3699
Sök

Åkte på registreringsbesiktning vid flygande, vad gör jag?

Evildan
8 juni 2013
#121
almqvist__89 skrev:
Evildan skrev:
almqvist__89 skrev:

Va ska jag med en dragkrok till, det är ju skitfult tongue

Vet inte hur jag ska utrycka detta på ett finkänsligt vis, så jag låter bli och kör rakt på

Med tanke på hur dessa slutrör ser ut, behöver fordonet all uppmärksamhet åt något annat håll, och med tanke på att du dessutom ?frivilligt? (bör vara ditsatt under vapenhot) har monterat dessa funderar jag på huruvida du är i stånd att avgöra vad som är fult eller snyggt big_smile

Ta inte detta så hårt nu, det skrivs med glimten i ögat.

God ide att plocka bort traktorpiporna samt kasta på lagliga fälgar, hoppas den rullar igenom problemfritt sedan för dig.

Anlednig för att jag gjorde det är för att jag får såååå jävla mycket blandade reaktioner, det är skit kul (jag gillar att sticka ut) tongue

Japp, jag slänger på mina friktionshjul och skruvar upp han lite så borde det gå bra.

köper ditt resonemang rätt av, varför vara en tönt och göra som alla andra när man kan göra ngt eget och vara en individ.
lycka till. (gillar 2.8 5v, skön motor spec med automaten, som enl mig slår vr6 på fingrarna i alla lägen.)

1 140 Inlägg
8 juni 2013
Trådstartare
#122
Evildan skrev:
almqvist__89 skrev:
Evildan skrev:

Vet inte hur jag ska utrycka detta på ett finkänsligt vis, så jag låter bli och kör rakt på

Med tanke på hur dessa slutrör ser ut, behöver fordonet all uppmärksamhet åt något annat håll, och med tanke på att du dessutom ?frivilligt? (bör vara ditsatt under vapenhot) har monterat dessa funderar jag på huruvida du är i stånd att avgöra vad som är fult eller snyggt big_smile

Ta inte detta så hårt nu, det skrivs med glimten i ögat.

God ide att plocka bort traktorpiporna samt kasta på lagliga fälgar, hoppas den rullar igenom problemfritt sedan för dig.

Anlednig för att jag gjorde det är för att jag får såååå jävla mycket blandade reaktioner, det är skit kul (jag gillar att sticka ut) tongue

Japp, jag slänger på mina friktionshjul och skruvar upp han lite så borde det gå bra.

köper ditt resonemang rätt av, varför vara en tönt och göra som alla andra när man kan göra ngt eget och vara en individ.
lycka till. (gillar 2.8 5v, skön motor spec med automaten, som enl mig slår vr6 på fingrarna i alla lägen.)

Aa motorn är riktigt trevlig med ett härligt tryck i smile

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!

1 140 Inlägg
12 juni 2013
Trådstartare
#123
Nu är regbes bokad med föresten! Första lediga tiden var den 27e kl 08:30 på Dekra i Tagene (enda Dekra som gör regbes i Sverige än sålänge) Dom tog bara 1000:- istället för 1240:- som Besiktia (bilprovningen) ville ha för kalaset så snart åker mina 15" på och coilsen skruvas upp till onormala höjder och en riktig ljuddämpare åker på!

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!

441 Inlägg
12 juni 2013
#124
hoppas de inte är försent att skriva nu men läste igenom allt nyss. du kan få problem för dina coilisar är du medveten om va? hade jag varit du hade jag bytt till orginal benen för att vara på den säkra sidan.


1 140 Inlägg
12 juni 2013
Trådstartare
#125
lavemangkillen skrev:
hoppas de inte är försent att skriva nu men läste igenom allt nyss. du kan få problem för dina coilisar är du medveten om va? hade jag varit du hade jag bytt till orginal benen för att vara på den säkra sidan.

Det har jag inga så då blir det lite jobbigt.

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!

KHRacing
12 juni 2013
#126
lavemangkillen skrev:
hoppas de inte är försent att skriva nu men läste igenom allt nyss. du kan få problem för dina coilisar är du medveten om va? hade jag varit du hade jag bytt till orginal benen för att vara på den säkra sidan.

Finns lagstadgat att man får byta fjädringskomponenter/coilovers sålänge som de ej inverkar på bilen orginalbeteende (typ)

441 Inlägg
12 juni 2013
#127
KHRacing skrev:
lavemangkillen skrev:
hoppas de inte är försent att skriva nu men läste igenom allt nyss. du kan få problem för dina coilisar är du medveten om va? hade jag varit du hade jag bytt till orginal benen för att vara på den säkra sidan.

Finns lagstadgat att man får byta fjädringskomponenter/coilovers sålänge som de ej inverkar på bilen orginalbeteende (typ)

jaha de kan vara bra att veta:)


2 174 Inlägg
12 juni 2013
#128
KHRacing skrev:
lavemangkillen skrev:
hoppas de inte är försent att skriva nu men läste igenom allt nyss. du kan få problem för dina coilisar är du medveten om va? hade jag varit du hade jag bytt till orginal benen för att vara på den säkra sidan.

Finns lagstadgat att man får byta fjädringskomponenter/coilovers sålänge som de ej inverkar på bilen orginalbeteende (typ)

Vad heter märkningen som gör att dom är godkända på svenska vägar ? Finns vissa modeller som inte är CE eller Tuv godkända då går det inte har jag hört, förklara gärna smile


KHRacing
12 juni 2013
#129
hangman skrev:
KHRacing skrev:
lavemangkillen skrev:
hoppas de inte är försent att skriva nu men läste igenom allt nyss. du kan få problem för dina coilisar är du medveten om va? hade jag varit du hade jag bytt till orginal benen för att vara på den säkra sidan.

Finns lagstadgat att man får byta fjädringskomponenter/coilovers sålänge som de ej inverkar på bilen orginalbeteende (typ)

Vad heter märkningen som gör att dom är godkända på svenska vägar ? Finns vissa modeller som inte är CE eller Tuv godkända då går det inte har jag hört, förklara gärna smile

De kan jag ej svara på , men - Tuv (tyska transportstyrelsen) märkning har ingen som helst gällande i Sverige !

1 140 Inlägg
12 juni 2013
Trådstartare
#130
E märkta ska dom va!

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!

1 140 Inlägg
20 juni 2013
Trådstartare
#131
Polaren var inne med sin Skyline häromdagen och det tog ca 10min för den regbesiktningen.
Han fick dock en två och det var för att ljusen var anpassade för vänstertrafik.
Dom sa att polisens omdöme var dåligt men öppen vevhusventilation får ingen ha (den va ju borta nu ändå) tongue
Dom tog även kort på motorrummet eftersom det ska införas ett nytt system där polisen kan se bilder om dom är osäkra på hur dom ska göra när det "ser trimmat ut" smile

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!

Fri fart för ett fritt folk!
14 724 Inlägg
20 juni 2013
#132
almqvist__89 skrev:
Polaren var inne med sin Skyline häromdagen och det tog ca 10min för den regbesiktningen.
Han fick dock en två och det var för att ljusen var anpassade för vänstertrafik.
Dom sa att polisens omdöme var dåligt men öppen vevhusventilation får ingen ha (den va ju borta nu ändå) tongue
Dom tog även kort på motorrummet eftersom det ska införas ett nytt system där polisen kan se bilder om dom är osäkra på hur dom ska göra när det "ser trimmat ut" smile

tror att dom på bilprovningen börjar lacka ur på vissa poliser som hittar på egna regler.
i karlstad så får folk regbes om det inte är orginalliknande avgasystem

och då snackar vi inte om några 3" utan det räcker med att ändröret inte är som orginal!
inte att bilen låter mycket eller nått =/

troligen finns det någon trafikinspektör som dragit i sig lite för mycket lsd eller nått då han hoppar ur polisbilen i farten och börjar försöka hitta fel =/

en fick regbes på sin 740 som hade 5:A
fast den var identisk med hur den såg ut vid reggningen ingen som helst skillnad.
och då var det just avgasystemet som störde honom.

det ska inte vara fritt för polismannen att välja att sätta en ombes eller ej utan det ska finnas punkt och pricka vad och vad som inte får vara så alla kan rätta sig efter det inte vad en idiot bestämmer sig för.

dessutom får dom ej göra flygnade hur som helst. så se förfasen till att bilen är i bra skick med alla lampor fungerande däck och fälgar som sitter på rätt ställe och är i bra skick.

då har dom inte ens rätt att lyfta på locket!
och bort med huvvajern sätt den på ett dolt ställe så kan dom ta sig i röven efter att försöka kolla under huven smile gärna så det verkar som dom har sönder något i försöket att öppna huven

Kör fort så hinner inget hända...

535 Inlägg
20 juni 2013
#133
Growe skrev:
almqvist__89 skrev:
Polaren var inne med sin Skyline häromdagen och det tog ca 10min för den regbesiktningen.
Han fick dock en två och det var för att ljusen var anpassade för vänstertrafik.
Dom sa att polisens omdöme var dåligt men öppen vevhusventilation får ingen ha (den va ju borta nu ändå) tongue
Dom tog även kort på motorrummet eftersom det ska införas ett nytt system där polisen kan se bilder om dom är osäkra på hur dom ska göra när det "ser trimmat ut" smile

tror att dom på bilprovningen börjar lacka ur på vissa poliser som hittar på egna regler.
i karlstad så får folk regbes om det inte är orginalliknande avgasystem

och då snackar vi inte om några 3" utan det räcker med att ändröret inte är som orginal!
inte att bilen låter mycket eller nått =/

troligen finns det någon trafikinspektör som dragit i sig lite för mycket lsd eller nått då han hoppar ur polisbilen i farten och börjar försöka hitta fel =/

en fick regbes på sin 740 som hade 5:A
fast den var identisk med hur den såg ut vid reggningen ingen som helst skillnad.
och då var det just avgasystemet som störde honom.

det ska inte vara fritt för polismannen att välja att sätta en ombes eller ej utan det ska finnas punkt och pricka vad och vad som inte får vara så alla kan rätta sig efter det inte vad en idiot bestämmer sig för.

dessutom får dom ej göra flygnade hur som helst. så se förfasen till att bilen är i bra skick med alla lampor fungerande däck och fälgar som sitter på rätt ställe och är i bra skick.

då har dom inte ens rätt att lyfta på locket!
och bort med huvvajern sätt den på ett dolt ställe så kan dom ta sig i röven efter att försöka kolla under huven smile gärna så det verkar som dom har sönder något i försöket att öppna huven





Haha jävlar va kul de hade varit


Avstängd
10 388 Inlägg
20 juni 2013
#134
Growe skrev:
almqvist__89 skrev:
Polaren var inne med sin Skyline häromdagen och det tog ca 10min för den regbesiktningen.
Han fick dock en två och det var för att ljusen var anpassade för vänstertrafik.
Dom sa att polisens omdöme var dåligt men öppen vevhusventilation får ingen ha (den va ju borta nu ändå) tongue
Dom tog även kort på motorrummet eftersom det ska införas ett nytt system där polisen kan se bilder om dom är osäkra på hur dom ska göra när det "ser trimmat ut" smile

tror att dom på bilprovningen börjar lacka ur på vissa poliser som hittar på egna regler.
i karlstad så får folk regbes om det inte är orginalliknande avgasystem

och då snackar vi inte om några 3" utan det räcker med att ändröret inte är som orginal!
inte att bilen låter mycket eller nått =/

troligen finns det någon trafikinspektör som dragit i sig lite för mycket lsd eller nått då han hoppar ur polisbilen i farten och börjar försöka hitta fel =/

en fick regbes på sin 740 som hade 5:A
fast den var identisk med hur den såg ut vid reggningen ingen som helst skillnad.
och då var det just avgasystemet som störde honom.

det ska inte vara fritt för polismannen att välja att sätta en ombes eller ej utan det ska finnas punkt och pricka vad och vad som inte får vara så alla kan rätta sig efter det inte vad en idiot bestämmer sig för.

dessutom får dom ej göra flygnade hur som helst. så se förfasen till att bilen är i bra skick med alla lampor fungerande däck och fälgar som sitter på rätt ställe och är i bra skick.

då har dom inte ens rätt att lyfta på locket!
och bort med huvvajern sätt den på ett dolt ställe så kan dom ta sig i röven efter att försöka kolla under huven smile gärna så det verkar som dom har sönder något i försöket att öppna huven

Nu min käre Growe, är du galet på det.

Enligt 22 § polislagen har en polisman under vissa förutsättningar rätt att stoppa fordon. Exempel på sådana situationer är när det behövs för att reglera trafiken eller för att kontrollera fordon, förare eller fordons last enligt vad som är särskilt föreskrivet. Det krävs dock -inte- att föraren har brutit mot någon lag för detta.

Enligt 2 kap. 11 § fordonslagen får en polisman genomföra sådana kontroller som uppenbart behövs ur trafiksäkerhetssynpunkt och han får enligt 2 kap. 12 § fordonslagen även kontrollera ett fordons last för att försäkra sig om att fordonet är lastat på föreskrivet sätt.

Enligt 3 kap. 3 § fordonslagen har en polisman som genomför sådana kontroller av fordon som avses enligt ovan, rätt till tillträde till fordonet samt slutna utrymmen i fordonet.

Polisen kan, om de vill göra en trafiksäkerhetskontroll, och har, jo har, rätten att titta överallt i din bil. OM du ex.vis vägrar lämna ifrån dig nyckeln till bagageutrymmet (jag vet att vi inte pratar om det egentligen, men det lär säkert komma upp) så får polisen t.o.m. ta nyckeln ifrån dig (de får enligt 10 § polislagen tillgripa våld (förutsatt att andra medel är otillräckliga) för att utföra en tjänsteåtgärd. Det bör emellertid tilläggas att en polisman alltid måste beakta den proportionalitetsprincipen, vilken innebär att våld endast får brukas i sådan utsträckning som krävs för att uppnå det avsedda resultatet. )


Det var alltså bara apropå att de inte "-får- lyfta på locket" (vilket de absolut får) och att man måste bryta mot lagen för det;

Fordonslag (2002:574)

Flygande inspektion
10 § Flygande inspektion sker för att kontrollera att ett fordon som anträffas i trafik
1. inte har försämrats i otillåten grad beträffande föreskrivna krav i fråga om den beskaffenhet och utrustning som är av betydelse från miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt och att det inte i övrigt avviker från det godkända utförandet, och
2. uppfyller föreskrivna krav till skydd för liv och hälsa.

   Flygande inspektion får även ske av ett fordon som anträffas under sådana omständigheter att det finns anledning att anta att det i nära anslutning till anträffandet har använts i trafik.   (så var det också avklarat utifrån ifall det skulle komma upp att man kan hävda att bilen inte körts)


Annan kontroll genom polisman
11 § Varje polisman som har anledning att anta att ett fordon som anträffas i trafik inte är i föreskrivet skick får utföra den kontroll av fordonets beskaffenhet och utrustning som uppenbart behövs från trafiksäkerhetssynpunkt.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
20 juni 2013
#135
men om dom inte kan öppna huven? för inte får dom bryta upp den?

antar att man då får anmärkning på det och måste ta in den till bes


Avstängd
10 388 Inlägg
20 juni 2013
#136
Alex-s skrev:
men om dom inte kan öppna huven? för inte får dom bryta upp den?

antar att man då får anmärkning på det och måste ta in den till bes

Mest troligt ja. Detta bara baserat på att den "vanliga" bilprovningen knappast skulle säga "ok, fine, ingen fara" om de inte kunde öppna huven på din kärra smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
20 juni 2013
#137
bättre det än att få regbes på sin bil för att sitter en turbomaskin när där inte ska göra det smile


KHRacing
20 juni 2013
#138
Growe skrev:
almqvist__89 skrev:
Polaren var inne med sin Skyline häromdagen och det tog ca 10min för den regbesiktningen.
Han fick dock en två och det var för att ljusen var anpassade för vänstertrafik.
Dom sa att polisens omdöme var dåligt men öppen vevhusventilation får ingen ha (den va ju borta nu ändå) tongue
Dom tog även kort på motorrummet eftersom det ska införas ett nytt system där polisen kan se bilder om dom är osäkra på hur dom ska göra när det "ser trimmat ut" smile

tror att dom på bilprovningen börjar lacka ur på vissa poliser som hittar på egna regler.
i karlstad så får folk regbes om det inte är orginalliknande avgasystem

och då snackar vi inte om några 3" utan det räcker med att ändröret inte är som orginal!
inte att bilen låter mycket eller nått =/

troligen finns det någon trafikinspektör som dragit i sig lite för mycket lsd eller nått då han hoppar ur polisbilen i farten och börjar försöka hitta fel =/

en fick regbes på sin 740 som hade 5:A
fast den var identisk med hur den såg ut vid reggningen ingen som helst skillnad.
och då var det just avgasystemet som störde honom.

det ska inte vara fritt för polismannen att välja att sätta en ombes eller ej utan det ska finnas punkt och pricka vad och vad som inte får vara så alla kan rätta sig efter det inte vad en idiot bestämmer sig för.

dessutom får dom ej göra flygnade hur som helst. så se förfasen till att bilen är i bra skick med alla lampor fungerande däck och fälgar som sitter på rätt ställe och är i bra skick.

då har dom inte ens rätt att lyfta på locket!
och bort med huvvajern sätt den på ett dolt ställe så kan dom ta sig i röven efter att försöka kolla under huven smile gärna så det verkar som dom har sönder något i försöket att öppna huven

Äntligen en som fattat rätt. tack Growe.

Precis som du skriver: Flygande besiktning får endast ske om det finns SKÄLIG ANLEDNING ! (finns lagstadgat)

EDIT. It_mutt skrev lagtexten härovan
Senast redigerat av KHRacing (20 juni 2013)

Avstängd
10 388 Inlägg
20 juni 2013
#139
KHRacing skrev:
Growe skrev:
almqvist__89 skrev:
Polaren var inne med sin Skyline häromdagen och det tog ca 10min för den regbesiktningen.
Han fick dock en två och det var för att ljusen var anpassade för vänstertrafik.
Dom sa att polisens omdöme var dåligt men öppen vevhusventilation får ingen ha (den va ju borta nu ändå) tongue
Dom tog även kort på motorrummet eftersom det ska införas ett nytt system där polisen kan se bilder om dom är osäkra på hur dom ska göra när det "ser trimmat ut" smile

tror att dom på bilprovningen börjar lacka ur på vissa poliser som hittar på egna regler.
i karlstad så får folk regbes om det inte är orginalliknande avgasystem

och då snackar vi inte om några 3" utan det räcker med att ändröret inte är som orginal!
inte att bilen låter mycket eller nått =/

troligen finns det någon trafikinspektör som dragit i sig lite för mycket lsd eller nått då han hoppar ur polisbilen i farten och börjar försöka hitta fel =/

en fick regbes på sin 740 som hade 5:A
fast den var identisk med hur den såg ut vid reggningen ingen som helst skillnad.
och då var det just avgasystemet som störde honom.

det ska inte vara fritt för polismannen att välja att sätta en ombes eller ej utan det ska finnas punkt och pricka vad och vad som inte får vara så alla kan rätta sig efter det inte vad en idiot bestämmer sig för.

dessutom får dom ej göra flygnade hur som helst. så se förfasen till att bilen är i bra skick med alla lampor fungerande däck och fälgar som sitter på rätt ställe och är i bra skick.

då har dom inte ens rätt att lyfta på locket!
och bort med huvvajern sätt den på ett dolt ställe så kan dom ta sig i röven efter att försöka kolla under huven smile gärna så det verkar som dom har sönder något i försöket att öppna huven

Äntligen en som fattat rätt. tack Growe.

Precis som du skriver: Flygande besiktning får endast ske om det finns SKÄLIG ANLEDNING ! (finns lagstadgat)

EDIT. It_mutt skrev lagtexten härovan

Skäligen misstänkt är ju den absolut lägsta graden av en konkret misstänkt (kan misstänkas är då den absolut lägsta men otroligt ospecifik och kan gälla för vem som som varit i närheten där ett brott begåtts).

Står dock inte att det måste finnas "skälig misstanke", utan att det räcker med ett antagande
Senast redigerat av it_mutt (20 juni 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Fri fart för ett fritt folk!
14 724 Inlägg
20 juni 2013
#140
måste fortfarande finnas en misstanke..en bil som förfaller att vara i trafikdugligt skick räknas inte dit.
med andra ord finns det inga synliga brister så finns det ingen anledning att misstänka.
nog för att skäligen misstanke är lågt så är det inte riktigt så lågt att man bara hipp som happ kan bestämma sig för att ta en random bil och göra en flygande

men det krävs lite så som ett trasig lyse ett avgassystem som låter högt osv

är medveten om att polisen även har rätt att komma åt alla utrymmen vid en flygande bes.
och att man mest troligen får en 2:a på att huven inte går att öppna men vad är bäst?
att dom ser din 16v turbospis med ett nos kit eller att du får en 2:a på att huven inte går att öppna ;-)

man kan gå steget längre och ha en fjärrkontroll där man stänger av bränslet så bilen inte går att provköra.
dom kan inte sätta en omreggning på något dom inte kan se

Kör fort så hinner inget hända...


Sök