4692
Sök

Mitt badrum är kaos, juridiska funderingar.

12 086 Inlägg
31 maj 2013
Trådstartare
Jag har låtit en hantverkare lägga tätskikt i mitt badrum, givetvis blev det fel och jag behöver få ventilera mig.

Jag har bett om offert för tätskikt med plastmatta på golv och vägg och såhär ser min offert ut:

"TARKODRY GOLV OCH VÄGGMATTA SOM TÄTSKIKT

UTSPACKLING AV GOLVSVACKOR"

Nu har hantverkaren dels avvikit radikalt i offerten genom att bara lägga plastmatta på 2 av 4 väggar (+ golv givetvis). Resten är målat med tätkladd. Inte nog med det så har han gjort de som är gjort fel. Jag har läst monteringsanvisningen till mattan där det står att skarvar ska svetsas och genomföringar ska tätas med Casco Aqua Tät. Min hantverkare har skarvat och limmat med tätkladdet vilket man kan dra av i stora sjok från plastmattan.

Mina funderingar är

1. Hur tolkar ni offerten? jag har bett om plastmatta i hela badrummet.
2. Jag tänker givetvis inte acceptera detta och i sånt fall att vi inte lyckas komma överens så behöver jag råd om tillvägagångssätt. Vart vänder man sig och vart kan man anmäla fallet. Jag kommer inte betala utan överenskommelse men skickar han fakturan till inkasso vill man ju va beredd.
Hantverkaren har ju, förutom avvikelsen i offerten inte gjort som man ska. Kan han slingra sig?

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
31 maj 2013
Det där låter helt sjukt. Låter lite som att han fick slut på matta tongue Sen orkade han inte göra klart och stack. Enligt offerten så tolkar jag det som att det ska läggas matta på alla väggar och golv. Man lägger ju inte bara på två väggar tongue Men har du pratat med firman/hantverkaren som gjort det? Vad säger han/de?
Senast redigerat av Marcus_89 (31 maj 2013)

1 160 Inlägg
31 maj 2013
fota dokumentera så mycket du kan.ta skriftligt på allt

1 319 Inlägg
31 maj 2013
Går det så långt att han vill skicka till inkasso så skickar du ett skriftligt brev till han om att du bestrider faktura. Skickar han till inkasso skickar du till dom att du bestrider faktura och bifogar eventuella brev du skrivit till huvudpersonen. Inkasso går då inte vidare till kron och ni kommer till slut att få mötas i tingsrätten om ni inte kommer överens.

_----------'

2 174 Inlägg
31 maj 2013
Fy fan det växer såna här oseriösa hantverkare på träd! Du får gärna skriva pm vem det var så man kan hålla sig undan.

12 086 Inlägg
31 maj 2013
Trådstartare
Ska förtydliga att det givetvis står mera på offerten, person och företagsuppgifter, priser mm.
Men själva uppdraget består av det citerade ovan.

Jag har fotograferat allt.

Plastmattan är alltså avsett som tätskikt, det ska beläggas med kakel/klinker.
Senast redigerat av Germax (31 maj 2013)

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
31 maj 2013
Germax skrev:
Ska förtydliga att det givetvis står mera på offerten, person och företagsuppgifter, priser mm.
Men själva uppdraget består av det citerade ovan.

Jag har fotograferat allt.

Plastmattan är alltså avsett som tätskikt, det ska beläggas med kakel/klinker.

Men vad säger han som gjort det då? Har du ifrågasatt varför?

12 086 Inlägg
1 juni 2013
Trådstartare
På måndag ska han få svara för sitt arbete kom vi överens om tidigare idag.

Självlärd
3 083 Inlägg
8 juni 2013
Hur gick det?
Får du ett ordentligt renoverat badrum?

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

12 086 Inlägg
8 juni 2013
Trådstartare
Jag hade honom här i måndags för att höra hans version av hur arbetet är utfört. Jag har förvisso rätten på min sida, men jag kommer troligen få ta nån slags kompromiss för att få klart badrummet. Det är ej klart ännu hur det kommer gå.

Självlärd
3 083 Inlägg
8 juni 2013
Germax skrev:
Jag hade honom här i måndags för att höra hans version av hur arbetet är utfört. Jag har förvisso rätten på min sida, men jag kommer troligen få ta nån slags kompromiss för att få klart badrummet. Det är ej klart ännu hur det kommer gå.

Okej, segt att det ska behöva bli så. Hoppas att det löser sig i alla fall

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

Sök