Har dom noll koll på besiktningen?

SportPilot Ubåtsingenjör
12 april 2013 · 7 232 Inlägg

Johan85 skrev:

CHEEVA skrev:

Johan85 skrev:

då ska han väll säga det och inte dra till med fantasisummor?smile

han sa vad han trodde ? alla kan väl få tro ? du vet man måste inte veta för att få tro

ja säger aldrig summor utan att veta till nån irl:) men trashankarna på besiktningen kan säga massa skumma grejer:)

varför frågar du någon som du vet om att inte har 100% koll på vad det kostar när du inte godtar ett svar som inte stämmer till 100%?

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Johan85 Avstängd
12 april 2013 · 1 418 Inlägg

OpelP1 skrev:

Johan85 skrev:

CHEEVA skrev:

men han har väl för fan inte lurat någon ? han sa vad han TRODDE att det skulle kosta att fixa ... kör till en verkstad så får du veta vad det kostar, inte fan vet de på besiktiningen det.

då ska han väll säga det och inte dra till med fantasisummor?smile

Detta måste ju varit en stor tragedi i ditt liv tydligen.

nej dåsmile tycker bara det är tråkigt att dom lurar massa okunnigt folk som sedan kanske byter bort eller säljer bilen som nybesiktad och sen åker nästa ägare på att byta urtrampningslager

gamlingen
12 april 2013 · 5 198 Inlägg

motfråga... Vem är så dum å frågar bilprovaren vad det kostar att laga bilen.. oavsett vad han har för utbildning så LAGAR han inte bilar... hmm

Johan85 Avstängd
12 april 2013 · 1 418 Inlägg

gamlingen skrev:
motfråga... Vem är så dum å frågar bilprovaren vad det kostar att laga bilen.. oavsett vad han har för utbildning så LAGAR han inte bilar... hmm

ja jobbar som IT tekniker men har 3årig fordon gymnasieutbildning och jag äger inte ens s60in i fråga men vet ändåsmile
då borde besiktningsmannen som ägde en lika själv ha lite koll tycker man:)
om nån frågar mig om delar till gamla datorer som är utanför mitt område om delar och pris så säger ja kolla tradera eller blocket. som besiktning mannen skulle ha gjort hör med mekonomen eller volvo vad dom tar:)

Johan85 Avstängd
12 april 2013 · 1 418 Inlägg

JBolmer skrev:

stuntman skrev:

JBolmer skrev:
Det finns absolut inga krav på några mekutbildningar "i botten" När man blir anställd som besiktningstekniker får man åka till Västerås på utbildning, och därifrån kommer man inte förrens man blir godkänd både teoretiskt och praktiskt. Så, du och denna besiktningsmannen verkar ju vara ungefär på samma nivå, ni snackar om saker ni inte vet nånting om smile

Minst 3års fordonsutbildning som gäller!



wink

Inte här nere, eller på någon annan station jag varit iaf! wink Sålänge man klarar de allmänna proven på fordonskunskap spelar det ingen roll vad du gjort tidigare eller har för utbildning.

nej det är ju nytt nu när besiktningen vart fri:) men personen som besiktade bilen har jobbat där sen minst 10 år tillbaka och är ingen spoling:)

Tobzter
12 april 2013 · 3 145 Inlägg

stuntman skrev:

JBolmer skrev:
Det finns absolut inga krav på några mekutbildningar "i botten" När man blir anställd som besiktningstekniker får man åka till Västerås på utbildning, och därifrån kommer man inte förrens man blir godkänd både teoretiskt och praktiskt. Så, du och denna besiktningsmannen verkar ju vara ungefär på samma nivå, ni snackar om saker ni inte vet nånting om smile

Minst 3års fordonsutbildning som gäller!



wink

Gäller inte på dom besiktningarna ja har kollat jobb på..i sthlm området .då är det enbart några veckors kurs i Västerås sen lite prov sen e du utbildad wink

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
P-K Everyday´s my birthday, cause bitches love cake.
12 april 2013 · 501 Inlägg

vad är det alla gnaller för?

jag anser att om man ska jobba med att kolla så att bilar fungerar så att ingen skadar sig eller att något går sönder så ska man ha en hyffsad uppfattning om vad en bil är... även fast jag föredrar dem som inte kan något för då slinker bilarna igenom lättare wink

men han har ju inte lurat dig direkt då det inte är någon affär.. han hade väll fel helt enkelt smile inget att haka upp sig på smile

Stil>Funktion
Johan85 Avstängd
12 april 2013 · 1 418 Inlägg

P-K skrev:
vad är det alla gnaller för?

jag anser att om man ska jobba med att kolla så att bilar fungerar så att ingen skadar sig eller att något går sönder så ska man ha en hyffsad uppfattning om vad en bil är... även fast jag föredrar dem som inte kan något för då slinker bilarna igenom lättare wink

men han har ju inte lurat dig direkt då det inte är någon affär.. han hade väll fel helt enkelt smile inget att haka upp sig på smile

nej mig kvittar det som har koll på läget:) det tråkiga är ju som sagt om dom lurar okunniga personer så dom tvärbyter bort bilen efteråt och nästa ägare får en överaskning.

KHRacing
12 april 2013 ·

stuntman skrev:

JBolmer skrev:
Det finns absolut inga krav på några mekutbildningar "i botten" När man blir anställd som besiktningstekniker får man åka till Västerås på utbildning, och därifrån kommer man inte förrens man blir godkänd både teoretiskt och praktiskt. Så, du och denna besiktningsmannen verkar ju vara ungefär på samma nivå, ni snackar om saker ni inte vet nånting om smile

Minst 3års fordonsutbildning som gäller!



wink

Nej

  Volvo i helsingborg tar 1800kr/h i verkstaden, så 5timmars jobb blir runt 10 000kr bara där. o lägg till 2 tim  typ...

Senast redigerat av KHRacing (12 april 2013)

SportPilot Ubåtsingenjör
12 april 2013 · 7 232 Inlägg

KHRacing skrev:

stuntman skrev:

JBolmer skrev:
Det finns absolut inga krav på några mekutbildningar "i botten" När man blir anställd som besiktningstekniker får man åka till Västerås på utbildning, och därifrån kommer man inte förrens man blir godkänd både teoretiskt och praktiskt. Så, du och denna besiktningsmannen verkar ju vara ungefär på samma nivå, ni snackar om saker ni inte vet nånting om smile

Minst 3års fordonsutbildning som gäller!



wink

Nej

  Volvo i helsingborg tar 1800kr/h i verkstaden, så 5timmars jobb blir runt 10 000kr bara där. o lägg till 2 tim  typ...

lite ot ... men fy fan va dyrt, 1800 i timmen yikes

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
mb_pucken
12 april 2013 · 5 087 Inlägg

Tycker inte 20k var en så dum gissning överlag. Kan nog säkert springa upp mot dom summorna på många bilar. Kanske inte just volvo men hade rört sig om en 4wd passat eller liknande så är du nog inte långt i från om du byter koppling samtidigt. Beror nog på vilken verkstad samt om de är orginaldelar eller liknande. Tror inte många skulle byta bil för att gubben på bilprovningen säger att de kan kosta en summa utan många är nog smarta och kollar med sin verkstad eller flera verkstäder innan dom byter bil smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Johan85 Avstängd
12 april 2013 · 1 418 Inlägg

KHRacing skrev:

stuntman skrev:

JBolmer skrev:
Det finns absolut inga krav på några mekutbildningar "i botten" När man blir anställd som besiktningstekniker får man åka till Västerås på utbildning, och därifrån kommer man inte förrens man blir godkänd både teoretiskt och praktiskt. Så, du och denna besiktningsmannen verkar ju vara ungefär på samma nivå, ni snackar om saker ni inte vet nånting om smile

Minst 3års fordonsutbildning som gäller!



wink

Nej

  Volvo i helsingborg tar 1800kr/h i verkstaden, så 5timmars jobb blir runt 10 000kr bara där. o lägg till 2 tim  typ...

hahaha då ska man nog byta volvo verkstad:D
mitt i vintern nu så lämna ja in bilen så dom svetsa om lambda muttern som släppte när ja skulle byta lambda på min v70 00a även släcka 2orna på avgasvärdena, hela kalaset gick på 1195kr minus 50kr på rabbatkupong via volvokortet:) och då hade han ner främreröret svetsade muttern och satte upp det, felsökte bilen och kollade avgasvärdena och så släckte dom 2orna:) det tyckte ja va billigt för han höll på i över en timme men jobbet kostade nåt på 400:)

it_mutt Avstängd
12 april 2013 · 10 388 Inlägg

Johan85 skrev:

nixon89 skrev:

Johan85 skrev:

alla fordonsintresserade vet att det inte kostar 20.000kr att byta koppling på en s60 på volvoverkstad....

Jasså det gör alla bilintresserade? Jag kör själv en volvo och hade inte en susning om det? Så du säger mer eller mi dre att varje individ som är bilintresserad är automatiskt ett vandrande lexikon över priser på diverse reperationer? Skärp dig. Den gissningen mannen gjorde vart kanske hög men ändå en gissning.
Onödigt diskussions ämne.

har man en bil så brukar man kolla upp lite så man vet vad saker kan kosta som service, kopplingsbyte, kamremsbyten och annat slitage

Om jag har en Golf, är galet bilintresserad, så bör jag per automatik ha en blekaste om vad det kostar att laga en volvo? Seriöst?

Kopplingsbyte ligger väl inte riktigt som "slitage" heller om du frågar mig. Kör man "ordentligt" är det något som de flesta inte behöver bry sig om. Det är då inget jag vet som -någon- jag känner kollar upp per automatik när de skaffar bil "oh, vad kostar det att byta koppling". TRAMS!

Jag har en polare som är audiofil. Det betyder inte att han har en blekaste om vad en djutrustning kostar. Detta trots att hans utrustning hemma är rent löjligt dyr i mina ögon.

Han har inte LURAT i dig något alls. Han har gjort en gissning. Om det nu var "nils 70 år" så hade nog Nils frågat på en volvoverkstad vad det skulle kosta.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Johan85 Avstängd
12 april 2013 · 1 418 Inlägg

it_mutt skrev:

Johan85 skrev:

nixon89 skrev:

Jasså det gör alla bilintresserade? Jag kör själv en volvo och hade inte en susning om det? Så du säger mer eller mi dre att varje individ som är bilintresserad är automatiskt ett vandrande lexikon över priser på diverse reperationer? Skärp dig. Den gissningen mannen gjorde vart kanske hög men ändå en gissning.
Onödigt diskussions ämne.

har man en bil så brukar man kolla upp lite så man vet vad saker kan kosta som service, kopplingsbyte, kamremsbyten och annat slitage

Om jag har en Golf, är galet bilintresserad, så bör jag per automatik ha en blekaste om vad det kostar att laga en volvo? Seriöst?

Kopplingsbyte ligger väl inte riktigt som "slitage" heller om du frågar mig. Kör man "ordentligt" är det något som de flesta inte behöver bry sig om. Det är då inget jag vet som -någon- jag känner kollar upp per automatik när de skaffar bil "oh, vad kostar det att byta koppling". TRAMS!

Jag har en polare som är audiofil. Det betyder inte att han har en blekaste om vad en djutrustning kostar. Detta trots att hans utrustning hemma är rent löjligt dyr i mina ögon.

Han har inte LURAT i dig något alls. Han har gjort en gissning. Om det nu var "nils 70 år" så hade nog Nils frågat på en volvoverkstad vad det skulle kosta.

om du läser hela tråden så har ja sagt på minst 2 ställen att besiktningsmannen hade en lika dan bil:)

it_mutt Avstängd
12 april 2013 · 10 388 Inlägg

Johan85 skrev:

it_mutt skrev:

Johan85 skrev:
har man en bil så brukar man kolla upp lite så man vet vad saker kan kosta som service, kopplingsbyte, kamremsbyten och annat slitage

Om jag har en Golf, är galet bilintresserad, så bör jag per automatik ha en blekaste om vad det kostar att laga en volvo? Seriöst?

Kopplingsbyte ligger väl inte riktigt som "slitage" heller om du frågar mig. Kör man "ordentligt" är det något som de flesta inte behöver bry sig om. Det är då inget jag vet som -någon- jag känner kollar upp per automatik när de skaffar bil "oh, vad kostar det att byta koppling". TRAMS!

Jag har en polare som är audiofil. Det betyder inte att han har en blekaste om vad en djutrustning kostar. Detta trots att hans utrustning hemma är rent löjligt dyr i mina ögon.

Han har inte LURAT i dig något alls. Han har gjort en gissning. Om det nu var "nils 70 år" så hade nog Nils frågat på en volvoverkstad vad det skulle kosta.

om du läser hela tråden så har ja sagt på minst 2 ställen att besiktningsmannen hade en lika dan bil:)

Och? Jag har inte en blekaste om vad ett kopplingsbyte går lös på på mina bilar, varför skulle han ha det om sin bil?

Det är knappast något som de flesta kollar upp som "en del av slitagedelarna man behöver byta, så som bromsskivor, belägg osv"

Finns folk som inte har en aning om vad en bromsskiva kostar till deras bil. Du utgår per automatik att han -är- bilintresserad, men, det vet du ju inte heller.

Han har fortfarande inte lurat dig, eller någon, då det bara var en gissning. Gissnignar -får- lov att vara fel

Senast redigerat av it_mutt (12 april 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Unleash
12 april 2013 · 370 Inlägg

Dagens ilandsproblem.......
Förövrigt förstår jag inte problemet.

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se
Audi A5 COUPE 3.0TDI Q "RS5 TDI Edition" (2008)
BMW e39 M5 "Full Supersprint" (1999)
Audi 200 20v Quattro "Black Metal" (1990)
Henrik-N
12 april 2013 · 450 Inlägg

Ja lås tråden !

Johan85 Avstängd
12 april 2013 · 1 418 Inlägg

it_mutt skrev:

Johan85 skrev:

it_mutt skrev:

Om jag har en Golf, är galet bilintresserad, så bör jag per automatik ha en blekaste om vad det kostar att laga en volvo? Seriöst?

Kopplingsbyte ligger väl inte riktigt som "slitage" heller om du frågar mig. Kör man "ordentligt" är det något som de flesta inte behöver bry sig om. Det är då inget jag vet som -någon- jag känner kollar upp per automatik när de skaffar bil "oh, vad kostar det att byta koppling". TRAMS!

Jag har en polare som är audiofil. Det betyder inte att han har en blekaste om vad en djutrustning kostar. Detta trots att hans utrustning hemma är rent löjligt dyr i mina ögon.

Han har inte LURAT i dig något alls. Han har gjort en gissning. Om det nu var "nils 70 år" så hade nog Nils frågat på en volvoverkstad vad det skulle kosta.

om du läser hela tråden så har ja sagt på minst 2 ställen att besiktningsmannen hade en lika dan bil:)

Och? Jag har inte en blekaste om vad ett kopplingsbyte går lös på på mina bilar, varför skulle han ha det om sin bil?

Det är knappast något som de flesta kollar upp som "en del av slitagedelarna man behöver byta, så som bromsskivor, belägg osv"

Finns folk som inte har en aning om vad en bromsskiva kostar till deras bil. Du utgår per automatik att han -är- bilintresserad, men, det vet du ju inte heller.

Han har fortfarande inte lurat dig, eller någon, då det bara var en gissning. Gissnignar -får- lov att vara fel

han släppte igenom xenon i halvljusen så han va inkompetent:)

Johan85 Avstängd
12 april 2013 · 1 418 Inlägg

Henrik-N skrev:
Ja lås tråden !

va det du som besiktade och känner dig träffad?wink

Mack Forum- och sitemoderator
12 april 2013 · 26 155 Inlägg

Johan85 skrev:

it_mutt skrev:

Johan85 skrev:

om du läser hela tråden så har ja sagt på minst 2 ställen att besiktningsmannen hade en lika dan bil:)

Och? Jag har inte en blekaste om vad ett kopplingsbyte går lös på på mina bilar, varför skulle han ha det om sin bil?

Det är knappast något som de flesta kollar upp som "en del av slitagedelarna man behöver byta, så som bromsskivor, belägg osv"

Finns folk som inte har en aning om vad en bromsskiva kostar till deras bil. Du utgår per automatik att han -är- bilintresserad, men, det vet du ju inte heller.

Han har fortfarande inte lurat dig, eller någon, då det bara var en gissning. Gissnignar -får- lov att vara fel

han släppte igenom xenon i halvljusen så han va inkompetent:)

Vissa S60-modeller har xenon originalmonterat.
Hade det varit en Volvo 240 med xenonkonvertering så hade det varit en ganska dum miss, men en besiktningsman är bara en människa, och människor gör fel.

Lev med det och sluta hacka och tro du är nån jävla överman.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang