Volvo 740 T5 misständer/bluddrar vid 5000rpm uppåt?

chris87
4 april 2013 · 46 Inlägg

Har en 740 t5 som jag inte kan få att gå rent från ca 5000rpm och uppåt.
Det jag har bytt är följande:
Lmm
Kamaxelgivare
Vevaxelgivare
Tändstift både ngk och bosch som rekommenderas
Tändspole
Tändkablar
Lambdasonden
Knackgivare
Styrenhet
Magnetventil
Evapventil
Bränslepumpar
Bränslefilter
Btr
Spridare
Det är säkert något jag har glömt

Det som jag även har kollat är:
Vacumläckor
Jordningar
Tryckrören
Intercooler
Och mätt kablar.
Har diagnos test på bilen och får upp lite felkoder som
Hastighetsmätar ej signal och elfläkt ej signal, men det beror ju på att dom inte är kopplade
Via styrenheten.
Koden som förbryllar mig mest är 2-1-4 i A2 som är
Vartalssensor signal sporadisk.
Får inte släckt den även vid radering så återuppkommer den vid körning.

Bilen går utmärkt fram till ca 5000rpm vid både lugn körning och när man stampar på.
Har kollat igenom X antal forum men bara hittat folk som har haft problem med dom sakerna
som jag redan har bytt ut.

Någon som har några idéer?
Tacksam för svar

Marlboroman
4 april 2013 · 8 234 Inlägg

Vad använder du för svänghjul? Stumt eller dubbelmasse? Vevaxelgivaren, har du bytt den mot en ny eller begagnad?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
chris87
4 april 2013 · 46 Inlägg

Jag har det massiva hjulet på den. Jag har visserligen bara provat med en begagnad men från en fullt fungerande 850 T5, kan det vara den ändå kanske?
Jag har även provat att slipa till godset runt om givaren så att den kommer längre ner närmare svänghjulet men även då uppstår det problemet

JimmyAndersson
4 april 2013 · 1 679 Inlägg

Äre chippad eller nåt?
Min gör så där när jag kör på 95oktan, kör jag på 98 så går den rent smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
chris87
4 april 2013 · 46 Inlägg

Ja just det ja, det glömde jag av att skriva till smile
Japp den är steg 3 chippadm jag provade att tömma hela tanken på 95 och fyllde i 20liter 98 men samma visa hmm

turbodeath
4 april 2013 · 2 452 Inlägg

är du helt säker på att det inte är fel på boxen då....jag fick en box för 2 veckor sen som är steg 3 chippad men den visar alla möjliga felkoder o är inte steg 3 chippad utan själva chipet är orginal o visar motorlampa mm o går som en potta skit.

döden kommer tillbaka
chris87
4 april 2013 · 46 Inlägg

Ofan japp jag har uteslutit boxen nästan helt och hållet,
Provade en box från en kompis 850 t5a med autotech steg 3 chipp och den var precis likadan som innan.
Var själv helt inställd på att det skulle vara boxen men problemet kvarstod tyvärr fortfarande.
Blir inte klok på det här felet haha

chris87
16 april 2013 · 46 Inlägg

Ingen som har någon aning?
Får inte bort felkod 2-1-4 vad jag än gör

turbodeath
16 april 2013 · 2 452 Inlägg

Testa en helt orörd databoxar ändå, jag hade det problemet med boxen var kass ändå, testa min bor ju i göteborg

döden kommer tillbaka
chris87
21 april 2013 · 46 Inlägg

Jag fick tag i en annan box idag som jag ska prova lite senare så återkommer jag med svar smile

turbodeath
21 april 2013 · 2 452 Inlägg

gör så...

döden kommer tillbaka
lelleal
21 april 2013 · 1 150 Inlägg

ja skulle kollat så inte pigen på svänghjulet är skadat eller nått sånt

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
chris87
21 april 2013 · 46 Inlägg

Har kollat båda svänghjul och bytt givaren utan resultat men ska till garaget sen och mixtra lite till

chris87
22 april 2013 · 46 Inlägg

Nu har jag provat med ytterligare 2st boxar med samma resultat.
Har även kopplat in OBDII och kopplat in bilen, körde en test runda och mätte av lite och såg att vid kraftigt gaspådrag så sjönk tändningen till 16 grader, är detta normalt?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang