Arbetsvänligast operativsystem?

Alatan
21 april 2013 · 37 Inlägg

Inte sugen på att testa Linux? Skulle rekommendera Linux Mint eller Ubuntu smile

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
21 april 2013 · 3 929 Inlägg

Linux är ju det ultimata men då måste man ju faktiskt ha rätt mycket kunskap bakom sig också tongue

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Alatan
21 april 2013 · 37 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Linux är ju det ultimata men då måste man ju faktiskt ha rätt mycket kunskap bakom sig också tongue

De nya desktop versionerna är mycket enkla och man behöver i stort sett ingen kunskap. Man behöver nästan aldrig använda terminalen.

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
21 april 2013 · 3 929 Inlägg

Jo men för att verkligen använda Linux till vad det är gjort för så krävs det mycket kunskap. Det var det jag menade.
Går ju självklart att använda som vilket Windows som helst. Men ska man använda det som vilket Windows som helst så är det helt onödigt att köra ett open source system smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
habomaster
22 april 2013 · 463 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Win XP tycker jag är arbetsvänligast.
Men bäst är Win 7. Varför? För det stödjer bland annat mer RAM osv.

XP är inte arbetsvänligt jämfört med 7/8. Det är ett uråldrigt OS som borde förpassats till stenåldern för flera år sedan men finns kvar för att det fick så stor genomslagskraft hos företagen.

Man ska tänka på att XP är EOL och kommer inte få några fler säkerhetsuppdateringar.

Jag jobbar som IT-tekniker (visserligen fokus på Windows-serverprodukter) men på klientsidan känner jag mig halvt handikappad när jag ska hjälpa någon med XP. Allt tar så lång tid att göra och det är inte lika logiskt upplagt som i 7/8.

Personligen kör jag bara OS X 10.8, Windows 8 och Windows Server 2012. 8an är det snabbaste OS på klienter för mig.

Mängden minne har inte med OS i sig att göra utan vilken bitlevel man kör. En XP x64 klarar lika mycket minne som Windows 8 x64. 32-bit versionerna klarar bara 4gb minne totalt (inkl. videominne) oavsett om det är xp/7/8.

Senast redigerat av habomaster (22 april 2013)

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
22 april 2013 · 3 929 Inlägg

Jag skrev att JAG tycker XP är användar vänligast. Win 7 har dom haft en hel del dumheter för sig när dom har skapat det anser JAG.

Jag vet mycket väl begränsningarna i XP och jag mycket väl att det inte kommer kunnas köras mer. Jag har inte bott under en sten.

Jag anser bara att XP är mer arbetervänligt än Win 7. Men jag skrev inte att det är bäst. Läser du mitt inlägg igen så ser du att jag skrev att jag tycker Win 7 är bäst.

Senast redigerat av Thunderbird88 (22 april 2013)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
habomaster
22 april 2013 · 463 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Jag skrev att JAG tycker XP är användar vänligast. Win 7 har dom haft en hel del dumheter för sig när dom har skapat det anser JAG.

Jag vet mycket väl begränsningarna i XP och jag mycket väl att det inte kommer kunnas köras mer. Jag har inte bott under en sten.

Jag anser bara att XP är mer arbetervänligt än Win 7. Men jag skrev inte att det är bäst. Läser du mitt inlägg igen så ser du att jag skrev att jag tycker Win 7 är bäst.

Jag menade inte att det skulle bli något personligt påhopp. Jag ber om ursäkt om det uppfattades så. Jag ville mest ge min bild av saken samt förmedla att XP inte borde används av säkerhetsskäl längre.

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
22 april 2013 · 3 929 Inlägg

Nejdå, tog det inte som personliga påhopp. Ville bara förklara att det är så jag tycker smile

XP tyckte jag faktiskt var jävligt bra. Och självklart är det inte så mycket att hänga i granen i dessa tider längre ur prestanda synpunkt och den faktan att det inte alls bör användas tongue
Win 8 har jag faktiskt inte testat.
Red Star OS är jävligt kul! big_smile Jag har bara lekt lite med det men min bror har det på sin arbetsdator och säger att det fungerar mycket bättre än iOS lol
Tydligen ska bland annat windows emulatorerna fungera MYCKET bättre på Red Star OS än på iOS big_smile
Red Star OS är Nord Koreas "egna" operativsystem baserat på Linux.

Senast redigerat av Thunderbird88 (22 april 2013)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
habomaster
22 april 2013 · 463 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Nejdå, tog det inte som personliga påhopp. Ville bara förklara att det är så jag tycker smile

XP tyckte jag faktiskt var jävligt bra. Och självklart är det inte så mycket att hänga i granen i dessa tider längre ur prestanda synpunkt och den faktan att det inte alls bör användas tongue
Win 8 har jag faktiskt inte testat.
Red Star OS är jävligt kul! big_smile Jag har bara lekt lite med det men min bror har det på sin arbetsdator och säger att det fungerar mycket bättre än iOS lol
Tydligen ska bland annat windows emulatorerna fungera MYCKET bättre på Red Star OS än på iOS big_smile
Red Star OS är Nord Koreas "egna" operativsystem baserat på Linux.

Ja, jag håller med om att XP var väldigt bra. Det var även bättre en Vista, men sen kom 7 och 8 och sopade banan wink
Red Star hade jag inte hört talas om, det ska googlas lite på. big_smile

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
22 april 2013 · 3 929 Inlägg

Red Star OS finns på TPB. Riktigt skojj big_smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
jekki
1 maj 2013 · 2 Inlägg

Jag tror jag är ensam, men jag gillar Mac OS och deras excel-variant "numbers". Sen finns ju google docs variant av excel med.

/Jonas

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang