Volvo S80 2.5T -07: Göra den lite gubbiga bilen mer ungdomlig

Då var det dags att börja göra i ordning bilen så man själv vill ha den :) Jag har ägt bilen sedan våren 2012 och till en början var det bara sjukt skönt att bara ha en bil igen. Men sedan slog något slint i huvudet (som vanligt). Klart man ska börja pilla på den :)
  • 108 Följare
  • 263 804 Visningar
  • Projektet avslutat 16 juni 2018
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
6 december 2013 · 2 571 Inlägg

Nä det är klart, jag kör (förhoppningsvis sista året) med 15" på vintern så gropar är inget bekymmer men better safe than sorry. Den smällen som uppstod när jag för sent upptäckte en grop med mina 19" tidigare i somras vill jag INTE uppleva igen.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
pulchi
7 december 2013 · 640 Inlägg

hyrbil skrev:
Nä det är klart, jag kör (förhoppningsvis sista året) med 15" på vintern så gropar är inget bekymmer men better safe than sorry. Den smällen som uppstod när jag för sent upptäckte en grop med mina 19" tidigare i somras vill jag INTE uppleva igen.

Nej, det smäller duktigt sad

aaahvesst
10 februari 2014 · 5 Inlägg

var köpte du din "vinge"? har också en S80 2.5T svart. letar efter något åt det håller där bak smile

TimDogMannen
10 februari 2014 · 35 Inlägg

Vinge finns att köpa hos volvohandlaren, annars finns det en uppsjö av liknande på ebay wink

“Everything is hard before it is easy”
pulchi
10 februari 2014 · 640 Inlägg

aaahvesst skrev:
var köpte du din "vinge"? har också en S80 2.5T svart. letar efter något åt det håller där bak smile

Jag köpte min färdiglackad från Ebay. För dom få hundralappar det kostade så var jag bara lov att prova. Hade dessutom sett en del användare på ett annat forum som beställt samma sak, och den såg helt okej ut. Nu hittar jag inte den specifika säljare jag köpte från, men det var typ en sån här:
http://www.ebay.com/itm/Unpainted-Boot- … 1235115222
Jag köpte dock min färdiglackad. Säga vad man vill om det, men efter något lager vax så såg lacken ut som resterande delen av bilen. Kostade typ ~50 kronor extra att få den färdiglackad. Polerade förvisso igenom lacken på läppen i somras, den var helt sjukt tunn. Men för den prislappen så kan jag stå ut med det smile

Som TimDogMannen skriver så finns dom också hos valfri Volvo-återförsäljare. Men som vanligt när det gäller originaltillbehör så kommer dom med en rätt så saftig prislapp smile Utseendet skiljer sig även en del. Dom som säljs på Ebay står upp lite högre än original. Vill också ha det till att läpparna från Ebay kan monteras längre bak än original, men jag kan ha fel.

aaahvesst
10 februari 2014 · 5 Inlägg

okey. lacking är inget problem, har kontakter där! tack för hjälpen båda två!

pulchi
11 februari 2014 · 640 Inlägg

Idag kom det ett roligt paket att hämta ut smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164940/164940-a416e01523cba37f692622bca35b4f3b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164940/164940-d72884808ec5f37153fc815fbfdc5c0c.jpg

En uppsättning stötdämpare, Koni FSD. Nu ska jag jaga tag i ett par fjädrar bara innan det blir montering någon gång närmare våren smile

hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
11 februari 2014 · 2 571 Inlägg

Där blev jag genast avundsjuk. big_smile

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
TimDogMannen
11 februari 2014 · 35 Inlägg

gött!

“Everything is hard before it is easy”
spokenratt
12 februari 2014 · 3 860 Inlägg

Fii fan... Härliga grejer! Några spec fjädrar du kikat på?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
pulchi
12 februari 2014 · 640 Inlägg

hyrbil skrev:
Där blev jag genast avundsjuk. big_smile

Bara att handla wink

spokenratt skrev:
Fii fan... Härliga grejer! Några spec fjädrar du kikat på?

Är väl mer eller mindre 100% inställd på H&R, ger en sänkning med 40mm runtom. Om du inte har några andra bra förslag? smile

hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
12 februari 2014 · 2 571 Inlägg

pulchi: Jag som inte ens har råd att fixa mitt förbannade jävla dubbla utblås-system....... big_smile Det får bli coils på nästa bil!

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
pulchi
12 februari 2014 · 640 Inlägg

hyrbil skrev:
pulchi: Jag som inte ens har råd att fixa mitt förbannade jävla dubbla utblås-system....... big_smile Det får bli coils på nästa bil!

Hehe, man får prioritera smile Från början hade jag bara tänkt att köpa nya fjädrar. Men sen såg jag att Bilmodecenter hade sänkt dom här stötdämparna från nästan 9000kr till 3990kr, så då kunde jag inte låta bli big_smile

hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
12 februari 2014 · 2 571 Inlägg

Visst är det så! För många dyra hobbys med för liten inkomst helt enkelt. wink
Oj det var ju ett bra pris, men utan fjädrar helt och hållet? Inte heller ställbara va?

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
pulchi
12 februari 2014 · 640 Inlägg

Absolut, den dag man tycker att lönen räcker till allt man vill köpa, då vettetusan vad man tjänar smile

Det där var helt utan fjädrar. De är inte ställbara heller. Tanken är ju att man ska kunna köra dom här dämparna med originalfjädrar, men jag vill ha ner bilen lite smile

hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
12 februari 2014 · 2 571 Inlägg

Precis. big_smile

Ah, då är jag med. Gör säkert inget att byta ut dämparna heller, jag kör mina originaldämpare med Eibach-fjädrar och är väldigt nyfiken på hurpass stor skillnaden skulle vara med nya dämpare kontra de jag har idag som är 6 år gamla och 10500 mil körda.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
pulchi
12 februari 2014 · 640 Inlägg

Dina är ju knappt inkörda jämfört med mina wink Min mätare står på över 25k mil just nu och ingen dämpare är mig veterligen bytt. Dock så är dom fortfarande i fullgott skick, men kände att jag gärna byter innan dom börjar bli kassa.

TimDogMannen
13 februari 2014 · 35 Inlägg

Lite offtopic, men är du nöjd med eibach fjädrarna? Funderar på sådana till min S80 då de bara sänker 30 mm wink alla kan ju inte köra med H&R

hyrbil skrev:
Precis. big_smile

Ah, då är jag med. Gör säkert inget att byta ut dämparna heller, jag kör mina originaldämpare med Eibach-fjädrar och är väldigt nyfiken på hurpass stor skillnaden skulle vara med nya dämpare kontra de jag har idag som är 6 år gamla och 10500 mil körda.

“Everything is hard before it is easy”
pulchi
13 februari 2014 · 640 Inlägg

Och bara för det så är jag inte alls lika säker på H&R längre wink Kollade på Eibachs sida förut, dom listar ju inga pro springs för S80? Men det finns ju på Ebay för mer eller mindre samma pengar som H&R. Koni rekommenderar ju Eibach, svårt det här..

hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
13 februari 2014 · 2 571 Inlägg

Jag kontaktade säljaren jag köpte mina fjädrar av, nån tysk snubbe. Vet inte vad han hade för position men han löste en order åt mig vid sidan av eBay. Men han listade bara 30mm-fjädrar medan jag visste att det fanns 25mm så han ordnade en beställning på egen hand från tillverkaren.
Så, det är ju ett alternativ förstås.

Hur kommer det sig att Koni rekommenderar Eibach före H&R? Tror spontant inte att det bör vara någon väsentlig skillnad och båda märkena är ju mer eller mindre ledande när det kommer till fjädrar för Volvo.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang