6vxl manuell 2,4 V6 -06 har en förbrukning blandad körning på 0,97 enligt en googling. Det gäller sedanmodellen, så kombin lär då hamna strax över litern blandat.

2,7 TDI verkar vara betydligt mer spännande. 180 hk med 380 nm från 1400 rpm och 0,7 blandat.

Senast redigerat av Andromeda (24 mars 2013)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
audi-A_4
24 mars 2013 · 74 Inlägg

Andromeda skrev:

audi-A_4 skrev:
Men om vi bortser från oljedrickandet nu. Hur mycket kan en 2,4 dricka?

Kan det vara värt att lägga ner lite mer pengar och kanske köpa de nyare A6:orna? Jag vill köpa en bil som är lite större och som är bekväm att köra. Vad säger ni om bmw 525 som alternativ?

Mycket bättre. Varför tycker du att det skulle vara OK med en bil som dricker kanske 10-15 liter olja mellan servicetillfällena och belönar dig med ett kamkedjeras för femsiffriga belopp om du missar att fylla på?

En 6vxl manuell 2,4 V6 -06 har en förbrukning blandad körning på 0,97 enligt en googling. Det gäller sedanmodellen, så kombin lär då hamna strax över litern blandat.

2,7 TDI verkar vara betydligt mer spännande. 180 hk med 380 nm från 1400 rpm och 0,7 blandat.

Dricker den verkligen så mycket olja? Ja TDI versionen lär väl ha samma problem med oljedrickandet? Annars kan det vara värt att lägga ner lite mer pengar och köpa nyare A6a eller har alla A6or samma problem?

TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
24 mars 2013 · 938 Inlägg

Har inte läst hela tråden, men undvik helst A6an med BENSINDRIVNA V6-MOTORER, då dom har en del problem med kamkedjor och sträckare, å de är dyrt så in i helvete å åtgärda! 
Dieslarna har inga kända större fel, inte heller 4cylindriga samt 8cylindriga bensinmotorer...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
audi-A_4
24 mars 2013 · 74 Inlägg

TobbeE_87 skrev:
Har inte läst hela tråden, men undvik helst A6an med BENSINDRIVNA V6-MOTORER, då dom har en del problem med kamkedjor och sträckare, å de är dyrt så in i helvete å åtgärda! 
Dieslarna har inga kända större fel, inte heller 4cylindriga samt 8cylindriga bensinmotorer...

Så du skulle rekommenderar 2,0T motorn och diesel varianterna? För 2,0 motorn är 4 cylindriga?

Andromeda Rumpmas
24 mars 2013 · 3 860 Inlägg

audi-A_4 skrev:

Andromeda skrev:

audi-A_4 skrev:
Men om vi bortser från oljedrickandet nu. Hur mycket kan en 2,4 dricka?

Kan det vara värt att lägga ner lite mer pengar och kanske köpa de nyare A6:orna? Jag vill köpa en bil som är lite större och som är bekväm att köra. Vad säger ni om bmw 525 som alternativ?

Mycket bättre. Varför tycker du att det skulle vara OK med en bil som dricker kanske 10-15 liter olja mellan servicetillfällena och belönar dig med ett kamkedjeras för femsiffriga belopp om du missar att fylla på?

En 6vxl manuell 2,4 V6 -06 har en förbrukning blandad körning på 0,97 enligt en googling. Det gäller sedanmodellen, så kombin lär då hamna strax över litern blandat.

2,7 TDI verkar vara betydligt mer spännande. 180 hk med 380 nm från 1400 rpm och 0,7 blandat.

Dricker den verkligen så mycket olja? Ja TDI versionen lär väl ha samma problem med oljedrickandet? Annars kan det vara värt att lägga ner lite mer pengar och köpa nyare A6a eller har alla A6or samma problem?

Har TDI'n samma problem? Det är ju en diesel, det är inte ens samma motortyp.

En bil som drabbas av oljetörst kan dricka "hur mycket som helst". Alla drabbas ju inte, men har du otur och får en bil som gör det blir det dyrt. Jag har den bestämda uppfattningen att det är långt mer än en bil på fem som drabbas. Speciellt bland bilar till salu lär det ju vara många, eftersom det är en klar indikation för många att det är dags att byta bil när den drar någon liter olja/ 100 mil.

Oljetörsten kommer sig oftast av att kolvringarna som ska skrapa rent cylinderväggarna fastnar pga koks. Olja kan då slinka igenom ned i förbränningsrummet. Det leder ofta till oljebrist i motorn hos ägare som är mindre noggranna med att kolla oljan (de flesta kollar väl aldrig mellan servicar) vilket leder till bristfällig smörjning. Delar som kamkedja och turbo i förekommande fall är bland det första som rasar om inte smörjningen räcker till.

Senast redigerat av Andromeda (24 mars 2013)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
24 mars 2013 · 938 Inlägg

audi-A_4 skrev:

Andromeda skrev:

audi-A_4 skrev:
Men om vi bortser från oljedrickandet nu. Hur mycket kan en 2,4 dricka?

Kan det vara värt att lägga ner lite mer pengar och kanske köpa de nyare A6:orna? Jag vill köpa en bil som är lite större och som är bekväm att köra. Vad säger ni om bmw 525 som alternativ?

Mycket bättre. Varför tycker du att det skulle vara OK med en bil som dricker kanske 10-15 liter olja mellan servicetillfällena och belönar dig med ett kamkedjeras för femsiffriga belopp om du missar att fylla på?

En 6vxl manuell 2,4 V6 -06 har en förbrukning blandad körning på 0,97 enligt en googling. Det gäller sedanmodellen, så kombin lär då hamna strax över litern blandat.

2,7 TDI verkar vara betydligt mer spännande. 180 hk med 380 nm från 1400 rpm och 0,7 blandat.

Dricker den verkligen så mycket olja? Ja TDI versionen lär väl ha samma problem med oljedrickandet? Annars kan det vara värt att lägga ner lite mer pengar och köpa nyare A6a eller har alla A6or samma problem?

10-15liter olja mellan service låter väl ändå väl mycket, men visst har jag hört att dom drar en hel del olja...
Har själv en 3,0tdi, och den drar inte en droppe olja på bortåt 3000mil...
Är, såvitt jag vet, endast bensin V6orna som drar olja, och kamkedjerasen har inte med låg oljenivå att göra, utan dom inträffar ändå, oavsett hur välservad en bil är...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
24 mars 2013 · 938 Inlägg

audi-A_4 skrev:

TobbeE_87 skrev:
Har inte läst hela tråden, men undvik helst A6an med BENSINDRIVNA V6-MOTORER, då dom har en del problem med kamkedjor och sträckare, å de är dyrt så in i helvete å åtgärda! 
Dieslarna har inga kända större fel, inte heller 4cylindriga samt 8cylindriga bensinmotorer...

Så du skulle rekommenderar 2,0T motorn och diesel varianterna? För 2,0 motorn är 4 cylindriga?

Svarar JA på båda frågorna...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
audi-A_4
24 mars 2013 · 74 Inlägg

TobbeE_87 skrev:

audi-A_4 skrev:

Andromeda skrev:

Mycket bättre. Varför tycker du att det skulle vara OK med en bil som dricker kanske 10-15 liter olja mellan servicetillfällena och belönar dig med ett kamkedjeras för femsiffriga belopp om du missar att fylla på?

En 6vxl manuell 2,4 V6 -06 har en förbrukning blandad körning på 0,97 enligt en googling. Det gäller sedanmodellen, så kombin lär då hamna strax över litern blandat.

2,7 TDI verkar vara betydligt mer spännande. 180 hk med 380 nm från 1400 rpm och 0,7 blandat.

Dricker den verkligen så mycket olja? Ja TDI versionen lär väl ha samma problem med oljedrickandet? Annars kan det vara värt att lägga ner lite mer pengar och köpa nyare A6a eller har alla A6or samma problem?

10-15liter olja mellan service låter väl ändå väl mycket, men visst har jag hört att dom drar en hel del olja...
Har själv en 3,0tdi, och den drar inte en droppe olja på bortåt 3000mil...
Är, såvitt jag vet, endast bensin V6orna som drar olja, och kamkedjerasen har inte med låg oljenivå att göra, utan dom inträffar ändå, oavsett hur välservad en bil är...

Hur mycket diesel drar din 3,0a per mil?

TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
24 mars 2013 · 938 Inlägg

Den tar väl ca 0,7 vid landsvägskörning och upp mot litern eller lite över vid småkörningar inom stan osv...  Låter kanske mycket, men de är ca 2ton med automatlåda  sätta fart på...  Från årsmod -09 så uppges dom dra ca 1-1,5 dl mindre, då fick dom även lite lägre skatt (ca 2000 mindre), 240hkr och 500nm, samt start&stopp teknik så motorn stannar när man står i korsningar, vid trafikljus mm...


EDIT; Kanske ska tillägga att min bil rullar på breda däck och stora fälgar också, 255/35/19 sommartid och 235/35/19 dubbat vintertid...

Senast redigerat av TobbeE_87 (24 mars 2013)

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang