Audi S3 rycker

muuns
23 mars 2013 · 471 Inlägg

Tjena!

Min bil har börjat rycka, den rycker inte då den är kall men då den börjar bli varm rycker den vid tyngre belastning. Trycker man ner gaspedalen sakta så rycker det inte men då man på lite högre växlar trycker ner hastigt så rycker det mycket, exempelvis vid omkörning.

Jag har bytt LMM, Magnetventil och har rengjort spjällhusent. Det verkar inte vara några sprickor i någon slang men jag är inte helt säker.

Tacksam för så mycket svar och alternativ som möjligt.

Volvo 244 GL "Jubileum" (1980)
Volkswagen Golf R "20 Years edition" (2024)
Alex_T
23 mars 2013 · 150 Inlägg

Har du bytt soppafilter på bilen någon gång? kan ju vara det se även över tändstift.

Volvo S70 T5 "Prinsen" (1998)
Volvo 944 (1992)
muuns
24 mars 2013 · 471 Inlägg

Alex_T skrev:
Har du bytt soppafilter på bilen någon gång? kan ju vara det se även över tändstift.

Hade tänkt byta soppafilter på måndag eller tisdag, känns inte som de borde va felet men de kan ju alltid vara bra att byta ändå. Tror faktiskt det är dags att byta stift i vilket fall som helst men de känns inte som det är de som är felet heller tongue

Det känns som det borde vara någon givare eller liknande då problemet inte har kommit smygande utan bara var där en dag.

Jag ska testa att byta de du nämnde ändå, kan ju hända att det är de som är felande smile

Volkswagen Golf R "20 Years edition" (2024)
Volvo 244 GL "Jubileum" (1980)
D_C
24 mars 2013 · 101 Inlägg

Kan vara en av tändspolarna som e på väg att ge sig.
Skaffa en app på din tele som kollar felkoder och visar all kördata samtidigt som du kör.
Kostar 249:- för en sladd du kopplar in under ratten och som går trådlöst till din tele. Skit bra app särskillt när man kör trimmat och vill ha koll på ALLT.

Tobbetdi Diesel ska man ha!
24 mars 2013 · 482 Inlägg

kan vara läge att göra en grundinställning av gasspjället, med dator.
Hur går motorn på tomgång? Det är vanligt på 1,8T att en backventil till vevhusventilationen går sönder.

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se
muuns
24 mars 2013 · 471 Inlägg

D_C skrev:
Kan vara en av tändspolarna som e på väg att ge sig.
Skaffa en app på din tele som kollar felkoder och visar all kördata samtidigt som du kör.
Kostar 249:- för en sladd du kopplar in under ratten och som går trådlöst till din tele. Skit bra app särskillt när man kör trimmat och vill ha koll på ALLT.

Har kollat på detta men audi runt -00 har problem med bluetoth obd2 så de funkar nog tyvärr inte.

Volkswagen Golf R "20 Years edition" (2024)
Volvo 244 GL "Jubileum" (1980)
muuns
24 mars 2013 · 471 Inlägg

Tobbetdi skrev:
kan vara läge att göra en grundinställning av gasspjället, med dator.
Hur går motorn på tomgång? Det är vanligt på 1,8T att en backventil till vevhusventilationen går sönder.

Den går jämnt på tomgången, jag har rengjort vevhusventilationen för den var väldigt oljig.

Volvo 244 GL "Jubileum" (1980)
Volkswagen Golf R "20 Years edition" (2024)
it_mutt Avstängd
24 mars 2013 · 10 388 Inlägg

muuns skrev:

D_C skrev:
Kan vara en av tändspolarna som e på väg att ge sig.
Skaffa en app på din tele som kollar felkoder och visar all kördata samtidigt som du kör.
Kostar 249:- för en sladd du kopplar in under ratten och som går trådlöst till din tele. Skit bra app särskillt när man kör trimmat och vill ha koll på ALLT.

Har kollat på detta men audi runt -00 har problem med bluetoth obd2 så de funkar nog tyvärr inte.

