4189
Sök

Hjälp med bilars längder.

3 182 Inlägg
12 april 2013
Trådstartare
har länge funderat på detta med bilars längder om det står i reggbeviset att bilen är exempel 5400 lång, är det då från längst fram från kofångaren. till längst bak på kofångaren, eller är det bara bilen utan kofångare.

1 926 Inlägg
14 april 2013
Kofångare till kofångare skulle jag tippa på wink

Ingen himmel är så blå som min
2 983 Inlägg
15 april 2013
Varför skulle det vara utan kofångare??

/Mattias

3 182 Inlägg
15 april 2013
Trådstartare
är så många som sagt olika igenom åren. så jag ville ha reda på  hur det verkligen är.

106 Inlägg
15 april 2013
Rent praktiskt så är det väl inte jätte krångligt att ta reda på det, känner du ingen som har en bil? smile

2 983 Inlägg
16 april 2013
Vad folk säger är väl ändå oviktigt? Tänk efter. Vilken nytta skulle längd exkl kofångare tillföra?

Om du säger hur lång du är, menar du med eller utan fötter och huvud då?

Kika även på en sån här skiss som finns i de flesta instruktionsböcker till bilar och de flesta försäljningsbroschyrer:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-W78GOP6P-D.jpg

/Mattias

* Voff voff *
11 006 Inlägg
16 april 2013
matteeee skrev:
Vad folk säger är väl ändå oviktigt? Tänk efter. Vilken nytta skulle längd exkl kofångare tillföra?

Kika även på en sån här skiss som finns i de flesta instruktionsböcker till bilar och de flesta försäljningsbroschyrer:

Frågan är ju inte helt tokig ändå. Man anger faktiskt bredden exkl. backspeglarna. Kollar man på en V50 (som du visar "bild" på) så anges den vara 1770 mm bred i CBR. Inte 2022 mm!

Hur är det för övrigt med dragkrok? Räknas den in i längden? Delbar krok?

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (16 april 2013)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

2 983 Inlägg
16 april 2013
Brådhis skrev:
matteeee skrev:

Frågan är ju inte helt tokig ändå. Man anger faktiskt bredden exkl. backspeglarna. Kollar man på en V50 (som du visar "bild" på) så anges den vara 1770 mm bred i CBR. Inte 2022 mm!

//Brådhis

Därför är också backspeglar "infällbara". De får också sticka ut bredare än maximal fordonsbredd, 2600mm.

Vad bakom skulle längden mätas till om inte till kofångare? Krockbalk? Motorfäste nr 2 framifrån sett?

När jag anger längd i intyg till bilprovningen för de fordon vi bygger på mitt jobb så mäter vi HELA bilen, inte godtyckliga delar bakom kofångare eller dylikt. Så på våra bilar är det iaf inklusive kofångare!

/Mattias

* Voff voff *
11 006 Inlägg
18 april 2013
matteeee skrev:
Brådhis skrev:
matteeee skrev:

//Brådhis

Därför är också backspeglar "infällbara". De får också sticka ut bredare än maximal fordonsbredd, 2600mm.

Vad bakom skulle längden mätas till om inte till kofångare? Krockbalk? Motorfäste nr 2 framifrån sett?

När jag anger längd i intyg till bilprovningen för de fordon vi bygger på mitt jobb så mäter vi HELA bilen, inte godtyckliga delar bakom kofångare eller dylikt. Så på våra bilar är det iaf inklusive kofångare!

Jag säger inte emot dig angående var man ska mäta, utan ville bara påpeka att frågan trådskaparen ställde faktiskt var rimlig eftersom man inte alltid mäter på yttersta punkten. smile Dessutom förekommer det bilar där speglarna inte går att fälla in, vet dock faktiskt inte om dom då räknas in i totalbredden, men jag antar det.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Sök