Avställning för vintern...Tips tack!

Bjork OEM <3
28 oktober 2006 · 6 957 Inlägg

Hejsan hejsan,

Nu har ja fått tag i vinterbilen,
Men har lite funderingar kring min "sommarbil"
Har städat ur garaget så den får plats där inne,
Kommer ju skruva en del på den förhoppningsvis oxå
Men vad ska ja tänka på innan ja ställer in den,
Batteri, Bensin? ge mig bra tips, så att den funkar fint till våren.

Mvh Björk

OEM <3
Ena Colaberoende
28 oktober 2006 · 1 219 Inlägg

Ska ställa av min nu i veckan också och dum som jag var så råkade jag tanka fullt i förra veckan så det blir ju en hel del bensin som ligger i tanken.

Ska också ställa den på gamla däck så inte 17" däcken formar sig.
En Torrboll ska in i bilen för att suga ut all fukt (om det finns någon)
Batteri och sådant har jag inte tänkt på faktiskt ännu.
Men försäkringen skulle kosta hela 17:- i månaden.. *ler*

Mvh. Ena

J-FORSGREN Dä ä bare o åk
28 oktober 2006 · 798 Inlägg

Vad ja har hört så e dt bättre att ha mkt bensin i tanken så att det inte bildas massa kondens... rätta mej gärna nån om ja har fel!

William
28 oktober 2006 · 178 Inlägg

behöver inte vara så dumt att ha fulltankat innan, bildas mindre kondensvatten i tanken då.
batteriet bör man koppla bort och ta in i värmen om bilen ska stå kallt, annars räcker det nog med underhållsladdning.

Jag har aldrig märkt av att några däck ska ha tagit skada av några månaders stillastående, men har hört rekomendationer att fylla lite extra luft, typ 0,5 bar, så är man på säkra sidan.

Såhär gör jag iaf:
Min gamla Saab står förvarad i ett varmgarage, lusten att göra något med den öht brukar inte infinna sig förän efter nyår, så tills dess står den precis där jag lämnade den med kopplat batteri och allt. När lusten återfinner sig brukar jag byta olja i motorn, ladda batteriet och pumpa däcken lite.

Morsans Rover 75 som står i kallt garage brukar få en service innan den ställs av, tar in batteriet och laddar detta. Sen får den stå. Den har 17"hjul pumpade till 3,0 bar, så jag pumpar inte mer där i.

Ena Colaberoende
28 oktober 2006 · 1 219 Inlägg

Hittade denna sidan så det kanske kan hjälpa till.

http://www.expressen.se/index.jsp?a=695954

pulk
28 oktober 2006 · 143 Inlägg

Bästa är att ha bilen fulltankad. Batteriet måste som sagt tas in om den står i kallgarage, fryser sönder annars. Har du möjlighet och är överdrivet rädd om den så ställ upp bilen på pallbockar för att avlasta fjädring och däck.  Sen fäller du ett säte och lämmnar en ruta öppen med 10cm så luft kan cirkulera i bilen. Städa och tvätta den också innan så inte någon skit får 5månader på sej att fastna. Så jag gör, kom med mera tips som kan vara bra för bilens hälsa.

BMW 323 Ci (1999)
carawelle
28 oktober 2006 · 460 Inlägg

Fyll inte tanken på bilen när du vinterförvarar den!

Bensin är färskvara med lagringstid på 3 månader i öppna kärl (bensintankar i fordon och små maskiner)
Efter 3 månader har en del lättflyktiga ämnen avdunstat så att i värsta fall går bilen inte att starta föränn ny bensin finns i tanken.

I tätslutande kärl (bensindunkar) är lagringstiden nästan obegränsad.

varje vår får vi in bilar gräsklippare båtmotorer mm som inte startar eller går dåligt.
Efter byte av bensin så fungerar allt perfekt.

så ffyll inte tanken,,töm den istället!

A.E
bilverkstasägare i 25år

William
29 oktober 2006 · 178 Inlägg

om soppan ska bli så kass att den inte ens startar bilen så får man nog vänta lite längre än en vinter iaf... eller? ..har aldrig haft några problem iaf, varken med diesel eller bensin..

carawelle
29 oktober 2006 · 460 Inlägg

William skrev:
om soppan ska bli så kass att den inte ens startar bilen så får man nog vänta lite längre än en vinter iaf... eller? ..har aldrig haft några problem iaf, varken med diesel eller bensin..

Ska minnas det till i vår så kan jag debitera många timmar på felsökning,,,,*IRONI*

Handen på hjärtat nu,,visst går bilen lite dåligt första tiden efter vinterförvaringen ibland?
och som jag skrev förut att i VÄRSTA fall startar inte motorn alls.

Oftas är det bilar och motorcyklar mm som körs extremt lite,dvs bensinen i tanken är nästan ett år gammal eftersom den bara tankats med 20liter sen den togs ut i maj förra året.

Har även fått in nån bil från bilhandlare som inte behövt annat än lite frisk bensin

Diesel påverkas inte av lagring i öppna kärl.


A.E
bilverkstadsägare i 25år

patrik_sct-tuning
30 oktober 2006 · 124 Inlägg

va är det för försäkring som gäller när man ställer av bilen?

Redbull Moderator+
30 oktober 2006 · 1 081 Inlägg

patrik_sct-tuning skrev:
va är det för försäkring som gäller när man ställer av bilen?

Har du en halvförsäkring eller mer övergår den automatiskt till en garageförsäkring vid avställning, som täcker stöld, brand osv.

Iaf är det så med dom bolag jag haft, men antar att det är samma hos alla.

Mvh

Vem jag?
Bjork OEM <3
4 november 2006 · 6 957 Inlägg

Sitter å gör en checklista över bilen nu till på måndag då
den ska sttällas in:

#Ta bort batteriet
#Byt hjul (satte på mina vinterhjul)
#Torrboll
#Full tank
#Smörja lås
#Köpt ett skynke, överdrags skydd
#Tvätta över, under bil, dammsuga invändigt

Vet ej hur länge den skall stå, ska lackas under vintern.

Så om någon tycker det saknas något på listan, så lägg
till det.

Mvh Björk,

Senast redigerat av Bjork (4 november 2006)

OEM <3
kabel87
4 november 2006 · 29 Inlägg

racing-jimpa skrev:
Vad ja har hört så e dt bättre att ha mkt bensin i tanken så att det inte bildas massa kondens... rätta mej gärna nån om ja har fel!

Bensin är en färskvara! Så det är kanske inte så bra det heller smile



//mvh Richard

Senast redigerat av kabel87 (4 november 2006)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang