Rquired
Allmänt envis
20 april 2014
· 12 512 Inlägg
kolsvajansson skrev:
neo1 skrev:
Provtryck kylaren så ser du om det läcker även om hålet inte syns
Ska göra det:) skulle du rekomendera kylarcement eller något annat då om det nu är ett hål?
Det brukar ofta spekuleras i dålig packning eller sprucken topp så fort en BMW går varm eller läcker vatten men det är sällsynt att den här motorn ställer till det för en, men man skall aldrig säga aldrig. Jag tror däremot mer på att huset för termostaten, vattenpumpen, expansionskärlet, locket till kärlet eller kylarens gavlar läcker i ditt fall för de delarna i plast brukar bli sköra med åren.
Kylarcement rekommenderar jag verkligen inte till en BMW för vill man ha en driftsäker bil är det viktigt att systemet fungerar som det skall på de här modellerna. Systemet jobbar med ett tryck vilket höjer kokpunkten på vatten och din bil har alltså en normal temperatur på vattnet som ligger över 100 grader, men läckage innebär tryckfall vilket i värsta fall kan få bilen att koka snabbt och plötsligt. Om vatten tar sig ut innebär det även att luft kan ta sig in vilket inte heller det är någon höjdare på en BMW M52.
Mitt tips är att du hissar upp fronten och börjar leta först och främst på de ställena jag nämner ovan för det är välkända svaga punkter, är du osäker på någon del så byt ut den för priserna är inte särskilt höga och det är inte roligt om den överhettar och stannar för dig senare i vår eller sommar eller hur?
Jag menar inte att vara oförskämd när jag skriver att priserna inte är höga för jag förstår att pengar inte är en oändlig resurs men delarna kostar hundralappar och ett haveri där du tvingas bogsera eller bärga bilen och sedan upptäcker att motorn tagit skada kostar betydligt mer än så. När det gäller BMWs konstruktioner lönar det sig ytterst sällan att göra något halvdant.
Lycka till!
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.