23 april 2013
Trådstartare
Halloj. Mina ideér har tagit slut och nu hoppas jag på er. Bilen är en Nissan Sunny 1.5slx -88. Bilen har en 4cylindrig bensinmotor på 71hk och förgasare och har rullat 16000mil.
Nu till mitt problem; motorn sotar 3 av 4 tändstift samt att den går dåligt på tomgång. Stift 1 är ok (sett från kamremmen) medans resterande är helt igensotade. Jag har justerat tändningen, bytt tändstift, bytt tändkablar,rotor,fördelare och förgasare. Jag har också bytt alla vacuumslangar och kollat alla anslutningar.
Felet kom över en natt. På Torsdagen körde jag som vanligt men på Fredagen märkte jag att tomgången inte stämde så då bytte jag stiften utan resultat.
Mina tankar är så; sotade tändstift = fet blandning. Det är ok, men varför bara på 3 och inte på alla 4 stiften. Hade det varit förgasaren hade alla fyra varit igensotade. Hade det varit ventilerna eller felinställd tändning hade det inte hänt över en natt.
Någon som har någon idé? Jag ska besiktiga på lördag och den lär inte gå igenom om den gör såhär.
Tack alla för hjälpen!