har länge funderat på detta med bilars längder om det står i reggbeviset att bilen är exempel 5400 lång, är det då från längst fram från kofångaren. till längst bak på kofångaren, eller är det bara bilen utan kofångare.
Frågan är ju inte helt tokig ändå. Man anger faktiskt bredden exkl. backspeglarna. Kollar man på en V50 (som du visar "bild" på) så anges den vara 1770 mm bred i CBR. Inte 2022 mm!
Hur är det för övrigt med dragkrok? Räknas den in i längden? Delbar krok?
//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (16 april 2013)
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Frågan är ju inte helt tokig ändå. Man anger faktiskt bredden exkl. backspeglarna. Kollar man på en V50 (som du visar "bild" på) så anges den vara 1770 mm bred i CBR. Inte 2022 mm!
//Brådhis
Därför är också backspeglar "infällbara". De får också sticka ut bredare än maximal fordonsbredd, 2600mm.
Vad bakom skulle längden mätas till om inte till kofångare? Krockbalk? Motorfäste nr 2 framifrån sett?
När jag anger längd i intyg till bilprovningen för de fordon vi bygger på mitt jobb så mäter vi HELA bilen, inte godtyckliga delar bakom kofångare eller dylikt. Så på våra bilar är det iaf inklusive kofångare!
//Brådhis
Därför är också backspeglar "infällbara". De får också sticka ut bredare än maximal fordonsbredd, 2600mm.
Vad bakom skulle längden mätas till om inte till kofångare? Krockbalk? Motorfäste nr 2 framifrån sett?
När jag anger längd i intyg till bilprovningen för de fordon vi bygger på mitt jobb så mäter vi HELA bilen, inte godtyckliga delar bakom kofångare eller dylikt. Så på våra bilar är det iaf inklusive kofångare!
Jag säger inte emot dig angående var man ska mäta, utan ville bara påpeka att frågan trådskaparen ställde faktiskt var rimlig eftersom man inte alltid mäter på yttersta punkten. Dessutom förekommer det bilar där speglarna inte går att fälla in, vet dock faktiskt inte om dom då räknas in i totalbredden, men jag antar det.
//Brådhis
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...