Inte bara runt 00

Men en vagcom-kopia för samma slant och en gratisversion av just vagcom kan vara guld värt (förutsatt att du har en laptop)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
muuns
24 mars 2013 · 471 Inlägg

it_mutt skrev:

muuns skrev:

D_C skrev:
Kan vara en av tändspolarna som e på väg att ge sig.
Skaffa en app på din tele som kollar felkoder och visar all kördata samtidigt som du kör.
Kostar 249:- för en sladd du kopplar in under ratten och som går trådlöst till din tele. Skit bra app särskillt när man kör trimmat och vill ha koll på ALLT.

Har kollat på detta men audi runt -00 har problem med bluetoth obd2 så de funkar nog tyvärr inte.

Inte bara runt 00

Men en vagcom-kopia för samma slant och en gratisversion av just vagcom kan vara guld värt (förutsatt att du har en laptop)

Klart jag har en laptop liggandes, men jag har inte hittat någon kabel i rätt prisklass. De i stan kostar 999kr.


Jag har en gammal kompis som jobbar på verkstad som kan kolla felkoder åt mig men det är inga saker jag kan låna med mig. Hade en del felkoder, detta är innan jag bytte lmm och magnetventil samt rengjorde spjällhuset.

http://img822.imageshack.us/img822/3006/felkod.png

Volvo 244 GL "Jubileum" (1980)
Volkswagen Golf R "20 Years edition" (2024)
it_mutt Avstängd
24 mars 2013 · 10 388 Inlägg

muuns skrev:

it_mutt skrev:

muuns skrev:

Har kollat på detta men audi runt -00 har problem med bluetoth obd2 så de funkar nog tyvärr inte.

Inte bara runt 00

Men en vagcom-kopia för samma slant och en gratisversion av just vagcom kan vara guld värt (förutsatt att du har en laptop)

Klart jag har en laptop liggandes, men jag har inte hittat någon kabel i rätt prisklass. De i stan kostar 999kr.


Jag har en gammal kompis som jobbar på verkstad som kan kolla felkoder åt mig men det är inga saker jag kan låna med mig. Hade en del felkoder, detta är innan jag bytte lmm och magnetventil samt rengjorde spjällhuset.

http://img822.imageshack.us/img822/3006/felkod.png

24.se eller liknande brukar ha en 409.1 för någon hundring. Fungerar OFTAST bra (inte alltid, som vanligt med 3epart)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
muuns
24 mars 2013 · 471 Inlägg

it_mutt skrev:

muuns skrev:

it_mutt skrev:

Inte bara runt 00

Men en vagcom-kopia för samma slant och en gratisversion av just vagcom kan vara guld värt (förutsatt att du har en laptop)

Klart jag har en laptop liggandes, men jag har inte hittat någon kabel i rätt prisklass. De i stan kostar 999kr.


Jag har en gammal kompis som jobbar på verkstad som kan kolla felkoder åt mig men det är inga saker jag kan låna med mig. Hade en del felkoder, detta är innan jag bytte lmm och magnetventil samt rengjorde spjällhuset.

http://img822.imageshack.us/img822/3006/felkod.png

24.se eller liknande brukar ha en 409.1 för någon hundring. Fungerar OFTAST bra (inte alltid, som vanligt med 3epart)

"1.This cable can not work if your car uses a protocol/bussystem like VPW, PWM or CAN-bus."

Har ju inte CAN-bus.. men har ingen aning vad de andra 2 är? Har du någon koll?

Volkswagen Golf R "20 Years edition" (2024)
Volvo 244 GL "Jubileum" (1980)
JohanGillberg Putsbög
24 mars 2013 · 70 Inlägg

hmm vevaxelpositionsgivare?.... en tanke bara

En VW går aldrig sönder, den kan bara tillfälligt upphöra att fungera
BMW e30 323 (1984)
muuns
24 mars 2013 · 471 Inlägg

Johan_golfgti skrev:
hmm vevaxelpositionsgivare?.... en tanke bara

Har tänkt på något sånt jag med, men var köper man sånna?

Dock så känns det som det borde vara ytterligare problem och felkoder om det var den?

Senast redigerat av muuns (24 mars 2013)

Volvo 244 GL "Jubileum" (1980)
Volkswagen Golf R "20 Years edition" (2024)
D_C
24 mars 2013 · 101 Inlägg

Skaffa en felkodläsare som funkar till din bil. Så du vet vad som är fel på din bil när den krånglar. Så slipper du dröja på att återgärda problemet. Inte bra att köra runt om de är saker som behöver fixas.
Min bil ryckte när tändspolen krångla!

JohanGillberg Putsbög
24 mars 2013 · 70 Inlägg

muuns skrev:

Johan_golfgti skrev:
hmm vevaxelpositionsgivare?.... en tanke bara

Har tänkt på något sånt jag med, men var köper man sånna?

Dock så känns det som det borde vara ytterligare problem och felkoder om det var den?

behöver väl ändå inte finnas felkoder om felet i sig är så sporadiskt, ny givare finner du på närmaste VAG verkstad
jag har iallafall varit med om 1,8t som betett sig sådär och det har varit denna MEN kan likaväl vara en tändspole med som kan vara på gång, de bästa vore om du kom åt att kunna läsa av värden under körning om den registrerar misständningar på någon cylinder, då den inte alltid loggar detta som en felkod  Mvh

En VW går aldrig sönder, den kan bara tillfälligt upphöra att fungera
BMW e30 323 (1984)
muuns
24 mars 2013 · 471 Inlägg

D_C skrev:
Skaffa en felkodläsare som funkar till din bil. Så du vet vad som är fel på din bil när den krånglar. Så slipper du dröja på att återgärda problemet. Inte bra att köra runt om de är saker som behöver fixas.
Min bil ryckte när tändspolen krångla!

Problemet är ju att jag inte får någon specifik felkod för problemet.

Volkswagen Golf R "20 Years edition" (2024)
Volvo 244 GL "Jubileum" (1980)
muuns
24 mars 2013 · 471 Inlägg

Johan_golfgti skrev:

muuns skrev:

Johan_golfgti skrev:
hmm vevaxelpositionsgivare?.... en tanke bara

Har tänkt på något sånt jag med, men var köper man sånna?

Dock så känns det som det borde vara ytterligare problem och felkoder om det var den?

behöver väl ändå inte finnas felkoder om felet i sig är så sporadiskt, ny givare finner du på närmaste VAG verkstad
jag har iallafall varit med om 1,8t som betett sig sådär och det har varit denna MEN kan likaväl vara en tändspole med som kan vara på gång, de bästa vore om du kom åt att kunna läsa av värden under körning om den registrerar misständningar på någon cylinder, då den inte alltid loggar detta som en felkod  Mvh

Ska se om de har tid på verkstaden. Får nog lämna in den.

Volvo 244 GL "Jubileum" (1980)
Volkswagen Golf R "20 Years edition" (2024)
Westergren Large Cap
24 mars 2013 · 1 816 Inlägg

Låter som att det är något galet med nån tändspole eller något tändstift. Har du chip osv kan jag rekommendera ett par kallare stift, typ. NGK BKR7E och dom fungerar oftast bäst om dom är knackade till .028 ihop med en trimmad 1.8t motor. Är det någon utav tändspolarna så finns det billiga uppgraderingskitt/coilpacks att köpa och det rekommenderas smile

muuns
4 maj 2013 · 471 Inlägg

Om någon har samma problem och läser detta så var det tändstiften det var fel på!

Volvo 244 GL "Jubileum" (1980)
Volkswagen Golf R "20 Years edition" (2024)
muuns
6 maj 2013 · 471 Inlägg

Lite edit... Det var inte bara stiften! Var någon klen tändspole inklusive dåliga tändkablar!

Volvo 244 GL "Jubileum" (1980)
Volkswagen Golf R "20 Years edition" (2024)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang