Fjäderspännare ??

jaka54
23 april 2013 · 5 719 Inlägg

Hej!
Framfjädern på min Audi Avant 2,0E -89 har gått av för tredje gången sedan -93 .
Antar att man behöver en fjäderspännare av kraftigare modell till framfjädrarna!?
Har ni några tips på var man kommer över en sådan billigast?
Hittade den här för ca 1000:- från "Fyndfirman". Biltema tar ca dubbelt så mycket för samma grej.

https://www.fyndfirman.se/fjaderspannar … 4nnaretill

Jiimpa
23 april 2013 · 767 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Framfjädern på min Audi Avant 2,0E -89 har gått av för tredje gången sedan -93 .
Antar att man behöver en fjäderspännare av kraftigare modell till framfjädrarna!?
Har ni några tips på var man kommer över en sådan billigast?
Hittade den här för ca 1000:- från "Fyndfirman". Biltema tar ca dubbelt så mycket för samma grej.

https://www.fyndfirman.se/fjaderspannar … 4nnaretill

En sån funkar men det finns enklare modeller att köpa annars om du inte vill lägga en tusing på att bara få dit en fjäder smile
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o … -st-19256/

jaka54
23 april 2013 · 5 719 Inlägg

Hej!
Nej! Sådana duger inte till framfjädrarna på en Audi! Fjädrarna är för kraftiga,spännarna för klena!

Mack Forum- och sitemoderator
23 april 2013 · 26 136 Inlägg

Vad är det för superduperfjädrar du har på din Audi då?
Tror nog dom enklare duger gott i alla fall.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
jaka54
24 april 2013 · 5 719 Inlägg

Hej!
Minnet är visserligen kort men första gången jag bytte framfjädrar på min Audi (ca 20 år sedan ) så var jag tvungen att låna en kraftig fjäderspännare för att kunna pressa ihop fjädern. Enkla Biltema fjäderspännare var inte tillräckligt kraftiga.

it_mutt Avstängd
24 april 2013 · 10 388 Inlägg

Bytte fjädrar på 100:an precis innan den såldes, och använde "någon Biltemavariant" (garanterat inte någon hej-och-hå-dyr historia) och det fungerade alldeles ypperligt. Å andra sidan, var dessa fjäderspännare garanterat inte några 20 år gamla heller. Med det menar jag mest att det säkerligen skett lite utveckling även där på 20 år.


(Liknade de billigare som det länkats till, men inte "på pricken" )

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
uhlin
24 april 2013 · 2 834 Inlägg

De enklare ska duga till en Audi, har själv använt dessa till en vw LT 31:a, tror knappast du har starkare fjädrar i din bil roll

Richtenb
24 april 2013 · 1 359 Inlägg

De enklare duger till allt. Men de är inte särskilt bra för det eftersom man sällan får in fjädern med dessa monterade. Jag brukar använda slangklämmor för att hålla fjädern i nedtryckt läge och sen plocker du helt enkelt av dem när fjädern sitter på plats. jag har använt exakt dessa biltema spännare med mutterdragare till åtminstone 4 bilar.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
uhlin
24 april 2013 · 2 834 Inlägg

Richtenb skrev:
De enklare duger till allt. Men de är inte särskilt bra för det eftersom man sällan får in fjädern med dessa monterade. Jag brukar använda slangklämmor för att hålla fjädern i nedtryckt läge och sen plocker du helt enkelt av dem när fjädern sitter på plats. jag har använt exakt dessa biltema spännare med mutterdragare till åtminstone 4 bilar.

yikes Du är inte rädd om livet du, tänk om slangklämmorna ger vika och du har den spänd, inte nåt jag skulle prova iallafall wink

Richtenb
24 april 2013 · 1 359 Inlägg

Körde med stripes ett bra tag men upptäckte att det var lite väl riskabelt wink

slangklämmor känns som säkerheten själv smile

Fast för en 1000 lapp är det ju faktiskt värt att köpa ett riktigt kit. För 2000 har det fan inte varit värt det.

uhlin skrev:

Richtenb skrev:
De enklare duger till allt. Men de är inte särskilt bra för det eftersom man sällan får in fjädern med dessa monterade. Jag brukar använda slangklämmor för att hålla fjädern i nedtryckt läge och sen plocker du helt enkelt av dem när fjädern sitter på plats. jag har använt exakt dessa biltema spännare med mutterdragare till åtminstone 4 bilar.

yikes Du är inte rädd om livet du, tänk om slangklämmorna ger vika och du har den spänd, inte nåt jag skulle prova iallafall wink

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
jaka54
24 april 2013 · 5 719 Inlägg

Hej!
Nej! Slangklämmor skulle jag inte rekommendera!
Vad säger ni om byte av fjäderbenslager? Är det ett måste eller ???

it_mutt Avstängd
24 april 2013 · 10 388 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Nej! Slangklämmor skulle jag inte rekommendera!
Vad säger ni om byte av fjäderbenslager? Är det ett måste eller ???

Inget måste, men ta en titt på vad det kostar, när du ändå har det nere menar jag (ska du behålla bilen kan det ju vara värt)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
jaka54
24 april 2013 · 5 719 Inlägg

Hej!
Bilen är i nyskick (eller bättre) så den behåller jag ett tag till.wink
Vad jag menar är: Brukar fjäderbenslagret slitas, bli dåligt? Bytte inte lager förra gången jag fick fjädrar och stötdämpare bytta då jag den gången lämnade bort bilen och det var för ca 6-8 år sedan.

jaka54
26 april 2013 · 5 719 Inlägg

Hej!
Då har jag varit på Biltema och tittat på deras fjäderspännare!
De två billigaste ( 1799:- och 1999:- ) passar inte våra gamla 100 modeller . Orsaken till det är att själva "spännaren" är avsedd (måste) att placeras centralt, mitt i fjädern, och det innebär att man inte kommer åt med vare sig spärrskaft eller fast nyckel.
Vad man måste ha är fjäderspännare av typen med själva spännaren placerad utanför fjädern och dessa kostar på Biltema 2699:- resp 4999:-. Lite väl dyrt!
Då finns det billigare på "Fyndfirman.se" för 1039:-

jaka54
5 maj 2013 · 5 719 Inlägg

Hej!
Då har jag efter mycket meckande fått bort bägge stötdämparbenen.
Jag kapade även den andra fjädern, det var lättare att få bort benet på det viset.

Jag köpte de enkla fjäderspännarna som Biltema sålde men dessa går inte att använda på Audin då den gängade axeln antingen tar i karossen högst upp när man kommit en bit med spännandet eller om man vänder på spännarna...spännarmuttern tar i sätet för fjädernoch för det tredje...fästena på spännaren sitter för nära spännarens gängade axel  vilket får till följd att spännaren inte kan greppa fjädern med justermuttern i nivå med fjädertallriken.
Så köp inte Biltemas fjäderspännare om ni har en Audi 100 -89.sad
Mina gamla spännare som bara greppar 160mm funkar däremot så att man kan pressa ihop fjädrarna lite grand,men inte så att man kan ta bort fjädern när benet sitter på bilen.

Frågan är nu om man kan få dit fjäderbenet med nya stötdämparna och ny fjäder monterad  utan att pressa ihop fjädern??? Vad säger ni? Jag antar att det inte går. Någon påstod att han använt domkraft under fjäderbenet och pressat ihop hela benet ...problemet är att man inte har så stor yta att sätta domkraften emot.Har testat!
Gissar att jag måste försöka pressa ihop fjädern lite med mina gamla 160mm fjäderspännare och på något vis använda domkraft under hjullagrets axel (fast det snurrar ju så lätt...)
.
Alternativet är att köpa en proffsspännare (som jag lånade från Autoland här i Upplands Väsby för 20 år sedan).

FLindgren
5 maj 2013 · 5 089 Inlägg

Du tar väll ur hela paketet och byter fjädern på en bänk istället för att det sitter kvar i bilen?

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Jiimpa
5 maj 2013 · 767 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Då har jag efter mycket meckande fått bort bägge stötdämparbenen.
Jag kapade även den andra fjädern, det var lättare att få bort benet på det viset.

Jag köpte de enkla fjäderspännarna som Biltema sålde men dessa går inte att använda på Audin då den gängade axeln antingen tar i karossen högst upp när man kommit en bit med spännandet eller om man vänder på spännarna...spännarmuttern tar i sätet för fjädernoch för det tredje...fästena på spännaren sitter för nära spännarens gängade axel  vilket får till följd att spännaren inte kan greppa fjädern med justermuttern i nivå med fjädertallriken.
Så köp inte Biltemas fjäderspännare om ni har en Audi 100 -89.sad
Mina gamla spännare som bara greppar 160mm funkar däremot så att man kan pressa ihop fjädrarna lite grand,men inte så att man kan ta bort fjädern när benet sitter på bilen.

Frågan är nu om man kan få dit fjäderbenet med nya stötdämparna och ny fjäder monterad  utan att pressa ihop fjädern??? Vad säger ni? Jag antar att det inte går. Någon påstod att han använt domkraft under fjäderbenet och pressat ihop hela benet ...problemet är att man inte har så stor yta att sätta domkraften emot.Har testat!
Gissar att jag måste försöka pressa ihop fjädern lite med mina gamla 160mm fjäderspännare och på något vis använda domkraft under hjullagrets axel (fast det snurrar ju så lätt...)
.
Alternativet är att köpa en proffsspännare (som jag lånade från Autoland här i Upplands Väsby för 20 år sedan).

Om gängstången tar i karossen så låser man fjädern med den ena spännaren och lossar den andra och sätter sedan önskat antal brickor så att man kan dra ihop ytterligare.

Och fjäderbenet måste ju gå att montera när fjäder och stötdämpare sitter utan att spänna ihop det?

Edit: Hittade en blogg som beskriver ämnet. http://absolutman.wordpress.com/2012/06 … -pa-bilen/

Senast redigerat av Jiimpa (5 maj 2013)

jaka54
5 maj 2013 · 5 719 Inlägg

Hej!
Tack för bloggen!
Men att spänna fast Biltemas fjäderspännare som han gör ...under fjädertalriken, verkar ju lite vanskligt. Men jag ska pröva,det kanske går att spänna fjädern tillräckligt då.

jaka54
10 maj 2013 · 5 719 Inlägg

Hej!
Då har jag bytt hjullager fram! Fan så bökigt men med hydraulpress och svarvade hylsor gick det. Fundera inte ens på att byta hjullager utan ordentliga grejer.

Nu är problemet att spänna fjädern. Med spännarna jag köpte från Biltema så går det inte...trots att jag modifierat dem genom att Tig svetsa på en 10mm insex del. Spännarna  sväljer helt enkelt inte tillräckligt med fjädervarv. Och det det räcker inte med bara två spännare. Jag har två till , lite kortare men det är ju så f..trångt och tallriken tar i.

hangman
10 maj 2013 · 2 174 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Då har jag bytt hjullager fram! Fan så bökigt men med hydraulpress och svarvade hylsor gick det. Fundera inte ens på att byta hjullager utan ordentliga grejer.

Nu är problemet att spänna fjädern. Med spännarna jag köpte från Biltema så går det inte...trots att jag modifierat dem genom att Tig svetsa på en 10mm insex del. Spännarna  sväljer helt enkelt inte tillräckligt med fjädervarv. Och det det räcker inte med bara två spännare. Jag har två till , lite kortare men det är ju så f..trångt och tallriken tar i.

Hade exakt samma problem själv....fick ta loss allt åka till stora verkstan som hade en riktig fjäderspännare som drar ihop dom utvändigt, ser ut som en sax typ.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang