Growe skrev:
almqvist__89 skrev:
Polaren var inne med sin Skyline häromdagen och det tog ca 10min för den regbesiktningen.
Han fick dock en två och det var för att ljusen var anpassade för vänstertrafik.
Dom sa att polisens omdöme var dåligt men öppen vevhusventilation får ingen ha (den va ju borta nu ändå)

Dom tog även kort på motorrummet eftersom det ska införas ett nytt system där polisen kan se bilder om dom är osäkra på hur dom ska göra när det "ser trimmat ut"

tror att dom på bilprovningen börjar lacka ur på vissa poliser som hittar på egna regler.
i karlstad så får folk regbes om det inte är orginalliknande avgasystem
och då snackar vi inte om några 3" utan det räcker med att ändröret inte är som orginal!
inte att bilen låter mycket eller nått =/
troligen finns det någon trafikinspektör som dragit i sig lite för mycket lsd eller nått då han hoppar ur polisbilen i farten och börjar försöka hitta fel =/
en fick regbes på sin 740 som hade 5:A
fast den var identisk med hur den såg ut vid reggningen ingen som helst skillnad.
och då var det just avgasystemet som störde honom.
det ska inte vara fritt för polismannen att välja att sätta en ombes eller ej utan det ska finnas punkt och pricka vad och vad som inte får vara så alla kan rätta sig efter det inte vad en idiot bestämmer sig för.
dessutom får dom ej göra flygnade hur som helst. så se förfasen till att bilen är i bra skick med alla lampor fungerande däck och fälgar som sitter på rätt ställe och är i bra skick.
då har dom inte ens rätt att lyfta på locket!och bort med huvvajern sätt den på ett dolt ställe så kan dom ta sig i röven efter att försöka kolla under huven

gärna så det verkar som dom har sönder något i försöket att öppna huven
Nu min käre Growe, är du galet på det.
Enligt 22 § polislagen har en polisman under vissa förutsättningar rätt att stoppa fordon. Exempel på sådana situationer är när det behövs för att reglera trafiken eller för att kontrollera fordon, förare eller fordons last enligt vad som är särskilt föreskrivet. Det krävs dock -inte- att föraren har brutit mot någon lag för detta.
Enligt 2 kap. 11 § fordonslagen får en polisman genomföra sådana kontroller som uppenbart behövs ur trafiksäkerhetssynpunkt och han får enligt 2 kap. 12 § fordonslagen även kontrollera ett fordons last för att försäkra sig om att fordonet är lastat på föreskrivet sätt.
Enligt 3 kap. 3 § fordonslagen har en polisman som genomför sådana kontroller av fordon som avses enligt ovan, rätt till tillträde till fordonet samt slutna utrymmen i fordonet.
Polisen kan, om de vill göra en trafiksäkerhetskontroll, och har, jo har, rätten att titta överallt i din bil. OM du ex.vis vägrar lämna ifrån dig nyckeln till bagageutrymmet (jag vet att vi inte pratar om det egentligen, men det lär säkert komma upp) så får polisen t.o.m. ta nyckeln ifrån dig (de får enligt 10 § polislagen tillgripa våld (förutsatt att andra medel är otillräckliga) för att utföra en tjänsteåtgärd. Det bör emellertid tilläggas att en polisman alltid måste beakta den proportionalitetsprincipen, vilken innebär att våld endast får brukas i sådan utsträckning som krävs för att uppnå det avsedda resultatet. )
Det var alltså bara apropå att de inte "-får- lyfta på locket" (vilket de absolut får) och att man måste bryta mot lagen för det;
Fordonslag (2002:574)
Flygande inspektion
10 § Flygande inspektion sker för att kontrollera att ett fordon som anträffas i trafik
1. inte har försämrats i otillåten grad beträffande föreskrivna krav i fråga om den beskaffenhet och utrustning som är av betydelse från miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt och att det inte i övrigt avviker från det godkända utförandet, och
2. uppfyller föreskrivna krav till skydd för liv och hälsa.
Flygande inspektion får även ske av ett fordon som anträffas under sådana omständigheter att det finns anledning att
anta att det i nära anslutning till anträffandet har använts i trafik. (så var det också avklarat utifrån ifall det skulle komma upp att man kan hävda att bilen inte körts)
Annan kontroll genom polisman
11 § Varje polisman som
har anledning att anta att ett fordon som anträffas i trafik inte är i föreskrivet skick får utföra den kontroll av fordonets beskaffenhet och utrustning som uppenbart behövs från trafiksäkerhetssynpunkt.