Köpråd: Japsbilar m.m tips/råd/disskution

Svampsaft559
30 mars 2013 · 37 Inlägg

Halloj.
Sitter på en steg 3 saab 93 aero -01 nu och går i tankar om att byta den mot en kombi och ha den som familjebil och sen köpa en japanare för att stilla mitt begär att åka runt och gasa.
Jag gillar följande bilar.

Mitsubishi eclipse
Honda civic 99-00
Nissan 200sx
Subaru impreza

Och bmw m3 och audi S4 utöver ovanstående.

Gillar kjolpaket, styling, trim och har inget emot bur eller sånt.
Runt 250-350hk hade varit fint.
Vill inte ha någon skit som jag får lämna in stup i kvarten då jag inte kan något om mekande.
Inte heller får det kosta multum.
Kan tycka att 40-70k är rimligt så budgeten är ganska stram.
Bryr mig heller inget om fram, bak eller 4 hjulsdriven.
Vill ha en sjysst busbil bara.
Tänker på japs då många tycker att delar inte kostar så mycket, varvar högt och låter gött.
Denna tycker jag är riktigt fin, lite mer mos bara.

http://www.garaget.org/?car=44481

Så ge råd osv, fördelar, nackdelar, köpa färdigtrimmad, trimma själv, skit man ska undvika.

dadooo
30 mars 2013 · 841 Inlägg

kolla på skyline r33 gts-t   turbo med 250 orginal som lätt kommer upp till 300hk finnsju fö 70 papp typ

de du ska kolla är väll så allt e tajt o inga missljud

kör i cirklar eller så kolla så den inte e diffad eller nått missljud i bakaxlen

sen gasa gärna ur den lite o känn på växlarna så de tar och inte skrapar o håller på

sen e de väll bara de vanliga när man kollar bilar iprincip

Volkswagen mk2 "coupe luxuz 11 500 mil" (1988)
Volkswagen Golf R32 "vr6an" (2006)
Volkswagen Golf r32 "youtubekändis" (2008)
NIzmO Ollikkala Racing
30 mars 2013 · 1 724 Inlägg

Min första tanke är att köper du en trimmad 200sx, Impreza, Skyline och liknande bilar måste du nästan kunna meka lite själv eller vara beredd på att betala en del.

För dom pengarna är det ju något äldre bilar som gäller och dom håller sällan ännu bättre med diverse trim.

- Time Attack -
Svampsaft559
31 mars 2013 · 37 Inlägg

Jo misstänker det.
Om vi bortser från dom bilarna jag listat, vad har vi för alternativ då?
Eller hur mycket måste jag upp i pris för att få en hållbar maskin av någon som jag skrev? 100k?

dadooo
31 mars 2013 · 841 Inlägg

Köp inte 200sx s13 iaf där ha du vevlagerras 

Kolla gärna skyline  hyffsat lättmekade och strular  0   iaf min ba byta olja o tuta vidare smile

dadooo
31 mars 2013 · 841 Inlägg

Kan ju säga att även ja är inte den bästa på att meka

VinDisel
31 mars 2013 · 456 Inlägg

Honda integra Dock framhjulsdrivet 190hk och går riktigt bra..
sen har du crx 1,6 vtec b16a1 på 150hk går riktigt bra ochså.
Honda prelude finns med 184 hestar 2,2 vtec går fin fint dom ochså..

så sliper du skruva en en massa ochså..eller typ inget

BMW 530d xDrive "Innovation" (2016)
BMW 328 M sport "Hellrot" (1995)
tobbeh78 !
31 mars 2013 · 543 Inlägg

Nu får någon rätta mig om jag har fel, men ingen av bilarna TS räknade upp har väl inte 250-300Hk standard.
Utan då är det trimmning som gäller.
Importerade impresor ligger väl 250-280 Hk, men svensksålda har väl runt 200.

Säger som dadooo kolla på skyline gts25t, finns många fina (även trimmade) till hyffsade bra priser, samt att dom är mer lätt-skruvade än man tror, sen är det inga problem med att få tag i reservdelar.

Trött och bitter?? javisst!
Richtenb
31 mars 2013 · 1 365 Inlägg

En Impreza GT brukar hålla bra runt 250hk. över 300 så ryker lådan. Men många är ju slutköra och dåligt skötta, annars är det bra maskiner.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Weepy
31 mars 2013 · 124 Inlägg

Som redan nämnts är väl Skyline r33 ett bra alternativ.

Lowmotion fläskpannkaka
31 mars 2013 · 856 Inlägg

Skyline... eller köp min S8 så har du fyrkrafs och 360hkr original :-)

Hellre blyfot och lustgas, än simfot och syrgas
Lalla78 Drifttekniker VA
31 mars 2013 · 580 Inlägg

Honda civic type-r vore ett bra alternativ tycker jag. Inga 250-300hk men 200hk och en motor som är helt underbar.

Nissan 200SX S13 är också ett bra alternativ så länge som du sköter oljebytena och monterar en oljekylare till den. S13 har nämligen för liten olje volym för inspirerad körning. Vilket resulterar i för dålig smörjning när den blir för varm (speciellt om man slarvat med oljebytet och oljan är gammal med dålig smörjning som följd) Grejen är att problem med vevlagren gäller nästan alla bilar då man trimmar dom om man inte monterar oljekylning.

Mazda RX-7 kan du få tag på för det priset också men i och med att det sitter en wankel i dom är det nästan ett krav att du kan skruva.


Nissan 200SX S14 har du också.

Lexus Is250 (2009)
Honda Prelude "bb6" (1998)
Honda S2000 "AP1" (2000)
tobbeh78 !
31 mars 2013 · 543 Inlägg

Evo är ju också en trevlig bil smile

Trött och bitter?? javisst!
kristofski Japansk
31 mars 2013 · 72 Inlägg

Civic tror jag passar dig perfekt. Lätt och rapp, mycket "kina" delar på ebay som funkar bra och är prisvärda.
Upplever att hondakillarna är dom som skruvar minst med sina bilar, iofs går dom väll inte lika hårt på högvarv/varvstopp osv som driftbilarna så det bidrar mycket.

Samarbetspartners: SSR-Nordic, spacer.se, Raidopower.se
barenhoff TEAM RADIOACTIVE
31 mars 2013 · 467 Inlägg

kristofski skrev:
Civic tror jag passar dig perfekt. Lätt och rapp, mycket "kina" delar på ebay som funkar bra och är prisvärda.
Upplever att hondakillarna är dom som skruvar minst med sina bilar, iofs går dom väll inte lika hårt på högvarv/varvstopp osv som driftbilarna så det bidrar mycket.

går inte honda bilarna lika hårt på högavarv? big_smile
där är ju där allt händer på hondabilar big_smile haha

v-tec hoppar i vid 6k varv å varvstoppet ligger på 8.2 k typ big_smile

Lalla78 Drifttekniker VA
31 mars 2013 · 580 Inlägg

barenhoff skrev:

kristofski skrev:
Civic tror jag passar dig perfekt. Lätt och rapp, mycket "kina" delar på ebay som funkar bra och är prisvärda.
Upplever att hondakillarna är dom som skruvar minst med sina bilar, iofs går dom väll inte lika hårt på högvarv/varvstopp osv som driftbilarna så det bidrar mycket.

går inte honda bilarna lika hårt på högavarv? big_smile
där är ju där allt händer på hondabilar big_smile haha

v-tec hoppar i vid 6k varv å varvstoppet ligger på 8.2 k typ big_smile

Har man en S2000 så slutar varvstoppet vid 9200 big_smile

Lexus Is250 (2009)
Honda Prelude "bb6" (1998)
Honda S2000 "AP1" (2000)
VinDisel
31 mars 2013 · 456 Inlägg

Köp Min Skyline :p Cykel på köpet..

BMW 328 M sport "Hellrot" (1995)
BMW 530d xDrive "Innovation" (2016)
Svampsaft559
31 mars 2013 · 37 Inlägg

VinDisel skrev:
Honda integra Dock framhjulsdrivet 190hk och går riktigt bra..
sen har du crx 1,6 vtec b16a1 på 150hk går riktigt bra ochså.
Honda prelude finns med 184 hestar 2,2 vtec går fin fint dom ochså..

så sliper du skruva en en massa ochså..eller typ inget

Förra sommar fanns det en blå prelude med ett unikt bodykit på, fan att man inte köpte den.
Crx är för liten för mitt tycke men tack för tipsen.

tobbeh78
Idag 09:36
Nu får någon rätta mig om jag har fel, men ingen av bilarna TS räknade upp har väl inte 250-300Hk standard.
Utan då är det trimmning som gäller.
Importerade impresor ligger väl 250-280 Hk, men svensksålda har väl runt 200.

Säger som dadooo kolla på skyline gts25t, finns många fina (även trimmade) till hyffsade bra priser, samt att dom är mer lätt-skruvade än man tror, sen är det inga problem med att få tag i reservdelar.

Jo det stämmer att orginal har typ ingen det men är inte intresserad av orginal utan vill ligga på 250-350hk.

Honda civic type-r vore ett bra alternativ tycker jag. Inga 250-300hk men 200hk och en motor som är helt underbar.

Nissan 200SX S13 är också ett bra alternativ så länge som du sköter oljebytena och monterar en oljekylare till den. S13 har nämligen för liten olje volym för inspirerad körning. Vilket resulterar i för dålig smörjning när den blir för varm (speciellt om man slarvat med oljebytet och oljan är gammal med dålig smörjning som följd) Grejen är att problem med vevlagren gäller nästan alla bilar då man trimmar dom om man inte monterar oljekylning.

Mazda RX-7 kan du få tag på för det priset också men i och med att det sitter en wankel i dom är det nästan ett krav att du kan skruva.


Nissan 200SX S14 har du också.

Gillar 200sx s13 men är rädd för att den kommer säcka ihop:(
Honda civic type r är frän och fin men växellådan har jag fobi för.
Rx7 går bort då jag inte vill meka.
200sx s14 är ruggigt fina men kostar lite för mycket för mig just nu..



Skyline går bort då jag vill ha vänsterstyrd.
Kan någon svara på varför det inte finns några honda civic Si coupe i sverige för?? Helt knäppt ju.

Tackar för alla svar, ger mig lite o tänka påbig_smile

Svampsaft559
31 mars 2013 · 37 Inlägg

Finns det äldre vänsterstyrda evo?
Vet att det finna nya men dom kostar ju multum.

Någon som kan det där med import?
Borde finnas många bilar till förmånliga priser i USA känns de som..

Hittils är honda civic sedan/coupe högst på listan prismässigt osv men man plockar väl inte ut 250-350hk på en sån utan turbo eller kompressor?
Gaah$$$$

VinDisel
31 mars 2013 · 456 Inlägg

Svampsaft559 skrev:
Finns det äldre vänsterstyrda evo?
Vet att det finna nya men dom kostar ju multum.

Någon som kan det där med import?
Borde finnas många bilar till förmånliga priser i USA känns de som..

Hittils är honda civic sedan/coupe högst på listan prismässigt osv men man plockar väl inte ut 250-350hk på en sån utan turbo eller kompressor?
Gaah$$$$

Det gör du verkligen inte..

BMW 530d xDrive "Innovation" (2016)
BMW 328 M sport "Hellrot" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang