Skilnad på Ford clx, gl, glx, ja vad nu rästen heter..

Tuben
2 juni 2005 · 238 Inlägg

Jag har inte fattat vad clx, gl, glx vad det står för
vad är det som är skilnaden på fordarna ?

// Tobbe

magnus2000
2 juni 2005 · 2 Inlägg

Dom är inte  förkortningar för något.

CL, S etc. är utrustningsnivåer. Oftast gäller det kvalité på textilier i inredningen, samt mängden "lyx-prylar", samt i viss mån utvändiga skillnader (alufälgar istället för plåt, lackerade speglar eller stötfångar och sådant). Oftast är motoralternativ också inblandade, exempelvis CL kan ha motor A eller B, medans GL kan fås med motor B eller C.

För något årtionde såg det ut ungefär så här på Ford Sierra, bara för att välja ett exempel:

CL -grundmodell, bara det nödvändigaste. En del saker gick att välja som extrautrustning.
GL - lite mer utrustning, lite finare klädseltyg kanske. Ännu mer skaker gick att välja till.
S - Sportutrustad. Ungefär GL plus lågprofildäck, bakvinge och gasstötdämpare.
Ghia - Lyxutrustad. Innehöll GL plus kanske hälften av allt extra till GL.
XR - Ytterligare en sportmodell, allt som fanns i S, men också en del Ghia-saker.

Allt eftersom produktionen håller på blir mer och mer saker standard och CL får kallas CLX, GL blir GLX, etc. Går man längre tillbaks i tiden var det vanligt med kombinationer så som Granada LS (=endast basutrustad i fråga om klädsel, inga elmanövrerade leksaker, men däremot sportpaket med bättre stötdämpare, lågprofildäck, varvräknare, etc).

Nästan exakt samma mönster som Sierramodellerna fanns även på Scorpio, dock fanns inga sportversioner.

Det fanns ännu fler modeller så som L, Laser, Escort hade LX som skiljde sig ganska mycket från övriga med helt annan motor osv.

Motorsportmodeller hette i regel RS i namnet och hade utöver allt som S och XR innebar dessutom ofta modifierade motorer och bromssystem. Tyvärr missbrukades RS-emblemet under en period i slutet av 90-talet, vilket innebär att exempelvis en del Escort RS egentligen bara borde hetat S, något som skapar förvirring.

Idag har man till stor del övergivit två- eller tre-bokstavs-namnen och kallar istället modellerna för Trend och Ambiente. Lyxmodeller kallas dock oftast Ghia fortfarande.

Oj det blev visst en uppsats av det hela... hoppas att du blev llite klokare

Magnus

Senast redigerat av magnus2000 (15 januari 2010)

Tuben
2 juni 2005 · 238 Inlägg

Jodå nu fattade jag det var väll ungefär vad jag trodde.

Tack smile

Stefan1973
3 juni 2005 · 305 Inlägg

Jo ford har sina roooliga beteckningar .
min CLX scorpa 94:a  har AC och abs farthållare .(standrad?  vet ej)
sen har jag en Mondeo 2.0 16V Ghia 96:a
men där är ej AC eller ABS standard  + golvlampor etc   jag har detta med men det är extra tillval förutom Ghia . Jo har elhissar fram både i Scorpan och mondeon EJ bak.  knäppt.
Ghia verkar de klistra på varannan ford nuförtiden och är rätt urvattnat .

sierracoff
12 juni 2005 · 130 Inlägg

skulle villa vet vad det finns för krafter i min ford sierra glx -88 kat
ägaren hade ingen anning och troligtvis är allt orginal

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang