Fjäderspännare ??

Richtenb
10 maj 2013 · 1 365 Inlägg

Och det var ju här det var perfekt med slangklämmor wink Då kan du ju ta omtag ett antal gånger med biltemas kalle anka pryttlar


jaka54 skrev:
Hej!
Då har jag bytt hjullager fram! Fan så bökigt men med hydraulpress och svarvade hylsor gick det. Fundera inte ens på att byta hjullager utan ordentliga grejer.

Nu är problemet att spänna fjädern. Med spännarna jag köpte från Biltema så går det inte...trots att jag modifierat dem genom att Tig svetsa på en 10mm insex del. Spännarna  sväljer helt enkelt inte tillräckligt med fjädervarv. Och det det räcker inte med bara två spännare. Jag har två till , lite kortare men det är ju så f..trångt och tallriken tar i.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
jaka54
16 maj 2013 · 5 731 Inlägg

Hej!
Det gick till slut att dra ihop fjädern. Två spännare från Biltema (modifierade, tigsvetsade 10mm insex ändar)och två mindre spännare (grepp 160mm).

Det som tog tid var också att få på de nya fjäderbenslagringarna att sitta fast upptill i tallriken av plåt. De satt inte kvar när man tryckte dem på plats. Originalen från FAG snäppte fast! De nya, köpta på Skruvat.se  fastnade inte då de små (millimeterstora) klackarna på insidan satt för högt upp.Men det gick lätt att fixa till med en Dremel och trumslip, då lossade de åtminstone inte. Tyvärr räckte det inte utan jag var tvungen att limma fast lagret mot sätet med värmelim för att lagren inte skulle lossa och komma snett när jag vände på hela fjäderbenet.Lagren ska ju sitta monterade åt ett visst håll.Snålheten bedrog visheten...

Sen var det ett j...bökande med att sätta dit och lossa fjäderspännarna när man väl hade lyft fjäderbenet på plats . Fjäderspännarna satt då lite felplacerade och tog i karossen så man fick lossa och sätta dit om vart annat. Och så var det problemet att få fjäderns ändar att hamna rätt både upptill, mot gummidiskens stopp (med tre streck)och mot nedre stoppet i fjädertallriken.Men det gick till slut

Andra fjäderbenet gick lite lättare!wink

Koster
7 april 2023 · 108 Inlägg

Nog för att detta är en 10 år gammal tråd och det löste sig så kan jag inte låta bli som Audi 100 ägare själv att korrigera felen som gör att det här blev så fruktansvärt bökigt.

Det är VÄLDIGT enkelt att byta stötdämpare och fjädrar på alla Audi C3/C4/D11 mellan 1982-97, men, det är mkt riktigt meningen att man skall ta lös hela fjäderbenet från bilen och sedan byta stötdämpare och fjädrar på bänk. Då fungerar vanliga fjäderspännare hur bra som helst, sedan monterar man ihop hela fjäderbenet på bänk, går till bilen med det och sätter först tillbaka spindelleden i fjäderbenet och sedan trycker man upp hela fjäderbenet med hjälp av en domkraft och sätter dit de 3 muttrarna som håller fast det i karossen upptill i hjulhuset.
Klart!

Att försöka göra det med fjäderbenet kvar i bilen är att göra det riktigt jävligt för sig.
Efter att man har gjort det så kan man passa på att byta hjullagret innan man sätter tillbaka drivknuten. Det går alldeles utmärkt att byta med fjäderbenet på bilen.
Skall man bara byta det och inte fjädringen så är det bara bara lossa bulten i drivknuten och sedan vrida styrningen fullt åt höger för att kunna trycka ut den på förarsidan och fullt åt vänster på passagerarsidan.
Jag har gjort det så många gånger nu att jag klarar jobbet i sömnen, ska byta fjädringen på den nu i vår igen, allt med handverktyg ifrån Biltema!

Nedan är hjullagerverktyget jag använder, sedan 2 vanliga fjäderspännare med 37cm gripvidd som jag köpte för 100kr för säkert 15-17 år sedan på Biltema också.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 2000021491

jaka54
7 april 2023 · 5 731 Inlägg

Hej!
Roligt att en 10 år gammal tråd från mig kom upp igen. smile
Som du så mycket riktigt säger Koster så är det mycket enklare att ta ut hela fjäderbenet och väl ute lossa och sen sätta dit en ny fjäder. Har gjort så flera gånger på både min och brorsans Audi 100 sedan jag skrev senast 2013.
Hjulager byter jag med fjäderbenet bortaget då jag har hydraulpress.

Senast redigerat av jaka54 (7 april 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang