Tips på bränslesnål bil

OpelP1
9 maj 2013 · 1 412 Inlägg

panda666 skrev:
beror på hur känslig man är som man vill ha det super bekvämt till jobbet. köp en flygplan istället da:) ännu bekvämare. desto mer bekvämt man vil ha det så desto mer kostar det. därför tror jag alla som pendlar väljer en liten bil som drar ingenting istället för att dra runt en fet kärra i runt 60km fram o tbax som kostar multum i skatt och bensin. sen behöver dom dyrare oljebyten o servicar

Jag kan erkänna att jag inte brukar hålla med om vad du skriver, men här är vi helt överens. smile

Xuri One Man Clan
9 maj 2013 · 4 287 Inlägg

panda666 skrev:
beror på hur känslig man är som man vill ha det super bekvämt till jobbet. köp en flygplan istället da:) ännu bekvämare. desto mer bekvämt man vil ha det så desto mer kostar det. därför tror jag alla som pendlar väljer en liten bil som drar ingenting istället för att dra runt en fet kärra i runt 60km fram o tbax som kostar multum i skatt och bensin. sen behöver dom dyrare oljebyten o servicar

Okej då ska jag dra ett snabbt exempel.

Renault clio
Kamrem+aggregatsremsbyte+vattenpump = ca 10000kr.
utföres var 5 år eller 8000mil.

Motsvarande "större bil" volvo v70 t5.
kamremsbyte + aggregatrem = 2800kr.
utföres var 10 år eller 16500mil.

vi leker att du har din clio i 10 år, då har du betalat 17000kr mer i enbart dom bitarna som MÅSTE BYTAS.
ska vi leka med tanken att du tar dom pengarna å tankar din tex volvo för eller köper andra eventuella slitdelar ?
om vi säger att såsen kostar 14kr literns  så har du fått 1200 liter bensin för dom pengarna.
eller typ köpt 10 talet däck av hög kvalite...
samtidigt som du har åkt med bättre komfort....

en billig skitbil (oftast fransk) kostar mer å hålla igång i servicekostnader än en stor bil.
i alla fall renault...  å de känns nog jättekul å lägga ut 30000kr på typ 10 år i slitdelar å sen inte ens få 5kronor för bilen när den säljs...


När folk skriver en stor å trygg bil menar dom nog tex bmw 3/5 serie. volvo v70/s60  å inte typ bmw m5.
en bromskiva till en standardbil är inte billigare till än liten bil än till en tex volvo eller bmw skulle jag säga.
men är de en uddabil så blir de dyrare.   men jag skulle nog säga att en stor bil håller betydligt bättre än en liten bil. en liten skitbil är riktad till dom som bor i stan och har korta sträckor å köra, inte tuffa 30 mil motorväg å 3500 varv/minut varje dag...

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Grand_voyager The Ultimate Climax Route
9 maj 2013 · 419 Inlägg

Hur mycket är ditt liv värt......

Från 0,42 - 1,0liter milen.....

Skulle jag smälla med en Corsa jag skulle ALDRIG i livet förlåta mig själv om det händer något tragiskt....
Snålheten kan kosta ditt liv......

Så tänker jag.

Lexus SC 430 "RealV8 Power HighSpeed in hours" (2002)
OpelP1
9 maj 2013 · 1 412 Inlägg

Grand_voyager skrev:
Hur mycket är ditt liv värt......

Från 0,42 - 1,0liter milen.....

Skulle jag smälla med en Corsa jag skulle ALDRIG i livet förlåta mig själv om det händer något tragiskt....
Snålheten kan kosta ditt liv......

Så tänker jag.

Eftersom man antagligen dör av en krock med en äldre småbil så lär ju alla ens problem försvinna. smile

Xuri One Man Clan
9 maj 2013 · 4 287 Inlägg

OpelP1 skrev:

Grand_voyager skrev:
Hur mycket är ditt liv värt......

Från 0,42 - 1,0liter milen.....

Skulle jag smälla med en Corsa jag skulle ALDRIG i livet förlåta mig själv om det händer något tragiskt....
Snålheten kan kosta ditt liv......

Så tänker jag.

Eftersom man antagligen dör av en krock med en äldre småbil så lär ju alla ens problem försvinna. smile

du tänker så när du pensionsparar också ? ääh vafan jag är nog död vid 65 i alla fall så lika bra å bränna dom pengarna nu ?

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Grand_voyager The Ultimate Climax Route
9 maj 2013 · 419 Inlägg

Xuri skrev:

OpelP1 skrev:

Grand_voyager skrev:
Hur mycket är ditt liv värt......

Från 0,42 - 1,0liter milen.....

Skulle jag smälla med en Corsa jag skulle ALDRIG i livet förlåta mig själv om det händer något tragiskt....
Snålheten kan kosta ditt liv......

Så tänker jag.

Eftersom man antagligen dör av en krock med en äldre småbil så lär ju alla ens problem försvinna. smile

du tänker så när du pensionsparar också ? ääh vafan jag är nog död vid 65 i alla fall så lika bra å bränna dom pengarna nu ?

Därför jag åker stort nu..... Har alltid gjort....

Senast redigerat av Grand_voyager (9 maj 2013)

Lexus SC 430 "RealV8 Power HighSpeed in hours" (2002)
OpelP1
9 maj 2013 · 1 412 Inlägg

Xuri skrev:

OpelP1 skrev:

Grand_voyager skrev:
Hur mycket är ditt liv värt......

Från 0,42 - 1,0liter milen.....

Skulle jag smälla med en Corsa jag skulle ALDRIG i livet förlåta mig själv om det händer något tragiskt....
Snålheten kan kosta ditt liv......

Så tänker jag.

Eftersom man antagligen dör av en krock med en äldre småbil så lär ju alla ens problem försvinna. smile

du tänker så när du pensionsparar också ? ääh vafan jag är nog död vid 65 i alla fall så lika bra å bränna dom pengarna nu ?

Förmodligen skulle jag tänka så då jag oftast åker veteranbil utan bälten, kör motorsåg utan skyddskläder och allt annat på det temat. tongue

torpis Forummoderator
9 maj 2013 · 10 572 Inlägg

Pojkar och flickor...  Kolla på en chippad V70 D5 185hk.  Mos, säkerhet och ekonomi i ett :-)  Sen kan man välja vilken medium bil som helst med diesel och 6vxl låda och nå samma resultat. (och ja jag har verifierat förbrukningen genom att åka ca 70mil på farthållaren och sedan tömma tanken väl hemma, så det stämmer!)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Xuri One Man Clan
9 maj 2013 · 4 287 Inlägg

torpis skrev:
Pojkar och flickor...  Kolla på en chippad V70 D5 185hk.  Mos, säkerhet och ekonomi i ett :-)  Sen kan man välja vilken medium bil som helst med diesel och 6vxl låda och nå samma resultat. (och ja jag har verifierat förbrukningen genom att åka ca 70mil på farthållaren och sedan tömma tanken väl hemma, så det stämmer!)

henke du glömde dock säga att på en volvo diesel så behöver man inte byta partikelfilter då de rengör sig själv å inte som på en liten skitbil där de ska bytas på intervall :p

men Jo dom kärrorna går billigt med lite krångel å man åker förbannat bra.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Nybergrobin
9 maj 2013 · 2 380 Inlägg

torpis skrev:
Pojkar och flickor...  Kolla på en chippad V70 D5 185hk.  Mos, säkerhet och ekonomi i ett :-)  Sen kan man välja vilken medium bil som helst med diesel och 6vxl låda och nå samma resultat. (och ja jag har verifierat förbrukningen genom att åka ca 70mil på farthållaren och sedan tömma tanken väl hemma, så det stämmer!)

Årsmodell på denna? smile

torpis Forummoderator
9 maj 2013 · 10 572 Inlägg

Nybergrobin skrev:

torpis skrev:
Pojkar och flickor...  Kolla på en chippad V70 D5 185hk.  Mos, säkerhet och ekonomi i ett :-)  Sen kan man välja vilken medium bil som helst med diesel och 6vxl låda och nå samma resultat. (och ja jag har verifierat förbrukningen genom att åka ca 70mil på farthållaren och sedan tömma tanken väl hemma, så det stämmer!)

Årsmodell på denna? smile

-07:a är det 44000mil på mätaren(med självrengörande PF, drar 0.56/mil i snitt över ett år)mil

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
9 maj 2013 · 10 572 Inlägg

Xuri skrev:

torpis skrev:
Pojkar och flickor...  Kolla på en chippad V70 D5 185hk.  Mos, säkerhet och ekonomi i ett :-)  Sen kan man välja vilken medium bil som helst med diesel och 6vxl låda och nå samma resultat. (och ja jag har verifierat förbrukningen genom att åka ca 70mil på farthållaren och sedan tömma tanken väl hemma, så det stämmer!)

henke du glömde dock säga att på en volvo diesel så behöver man inte byta partikelfilter då de rengör sig själv å inte som på en liten skitbil där de ska bytas på intervall :p

men Jo dom kärrorna går billigt med lite krångel å man åker förbannat bra.

Klurar på att byta till en BMW faktiskt. En 3 seire en 3liters diesel och manuell låda, dvs 325 eller 330. Sen chippa den till ca 300hk. Den bör gå lika snålt som Volvon men ha lite mera oumpf?! Gillar inte automat annars hade en 335 varit kuligt smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Xuri One Man Clan
9 maj 2013 · 4 287 Inlägg

torpis skrev:

Xuri skrev:

torpis skrev:
Pojkar och flickor...  Kolla på en chippad V70 D5 185hk.  Mos, säkerhet och ekonomi i ett :-)  Sen kan man välja vilken medium bil som helst med diesel och 6vxl låda och nå samma resultat. (och ja jag har verifierat förbrukningen genom att åka ca 70mil på farthållaren och sedan tömma tanken väl hemma, så det stämmer!)

henke du glömde dock säga att på en volvo diesel så behöver man inte byta partikelfilter då de rengör sig själv å inte som på en liten skitbil där de ska bytas på intervall :p

men Jo dom kärrorna går billigt med lite krångel å man åker förbannat bra.

Klurar på att byta till en BMW faktiskt. En 3 seire en 3liters diesel och manuell låda, dvs 325 eller 330. Sen chippa den till ca 300hk. Den bör gå lika snålt som Volvon men ha lite mera oumpf?! Gillar inte automat annars hade en 335 varit kuligt smile

Jo dom bmw spisarna är fina, även bilarna en 335a hade jag kunnat tänka mig. får se om de blir nått sånt i framtiden.

tyvärr e jag ju lite volvo frälst å de finns ju trimkitt till volvos dieslar så dom lämnar över 300hk också :p

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
xXSammy
10 maj 2013 · 6 570 Inlägg

Xuri skrev:

OE skrev:

Xuri skrev:
volvos dieslar drar inga jättemängder å har ofta väldigt bra utväxling så motorvägsfart brukar vara typ 2-2500 v/min.  å så har du dieselvärmare osv standard på alla dieslarna så man kan åka varmt å skönt på vintrarna.

Det blev jag lite besviken på med vår volvo då den ligger närmare 3000 varv i motorvägsfart... Känns som att dom glömt bort det på v50n, annars hade den nog gått ännu snålare

Jag misstänker att de inte är "volvos" diesel utan en ford 2.0 diesel?

Inte ens fords..utan Citroëns!

(För att peta: Citroën, Peugeot och Ford)

De/Dem
torpis Forummoderator
10 maj 2013 · 10 572 Inlägg

Xuri skrev:
tyvärr e jag ju lite volvo frälst å de finns ju trimkitt till volvos dieslar så dom lämnar över 300hk också :p

Nja, Volvo ger nyare bil för pengarna, men 300hk är klurigt då lådan verkar lämna in strax innan 600Nm enl mina källor.

280hk skall inte vara nåra bekymmer dock, sen får man räkna hk/kg eller nått för min rackans V70 kroka på en original 335:a utan problem trots att siffrorna säger emot mig.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Xuri One Man Clan
10 maj 2013 · 4 287 Inlägg

torpis skrev:

Xuri skrev:
tyvärr e jag ju lite volvo frälst å de finns ju trimkitt till volvos dieslar så dom lämnar över 300hk också :p

Nja, Volvo ger nyare bil för pengarna, men 300hk är klurigt då lådan verkar lämna in strax innan 600Nm enl mina källor.

280hk skall inte vara nåra bekymmer dock, sen får man räkna hk/kg eller nått för min rackans V70 kroka på en original 335:a utan problem trots att siffrorna säger emot mig.

vilken låda har du ? manuell eller auto ?

600nm bör väl inte vara några problem på me m66a i alla fall.

jag är inte rädd för de å jag ligger inte långt ifrån.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
mathias-k
10 maj 2013 · 36 Inlägg

it_mutt skrev:

mathias-k skrev:
Min SQ5a drog från Nynäshamn till Sollentuna 0,69 smile Och då Körde jag lugnt 80% av vägen smile

Annars har du Renault Clio. Syrrans kille har en sådan och snittar på 0,4 blandad körning!

Ja då får vi utgå från att du pratar om en diesel på 0.4l/mil vid blandad iaf

Dock är det ingen billig bil i inköp och dieslarna dräller det ju inte heller av.

Nej! Det är en 3 cyl, bensin motor på 90hk.

hangman
10 maj 2013 · 2 174 Inlägg

Xuri skrev:

panda666 skrev:
beror på hur känslig man är som man vill ha det super bekvämt till jobbet. köp en flygplan istället da:) ännu bekvämare. desto mer bekvämt man vil ha det så desto mer kostar det. därför tror jag alla som pendlar väljer en liten bil som drar ingenting istället för att dra runt en fet kärra i runt 60km fram o tbax som kostar multum i skatt och bensin. sen behöver dom dyrare oljebyten o servicar

Okej då ska jag dra ett snabbt exempel.

Renault clio
Kamrem+aggregatsremsbyte+vattenpump = ca 10000kr.
utföres var 5 år eller 8000mil.

Motsvarande "större bil" volvo v70 t5.
kamremsbyte + aggregatrem = 2800kr.
utföres var 10 år eller 16500mil.

vi leker att du har din clio i 10 år, då har du betalat 17000kr mer i enbart dom bitarna som MÅSTE BYTAS.
ska vi leka med tanken att du tar dom pengarna å tankar din tex volvo för eller köper andra eventuella slitdelar ?
om vi säger att såsen kostar 14kr literns  så har du fått 1200 liter bensin för dom pengarna.
eller typ köpt 10 talet däck av hög kvalite...
samtidigt som du har åkt med bättre komfort....

en billig skitbil (oftast fransk) kostar mer å hålla igång i servicekostnader än en stor bil.
i alla fall renault...  å de känns nog jättekul å lägga ut 30000kr på typ 10 år i slitdelar å sen inte ens få 5kronor för bilen när den säljs...


När folk skriver en stor å trygg bil menar dom nog tex bmw 3/5 serie. volvo v70/s60  å inte typ bmw m5.
en bromskiva till en standardbil är inte billigare till än liten bil än till en tex volvo eller bmw skulle jag säga.
men är de en uddabil så blir de dyrare.   men jag skulle nog säga att en stor bil håller betydligt bättre än en liten bil. en liten skitbil är riktad till dom som bor i stan och har korta sträckor å köra, inte tuffa 30 mil motorväg å 3500 varv/minut varje dag...

Bra skrivet, dock är det 12 tusen på K-rem på Volvon men skit samma, skulle aldrig köpa en liten bil, eller en fransk bil ( vi har en därför står jag bakom dom orden KÖP inte franskt) det är riktiga skit bilar på alla sätt helt jävla felbyggda!

mathias-k
10 maj 2013 · 36 Inlägg

hangman skrev:

Xuri skrev:

panda666 skrev:
beror på hur känslig man är som man vill ha det super bekvämt till jobbet. köp en flygplan istället da:) ännu bekvämare. desto mer bekvämt man vil ha det så desto mer kostar det. därför tror jag alla som pendlar väljer en liten bil som drar ingenting istället för att dra runt en fet kärra i runt 60km fram o tbax som kostar multum i skatt och bensin. sen behöver dom dyrare oljebyten o servicar

Okej då ska jag dra ett snabbt exempel.

Renault clio
Kamrem+aggregatsremsbyte+vattenpump = ca 10000kr.
utföres var 5 år eller 8000mil.

Motsvarande "större bil" volvo v70 t5.
kamremsbyte + aggregatrem = 2800kr.
utföres var 10 år eller 16500mil.

vi leker att du har din clio i 10 år, då har du betalat 17000kr mer i enbart dom bitarna som MÅSTE BYTAS.
ska vi leka med tanken att du tar dom pengarna å tankar din tex volvo för eller köper andra eventuella slitdelar ?
om vi säger att såsen kostar 14kr literns  så har du fått 1200 liter bensin för dom pengarna.
eller typ köpt 10 talet däck av hög kvalite...
samtidigt som du har åkt med bättre komfort....

en billig skitbil (oftast fransk) kostar mer å hålla igång i servicekostnader än en stor bil.
i alla fall renault...  å de känns nog jättekul å lägga ut 30000kr på typ 10 år i slitdelar å sen inte ens få 5kronor för bilen när den säljs...


När folk skriver en stor å trygg bil menar dom nog tex bmw 3/5 serie. volvo v70/s60  å inte typ bmw m5.
en bromskiva till en standardbil är inte billigare till än liten bil än till en tex volvo eller bmw skulle jag säga.
men är de en uddabil så blir de dyrare.   men jag skulle nog säga att en stor bil håller betydligt bättre än en liten bil. en liten skitbil är riktad till dom som bor i stan och har korta sträckor å köra, inte tuffa 30 mil motorväg å 3500 varv/minut varje dag...

Bra skrivet, dock är det 12 tusen på K-rem på Volvon men skit samma, skulle aldrig köpa en liten bil, eller en fransk bil ( vi har en därför står jag bakom dom orden KÖP inte franskt) det är riktiga skit bilar på alla sätt helt jävla felbyggda!

Om dom är så felbyggda! varför får dom bra betyg då?
http://www.renault.se/bilar/personbilar … roncap.jsp

Xuri One Man Clan
10 maj 2013 · 4 287 Inlägg

hangman skrev:

Xuri skrev:

panda666 skrev:
beror på hur känslig man är som man vill ha det super bekvämt till jobbet. köp en flygplan istället da:) ännu bekvämare. desto mer bekvämt man vil ha det så desto mer kostar det. därför tror jag alla som pendlar väljer en liten bil som drar ingenting istället för att dra runt en fet kärra i runt 60km fram o tbax som kostar multum i skatt och bensin. sen behöver dom dyrare oljebyten o servicar

Okej då ska jag dra ett snabbt exempel.

Renault clio
Kamrem+aggregatsremsbyte+vattenpump = ca 10000kr.
utföres var 5 år eller 8000mil.

Motsvarande "större bil" volvo v70 t5.
kamremsbyte + aggregatrem = 2800kr.
utföres var 10 år eller 16500mil.

vi leker att du har din clio i 10 år, då har du betalat 17000kr mer i enbart dom bitarna som MÅSTE BYTAS.
ska vi leka med tanken att du tar dom pengarna å tankar din tex volvo för eller köper andra eventuella slitdelar ?
om vi säger att såsen kostar 14kr literns  så har du fått 1200 liter bensin för dom pengarna.
eller typ köpt 10 talet däck av hög kvalite...
samtidigt som du har åkt med bättre komfort....

en billig skitbil (oftast fransk) kostar mer å hålla igång i servicekostnader än en stor bil.
i alla fall renault...  å de känns nog jättekul å lägga ut 30000kr på typ 10 år i slitdelar å sen inte ens få 5kronor för bilen när den säljs...


När folk skriver en stor å trygg bil menar dom nog tex bmw 3/5 serie. volvo v70/s60  å inte typ bmw m5.
en bromskiva till en standardbil är inte billigare till än liten bil än till en tex volvo eller bmw skulle jag säga.
men är de en uddabil så blir de dyrare.   men jag skulle nog säga att en stor bil håller betydligt bättre än en liten bil. en liten skitbil är riktad till dom som bor i stan och har korta sträckor å köra, inte tuffa 30 mil motorväg å 3500 varv/minut varje dag...

Bra skrivet, dock är det 12 tusen på K-rem på Volvon men skit samma, skulle aldrig köpa en liten bil, eller en fransk bil ( vi har en därför står jag bakom dom orden KÖP inte franskt) det är riktiga skit bilar på alla sätt helt jävla felbyggda!

12 tusen å 8år var de på typ 850/ gamla v70. v70N har 165000 mil eller 10 år. vet inte vart brytgränsen är men har för mig de blev 18500 mils intervall senare.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang