Hej är en grabb på 23 år och har fått mitt bilintresse utav min far peter willblad, då han äger willblad&engstroms bilservice i nacka så får jag hålla på i hans verkstad och skruva samt lära mig en del utav han. Nog om det nu 
Bilen är en nissan skyline R33 GTR V-Spec som jag köpte för 3-4 år sedan och är första ägaren på bilen. Då bilen var helt org förutom lite styling och dylkt så var det ett bra utgångs objekt för att trimma och pula med.
En liten spec på vad som ligger på hyllan samt på bilen
********Info motor******
Kompressor från http://www.jmtech.se/
Gerredy oil pump
N1 vatten pump
Cometic 1.7 mm stål packning
oil ristriktor
ARP bult i toppen
Shimsad mirafräst samt portad topp även andra vinklar på ventiler för bättre flöde med org kammar
Upp portat org insug
ställbara kamdrev
Hemma gjort grenrör
Mahle cotade kolvar
special gjorda Verdi stakar
Borr 86.5
toppdeckat block
Nismo 2 skivig koppling
Ikeya Formula Sequential Shifter för att slippa H mönstret (
)
Hel balanserad motor
Alt vägt och kontrollerade samt kolvrings spel
ACL ram och vev lager
Om byggde olje tråg med annan skvalp plåt
1680cc Bosch spridare på E85 samt apexi fuelrail
Splitfire tändspolar
Dubbla 044 style pumpar för E85
40L fuel cell och ett helt nytt soppa system med AN kopplingar och alu rör
HKS BTR
Styrsystem: FC commander kommer bytas mot maxtuning
Kommer bli 3.5" hemma gjort avgassystem
Nismo N1 vents
Nismo oljelock
*****Inredning******
ATTESA E-TS 4-hjulsdrift
Cusco bur
Andra skålade stolar
nismo ratt
Takata 4 punkts bälten
Nismo 320 Kmh mätarhus
Nismo mätare i mitten
Nismo kolfiber handbroms handtag-Nismo Täcklock på vingen kolfiber
MOMO ratt med kolfiber inlägg (Bytes mot ngn mocca ratt) hittade en ny ratt nu kommer bild
Clarion max 760 HD *på japanska* (jo det suger att hitta rätt när man ska ställa in ljudet)
*****UTSIDAN******
Red stuff belägg fram/bak
Stag för att ta bort Hicasen
Xcross racing fälgar 17"
Nismo 400R Front med original läpp
Nismo Rear spats
Nismo läpp på huven
Nismo vita blinkers
![https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103844/103844-69523d41e4bea255b6990d655d3b3e22.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103844/103844-a6de3c1c416725c6d7131d38440b0cf7.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103844/103844-905af0bb61b8fb8290bf1b26a6121185.jpg]()
Så då var motor ur och ska bara hängas upp i stativ för rivning !
![https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103844/103844-f5ac7e17c8d8ca40c08162211075fc12.jpg]()
Så topp av
![https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103844/103844-df37e423c9449f2babeaffae085aa0be.jpg]()
Renränsad och ska skickas iväg till Värmdö för att borras till 86.5 och toppdecka blocket
![https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103844/103844-7a31949f03cec5d1d0d46db1425e7de2.jpg]()
Mina mahle kolvarna som ska ner
![https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103844/103844-faa945b02e09e7f4db063dda3a80592e.jpg]()
Org mot mahle
![https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103844/103844-e7a6f4a63c2a9ca36cd59dd5182d8004.jpg]()
ACL ram och vev lager
![https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103844/103844-bd6068fc7126e7f04ee35c965b27684c.jpg]()
ARP bult
![https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103844/103844-73171fbd5a494b1558aa01ad5330cd15.jpg]()
Riktigt trevligt med hylla för förvaring samt lätt att hålla reda på alt när det ska ihopp igen
![https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103844/103844-6b41b8641f618641b399b5a97efdced4.jpg]()
Där kom det ny borrade blocket
![https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103844/103844-e9ad8a0bdf7dbcb56f9bea16a5241c83.jpg]()
Veven koppling och lite skickade med för att hel balansera motor till 0
![https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103844/103844-e941e059f5ee186dd31c8e91f77316ce.jpg]()
Fick även hem toppen det värmdö gjorde på den var ändra vinklarna på ventiler shimsade om samt portade upp den en del
(kommer köra org kammar 226 insug 226 avgas)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103844/103844-cdb1116b6d1ad617242db5aacb0921c2.jpg]()
Ligger och väntar på att få slängas i (verdi stakarna har ej kommit vid denna bild)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103844/103844-b1e26ddeed6785d4a5021dbdf8db4b82.jpg]()
Farsan sätter dit ringar och låsringar för kolvbultarna
![https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103844/103844-775f69b0de6c36183443ae02ce090e6e.jpg]()
Vev dit monterad
![https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103844/103844-ba39c9c071628396919bd9529e51e1e8.jpg]()
Ny högflödes pump 33 % flöde
![https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103844/103844-0f65defb8cbef06463217dc0a3f6e4e2.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103844/103844-9b4faa29858fa2ffeda0987f60858804.jpg]()
Kolvar och stakar i monterade men hände en liten sak när jag drog runt motorn, kände att det tog STOP va fan nu då tänkte jag tog en titt under och upp täckte att sprutarna för kolv kylningen tog i dom nya kolvarna, suck hur fan kan mahle göra en sådan här tabbe man skäms lite men men
![https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103844/103844-bbb5becdae8c310c7bdade5ea5d191aa.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103844/103844-ac1b3fdfa1154944e8eff9919fb70ce6.jpg]()
Inget som inte går att lösa
![https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103844/103844-47a8478a41c2e5fd0a62fd4cf159eca1.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103844/103844-d16c13a3e1040bdfd811f6da923a288b.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103844/103844-8cf565e38c3ea097f54aa85f4702829e.jpg]()
satt dit dom med en annan lutning då jag kunde vrida dom runt 20 grader nu och låsa fast med loctite
![https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103844/103844-6df75fef5578e21ce6e8a378777549df.jpg]()
Tog även en extra titt med kameran för vara säker på att det inte nuddar
![https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103844/103844-f8220752ae19f9d76f3789a087c86ddb.jpg]()
Nu var det dags för det nya tråget att få komma hem
![https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103844/103844-9426373e821bc3978153aea980292e7e.jpg]()
Lite vårstädning i tråget
![https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103844/103844-23b9c80522767475d7e8dbc49e9562e1.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103844/103844-2607c3e1bc07ebb394af5331bcecb75b.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103844/103844-0bdb97feefacfad4e8d6c968ec9b464b.jpg]()
ARP bulten monterade samt topp packningen på plats
![https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103844/103844-19e72ad215f598354474a8faee81cd4d.jpg]()
Börjar se bra ut
![https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103844/103844-6a316c93eee6dd7cdfb409cac5ac6288.jpg]()
Något alla biltema fans borde införskaffa sig kan se grader Nm LB samt har den en funktion så att den piper när du kommer till rätt mått/grader riktigt trevligt verktyg
![https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103844/103844-ec22b1bdc6f0b98870cd36e90b67f3ab.jpg]()
Var det dags att rugga upp insuget
![https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103844/103844-e406416d4d7bb36a9cfc4f73d3911e0a.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103844/103844-31e26df9c020214c7352b3582d78ab87.jpg]()
Lite färg skadar ju inte
![https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103844/103844-4c993ed38aa863c6a83590fe7563cbc6.jpg]()
Lådan såg lite tråkig ut så fick sig en omgång hammarlack den me
![https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103844/103844-44f74aea3277215beb3c1f2881bacc3f.jpg]()
Så lite motorfästen vatten pump termohus samt början på insuget monterat
![https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103844/103844-23aaa6caf89bcf4a0ff6950b5bc90e57.jpg]()
så då var hela insuget på plats samt fuelrailen men väntar fortfarande på 1680 bosch spridarna
![https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103844/103844-42a9ec0e291dde72dd5de774fa7de0a1.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103844/103844-376f35261578faf763e11b35b9d7bd00.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103844/103844-5632a425ffae56f5c2ab84003fb9b790.jpg]()
Medans man väntar på delar kan man lika gärna börja med stolarna och buren som ska in
![https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103844/103844-6b0db0e5a402bd9072e67a8d17b8cea7.jpg]()
Dålig bild på buren men fick hjälp av en polare att få in skruvburen tog en stund men gick till slut med lite hjälp
![https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103844/103844-3eef0ff26abfd55d11ed1ac8fe21696d.jpg]()
Tog även hans hjälp med att börja montera fast tank pumpar och lite av AN kopplingarna som har kommit
![https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103844/103844-10bf8fa91f5bb743be5563700b9a4e7c.jpg]()
Efter
![https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103844/103844-3d5bd2d2a64a5a9f2cb0eaaf13e19430.jpg]()
OBS lite off topic men fick även för oss att bygga en kart då jag och http://www.garaget.org/BKRacing samt http://www.garaget.org/Rodnica hade en honda cb650 ståendes. O johan satt hemma och titta blocket och hitta en gocart så varför inte skönt med lite omväxling
![https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103844/103844-017a9df341a8febfb77e12b762234fec.jpg]()
var på jobbet och portade upp ORG grenrören för bättre flöde var en jäkla massa man kunde få bort
![https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103844/103844-dfffeaf06317fafc039ad3dcb434a930.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103844/103844-1629886a7a038a859af0a22383dcf582.jpg]()
de var alt jag hade för tillfället men kommer mer bilder och upp dates senare i veckan
Tack för mig och tack för ni orkade läsa igenom alt ha de

Bilen är en nissan skyline R33 GTR V-Spec som jag köpte för 3-4 år sedan och är första ägaren på bilen. Då bilen var helt org förutom lite styling och dylkt så var det ett bra utgångs objekt för att trimma och pula med.
En liten spec på vad som ligger på hyllan samt på bilen
********Info motor******
Kompressor från http://www.jmtech.se/
Gerredy oil pump
N1 vatten pump
Cometic 1.7 mm stål packning
oil ristriktor
ARP bult i toppen
Shimsad mirafräst samt portad topp även andra vinklar på ventiler för bättre flöde med org kammar
Upp portat org insug
ställbara kamdrev
Hemma gjort grenrör
Mahle cotade kolvar
special gjorda Verdi stakar
Borr 86.5
toppdeckat block
Nismo 2 skivig koppling
Ikeya Formula Sequential Shifter för att slippa H mönstret (

Hel balanserad motor
Alt vägt och kontrollerade samt kolvrings spel
ACL ram och vev lager
Om byggde olje tråg med annan skvalp plåt
1680cc Bosch spridare på E85 samt apexi fuelrail
Splitfire tändspolar
Dubbla 044 style pumpar för E85
40L fuel cell och ett helt nytt soppa system med AN kopplingar och alu rör
HKS BTR
Styrsystem: FC commander kommer bytas mot maxtuning
Kommer bli 3.5" hemma gjort avgassystem
Nismo N1 vents
Nismo oljelock
*****Inredning******
ATTESA E-TS 4-hjulsdrift
Cusco bur
Andra skålade stolar
nismo ratt
Takata 4 punkts bälten
Nismo 320 Kmh mätarhus
Nismo mätare i mitten
Nismo kolfiber handbroms handtag-Nismo Täcklock på vingen kolfiber
MOMO ratt med kolfiber inlägg (Bytes mot ngn mocca ratt) hittade en ny ratt nu kommer bild

Clarion max 760 HD *på japanska* (jo det suger att hitta rätt när man ska ställa in ljudet)
*****UTSIDAN******
Red stuff belägg fram/bak
Stag för att ta bort Hicasen
Xcross racing fälgar 17"
Nismo 400R Front med original läpp
Nismo Rear spats
Nismo läpp på huven
Nismo vita blinkers



Så då var motor ur och ska bara hängas upp i stativ för rivning !

Så topp av


Renränsad och ska skickas iväg till Värmdö för att borras till 86.5 och toppdecka blocket

Mina mahle kolvarna som ska ner

Org mot mahle

ACL ram och vev lager

ARP bult

Riktigt trevligt med hylla för förvaring samt lätt att hålla reda på alt när det ska ihopp igen


Där kom det ny borrade blocket


Veven koppling och lite skickade med för att hel balansera motor till 0

Fick även hem toppen det värmdö gjorde på den var ändra vinklarna på ventiler shimsade om samt portade upp den en del


Ligger och väntar på att få slängas i (verdi stakarna har ej kommit vid denna bild)

Farsan sätter dit ringar och låsringar för kolvbultarna

Vev dit monterad

Ny högflödes pump 33 % flöde


Kolvar och stakar i monterade men hände en liten sak när jag drog runt motorn, kände att det tog STOP va fan nu då tänkte jag tog en titt under och upp täckte att sprutarna för kolv kylningen tog i dom nya kolvarna, suck hur fan kan mahle göra en sådan här tabbe man skäms lite men men



Inget som inte går att lösa



satt dit dom med en annan lutning då jag kunde vrida dom runt 20 grader nu och låsa fast med loctite

Tog även en extra titt med kameran för vara säker på att det inte nuddar

Nu var det dags för det nya tråget att få komma hem


Lite vårstädning i tråget



ARP bulten monterade samt topp packningen på plats

Börjar se bra ut


Något alla biltema fans borde införskaffa sig kan se grader Nm LB samt har den en funktion så att den piper när du kommer till rätt mått/grader riktigt trevligt verktyg


Var det dags att rugga upp insuget


Lite färg skadar ju inte

Lådan såg lite tråkig ut så fick sig en omgång hammarlack den me

Så lite motorfästen vatten pump termohus samt början på insuget monterat

så då var hela insuget på plats samt fuelrailen men väntar fortfarande på 1680 bosch spridarna



Medans man väntar på delar kan man lika gärna börja med stolarna och buren som ska in

Dålig bild på buren men fick hjälp av en polare att få in skruvburen tog en stund men gick till slut med lite hjälp

Tog även hans hjälp med att börja montera fast tank pumpar och lite av AN kopplingarna som har kommit

Efter

OBS lite off topic men fick även för oss att bygga en kart då jag och http://www.garaget.org/BKRacing samt http://www.garaget.org/Rodnica hade en honda cb650 ståendes. O johan satt hemma och titta blocket och hitta en gocart så varför inte skönt med lite omväxling


var på jobbet och portade upp ORG grenrören för bättre flöde var en jäkla massa man kunde få bort


de var alt jag hade för tillfället men kommer mer bilder och upp dates senare i veckan

Tack för mig och tack för ni orkade läsa igenom alt ha de

Senast redigerat av XL-Dempa (12 mars 2014)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla !!!
its only illegal if you get caught!
its only illegal if you get caught!
0
0
0
0