Ska jag byta bil? Volvo 850

Volvo740-88 Volvo850-92
23 april 2013 · 1 678 Inlägg

Hejsan!

Jag har en Volvo 850 GLT nu som jag håller på renovera. Tanken är att jag ska ha en lyxig fin bil som inte kostar så mycket. 850 är en billig bil i delar och enkel att skruva i. Problemet är att 850 drar bensin som en jänkare. Om en 850 har 170 hk så drar den vi säger 0.8. Om en jänk har 170 hk så drar den absolut mindre. Jag menar att man får mer valuta för gasen om man kör en icke-850 än en 850. Tyvärr så verkar det vara så. Jag vet inte men ni får gärna rätta mig.

Jag söker då en bil som ska helst dra 0.50 liter på långkörning och som inte är heller gayförklarad bil. Att köra runt i en Mazda 121 känns inte....ja...hmmm clowingt för mig.

Det är så här att köper man en lågbudgetbil så drar dem lite men dem är snikig och ful samt har dålig kvalité. Köper man en bil som är påkostad så får man lyxig och snygg och har bra kvalité men dem drar mycket. Även småbilar kan man inte heller köra när det är snöstorm eller ca 3 dm snö på vägen. Det kan man med en 850 för den är ju framtung.

Så har ni något förslag på en bil som ger mer valuta för gasen eller något tröstinlägg om att jag ska behålla bilen och t.ex chippa den osv?

Senast redigerat av Volvo740-88 (23 april 2013)

Richtenb
23 april 2013 · 1 365 Inlägg

Om du ska ha en bil som är relativt pigg och drar lite soppa och ser helt ok ut så skulle jag säga en Honda Civic 1.5 eller 1.6 med Vtec från säg 96-00

Honda är japanska BMW och ivarjefall 1.5lsi är riktigt fräsch inuti med sportstolar, kromade handtag och bra isolering. Motorerna verkar små men jag kan lova dig att de gjort underverk med dem och jag skulle inte bli förvånad om 1.5:an drar ifrån en 170hk Volvo 850

Du har drag upp till 7200 RPM och den dör inte efter vägen utan blir snarare piggare

Det finns extremt dåligt utbud på blocket, kanske av en orsak...

chassit är väldigt påkostat fram tills 00 efter det började Honda bygga billigare chassin

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Henrik-N
23 april 2013 · 450 Inlägg

köp diesel om du vill ha lägre förbrukning och storlek

berg_
23 april 2013 · 50 Inlägg

Slår ett slag för Saab 9-3, då min Aero som har gått ca 20 000 mil och är chippad med mera. drar ca 0,6 långkörning utan problem! Och man åker riktigt skönt i dom och väldigt prisvärda bilar med tanke på Saabs situation..

Saab 9-3 Aero "MapTune" (2002)
kallabaz
23 april 2013 · 362 Inlägg

berg_ skrev:
Slår ett slag för Saab 9-3, då min Aero som har gått ca 20 000 mil och är chippad med mera. drar ca 0,6 långkörning utan problem! Och man åker riktigt skönt i dom och väldigt prisvärda bilar med tanke på Saabs situation..

I inköp är de prisvärda. I driftskostnader - Nej..
Efter 20 000 mil lägger allt av.
Har erfarenhet av Saab 900 2.0 -97, Saab 9-5 2.3T -00, Saab 9-5 Aero -00 och Saab 9-5 2.0T Biopower -06.

berg_
23 april 2013 · 50 Inlägg

kallabaz skrev:

berg_ skrev:
Slår ett slag för Saab 9-3, då min Aero som har gått ca 20 000 mil och är chippad med mera. drar ca 0,6 långkörning utan problem! Och man åker riktigt skönt i dom och väldigt prisvärda bilar med tanke på Saabs situation..

I inköp är de prisvärda. I driftskostnader - Nej..
Efter 20 000 mil lägger allt av.
Har erfarenhet av Saab 900 2.0 -97, Saab 9-5 2.3T -00, Saab 9-5 Aero -00 och Saab 9-5 2.0T Biopower -06.

Då skiljer sig dina erfarenheter med mina då. Då bilens underhåll spelar stor roll i det hela. Om man inte kan ta hand om bilen så är de klart att den inte håller som den ska. Men om de är en fullservad bil me bra dokumentation då ska de inte vara några problem.

Saab 9-3 Aero "MapTune" (2002)
kallabaz
23 april 2013 · 362 Inlägg

berg_ skrev:

kallabaz skrev:

berg_ skrev:
Slår ett slag för Saab 9-3, då min Aero som har gått ca 20 000 mil och är chippad med mera. drar ca 0,6 långkörning utan problem! Och man åker riktigt skönt i dom och väldigt prisvärda bilar med tanke på Saabs situation..

I inköp är de prisvärda. I driftskostnader - Nej..
Efter 20 000 mil lägger allt av.
Har erfarenhet av Saab 900 2.0 -97, Saab 9-5 2.3T -00, Saab 9-5 Aero -00 och Saab 9-5 2.0T Biopower -06.

Då skiljer sig dina erfarenheter med mina då. Då bilens underhåll spelar stor roll i det hela. Om man inte kan ta hand om bilen så är de klart att den inte håller som den ska. Men om de är en fullservad bil me bra dokumentation då ska de inte vara några problem.

Uppenbarligen.
Jag upplever att det luktar bränd olja från 90% av saabar innan 2006 (och förvånansvärt många efter 2006 trots att oil sludge-problemen skulle vara avhjälpta).
Saab är en fantastisk bil på många sätt. Den ligger fint på vägen och går riktigt bra.
Men ur konstruktionssynpunkt är den katastrof. Jämför en Volvo och en Saab. Hur många olika typer av skruv och bult använder Saab??!

Om jag jämför min v70 och min 9-5 så blir det enkelt.
Driftskostnaden per månad när jag räknat reservdelar och mjukvaror under 2 år blir
v70 520:- / månad
9-5 2400:- / månad

EDIT: Och då har jag bytt kamrem och kamkedja på båda bilarna.

Senast redigerat av kallabaz (23 april 2013)

swooosh
23 april 2013 · 119 Inlägg

kallabaz skrev:

berg_ skrev:

kallabaz skrev:

I inköp är de prisvärda. I driftskostnader - Nej..
Efter 20 000 mil lägger allt av.
Har erfarenhet av Saab 900 2.0 -97, Saab 9-5 2.3T -00, Saab 9-5 Aero -00 och Saab 9-5 2.0T Biopower -06.

Då skiljer sig dina erfarenheter med mina då. Då bilens underhåll spelar stor roll i det hela. Om man inte kan ta hand om bilen så är de klart att den inte håller som den ska. Men om de är en fullservad bil me bra dokumentation då ska de inte vara några problem.

Uppenbarligen.
Jag upplever att det luktar bränd olja från 90% av saabar innan 2006 (och förvånansvärt många efter 2006 trots att oil sludge-problemen skulle vara avhjälpta).
Saab är en fantastisk bil på många sätt. Den ligger fint på vägen och går riktigt bra.
Men ur konstruktionssynpunkt är den katastrof. Jämför en Volvo och en Saab. Hur många olika typer av skruv och bult använder Saab??!

Om jag jämför min v70 och min 9-5 så blir det enkelt.
Driftskostnaden per månad när jag räknat reservdelar och mjukvaror under 2 år blir
v70 520:- / månad
9-5 2400:- / månad

EDIT: Och då har jag bytt kamrem och kamkedja på båda bilarna.

Nu tror jag allt du överdriver lite, 57600kr på saaben va fasen har du bytt allt i förebyggande syfte eller?

kallabaz
23 april 2013 · 362 Inlägg

swooosh skrev:

kallabaz skrev:

berg_ skrev:

Då skiljer sig dina erfarenheter med mina då. Då bilens underhåll spelar stor roll i det hela. Om man inte kan ta hand om bilen så är de klart att den inte håller som den ska. Men om de är en fullservad bil me bra dokumentation då ska de inte vara några problem.

Uppenbarligen.
Jag upplever att det luktar bränd olja från 90% av saabar innan 2006 (och förvånansvärt många efter 2006 trots att oil sludge-problemen skulle vara avhjälpta).
Saab är en fantastisk bil på många sätt. Den ligger fint på vägen och går riktigt bra.
Men ur konstruktionssynpunkt är den katastrof. Jämför en Volvo och en Saab. Hur många olika typer av skruv och bult använder Saab??!

Om jag jämför min v70 och min 9-5 så blir det enkelt.
Driftskostnaden per månad när jag räknat reservdelar och mjukvaror under 2 år blir
v70 520:- / månad
9-5 2400:- / månad

EDIT: Och då har jag bytt kamrem och kamkedja på båda bilarna.

Nu tror jag allt du överdriver lite, 57600kr på saaben va fasen har du bytt allt i förebyggande syfte eller?

Allt som skitit sig.
Kam- och balansaxelkedja, koppling och slavcylinder, abs-enhet, ac-fyllning, stötdämpare bak, bussningar bakvagn, vevhusventilation, spjällhus, strålkastare, turbo, bromsrör.

Har säkert glömt något..

Noart Cykelhatande yrkeschaufför.
23 april 2013 · 241 Inlägg

Konstigt... Har en 9-3 som har gått 43tusen vid det här laget. Kanske man bara hade tur.
Sen så hälften av sakerna du rabblar upp där är ju förslitningsvaror, lägg till några extra grejer om du kör hårt med den. Ska du räkna med oljebyten och däck på en gång?

Senast redigerat av Noart (23 april 2013)

lingua
23 april 2013 · 2 271 Inlägg

kallabaz skrev:

swooosh skrev:

kallabaz skrev:
Uppenbarligen.
Jag upplever att det luktar bränd olja från 90% av saabar innan 2006 (och förvånansvärt många efter 2006 trots att oil sludge-problemen skulle vara avhjälpta).
Saab är en fantastisk bil på många sätt. Den ligger fint på vägen och går riktigt bra.
Men ur konstruktionssynpunkt är den katastrof. Jämför en Volvo och en Saab. Hur många olika typer av skruv och bult använder Saab??!

Om jag jämför min v70 och min 9-5 så blir det enkelt.
Driftskostnaden per månad när jag räknat reservdelar och mjukvaror under 2 år blir
v70 520:- / månad
9-5 2400:- / månad

EDIT: Och då har jag bytt kamrem och kamkedja på båda bilarna.

Nu tror jag allt du överdriver lite, 57600kr på saaben va fasen har du bytt allt i förebyggande syfte eller?

Allt som skitit sig.
Kam- och balansaxelkedja, koppling och slavcylinder, abs-enhet, ac-fyllning, stötdämpare bak, bussningar bakvagn, vevhusventilation, spjällhus, strålkastare, turbo, bromsrör.

Har säkert glömt något..

låter som du köpt på dig riktiga skitex, har bara servat/bytt bromsar min utöver nödvändiga uppgraderingar pga trim på de 3,5 år jag ägt den. Nu lider ju inte min modell av oilsludge eller turboproblem i och för sig.

Brorsans gamla bil, V70 2.5T AWD 1999 hade reperationer för 45k på 18 mån.
med det sagt, handlar mycket om vem som ägt/skött bilen innan också och oturen att
få ett dåligt ex är överhängande i alla märken.

Sorry för ot.

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
Volvo740-88 Volvo850-92
23 april 2013 · 1 678 Inlägg

Så vad säger ni ? smile
Honda civic är inte heller dålig bil.

Bompeman
23 april 2013 · 679 Inlägg

Haha jösses, så fort någon hugger på saab blir det ett jävla liv, Du har inga planer på en diesel bil då? kan få hyfsat stor bil men ändå drar lite, Köp dock helst en nyare så du får den billiga skatten

Volvo740-88 Volvo850-92
23 april 2013 · 1 678 Inlägg

Bompeman skrev:
Haha jösses, så fort någon hugger på saab blir det ett jävla liv, Du har inga planer på en diesel bil då? kan få hyfsat stor bil men ändå drar lite, Köp dock helst en nyare så du får den billiga skatten

Fast nu är jag ingen person som köper nya bilar tongue hehe
Jag vet att ny diesel är det absolut snålaste alternativet, men även gamla bilar kan vara snåla. Det gäller bara att hitta rätt. Audi 100 1.8 liters motorn brukar vara väldigt snål på långkörning har jag hört.

Jag tycker att man får inte så mycket valuta för gasen på 850. 850 drar typ som en jänkare.

Senast redigerat av Volvo740-88 (23 april 2013)

zleepy Trucker
23 april 2013 · 1 392 Inlägg

Volvo740-88 skrev:
850 drar typ som en jänkare.

Inte riktigt... men det är way trevligare att åka jänkare smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Volvo740-88 Volvo850-92
23 april 2013 · 1 678 Inlägg

zleepy skrev:

Volvo740-88 skrev:
850 drar typ som en jänkare.

Inte riktigt... men det är way trevligare att åka jänkare smile

Jag menar jänkare i samma årsklass och samma hk smile

Helt klart är jänkare en bättre bil på alla punkter.

Richtenb
23 april 2013 · 1 365 Inlägg

Volvo740-88 skrev:

zleepy skrev:

Volvo740-88 skrev:
850 drar typ som en jänkare.

Inte riktigt... men det är way trevligare att åka jänkare smile

Jag menar jänkare i samma årsklass och samma hk smile

Helt klart är jänkare en bättre bil på alla punkter.

Audi 100 och Audi 80 är riktiga tröttmössor om du vill ha de som drar mindre. Jag körde utan problem ifrån en 80 med en gammal Mazda 323 med enkelkam. Det känns som du står still när du gasar. Har för mig det var en 2.0a i audin.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Volvo740-88 Volvo850-92
23 april 2013 · 1 678 Inlägg

Någon som vet vad 850 GLT brukar dra i långkörning när dem är nyservade och fräsh?

v70tdi
23 april 2013 · 106 Inlägg

På en plan väg drar min v70 -99 mellan 0.65-0.7. Snittförbrukning på denna tank med 20 liter kvar är 1.1 och då har den bara gått i stan och under en mil per resa. Är väl rätt ok igentligen. Planer på turbo finns och då smaskar dom i sig litern på landsväg utan större problem tongue

Squidspeed #GoodToBeBad
23 april 2013 · 856 Inlägg

Volvo740-88 skrev:
Jag har en Volvo 850 GLT nu som jag håller på renovera. Tanken är att jag ska ha en lyxig fin bil som inte kostar så mycket. 850 är en billig bil i delar och enkel att skruva i. Problemet är att 850 drar bensin som en jänkare. Om en 850 har 170 hk så drar den vi säger 0.8. Om en jänk har 170 hk så drar den absolut mindre. Jag menar att man får mer valuta för gasen om man kör en icke-850 än en 850. Tyvärr så verkar det vara så. Jag vet inte men ni får gärna rätta mig.

Jag är inte riktigt med på grundresonemangen här? Du vill ha en lyxig fin bil, som inte drar någonting i soppa, som är billig i delar och (förutsätter jag med tanke på ovanstående) ska kosta ungefär samma som en 850 GLT med 170hk? Finns inte mycket som har allt de där och dessutom är "lyxig" för de pengarna.. tongue

Känns spontant inte som att det är värt att lägga för mycket pengar på en gammal 850 GLT gällande renovering. Kan du skruva och svetsa själv så visst, men annars blir det lätt kostsamt. Vill du bara byta bil och vill ha nåt i samma prisklass som är något mer utrustad och "lyxig" (för de pengarna) är väl Volvo S80 2.4 170hk lämplig. Drar ungefär samma i bränsleförbrukning som din bil, men är större och komfortablare.

Ska du ha något alls som är snålare än din nuvarande bil och ens behåller nuvarande utrustning så är det en betydligt mindre bil som gäller; någon nämnde Civicen som är en trevlig och rolig bil som i princip inte drar något soppa alls. Kan du tänka dig att lägga något mer pengar på soppaförbrukningen håller jag absolut med om att diverse Saabar är vettiga alternativ! 9-3 2.0T/2.3T 150/175hk går att få för bra pengar i dag, även 9-5:an, vilken ju däremot drar mer soppa pga högre vikt.

kallabaz: Jag tror du bara haft ett måndagsex eller två. När det gäller bilar i en så här låg prisklass är det typ lika många Volvo V70 som pajjar som Saab 9-3. Gamla bilar som gått långt kommer alltid krabba mer eller mindre, och min något begränsade erfarenhet av Saab säger att den regeln gäller även den. Kan ju däremot tycka att det på alla bilar för <20.000kr är en bra grej att kolla hur mycket slitdelar som är bytt senaste året. På så sätt kan man ändå, så gott det nu går, försäkra sig om att barnsjukdomar och slitdelar är bytta.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang