Volvo S80 2.5T -07: Göra den lite gubbiga bilen mer ungdomlig

Då var det dags att börja göra i ordning bilen så man själv vill ha den :) Jag har ägt bilen sedan våren 2012 och till en början var det bara sjukt skönt att bara ha en bil igen. Men sedan slog något slint i huvudet (som vanligt). Klart man ska börja pilla på den :)
  • 108 Följare
  • 262 987 Visningar
  • Projektet avslutat 16 juni 2018
nyller BMW 335D E91
13 juni 2013 · 1 399 Inlägg

Det tar sig big_smile Skulle vilja se en sänkning på den också! big_smile

pulchi
13 juni 2013 · 640 Inlägg

nyller skrev:
Det tar sig big_smile Skulle vilja se en sänkning på den också! big_smile

Det skulle jag också vilja se, men skulle inte vilja köra den efter det big_smile

Vägarna här runtikring är så sjukt dåliga så det är fan inte sant. Är redan jobbigt nog med 18" med 245/40-däck..

Finns ju lite olika vägar att gå också om man ska sänka den. Alternativ 1 är väl det enklaste, köpa delarna som är till Volvos sportchassi. Alternativ 2 är en komplett sats med stötdämpare och fjädrar. Sportchassit sänker ungefär 15-20mm om jag minns rätt. Den kompletta satsen runt 30mm. Vad man än väljer så får man ju punga ut över 10k. Vettefan om det är värt det, kommer inte kunna komma ner till sommarstugan etc längre i så fall..

nyller BMW 335D E91
13 juni 2013 · 1 399 Inlägg

pulchi skrev:

nyller skrev:
Det tar sig big_smile Skulle vilja se en sänkning på den också! big_smile

Det skulle jag också vilja se, men skulle inte vilja köra den efter det big_smile

Vägarna här runtikring är så sjukt dåliga så det är fan inte sant. Är redan jobbigt nog med 18" med 245/40-däck..

Finns ju lite olika vägar att gå också om man ska sänka den. Alternativ 1 är väl det enklaste, köpa delarna som är till Volvos sportchassi. Alternativ 2 är en komplett sats med stötdämpare och fjädrar. Sportchassit sänker ungefär 15-20mm om jag minns rätt. Den kompletta satsen runt 30mm. Vad man än väljer så får man ju punga ut över 10k. Vettefan om det är värt det, kommer inte kunna komma ner till sommarstugan etc längre i så fall..

Det är inga bekymmer, dåliga vägar kommer det alltid finnas wink Man får anpassa hastigheten lite bara ^^ Sen får du bättre väghållning på köpet med också big_smile

pulchi
13 juni 2013 · 640 Inlägg

nyller skrev:
Det är inga bekymmer, dåliga vägar kommer det alltid finnas wink Man får anpassa hastigheten lite bara ^^ Sen får du bättre väghållning på köpet med också big_smile

Får ju redan som det är nu krypköra över varje litet gupp om man inte vill slå i taket wink

Ska man göra något för att få bättre väghållning ska man ju börja kika på värre krängningshämmare och sånt också, sticker fan iväg i pengar. Är redan osams med både plånboken och semesterkassan big_smile

nyller BMW 335D E91
13 juni 2013 · 1 399 Inlägg

pulchi skrev:

nyller skrev:
Det är inga bekymmer, dåliga vägar kommer det alltid finnas wink Man får anpassa hastigheten lite bara ^^ Sen får du bättre väghållning på köpet med också big_smile

Får ju redan som det är nu krypköra över varje litet gupp om man inte vill slå i taket wink

Ska man göra något för att få bättre väghållning ska man ju börja kika på värre krängningshämmare och sånt också, sticker fan iväg i pengar. Är redan osams med både plånboken och semesterkassan big_smile

Ja du är inte ensam med att vara osams med plånkan wink men se för fan till å ha pengar så du kan följa med till örebro wink

pulchi
13 juni 2013 · 640 Inlägg

nyller skrev:

pulchi skrev:

nyller skrev:
Det är inga bekymmer, dåliga vägar kommer det alltid finnas wink Man får anpassa hastigheten lite bara ^^ Sen får du bättre väghållning på köpet med också big_smile

Får ju redan som det är nu krypköra över varje litet gupp om man inte vill slå i taket wink

Ska man göra något för att få bättre väghållning ska man ju börja kika på värre krängningshämmare och sånt också, sticker fan iväg i pengar. Är redan osams med både plånboken och semesterkassan big_smile

Ja du är inte ensam med att vara osams med plånkan wink men se för fan till å ha pengar så du kan följa med till örebro wink

Att åka ner till Örebro är ju inga pengar wink Sånt behöver man ju inte ens reflektera över big_smile

pulchi
15 juni 2013 · 640 Inlägg

Kromet jag fick på tidigare i veckan hade sett bättre dagar. Stod i tvätthallen tidigare idag och det spelade ingen roll hur mycket jag gnuggade med tvättsvampen, det blev inte bättre. Har tidigare funderat över autosol, men har hört att det kan repa. Så googlade runt lite och såg att 50% av inläggen anser att autosol är guds gåva till krom medans övriga anser att det är rent skräp. Äh, det kan ju inte bli sämre, så fick lov att prova.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164940/164940-92dff9aa77e42f461e5fee4f61ca39ca.jpg
Såhär såg kromet ut på nära håll

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164940/164940-02b35cba67d097b7c4fecc045d849120.jpg
Såhär blev det efter lite autosol

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164940/164940-90ec1fc32a81fbd6df1a59c5526a9d99.jpg
Självklart fick bilen sig en snabbvaxning också smile

nyller BMW 335D E91
15 juni 2013 · 1 399 Inlägg

Bra puts! wink Måste göra något åt min jag också ^^ Drar eventuellt ut på det tills dagen innan träffarna wink

pulchi
15 juni 2013 · 640 Inlägg

nyller skrev:
Bra puts! wink Måste göra något åt min jag också ^^ Drar eventuellt ut på det tills dagen innan träffarna wink

Hehe, tack smile

Ända sen jag köpte Meguiars Ultimate Quik Wax så har jag bara vaxat bilen med det, blir helt sjukt bra resultat smile Produkten är egentligen gjord för att underhålla mellan vaxningar, men med resultatet man får på en ren bil är det svårt att motivera en riktig vaxning. Tar ungefär 15 minuter att göra hela bilen, så är ju inte så farligt smile

nyller BMW 335D E91
15 juni 2013 · 1 399 Inlägg

pulchi skrev:

nyller skrev:
Bra puts! wink Måste göra något åt min jag också ^^ Drar eventuellt ut på det tills dagen innan träffarna wink

Hehe, tack smile

Ända sen jag köpte Meguiars Ultimate Quik Wax så har jag bara vaxat bilen med det, blir helt sjukt bra resultat smile Produkten är egentligen gjord för att underhålla mellan vaxningar, men med resultatet man får på en ren bil är det svårt att motivera en riktig vaxning. Tar ungefär 15 minuter att göra hela bilen, så är ju inte så farligt smile

Har två underbara produkter som kommer ge en enorm glans och rent blir det dessutom wink Det tråkiga är att tvätta bilen ju, sen när man får sätta igång å putsa då kan man hålla på i flera timmar big_smile

pulchi
15 juni 2013 · 640 Inlägg

nyller skrev:

pulchi skrev:

nyller skrev:
Bra puts! wink Måste göra något åt min jag också ^^ Drar eventuellt ut på det tills dagen innan träffarna wink

Hehe, tack smile

Ända sen jag köpte Meguiars Ultimate Quik Wax så har jag bara vaxat bilen med det, blir helt sjukt bra resultat smile Produkten är egentligen gjord för att underhålla mellan vaxningar, men med resultatet man får på en ren bil är det svårt att motivera en riktig vaxning. Tar ungefär 15 minuter att göra hela bilen, så är ju inte så farligt smile

Har två underbara produkter som kommer ge en enorm glans och rent blir det dessutom wink Det tråkiga är att tvätta bilen ju, sen när man får sätta igång å putsa då kan man hålla på i flera timmar big_smile

Beror ju på hur grundligt det ska göras big_smile Jag tvättar, torkar och vaxar min bil på ungefär två timmar. Men då är man inte direkt noggrann med fälgarna, man tvättar inte på ytor som inte syns osv smile

nyller BMW 335D E91
15 juni 2013 · 1 399 Inlägg

pulchi skrev:

nyller skrev:

pulchi skrev:

Hehe, tack smile

Ända sen jag köpte Meguiars Ultimate Quik Wax så har jag bara vaxat bilen med det, blir helt sjukt bra resultat smile Produkten är egentligen gjord för att underhålla mellan vaxningar, men med resultatet man får på en ren bil är det svårt att motivera en riktig vaxning. Tar ungefär 15 minuter att göra hela bilen, så är ju inte så farligt smile

Har två underbara produkter som kommer ge en enorm glans och rent blir det dessutom wink Det tråkiga är att tvätta bilen ju, sen när man får sätta igång å putsa då kan man hålla på i flera timmar big_smile

Beror ju på hur grundligt det ska göras big_smile Jag tvättar, torkar och vaxar min bil på ungefär två timmar. Men då är man inte direkt noggrann med fälgarna, man tvättar inte på ytor som inte syns osv smile

Det tar ungefär lika lång tid för mig big_smile Blir mer noggrann tvätt än vanligt framöver smile Kanske man kan skrapa fram ett pris smile

pulchi
15 juni 2013 · 640 Inlägg

nyller skrev:
Det tar ungefär lika lång tid för mig big_smile Blir mer noggrann tvätt än vanligt framöver smile Kanske man kan skrapa fram ett pris smile

Allt kan hända wink Inget jag förväntar mig på min bruksbil iaf big_smile

Senast redigerat av pulchi (15 juni 2013)

nyller BMW 335D E91
15 juni 2013 · 1 399 Inlägg

pulchi skrev:

nyller skrev:
Det tar ungefär lika lång tid för mig big_smile Blir mer noggrann tvätt än vanligt framöver smile Kanske man kan skrapa fram ett pris smile

Allt kan hända wink Inget jag förväntar mig på min bruksbil iaf big_smile

Nej jag förväntar mig inte nå heller, lever snarare på hoppet wink

pulchi
15 juni 2013 · 640 Inlägg

nyller skrev:

pulchi skrev:

nyller skrev:
Det tar ungefär lika lång tid för mig big_smile Blir mer noggrann tvätt än vanligt framöver smile Kanske man kan skrapa fram ett pris smile

Allt kan hända wink Inget jag förväntar mig på min bruksbil iaf big_smile

Nej jag förväntar mig inte nå heller, lever snarare på hoppet wink

Det kan man leva länge på wink

nyller BMW 335D E91
15 juni 2013 · 1 399 Inlägg

pulchi skrev:

nyller skrev:

pulchi skrev:

Allt kan hända wink Inget jag förväntar mig på min bruksbil iaf big_smile

Nej jag förväntar mig inte nå heller, lever snarare på hoppet wink

Det kan man leva länge på wink

Det är väl det som driver en till att hålla på wink

pulchi
2 juli 2013 · 640 Inlägg

Idag blev det "äntligen" att ta bort emblemen på bakluckan. Började med att skära av emblemen med fiskelina.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164940/164940-8ec793d540b0cd451e7ed719476b118d.jpg

Efter det så var det fram med hårfön och gnugga bort resterna av tejpen/limmet.

Det sista togs bort med T-röd smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164940/164940-b7b295e4eda8bc382f3d20c19b452a34.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164940/164940-9679dc9150a1dedc976846d8ed37aa78.jpg

Här satt tidigare S80-emblemet.

Efter en polering av bakluckan blev resultatet såhär:
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164940/164940-b56a14f3295b4dd4659286adf456cb52.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164940/164940-69abbf090e545673f69415fae65eee3b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164940/164940-d42395dca9f93827ea3efbc8a07585d1.jpg
Hejdå emblemen!

Digital_Kicker
2 juli 2013 · 3 721 Inlägg

Mycket snyggare utan emblem!

spokenratt
3 juli 2013 · 3 860 Inlägg

Digital_Kicker skrev:
Mycket snyggare utan emblem!

Håller med!! Mina åker av nästa säsong innan vaxning/polering!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
pulchi
3 juli 2013 · 640 Inlägg

Det blev faktiskt över förväntan smile Har lekt lite i Photoshop och tagit bort emblemen, men det var ingenting mot hur det blev i verkligheten.

För någon vecka sen beställde jag hem lite mer Meguiars-grejer också. Efter att Posten krånglat lite så kunde jag hämta ut dom i eftermiddags.
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164940/164940-8e4bd9d39c87293ea753759ae2e14bc7.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang