Varför har man en vikt på fälgarna?

Kuggarna
24 mars 2013 · 47 Inlägg

Den vit/silvriga klumpen på själva fälgen är väl en vikt. Jag antar att den är där för att balansera fälgen så att det inte börjar vobbla, men borde inte fälgen redan vara i perfekt balans när den tillverkas eftersom den är symmetrisk? :S

http://www.dackcity.nu/begagnat/Volvo_S80_dublett.jpg

Senast redigerat av Kuggarna (24 mars 2013)

PlumCrazy
24 mars 2013 · 881 Inlägg

Vikten balanserar ju ut däcket. smile Ett däck är aldrig symmetriskt. Vet inte heller om en fälg är det..?

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
simlar
24 mars 2013 · 5 545 Inlägg

En fälg är inte perfekt balanserat bara för att den är symmetrisk, möjligtvis om den skulle vara 100% symmetrisk med det skulle kosta alldeles för mycket att få allting så pass perfekt.
Sen är ju inte däcken helt 100% symmetriska heller.

Märksefälgar brukar vara mycket mer välbalanserade efter tillverkning än kina-kopior, men det beror på att kopiorna har lägre kvalitetskrav och kan därmed sälja med lägre pris. (Kvalitetskrav på fabriken dvs, fälgarna måste fortfarande klara av en viss standard för att få säljas inom t.ex EU)

Man balanserar ju inte bara fälgen utan både fälg och däck.

Senast redigerat av simlar (24 mars 2013)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Kuggarna
24 mars 2013 · 47 Inlägg

PlumCrazy skrev:
Vikten balanserar ju ut däcket. smile Ett däck är aldrig symmetriskt. Vet inte heller om en fälg är det..?

Hur mycket väger en sån där vikt?

simlar
24 mars 2013 · 5 545 Inlägg

Kuggarna skrev:

PlumCrazy skrev:
Vikten balanserar ju ut däcket. smile Ett däck är aldrig symmetriskt. Vet inte heller om en fälg är det..?

Hur mycket väger en sån där vikt?

Finns olika storlekar på vikterna och olika utformning m.m

Ganska ofta så sätter man även flera vikter för att få hjulet tillräckligt balanserat.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Kuggarna
24 mars 2013 · 47 Inlägg

simlar skrev:

Kuggarna skrev:

PlumCrazy skrev:
Vikten balanserar ju ut däcket. smile Ett däck är aldrig symmetriskt. Vet inte heller om en fälg är det..?

Hur mycket väger en sån där vikt?

Finns olika storlekar på vikterna och olika utformning m.m

Ganska ofta så sätter man även flera vikter för att få hjulet tillräckligt balanserat.

När börjar det göra skillnad i om det kommer att vobbla eller inte? Gör 100g på fel ställe stor skillnad? Självklart beror det på hur snabbt man kör.

Thorssa
24 mars 2013 ·

100g gör nog enorm skillnad med tanke på att det finns vikter med endast 5g om jag inte är ute och cyklar.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 mars 2013 · 17 581 Inlägg

Kuggarna skrev:

simlar skrev:

Kuggarna skrev:

Hur mycket väger en sån där vikt?

Finns olika storlekar på vikterna och olika utformning m.m

Ganska ofta så sätter man även flera vikter för att få hjulet tillräckligt balanserat.

När börjar det göra skillnad i om det kommer att vobbla eller inte? Gör 100g på fel ställe stor skillnad? Självklart beror det på hur snabbt man kör.

100G på fel ställe så studsar bilen åt Helv***... En däckmaskin på en verkstad är mycket exakt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Kuggarna
24 mars 2013 · 47 Inlägg

Meh vafan, på vintern när man får däck innanför hjulen så vobblar det ju ofta lite när man kör. Den snön måste väl väga runt 100g, om inte mer? :S

DasAuto
24 mars 2013 · 2 751 Inlägg

Kuggarna skrev:
Meh vafan, på vintern när man får däck innanför hjulen så vobblar det ju ofta lite när man kör. Den snön måste väl väga runt 100g, om inte mer? :S

Snön försvinner ju ganska snabbt när du kör. Och när du ändå har snö inne i fälgen så sprids det ut mer än vad en vikt gör. Men du kan ju ändå känna vibrationer ibland vilket är vanligt under vintern, men de lossnar som sagt ganska snabbt.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
simlar
24 mars 2013 · 5 545 Inlägg

Kuggarna skrev:
Meh vafan, på vintern när man får däck innanför hjulen så vobblar det ju ofta lite när man kör. Den snön måste väl väga runt 100g, om inte mer? :S

Beror på hur snön hamnar, får man ett jämnt lager snö runt hela fälgen så brukar det inte märkas alltför mycket.
Men får man bara en klump snö på ett ställa så är det nästan okörbart över 50km/h.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 mars 2013 · 17 581 Inlägg

Kuggarna skrev:
Meh vafan, på vintern när man får däck innanför hjulen så vobblar det ju ofta lite när man kör. Den snön måste väl väga runt 100g, om inte mer? :S

Visst. Det har väl hänt. Men snön brukar fördelas runt hjulet då det snurrar.

Var ute och kollade på min gamla vintersläde nu. Mersan. 1 styck 30g, 1 styck 15g och 2 styck 20g är det på yttersidan plåthjulen som vinterdäcken sitter på. Vad som finns på insidan vet jag inte i nuläget. Skulle en försvinna skulle jag märka det direkt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Kuggarna
24 mars 2013 · 47 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Kuggarna skrev:
Meh vafan, på vintern när man får däck innanför hjulen så vobblar det ju ofta lite när man kör. Den snön måste väl väga runt 100g, om inte mer? :S

Visst. Det har väl hänt. Men snön brukar fördelas runt hjulet då det snurrar.

Var ute och kollade på min gamla vintersläde nu. Mersan. 1 styck 30g, 1 styck 15g och 2 styck 20g är det på yttersidan plåthjulen som vinterdäcken sitter på. Vad som finns på insidan vet jag inte i nuläget. Skulle en försvinna skulle jag märka det direkt.

Oj, det är alltså så noggrant!

simlar
24 mars 2013 · 5 545 Inlägg

Kuggarna skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Kuggarna skrev:
Meh vafan, på vintern när man får däck innanför hjulen så vobblar det ju ofta lite när man kör. Den snön måste väl väga runt 100g, om inte mer? :S

Visst. Det har väl hänt. Men snön brukar fördelas runt hjulet då det snurrar.

Var ute och kollade på min gamla vintersläde nu. Mersan. 1 styck 30g, 1 styck 15g och 2 styck 20g är det på yttersidan plåthjulen som vinterdäcken sitter på. Vad som finns på insidan vet jag inte i nuläget. Skulle en försvinna skulle jag märka det direkt.

Oj, det är alltså så noggrant!

Jo noggrant är det.
Har man smutsiga fälgar så kan även det orsaka vibrationer.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
zemet
24 mars 2013 · 4 056 Inlägg

Kuggarna skrev:

simlar skrev:

Kuggarna skrev:
Hur mycket väger en sån där vikt?

Finns olika storlekar på vikterna och olika utformning m.m

Ganska ofta så sätter man även flera vikter för att få hjulet tillräckligt balanserat.

När börjar det göra skillnad i om det kommer att vobbla eller inte? Gör 100g på fel ställe stor skillnad? Självklart beror det på hur snabbt man kör.

Den största vikten jag har haft på mina däck är 15G tror jag. den var ungefär 5 cm lång. Har du obalans så brukar det märkas när du kör i 70-90 km/h genom att det skakar i ratten. Sedan över 100 brukar det försvinna igen.

Så 100 G på fel ställe gör väldigt mycket. Skulle gissa att bilen blir i princip okörbar i vissa hastigheter.

På vintern kan man ju få obalans i däcken av att man får lite snö eller is på insidan av fälgen så det är allt känsligt.

Senast redigerat av zemet (24 mars 2013)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 mars 2013 · 17 581 Inlägg

Kuggarna skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Kuggarna skrev:
Meh vafan, på vintern när man får däck innanför hjulen så vobblar det ju ofta lite när man kör. Den snön måste väl väga runt 100g, om inte mer? :S

Visst. Det har väl hänt. Men snön brukar fördelas runt hjulet då det snurrar.

Var ute och kollade på min gamla vintersläde nu. Mersan. 1 styck 30g, 1 styck 15g och 2 styck 20g är det på yttersidan plåthjulen som vinterdäcken sitter på. Vad som finns på insidan vet jag inte i nuläget. Skulle en försvinna skulle jag märka det direkt.

Oj, det är alltså så noggrant!

Som de även skrev ovan så: Japp. Livrädd för att spola bort någon med högtrycken då breda alufälgar oftast har tyngder klistrade från insidan. Och jag som rekondare tvättar ofta mina bilar. I alldeles för högt tryck...

Tänkvärt: Om bilen börjar vibrera vintertid efter körning i djup snö (fjällsemester?) så lägg på bromsar och kör lite så blir de varma och smälter snön innanför fälgen. Rek. bara om bilen är hyfsat ny.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Kuggarna
24 mars 2013 · 47 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Kuggarna skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Visst. Det har väl hänt. Men snön brukar fördelas runt hjulet då det snurrar.

Var ute och kollade på min gamla vintersläde nu. Mersan. 1 styck 30g, 1 styck 15g och 2 styck 20g är det på yttersidan plåthjulen som vinterdäcken sitter på. Vad som finns på insidan vet jag inte i nuläget. Skulle en försvinna skulle jag märka det direkt.

Oj, det är alltså så noggrant!

Som de även skrev ovan så: Japp. Livrädd för att spola bort någon med högtrycken då breda alufälgar oftast har tyngder klistrade från insidan. Och jag som rekondare tvättar ofta mina bilar. I alldeles för högt tryck...

Tänkvärt: Om bilen börjar vibrera vintertid efter körning i djup snö (fjällsemester?) så lägg på bromsar och kör lite så blir de varma och smälter snön innanför fälgen. Rek. bara om bilen är hyfsat ny.

Varför rekommenderar du att man bromsar endast om bilen är ny? Har det något med att nyare bilar har skivbromsar och att de blir varmare än trumbromsar?

Hur blir det för folk som breddar plåtisar själva då? De kan ju omöjligt bli perfekt när man svetsar för hand och håller på med fälgen.

DasAuto
24 mars 2013 · 2 751 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Kuggarna skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Visst. Det har väl hänt. Men snön brukar fördelas runt hjulet då det snurrar.

Var ute och kollade på min gamla vintersläde nu. Mersan. 1 styck 30g, 1 styck 15g och 2 styck 20g är det på yttersidan plåthjulen som vinterdäcken sitter på. Vad som finns på insidan vet jag inte i nuläget. Skulle en försvinna skulle jag märka det direkt.

Oj, det är alltså så noggrant!

Som de även skrev ovan så: Japp. Livrädd för att spola bort någon med högtrycken då breda alufälgar oftast har tyngder klistrade från insidan. Och jag som rekondare tvättar ofta mina bilar. I alldeles för högt tryck...

Tänkvärt: Om bilen börjar vibrera vintertid efter körning i djup snö (fjällsemester?) så lägg på bromsar och kör lite så blir de varma och smälter snön innanför fälgen. Rek. bara om bilen är hyfsat ny.

smile Vart har du hört det? Bromsarna genererar inte så mycket värme så att snön runt om kring smälter tongue

Möjligtvis om du har 6piston brembo bromsar hehe

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 mars 2013 · 17 581 Inlägg

DasAuto skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Kuggarna skrev:

Oj, det är alltså så noggrant!

Som de även skrev ovan så: Japp. Livrädd för att spola bort någon med högtrycken då breda alufälgar oftast har tyngder klistrade från insidan. Och jag som rekondare tvättar ofta mina bilar. I alldeles för högt tryck...

Tänkvärt: Om bilen börjar vibrera vintertid efter körning i djup snö (fjällsemester?) så lägg på bromsar och kör lite så blir de varma och smälter snön innanför fälgen. Rek. bara om bilen är hyfsat ny.

smile Vart har du hört det? Bromsarna genererar inte så mycket värme så att snön runt om kring smälter tongue

Möjligtvis om du har 6piston brembo bromsar hehe

Med glödande skivor smälter snön. Tro mig. Men visst: Bra att stanna efter en stund. Fast jag kör ju förvisso större bilar som genererar mer värme så ta det med en nypa salt. Som bilhandlare har man lärt sig vissa trix... Detta fungerar utmärkt på Citroen C5...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 mars 2013 · 17 581 Inlägg

Kuggarna skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Kuggarna skrev:
Oj, det är alltså så noggrant!

Som de även skrev ovan så: Japp. Livrädd för att spola bort någon med högtrycken då breda alufälgar oftast har tyngder klistrade från insidan. Och jag som rekondare tvättar ofta mina bilar. I alldeles för högt tryck...

Tänkvärt: Om bilen börjar vibrera vintertid efter körning i djup snö (fjällsemester?) så lägg på bromsar och kör lite så blir de varma och smälter snön innanför fälgen. Rek. bara om bilen är hyfsat ny.

Varför rekommenderar du att man bromsar endast om bilen är ny? Har det något med att nyare bilar har skivbromsar och att de blir varmare än trumbromsar?

Hur blir det för folk som breddar plåtisar själva då? De kan ju omöjligt bli perfekt när man svetsar för hand och håller på med fälgen.

Därför att jag aldrig provat på en äldre bil. Bredda själv har jag inte provat heller så vet inte. Men DasAuto skrev att bromsar inte kan hålla tillräcklig temperatur för att smälta snön. DET tycker jag är fel. Kör man som en vettvilling runt bana och bromsar i tid och otid så glöder skivorna. Annars har man kärringkört. DET smälter snö. liknande resultat uppnås vid anliggande bromsar när man kör som folk.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang