IC rör, längd samt läckande

Falkich Telge Drifting Team
18 maj 2013 · 602 Inlägg

Hej,
Jag har hört att man kan med kortare IC rör få tidigare ladd, någon här som kan styrka det?

Någon som har varit med om läckande IC rör, skulle vilja veta symptomen av detta, skriver jag mitt problem så kommer jag säker få 7000000 olika svar. Men jag misstänker IC rören.

Det är en Nissan Skyline R33 jag pratar om.

Hoppas på bra svar nu!

Senast redigerat av Falkich (18 maj 2013)

Chevrolet Van G20 "Kung Bussen" (1989)
Anni
18 maj 2013 · 47 Inlägg

Vad har du för rör/slang? Byt till bra!

Falkich Telge Drifting Team
19 maj 2013 · 602 Inlägg

Anni skrev:
Vad har du för rör/slang? Byt till bra!

Vaddå var har du för rör/slang, de bästa så klart tongue  DO88 smile

Chevrolet Van G20 "Kung Bussen" (1989)
Glesmark
19 maj 2013 · 1 938 Inlägg

Hm, tidigare ladd med kortare rör, det stämmer i teorin, även i praktiken, eftersom det går snabbare att fylla ett 10cm rör än ett 100cm rör.

Om vi ser till att din motor är på 2.5 liter, och låt oss säga 1 bars laddtryck...så drar den 150 liter i sekunden vid 3000 varv om jag räknat rätt.
Säg att du har 3" tryckrör, och kapar du bort totalt 50 cm rör så sparar du mindre än 2.3 liter volym i dina rör.

Så i teorin sparar du den tid det tar att fylla upp 2.3 liter luft.

Ha i åtanke att motorn drar 150 liter i sekunden vid 1 bars laddtryck vid 3000 rpm, hur mycket tror du själv att mindre än 2.3 liters skillnad gör? Vid högre varv drar den såklart ännu mer luft men din vinst är fortfarande bara knappa 2.3 liter.

Glesmark
19 maj 2013 · 1 938 Inlägg

Glesmark skrev:
Hm, tidigare ladd med kortare rör, det stämmer i teorin, även i praktiken, eftersom det går snabbare att fylla ett 10cm rör än ett 100cm rör.

Om vi ser till att din motor är på 2.5 liter, och låt oss säga 1 bars laddtryck...så drar den 150 liter i sekunden vid 3000 varv om jag räknat rätt.
Säg att du har 3" tryckrör, och kapar du bort totalt 50 cm rör så sparar du mindre än 2.3 liter volym i dina rör.

Så i teorin sparar du den tid det tar att fylla upp 2.3 liter luft.

Ha i åtanke att motorn drar 150 liter i sekunden vid 1 bars laddtryck vid 3000 rpm, hur mycket tror du själv att mindre än 2.3 liters skillnad gör? Vid högre varv drar den såklart ännu mer luft men din vinst är fortfarande bara knappa 2.3 liter.

Glömde skriva resten...
Symptom på läckande tryckrör kan visa sig genom allt från för lågt laddtryck mot tidigare, övervarvande turbo vilket ger onormalt högt turboljud och grova slitage på turbon om slangen skulle lossna helt och turbon övervarvar något fruktansvärt, du lär också ha något svajjande laddtryck.

Att laddtrycket svajjar kan ha med mer faktorer att göra, t.ex för klen fjäder i wastegate eller en dålig magnetventil.

Ett enkelt sätt att felsöka, låt motorn stå på tomgångsvarv och spruta startgas vid alla skarvar, varvar den till så har du hittat läckan.
Det kan också vara såpass tätt att det inte läcker förrän vid laddtryck, då visar inte startgasen något.

Lycka till! smile

Falkich Telge Drifting Team
19 maj 2013 · 602 Inlägg

Tack för bra svar smile
Det med tiden att fylla ic rören, jag har 1,4 i ladd, men det känns ju som att det knappt är märkbart om man skulle korta ner rören för det måste ju gå rätt fort att fylla dom ändå, eller har ja fel?

Jag tror inte det läcker på tomgång, men när man kommer upp i varv så kan laddtrycket fladdra ganska bra ibland, men då slöar bilen ner sig lite först och motorlampan tänds, fortsätter du hålla full gas så slår bilen ifrån helt, typ som att man skulle virda nyckeln av och på. Håller man lätt gas, väldigt lätt gas precis så bilen accelererar så kan bilen "fungera" ändå, men det låter som att den dumpar litegran jätte snabbt enda tills den slår ifrån eller man släpper på gasen.

Chevrolet Van G20 "Kung Bussen" (1989)
Falkich Telge Drifting Team
19 maj 2013 · 602 Inlägg

voidc skrev:
Nya spridare smile

Noll koll Kim, ditt nya smeknamn wink

Chevrolet Van G20 "Kung Bussen" (1989)
Glesmark
20 maj 2013 · 1 938 Inlägg

Kan vara så att motorn spikar, men fungerar vid låglast eftersom du inte får något vidare laddtryck när du enbart håller lätt gas.
Förmodligen klipper sprutet tändningen när den upptäcker spikningar vilket gör att motorn dör.

Men det kan också vara att dina tändspolar är dåliga och inte orkar tända stiftet vid höga cylindertryck, eller att dina stift kan vara dåliga/fel för ändamålet.
Då kan motorn misstända något enormt.

Den kanske misständer eller spikar, sjukt svårt att säga genom att bara läsa, du får undersöka alla möjligheter.
Börja med att ta loss ett stift och kika på det.

Lycka till!

Falkich Telge Drifting Team
20 maj 2013 · 602 Inlägg

Glesmark skrev:
Kan vara så att motorn spikar, men fungerar vid låglast eftersom du inte får något vidare laddtryck när du enbart håller lätt gas.
Förmodligen klipper sprutet tändningen när den upptäcker spikningar vilket gör att motorn dör.

Men det kan också vara att dina tändspolar är dåliga och inte orkar tända stiftet vid höga cylindertryck, eller att dina stift kan vara dåliga/fel för ändamålet.
Då kan motorn misstända något enormt.

Den kanske misständer eller spikar, sjukt svårt att säga genom att bara läsa, du får undersöka alla möjligheter.
Börja med att ta loss ett stift och kika på det.

Lycka till!

Spikningar skulle det kanske kunna vara? Men stiften såg jättefina ut när jag bytte dom nyligen, och tändspolarna tror jag är av modell lite bättre. Har även laborerat lite med gnist avståndet innan jag bytte stiften.

Chevrolet Van G20 "Kung Bussen" (1989)
Glesmark
20 maj 2013 · 1 938 Inlägg

Falkich skrev:

Glesmark skrev:
Kan vara så att motorn spikar, men fungerar vid låglast eftersom du inte får något vidare laddtryck när du enbart håller lätt gas.
Förmodligen klipper sprutet tändningen när den upptäcker spikningar vilket gör att motorn dör.

Men det kan också vara att dina tändspolar är dåliga och inte orkar tända stiftet vid höga cylindertryck, eller att dina stift kan vara dåliga/fel för ändamålet.
Då kan motorn misstända något enormt.

Den kanske misständer eller spikar, sjukt svårt att säga genom att bara läsa, du får undersöka alla möjligheter.
Börja med att ta loss ett stift och kika på det.

Lycka till!

Spikningar skulle det kanske kunna vara? Men stiften såg jättefina ut när jag bytte dom nyligen, och tändspolarna tror jag är av modell lite bättre. Har även laborerat lite med gnist avståndet innan jag bytte stiften.

Förhoppningsvis minskade du avståndet? smile

Falkich Telge Drifting Team
21 maj 2013 · 602 Inlägg

Glesmark skrev:

Falkich skrev:

Glesmark skrev:
Kan vara så att motorn spikar, men fungerar vid låglast eftersom du inte får något vidare laddtryck när du enbart håller lätt gas.
Förmodligen klipper sprutet tändningen när den upptäcker spikningar vilket gör att motorn dör.

Men det kan också vara att dina tändspolar är dåliga och inte orkar tända stiftet vid höga cylindertryck, eller att dina stift kan vara dåliga/fel för ändamålet.
Då kan motorn misstända något enormt.

Den kanske misständer eller spikar, sjukt svårt att säga genom att bara läsa, du får undersöka alla möjligheter.
Börja med att ta loss ett stift och kika på det.

Lycka till!

Spikningar skulle det kanske kunna vara? Men stiften såg jättefina ut när jag bytte dom nyligen, och tändspolarna tror jag är av modell lite bättre. Har även laborerat lite med gnist avståndet innan jag bytte stiften.

Förhoppningsvis minskade du avståndet? smile

Jajjamensan, jag testade ner till typ 0,6 mm. dom stiften som satt i låg runt 0,9-1,1mm. Dom nya jag köpte låg på typ 0,7mm så dom gjorde jag inget med, stoppa i bara.

Chevrolet Van G20 "Kung Bussen" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang