2481
Sök

Polera en svart bil

Bike
4 juli 2013
Rubank skrev:
den undre bilden, är det ett bevis på oförmågan att hantera orangepeel pga för klen maskin eller är det bara okunskap ifrån den som gjort jobbet?

Vill du förklara hur den nedre bilden är bevis på oförmågan att hantera orangpeel
lacken ser ju bra ut om jag inte missar något typiskt

Entreprenör
1 286 Inlägg
4 juli 2013
Rubank skrev:
den undre bilden, är det ett bevis på oförmågan att hantera orangepeel pga för klen maskin eller är det bara okunskap ifrån den som gjort jobbet?

Lool du är bara för mycket. Gå o dra något gammalt över dig bittra människa.

Bike skrev:
Vill du förklara hur den nedre bilden är bevis på oförmågan att hantera orangpeel

Våran kära bitterfi**a Rubank är bara ledsen i ögat. Han har ännu inte förstått varför biltillverkare lackerar bilar med viss "apelsinskal"yta utan menar på att vi borde ha polerat bort denne helt vid rekonden av kundens bil.

// Niklas Johansson

Entreprenör
1 286 Inlägg
4 juli 2013
Bike skrev:
ex köper man en biltema/jula dubbeltrissad har dom sällan orken att ta bort tvättrepor
men dom döljer det fint.

Tvättrepor försvinner ganska lätt med en "mussepigg" maskin med rätt hättor och rätt medel. Grövre repor kräver desto mer jobb dessvärre. Men resultatet man kan få med en dubbeltrissig osc maskin duger ypperligt för dom allra flesta.

// Niklas Johansson

71 Inlägg
4 juli 2013
Bike skrev:
Rubank skrev:

javisst, kika på lyktstolpen så ser du att den inte är rak, i en normal spegelbild som man får när man inte har orangepeel - apelsinlack. kika på första bilen längst till vänster så ser du hur ojämn konturerna är. Det beror som sagt på att man inte gör underarbetet tillräckligt bra. ett hafsjobb där ytan blir blank men lacken är i samma dåliga skick. tyvärr är det så att allt fler bilar ser ut sådär redan från fabrik och det krävs någon med kunskap och kompetens för att göra något åt det. seriösa detailers sätter en ära i att ta bra bilder med extrem upplösning så att man ser att såna här saker är åtgärdade. skulle man försöka sig på att göra paint correction med en maskin från co skulle man få hålla på i en vecka om man inte vill använda ett medel som skär sönder lagren totalt. det är därför man mäter tjockleken på materialet man jobbar med så man vet vad man har tillgodo och om det ens är möjligt.

Jag är varken bitter eller en ***, men tycker standarden på nivån kunde höjas några snäpp. Jag förstår att ni inte tar så mycket betalt för de där jobben och att ni inte klarar av att göra ett sånt jobb för en sån slant, men ni får helt enkelt räkna med att när man publicerar bilder på ett jobb som man tycker är ett exempel på hur bra något är, i verkligheten visar hur dåligt det är gjort så kommer det komma konstruktiv kritik.

Bike
4 juli 2013
Ja nu när du säger det så ser man att det är lite apelsinlack
Men dom flesta recond firmorna polerar bara normalt.
För att få perfekt yta måste det nästan till våtslipning

Men får väl säga då att för hemma putsaren får en biltema/jula dubbeltrissa duga gott
dom är säkra och gör ett dugligt jobb, Men kan som sagt aldrig mätas med en roterande då man pratar djupet i lacken

Avstängd
10 388 Inlägg
4 juli 2013
Har inte hela tråden ballat ur lite? Menar, vem f*n som "vanlig" människa mäter lacktjocklek osv?

Tråden handlar ju trots allt om tips o råd för att polera en svart bil. Argument som "då får man lära sig" ja, fine, men om det är första gången man ska göra något seriöst så kanske man inte vill ha tips i stil med "ja, jag har ju gjort det här i 15 år, jag skulle aaaaaaaaaaaaldrig"...nej, allt är lätt när man kan det.

(Nej, alla kommer inte med "värdelösa" tips för en nybörjare, eller ens glad amatör, men fih...)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Entreprenör
1 286 Inlägg
4 juli 2013
Rubank skrev:
Bike skrev:
Rubank skrev:

javisst, kika på lyktstolpen så ser du att den inte är rak, i en normal spegelbild som man får när man inte har orangepeel - apelsinlack. kika på första bilen längst till vänster så ser du hur ojämn konturerna är. Det beror som sagt på att man inte gör underarbetet tillräckligt bra. ett hafsjobb där ytan blir blank men lacken är i samma dåliga skick. tyvärr är det så att allt fler bilar ser ut sådär redan från fabrik och det krävs någon med kunskap och kompetens för att göra något åt det. seriösa detailers sätter en ära i att ta bra bilder med extrem upplösning så att man ser att såna här saker är åtgärdade. skulle man försöka sig på att göra paint correction med en maskin från co skulle man få hålla på i en vecka om man inte vill använda ett medel som skär sönder lagren totalt. det är därför man mäter tjockleken på materialet man jobbar med så man vet vad man har tillgodo och om det ens är möjligt.

Jag är varken bitter eller en fi**a, men tycker standarden på nivån kunde höjas några snäpp. Jag förstår att ni inte tar så mycket betalt för de där jobben och att ni inte klarar av att göra ett sånt jobb för en sån slant, men ni får helt enkelt räkna med att när man publicerar bilder på ett jobb som man tycker är ett exempel på hur bra något är, i verkligheten visar hur dåligt det är gjort så kommer det komma konstruktiv kritik.

"ni inte klarar av att göra ett sånt jobb för en sån slant" - Jasså vad hur mycket betalt får vi då menar du? 1500 eller 8000 ? Du har ju ingen större aning om detta.

" ett hafsjobb där ytan blir blank men lacken är i samma dåliga skick." Jasså? Haha ja jävlar du är ett riktigt internettroll.

Det JAG anser att man betalar för när man lämnar in sin firmabil på polering och lackförsegling, är delvis att man får lacken polerad för att bli av med alla tvättrepor och dom allra flesta större repor och att man dessutom får en riktigt trevlig lyster i lacken. Och där har vi lyckats till 100% med målsättningen.

OM man ska lägga ner den extratid det krävs på VARJE bil som det krävs för att få lacken SLÄT och verkligen SPEGELblank ja då krävs det MASSOR mer tid och dessutom kostar det MYCKET mer pengar för kunden. Har vi haft några missnöjda kunder? Nej det har vi inte. Har vi många återkommande kunder? Ja det har vi.

Om du dessutom polerar ner en vågig lack så den blir riktigt slät så har du ju polerat ganska mycket av lacken. Det man då bjuds på som bilägare att lacken upplevs som repkänsligare då ALLA skavanker syns tydligare. Plus att man inte återkommande kan lämna sin bil på polering varje år, eller i värsta fall vartannat.

Skulle vara kul att veta om du herr besserwisser har några förslag på rekondfirmor i Sverige som på varje bil polerar (el våtslipar) ner klarlacken från original apelsinlack till verkligen spegelblank.

Kan det vara så att det kanske finns någon enstaka privatperson eller firma som gör så? Ja det är fullt möjligt. Kan det vara så att man har olika inriktning på sina polerjobb? Ja det är möjligt. Det vi är helt säkra på är att MÅNGA av dom jobb jag ser våra kollegor gör i Sverige är att MÅNGA fuskar - som fan. Det lämnas repor kvar som är LÄTTA att polera bort. Man är helt enkelt inte nogranna.

Hur du då kan sitta på ett forum utan att ens själv har kunnat påvisa några resultat eller presenterat vem du är - kan sitta och skriva ner mitt jobb såpass som du gör - ja det är för mig en riktig gåta.

Men det är klart. Du slänger dig ju runt med en massa fräna engelska ord för att verka duktig så det räddar väl ditt rykte. Eller?

// Niklas Johansson

Bike
4 juli 2013
Ska vi avsluta denna långa diskussion med att säga att han som ska polera sin svarta bil ska köpa en dubbeltrissad maskin
Sedan får alla ha sin mening om det hela.

71 Inlägg
5 juli 2013
jepps, dubbeltrissad oscillerande från tex biltema eller CO funkar för att lägga igen tvättrepor och spindelvävsmönster. Om man behöver ta ner material så går det snabbare och lättare med maskiner av typen Porter Cable eller Das Pro, G220 osv. väldigt enkla att jobba med och mycket snabbare än tidigare nämnda maskiner. för paint correction dvs lite djupare repor och tex apelsinskal så behöver man ytterligare effekt och en roterande maskin är att föredra, inget för nybörjaren, kräver mer övning då riskerna ökar markant.

1 938 Inlägg
5 juli 2013
Han e säkert lite undrandes vad av allt som skrivits som han skall tro på, någon i krokarna kanske kan visa han en dubbeltrissig oscilerande och enkeltrissa med ställbar hastighet.

Bara en sån sak som olika medel, vad dom gör fastän dom heter samma men är olika etc.
Vax, lackskydd, enkomponent kontra tvåkomponents osv, någon i hans trakter kanske känner sig snäll att visa istället för att han skall få ett mindre krig i sin tråd som mynnar ut i ingenting då alla skriver olika.

456 Inlägg
5 juli 2013
Rubank skrev:
vad kör du med för depthgauge och glare nikeman?

Undrar om du kanske har tid att bli min lifecoach?
Nån som har tid att lära sig sådana saker om att tvätta en bil måste ju ha sjuk ordning på allt annat i livet!
Snälla lär mig allt så jag också kan nöja mig med att fundera på hur jag kan runka upp lacken!

growing old is mandatory growing up is optional

71 Inlägg
6 juli 2013
det där bevisar bara att man inte ska skriva inlägg när man har druckit, både för dig och för mig Martin. jag ändrade min post så det är lite lättare att förstå vad jag menade. vart det nå bränna däck med 240 på byn igår då? jag kan komma förbi dig nästa gång jag behöver lite mer ink så ska vi köra lite lifecoaching.

456 Inlägg
6 juli 2013
Gör det är du snäll, p.g.a min ateism så behöver jag nån som talar om för mig vad jag ska göra wink

growing old is mandatory growing up is optional

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
7 juli 2013
Rubank skrev:
Bike skrev:
Rubank skrev:

Jag är varken bitter eller en ***, men tycker standarden på nivån kunde höjas några snäpp. Jag förstår att ni inte tar så mycket betalt för de där jobben och att ni inte klarar av att göra ett sånt jobb för en sån slant, men ni får helt enkelt räkna med att när man publicerar bilder på ett jobb som man tycker är ett exempel på hur bra något är, i verkligheten visar hur dåligt det är gjort så kommer det komma konstruktiv kritik.

Apelsinlack kan du inte polera bort.
Den får du slipa bort.

Bike
7 juli 2013
Polera med en vinkelslip så ser du nog inget mer apelsinlack wink
skämt o sido,  jill har rätt där våtslip är den metod som ofta brukar användas för att få perfekt lack som är som en spegel, Dock är det rätt sällsynt och se
Senast redigerat av Bike (7 juli 2013)

4 418 Inlägg
7 juli 2013
Bike skrev:
Polera med en vinkelslip så ser du nog inget mer apelsinlack wink
skämt o sido,  jill har rätt där våtslip är den metod som ofta brukar användas för att få perfekt lack som är som en spegel, Dock är det rätt sällsynt och se

Precis. våtslip är det sällan man gör och ännu mer sällan som man får se en perfekt lack. wink

71 Inlägg
7 juli 2013
har kikat på bilar hela helgen och ta mig sjutton, det lär finnas enorma mängder med människor som kan sin sak gällande just detta. Power big meet, herrejävlar vad många det är som kan ta hand om sina bilar!
gällande hur man tar bort orangepeel så är den grov och djup så är våtslipning att rekommendera efter noga mätningar. sitter ojämnheten ytligare så finns det numera pads som man använder för sånt+ en kraftig roterande maskin. http://www.carpro.uk.com/orange-peel-re … mm-5-pack/
Senast redigerat av Rubank (7 juli 2013)

Bike
7 juli 2013
Jag våtslipa en båt för några månader sedan med en Pc maskin eller random orbit som dom kan kallas med
man var ju försiktig men blir ju samma som på bilar en sjukt blank yta.

Som ni ser här
http://i1104.photobucket.com/albums/h33 … ebdb96.jpg

Rätt ok för vara en båt från tidigt 80tal

Nu ska jag inte skryta med bilder här utan bara ville visa hur det såg ut på plast.
och samma som du sa rubank använde jag 3000korn våtslip
många är tokiga och våtslipar bilar med 1000
när jag ser sådant har man bra lust att ropa många fina ord.

enligt mig börjar det på 2500korn och går upp till 4500

71 Inlägg
7 juli 2013
Jill -du som är i bilvårdssvängen, hur ofta är det man vidareutbildar sig gällande nya tekniker och nya produkter?

4 418 Inlägg
16 juli 2013
Rubank skrev:
Jill -du som är i bilvårdssvängen, hur ofta är det man vidareutbildar sig gällande nya tekniker och nya produkter?

Såg att jag missat o svarat...

Eftersom vi handlar direkt från leverantörer så hämtar vi kunskapen kontinuerligt ifrån dom. Men vi handlar även från vissa ÅF och har sett hur det har skett missar flera ggr när dom ska vidareförmedla instruktioner, tekniker o kunskap. Så därför är det viktigt att man som företagare väljer rätt, vem man ska lita på...

Vad det gäller oss så tänker vi mycket framåt och testar gärna nytt o utvärderar nya produkter o tekniker. Man vill ju känna att man kan erbjuda kunderna det bästa inte det billigaste/enklaste som vissa väljer.

Sök