Frontmotordragster 1958 Chassis Research - Moon Rocket

Jo, en 30 årskris närmar sig, och jag kände att jag måste få byggt en gammal frontmotordragster. Så här är jag, vill förmedla mitt arbete och även kanske insperera fler och även få insperation av er! Hoppas ni uppskattar projektet. Tack på förhand!
  • 195 Följare
  • 212 156 Visningar
  • Uppdaterades senast 13 januari 2022
Baldrik
6 april 2015 · 296 Inlägg

Slår man upp "Hot rod" i ett lexikon så är det nog en bild på den växelspaken.

Tumbleweed
6 april 2015 · 1 711 Inlägg

Baldrik skrev:
Slår man upp "Hot rod" i ett lexikon så är det nog en bild på den växelspaken.

Det tar jag som en komplimang :-)

Baldrik
6 april 2015 · 296 Inlägg

Tumbleweed skrev:

Baldrik skrev:
Slår man upp "Hot rod" i ett lexikon så är det nog en bild på den växelspaken.

Det tar jag som en komplimang :-)

Bra, det var meningen.

Kromgrill
6 april 2015 · 176 Inlägg

Tumbleweed skrev:

Kromgrill skrev:
ser riktigt bra ut! du är fan grymt duktig smile

är det 15" du har fram? jag har 4 whitewall diagonaler liggandes i källarn hos mor som du kan få grisbilligt wink

Tackar!! :-)
Jag gör så gott jag kan hehe
15 tum kör jag, och grisbilligt låter sjukt intressant ;-)

Har du mitt nr?

nej det saknar jag. lägg en pm till mig så drar jag iväg ett sms om 14 dar när jag är nere igen.

Buick Century Wagon "Smurfskåpet" (1955)
Tumbleweed
29 april 2015 · 1 711 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113714/113714-3aca606db52797ca76e64373ddad151f.jpg
Och här har vi drivaxlarna till min gammel axel!  :-)
Dom ska måttas, fimpas och göras nya splines på...
Nu saknas spolen och lagerlägena, sen har vi en stöddig pjäs!

Tumbleweed
9 maj 2015 · 1 711 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113714/113714-ca9955e1b6758862c702bb6b84300a03.jpg
En ruskigt dålig bild, men här har vi korrekta lagerlägen, som jag då ska fimpa av och sedan montera på min gammel axel.
denna konventeringen gör att jag får axlar som håller, och skulle dom inte göra det, så sticker iallafall inte hela hjulet iväg ;-)
Plus att jag kan få på vettiga bromsar :-)

Tumbleweed
11 maj 2015 · 1 711 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113714/113714-c4c1555f6b731fdbccf1bb80ebe0bcd3.jpg
En referensbild på axeländarna..
Till vänster är gammelFords koniska drivaxelände
till höger har vi stöddig Volvo drivaxel som blir tokstark när denne är neekortad och större splines diameter.

För övrigt, så håller jag på o kapa av lagerändarna, som sedan ska svarvas och svetsas :-)

Djo
11 maj 2015 · 10 157 Inlägg

Kan bli bra det där smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Klarra
11 maj 2015 · 154 Inlägg

fräsigt, en sådan dragster vill jag också ha.
Ska du hårdtrimma och jaga hundradelar eller hobbyköra på lagom trimmad nivå?

¤Medlem i Markirs Kaido Krew¤
Baldrik
11 maj 2015 · 296 Inlägg

Jag är väldigt nyfiken på hur man gör när man kortar en drivaxel, så det får du gärna dokumentera, om du har möjlighet.

Tumbleweed
11 maj 2015 · 1 711 Inlägg

Klarra skrev:
fräsigt, en sådan dragster vill jag också ha.
Ska du hårdtrimma och jaga hundradelar eller hobbyköra på lagom trimmad nivå?

Tackar! Jo, målet är att det ska gå som fan, ryka o vråla, men inte knapra hundradelar ;-)
Drivlinan blir dock rejält trimmad,  så gott d går iallafall, med metanol o hilbornsprut, högkompat osv ;-)

Nova-Jorgen
11 maj 2015 · 115 Inlägg

Att korta en Volvo drivaxel t.ex. har en del nackdelar. När axeln tillverkas så press-rullar man splinesen ungefär på samma sätt som man gör gängor på en bult. Det gör bl.a. att stålet blir starkare. Efter det så induktionshärdas axeln för att få en hård slitstark yta på en något mjukare stålkärna. Detta gör att axeln kan vrida sig en liten bit och sedan återgå till sin ursprungliga form.

Det normala tillvägagångs sättet att korta en drivaxel t.ex. Volvo axeln är att den kapas av där ytterdiametern är större än den ytterdiametern som dom nya splinsen ska ha. Efter det så bearbetar man axeln till rätt diameter, sedan slipar man fram dom nya splinesen. Denna bearbetning gör att man i de flesta fallen tar bort hela det induktionshärdade ytskiktet och man får en drivaxel som är svagare än originalet. Detta är en metod som jag anser olämplig på alla sorters bakaxlar för Dragracingbruk.

Tittar man sedan i SBFs tekniska reglemente så är det krav på dragracinggodkända drivaxlar om man ska åka spole, samt om bilen är snabbare än 11.00 sekunder på strippen

Det finns även en del andra nackdelar med att använda Volvo drivaxeln. Den har en väldigt liten diameter på bultcirkeln 4,25 tum. Här är större diameter alltid bättre/starkare.

En annan aspekt är hjullagret. Ett enkelt koniskt rullager är inte optimalt för Dragracing bruk. När man kliver iväg av startlinjen utsätts hjullagret för påfrestningar som aldrig uppstår i den normala bilen.
Eftersom lagret är koniskt så vill det trycka drivaxeln utåt i startögonblicket, när plåten som håller lagret på plats flexar så försvinner stödet för lagret i bakkant av lagerbanan och drivaxeln vill flexa i ytteränden.

Normalt använder man sig av speciella kullager, som hjullager på dragracingbilar för att slippa detta problem.

Jag tycker att du borde satsa på riktiga eftermarknads drivaxlar avsedda för Dragracing för säkerhets skull.

Nu blev det mycket text, men jag tänkte att det kan vara bra för dom andra som läser i tråden att känna till detta om dom tänker bygga något själva.

MVH

Tumbleweed
13 maj 2015 · 1 711 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113714/113714-46e53d8db4f335ddfb31d17d434cd656.jpg
Här har vi nu lagerändarna! Angående drivaxelkortning, helt rätt, dom kommer inte bli godkända för tävlingsbruk, enligt nyare stadgar. Men isåfall kan jag inte köra det chassiet iheller.
men jag har kontakt med par snubbar som har byggt om dessa i mängder, och har inte haft problem med splinesskörhet.
Men jag ska då hålla med om att typ MW axlar är bättre.
Jag kommer inte köra med transbrake iheller, bara mot turbin :-)

Djo
14 maj 2015 · 10 157 Inlägg

Ja den broms cylindern såg ej ut att vara av nyare snitt smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Djo
14 maj 2015 · 10 157 Inlägg

Tumbleweed skrev:

Djo skrev:
Ja den broms cylindern såg ej ut att vara av nyare snitt smile

Det är chevy 54(?)-59 truck, perfekt till ändamålet :-)

Trevligt kommer passa perfa smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang