Renault Clio 1,2 -01 Motorn går på högvarv. Ska vara så?

ilaali
29 april 2013 · 167 Inlägg

Hejsan!

Min brorsa har köpt sig en Clio. Var ute och körde på motorvägen(110km/h) och märkte att motorn gick på otroligt höga varv när jag jämförde med min v70.
Det låter så illa så man vill växla till 6:an eller 7:an men det går ej pga finns bara 5 växlar.
Kör man 50km/h så tycker man motorn låter så illa så man växlar till 5:an i stället för att ha på 3:an.

Ska dessa bilar ligga på höga varv? Nått som är fel i motorn?


Även märkt att biljäveln dricker soppa som en alkis! Tankade bilen full och åkte ca 18mil och hastigheten var på 110km/h. Så var typ 80% av tanken tom! Dricker mer pga motorn får arbeta hårdare?

ilaali
29 april 2013 · 167 Inlägg

Kan tillägga att bilen har gått ca 5000mil(min morfars gamla bil han köpte den som ny.).
Har bytt koppling och växellåda i vintras.

När man kommer över 50km/h så låter det som att man kör på låga växlar hela tiden.

F4S4N CAD-konstruktör
29 april 2013 · 1 392 Inlägg

Det är ju inte så att ett motorfel gör att utväxlingen ändras...

Eftersom motorn är så klen i dessa bilarna så måste det kompenseras med att ha en växellåda med mycket låg utväxling. Bilens toppfart är säkert inte mer än 160-170km/h, och då ligger den ju på maxvarv.

Det är en liten bil som absolut inte är till för att köras fort med. En marsch-fart på 80-90km/h brukar vara lagom. Detsamma gäller dom flesta bilarna i den storleken/årsmodellen.

Att den dricker mer när den får arbeta hårdare är väl ganska självklart?

Min Berlingo dricker ungefär 0.5 l/mil vid 90 km/h. Vid 110 km/h dricker den säkert 0.7...

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
VinDisel
29 april 2013 · 456 Inlägg

hur går den på tomgång då??

BMW 328 M sport "Hellrot" (1995)
BMW 530d xDrive "Innovation" (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang