[KÖPRÅD] Dieselbil för 130k årsm 06 och uppåt.

Andromeda Rumpmas
16 april 2013 · 3 860 Inlägg

Det är rem på Tid och TTid. 12k mil intervall.

Senast redigerat av Andromeda (16 april 2013)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
GL77
16 april 2013 ·

JsoooN skrev:
Undviker helst diskussioner om partikelfilter och vems pappa som har störst *** i denna tråden, har förövrigt blivit mer och mer sugen på en e90/1 320d, läste att dessa har någon form av el-värmare inbyggda som gör så att man iaf får varmt i kupén ganska snabbt, hur bra fungerar detta?
Blir ju lite orolig samtidigt då det lär slita mera att kallstarta motorn hela tiden dock..
Hur är det med service intervaller på dom? Olja lär jag byta var 1000e mil iaf ungefär men är det något mer? (Förutom partikelfiltret då, får hoppas man klarar sig undan det inom en rimlig framtid..)

-GoPro-, De där saabarna är bra fina, man blir sjukt sugen när man ser de du länkar... synd det är ett tag kvar tills man ska byta.. sad
Är det kamrem eller kedja på såna?

Övrigt : Undviker helst småbilar såsom clio och dylikt, varit o kikat lite på div. Kia modeller men känner mig mer sugen på en halvredig europé.

De bilar jag ska hålla extra koll på är iaf 93 ttid, V70/S80 2.4/d5 och E90 320d, eventuellt E87 118/120D & A4 2.0 tdi quattro.. så allt "bra o veta" och "köpråd" om dessa modeller tar jag emot.

EDIT, insåg just att garaget auto-censurerar vissa ord, gissar att de flesta förstår vad jag menar med "***" dock..

Aha ok, lycka till iaf hur du än väljer big_smile

JsoooN
17 april 2013 · 388 Inlägg

Okej så rem på saabarna, är ju lite av en nackdel men man är ju van med att behöva byta kamrem så, sen att man får dieselvärmare är ju då ett stort plus.. Läste dock i en Vibilägare som var något halvår gammal nyss på skiftet dock att det var problem för verkstäder att få fram delar till Saabarna, såväl 93 som gamla o nya 95an, fortfarande problem med det?
Vill ju inte bli stående med en bil det inte finns delar till..

V70 "II", läst runt lite och det verkar vara lite småstrul med rent generellt eller har jag fel?
Sen gnäller alla på att Volvo visst tar bra betalt för service och dylikt.

Ingen som har erfarenhet av e90/1 320D som har något kul att dela med sig av?
Hur fungerar den elektriska värmaren, värmer den motorn något?
Klarar man sig utan nån som helst "motorvärmare" även när det är -20 dygnet runt? Audin gick ju men det var inte roligt... den hade ju inte ens "extra kupévärmare".

Senast redigerat av JsoooN (17 april 2013)

Opel Astra F "PolackRäjsern" (1992)
xXSammy
17 april 2013 · 6 583 Inlägg

Alfa 159 finns med 1.9 dieseln som sitter i opel och saab annars.. kamremsbyte var 6000 mil/4år (Inte remmen det är fel på, utan vattenpumpen)

Finns även med en 2.4 diesel femma, går att mappa om och ta bort partikelfilret så får du över 200 hk <:

Hur dieselvärmaren fungerar på dem vet jag inte, men annars säger jag Ford Mondeo.

De/Dem
GL77
17 april 2013 ·

JsoooN skrev:
Okej så rem på saabarna, är ju lite av en nackdel men man är ju van med att behöva byta kamrem så, sen att man får dieselvärmare är ju då ett stort plus.. Läste dock i en Vibilägare som var något halvår gammal nyss på skiftet dock att det var problem för verkstäder att få fram delar till Saabarna, såväl 93 som gamla o nya 95an, fortfarande problem med det?
Vill ju inte bli stående med en bil det inte finns delar till..

V70 "II", läst runt lite och det verkar vara lite småstrul med rent generellt eller har jag fel?
Sen gnäller alla på att Volvo visst tar bra betalt för service och dylikt.

Ingen som har erfarenhet av e90/1 320D som har något kul att dela med sig av?
Hur fungerar den elektriska värmaren, värmer den motorn något?
Klarar man sig utan nån som helst "motorvärmare" även när det är -20 dygnet runt? Audin gick ju men det var inte roligt... den hade ju inte ens "extra kupévärmare".

Som jag skrev tidigare är att det finns delar till Saabarna i minst 15 år till från Saab original, sen finns det företag som livnär sig på Saab tillbehör o reservdelar så det är ingen fara. Annars hade inte jag köpt mig en 9-3:a.

JsoooN
17 april 2013 · 388 Inlägg

Jo en V70 är ju alltid ett alternativ om en ett tråkigt men då får jag ju dock det jag vill ha, hur är det med utrustning i sådana? Brukar dom vara snålt utrustade som de flesta svensksålda bilar eller kan man hitta med lite lull-lull?

Då låter det ju bra med 93orna iaf, ska försöka testa en sådan så man får se hur dom känns.

Opel Astra F "PolackRäjsern" (1992)
Dream_ Lastmaskinförare/produktions arbetare
17 april 2013 · 296 Inlägg

JsoooN skrev:
Okej så rem på saabarna, är ju lite av en nackdel men man är ju van med att behöva byta kamrem så, sen att man får dieselvärmare är ju då ett stort plus.. Läste dock i en Vibilägare som var något halvår gammal nyss på skiftet dock att det var problem för verkstäder att få fram delar till Saabarna, såväl 93 som gamla o nya 95an, fortfarande problem med det?
Vill ju inte bli stående med en bil det inte finns delar till..

V70 "II", läst runt lite och det verkar vara lite småstrul med rent generellt eller har jag fel?
Sen gnäller alla på att Volvo visst tar bra betalt för service och dylikt.

Ingen som har erfarenhet av e90/1 320D som har något kul att dela med sig av?
Hur fungerar den elektriska värmaren, värmer den motorn något?
Klarar man sig utan nån som helst "motorvärmare" även när det är -20 dygnet runt? Audin gick ju men det var inte roligt... den hade ju inte ens "extra kupévärmare".

Jag betalade nyss 7500kr för kamremsbyte + v.pumps byte , sen självklart byte av olja+filter samt luftfilter och kupefilter , så inte så farligt dyrt! Sen finns det alltid nackdelar med Volvo som tex vid byte av bromsar ska man helst lämna in , iaf om man har elektrisk handbroms då kolvarna dras tillbaka av elektronik och därför måste man in i vida.

Går att göra själv om man känner för det , men inget jag skulle rekommendera.
Bytet går på 4000kr har jag för mig om jag inte minns fel.

Det blir som det blir!
JsoooN
17 april 2013 · 388 Inlägg

Okok Bra o veta. smile

Står väl lite mellan 93 och V70/S80 just nu, just pga att dom har dieselvärmare.. men kan ju dyka upp nån annan modell som har eftermonterat när man väl ska köpa.

Opel Astra F "PolackRäjsern" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang